Helgsnack: Är AMD ute ur leken?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Det man alltid kan använda Ahmdal's lag till är som övre gräns för hur mycket snabbare ett program kan gå om man ökar antalet CPU-kärnor. Finns i praktiken inget fall där du kan få en bättre skalbarhet än vad denna lag säger, däremot så får man väldigt ofta sämre skalning än vad som denna lag visar så den går ju inte att använda som en "bevis" för att man kan uppnå en viss prestanda.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15209-sveriges-snabbaste-sup...

Då skall vi se, 1200 beräkningsservrar, i varje beräkningsserver sitter 2 Intel Xeon E5-2660 som var och en har 8 kärnor, 1200*2*8= 19200 kärnor.
19200 kärnor, helt i onödan! Ahmdals lag visar ju att så många kärnor inte lönar sig!
http://en.wikipedia.org/wiki/Amdahl's_law

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

19200 kärnor, helt i onödan! Ahmdals lag visar ju att så många kärnor inte lönar sig!

Fast dessa använder man väl till problem där den icke-parallelliserbara delen är mycket liten (typiskt trivialt parallelliserbara problem)?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

Fast dessa använder man väl till problem där den icke-parallelliserbara delen är mycket liten (typiskt trivialt parallelliserbara problem)?

Japp och här har vi ett fall, där inte Ahmdals lag gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp och här har vi ett fall, där inte Ahmdals lag gäller.

Jodå, bara man sätter in rätt värde på P i formeln. Sedan kanske det visar sig att problemet inte är så bra att det lönar sig att använda alla kärnorna (P = 0,99995 ger S = 9296) men då kan man säkert köra flera projekt samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp och här har vi ett fall, där inte Ahmdals lag gäller.

Nej, Ahmdals lag gäller, dess effekter är bara inte så påtagliga. Och det är inte alls representativt för hur något PC-program någonsin kommer se ut.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

Jodå, bara man sätter in rätt värde på P i formeln. Sedan kanske det visar sig att problemet inte är så bra att det lönar sig att använda alla kärnorna (P = 0,99995 ger S = 9296) men då kan man säkert köra flera projekt samtidigt.

Skrivet av Aleshi:

Nej, Ahmdals lag gäller, dess effekter är bara inte så påtagliga. Och det är inte alls representativt för hur något PC-program någonsin kommer se ut.

Ok ni har rätt, jag tittade för mycket på grafen, "law of diminishing returns" är det som inte längre gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Här är en artikel om hur lätt det är att använda Amdahl fel, komplett med ett konkret exempel på slutet:
http://www.futurechips.org/thoughts-for-researchers/parallel-programming-gene-amdahl-said.html

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Grattis, men varken OS, program eller spel använde det när AMD kom med det

Jag kunde se mina 2 kärnor jobba i samma dag som jag satte i processorn, och visst märkte jag skillnad. så visst använde OS det! Men jag fattar vad du menar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

påtal om inget sådär så har AMD inlett ett samarbete med ARM för att använda Cortex A5 arkitekturen i deras APU för säkerhetslösningar. så AMD lär nog bli starka på den mobila sidan om allt går deras väg med HSA.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

För min egen del så gav jag upp AMD för över 10 år sen.. Testade åtminstone 2 olika generationer.. En var en K6-2 300MHz som krävde nån 3:e parts chipdrivrutin för att inte BSODa var 3e sekund, den sista jag hade var en 1GHz Thunderbird och var väl nästan ok fast ostabil och inte lika snabb som motsvarande Intel...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pholostan:

Här är en artikel om hur lätt det är att använda Amdahl fel, komplett med ett konkret exempel på slutet:
http://www.futurechips.org/thoughts-for-researchers/parallel-programming-gene-amdahl-said.html

Den som skrivit länken har väldigt bra punkter i början som visar varför det i praktiken är nära nog omöjligt att använda Ahmdal's lag till att göra några exakta beräkningar. Men tittar på dessa punkter så inser man rätt snabbt att den parallellism man får i verkligheten är SÄMRE än vad en naiv applicering av Ahmdal´s lag visar, vilket är precis en poäng jag försökt få igenom.

Däremot är has exempel helt galet. Klart det blir fel om man gör uppdelning i seriella och parallella delar på fel sätt. I fall där man har en begränsad och given parallellism så går denna parallellism att ersätta med en motsvarande seriell del. I fallet i länken har han en pipe-line som består av tre delar

Han skriver

Lets suppose each iteration of S1 takes 1K cycles, S2 takes 10K cycles, and S3 takes 2K cycles. Then as I up the number of cores, eventually the throughput of this pipeline willl become limited by S3 because even if I speed up S2 to 1000 cycles per iterations (by giving it 10 cores), S3 will not speed up. Thus, once I have say 5 cores assigned to S2, more cores will not help with performance.

Now, naively (and incorrectly), people call this Amdahl’s law. No it is not Amdahl’s law because the above cannot be characterized by the Amdahl’s equation. If we use Amdahl’s, the serial code is 3K cycles and parallel core is 10K cycles. Thus, with infinite cores:

Cycles_per_iteration_with_P_cores = 3K + 10K/P
Thus, the fastest speed will be 3K cycles_per_iterations. This is obviously wrong.

Dold text

Rätt sätt är att ersätta steg 1 och 3 med MAX(steg 1, steg 3) = 2K cykler. Så den seriella delen är 2K cykler och den parallella är 10K cykler. Den snabbaste hastigheten är 2K cykler när man låter antal CPU-kärnor gå mot oändligheten, vilket är rätt.

På samma sätt kan man ersätta något som kan köra på t.ex. tre kärnor (men inte mer) och där varje kärna jobbar 3K cykler med en seriell del som tar 3K cykler.

Men det är i sig ändå irrelevant. Framförallt är det irrelevant för det går i praktiken att veta hur lång tid det tar att exekvera olika delar av programmet, man vet ofta inte exakt hur saker beter sig i monitorer och andra kritiska sektioner (vilket också påpekas i länken).

Det enda relevanta man behöver tänka på, och något Ahmdal's lag illustrerar på ett bra sätt, är att det alltid finns en hård övre gräns för hur mycket man kan parallellirisera ett givet problem. Ratatosk tog upp superdatorer som exempel, men precis som GPU:er används dessa till problem som dels är embarissingly parallel men ännu viktigare är att de används på problem som inte kräver cache-koherens. Om det är något som sätter en stenhård gräns på hur många kärnor man effektivt kan sätta i en och samma fysiska dator (super-datorer är kluster, d.v.s många fysiska datorer som är ihopkopplade med väldigt snabb kommunikation) så är det cache-koherens samt kostnaden för att distribuera och senare samla ihop problemet till/från alla ingående kärnor.

Så fort ditt program inte får plats i den cache som är lokal för din CPU-kärna så går det i praktiken inte längre att skala linjärt med antal CPU-kärnor. Och även när allt får plats i L1/L2 cache så skalar det ändå inte helt linjärt om någon annan kärna behöver läsa eller skriva i data som någon annan CPU-kärna läst eller skrivit i nyligen.

GPU:er och kluster skalar helt linjärt just därför att de inte är cache-koherenta. Men ett system som inte är cache-koherent blir väldigt ineffektivt på problem där det måste ske relativt mycket kommunikation mellan trådarna. Vissa kanske minns Intel Larrabee... Detta var ett försök av Intel att skapa en cache-koherent GPU då en sådan skulle ha varit extremt mycket lättare och flexiblare som GPGPU. Men en GPU som är cache-koherent kan aldrig tävla med "vanliga" GPUer då skalbarheten när man adderar kärnor (stream-processorer) aldrig blir linjär som den blir på en "vanlig" GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag är medveten att AMD inte presterar lika bra som intel.
Men allvarligt talat, Jag lägger fan inte ut 3-9 tusen på en av de senare processorna från Intel..
Jag har AMD Phantom II 3.2 Ghz Black Edition. Jag är helt nöjd med den. Ska senare köpa en 6 eller 8 kärnig om nåt år. (eller kanske 10, 12 kärnig om det finns).
AMD kanske inte är 'Best in test / best in the world', Men dom har fan mycket bättre priser.
Ger hyvsat prestanda till inget overkill pris som Intel.
6 kärnig på 3.2 GHZ för 5100 kr? WTF?! Och glöm inte moderkort till dom ligger INTE under 1900 kr...
Jag får idag 6 kärnig 3.8 GHZ + Moderkort som kan köra Crossfire, sata 6 gig, USB 3 med mera för 3000 kr.
Em... Jag väljer lägre prestanda till mer humana priser TACK.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

För min egen del så gav jag upp AMD för över 10 år sen.. Testade åtminstone 2 olika generationer.. En var en K6-2 300MHz som krävde nån 3:e parts chipdrivrutin för att inte BSODa var 3e sekund, den sista jag hade var en 1GHz Thunderbird och var väl nästan ok fast ostabil och inte lika snabb som motsvarande Intel...

3:e part? Du vet att chipsetet var 3:e part på socket 7 va? AMD tillverkade inte chipseten, och snåla systembyggare valde dåliga chipsetleverantörer. Inte AMDs fel, och AMD har i många år producerat sina egna chipset som aldrig haft något problem. Till skillnad från Intel som haft ett flertal problem de senaste åren.
Och nej, 1GHz thunderbird var snabbare än Intels motsvarighet.
Din okunskap och/eller trångsynta envisa övertygelse visar ganska klart att du inte är rättvis här, kan det vara så att du gjorde något fel med din t-bird? På den tiden var ju windows benäget att blåskärma oavsett hårdvara. Förövrigt så fick intel kalla tillbaka sin 1133MHz processor för att inte ens recensionsexemplaren klarade av att avsluta benchmarks innan de kraschade. Intel överklockade sina egna processorer till instabilitet och försökte sälja dem för att ta igen AMDs övertag.

Permalänk
Skrivet av Hemlighet:

Jag är medveten att AMD inte presterar lika bra som intel.
Men allvarligt talat, Jag lägger fan inte ut 3-9 tusen på en av de senare processorna från Intel..
Jag har AMD Phantom II 3.2 Ghz Black Edition. Jag är helt nöjd med den. Ska senare köpa en 6 eller 8 kärnig om nåt år. (eller kanske 10, 12 kärnig om det finns).
AMD kanske inte är 'Best in test / best in the world', Men dom har fan mycket bättre priser.
Ger hyvsat prestanda till inget overkill pris som Intel.
6 kärnig på 3.2 GHZ för 5100 kr? WTF?! Och glöm inte moderkort till dom ligger INTE under 1900 kr...
Jag får idag 6 kärnig 3.8 GHZ + Moderkort som kan köra Crossfire, sata 6 gig, USB 3 med mera för 3000 kr.
Em... Jag väljer lägre prestanda till mer humana priser TACK.

Och sedan så får du ett moderkort med ett chipset som håller längre

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Folk snackar om att AMD är mer pris per prestanda, ja kanske om du ska ha en sketen kontorsdator. Intels i3a smiskar ju för fan AMDs quad core's i de flesta fallen.

Det ser inte bra ut för AMD på vare sig processorfronten eller grafikkorten så vi får väl se. Hoppas dem hänger kvar dock då det gynnar marknaden.
Åandrasidan om Intel får ett fullständigt monopol så blir dem smiskade av USA och blir uppdelade a lá standard oil. Vilket antagligen skulle vara skitbra.

När jag förhoppningsvis har råd med en dator i framtiden blir det som det ser ut nu helt klart Intel, det tar dock emot då dem är ett vidrigt företag som bl.a står bakom både PIPA, SOPA med fler.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Folk snackar om att AMD är mer pris per prestanda, ja kanske om du ska ha en sketen kontorsdator. Intels i3a smiskar ju för fan AMDs quad core's i de flesta fallen.

Det ser inte bra ut för AMD på vare sig processorfronten eller grafikkorten så vi får väl se. Hoppas dem hänger kvar dock då det gynnar marknaden.
Åandrasidan om Intel får ett fullständigt monopol så blir dem smiskade av USA och blir uppdelade a lá standard oil. Vilket antagligen skulle vara skitbra.

När jag förhoppningsvis har råd med en dator i framtiden blir det som det ser ut nu helt klart Intel, det tar dock emot då dem är ett vidrigt företag som bl.a står bakom både PIPA, SOPA med fler.

FreddyBoy AMD på Grafikkortsfronten så ser det väldigt bra ut om du vågar läsa mellan raderna i varje Anti-AMD recension som finns ute. om 10 år så lär förhoppningsvis enkeltrådig prestanda betyda nada och vi kan äntligen ta del av multitrådat och GPGPU då har AMD ett mycket starkare koncept än vad intel har i dagsläget men vem vet allt kan hända i framtiden med Steamroller, Excavator och Hashwell

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hjälpsam

AMD har redan släppt sina HD7000 kort i mellan och budgetsegment där halkar Nvidia efter, AMD, Sweclockers Sommardator innehöll också ett AMD kort.
Prestanda för AMDs Trinity är riktigt bra, det tyder också på att redan Vishera, blir ett skapligt lyft jämfört med Bulldozer.
Vishera kommer nog inte att segla förbi Ivy Bridge men det kan bli ett skapligt alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohlert90:

FreddyBoy AMD på Grafikkortsfronten så ser det väldigt bra ut om du vågar läsa mellan raderna i varje Anti-AMD recension som finns ute. om 10 år så lär förhoppningsvis enkeltrådig prestanda betyda nada och vi kan äntligen ta del av multitrådat och GPGPU då har AMD ett mycket starkare koncept än vad intel har i dagsläget men vem vet allt kan hända i framtiden med Steamroller, Excavator och Hashwell

Han har ju rätt där. Vad är godare och billigare 1kg gott kött för 100kr/kg eller 1kg icke gott kött för 10kr/kg ???? Du vet att du får vad du betalar för, förr eller senare. AMD är inte alls billigare prestanda per kr, dom är dyrare i längden, GPUerna drar mer ström samt CPUerna dom har... alltså är dom dyrare samt sämre. Man missar dessutom en massa i PHYSX spelen. Rätt skall vara rätt och inget annat....

//TREVLIG SOMMAR

Skrivet av RaBlack:

Han har ju rätt där. Vad är godare och billigare 1kg gott kött för 100kr/kg eller 1kg icke gott kött för 10kr/kg ???? Du vet att du får vad du betalar för, förr eller senare. AMD är inte alls billigare prestanda per kr, dom är dyrare i längden, GPUerna drar mer ström samt CPUerna dom har... alltså är dom dyrare samt sämre. Man missar dessutom en massa i PHYSX spelen. Rätt skall vara rätt och inget annat....

//TREVLIG SOMMAR

En sak till om AMD skulle sälja sina GPU kort dyrare än NVIDIA eller CPUer jäntemot INTEL, ja då skulle ju dom försvinna ganska fort eftersom även du (FANBOY) hade valt det billigare alternativet samt bättre i längden. Säg som det är istället o sluta spå, för i framtiden kanske NVIDIA är INTEL eller viceversa. Eller så kanske NVIDIA tar sig in på CPU marknaden o tar första plats. FRAMTIDEN KAN MAN INTE SPÅ.... Man vet inte vad som händer. Men en sak vet vi, att det är sommar nu och att vi ska njuta av den tills mörkret faller ner igen (VINTER).

//TREVLIG SOMMAR

Skrivet av Aleshi:

3:e part? Du vet att chipsetet var 3:e part på socket 7 va? AMD tillverkade inte chipseten, och snåla systembyggare valde dåliga chipsetleverantörer. Inte AMDs fel, och AMD har i många år producerat sina egna chipset som aldrig haft något problem. Till skillnad från Intel som haft ett flertal problem de senaste åren.
Och nej, 1GHz thunderbird var snabbare än Intels motsvarighet.
Din okunskap och/eller trångsynta envisa övertygelse visar ganska klart att du inte är rättvis här, kan det vara så att du gjorde något fel med din t-bird? På den tiden var ju windows benäget att blåskärma oavsett hårdvara. Förövrigt så fick intel kalla tillbaka sin 1133MHz processor för att inte ens recensionsexemplaren klarade av att avsluta benchmarks innan de kraschade. Intel överklockade sina egna processorer till instabilitet och försökte sälja dem för att ta igen AMDs övertag.

INTEL lyckades ju har du missat dagsläget hihihi....

TREVLIG SOMMAR

Skrivet av Preed:

För min egen del så gav jag upp AMD för över 10 år sen.. Testade åtminstone 2 olika generationer.. En var en K6-2 300MHz som krävde nån 3:e parts chipdrivrutin för att inte BSODa var 3e sekund, den sista jag hade var en 1GHz Thunderbird och var väl nästan ok fast ostabil och inte lika snabb som motsvarande Intel...

Det gjorde du rätt i. Kolla idag hihihi.....

//Trevlig Sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Du vet att du får vad du betalar för, förr eller senare. AMD är inte alls billigare prestanda per kr, dom är dyrare i längden, GPUerna drar mer ström samt CPUerna dom har... alltså är dom dyrare samt sämre. Man missar dessutom en massa i PHYSX spelen. Rätt skall vara rätt och inget annat....

Det beror på i vilken prisklass, i toppskiktet tycker jag Nvidia har en klar fördel i dagsläget, men det är första gången på ~3 generationer jag tycker det.
4000-7000 serien var bättre än Nvidia i dom flesta klasser innan Nvidia lanserade sin 600-serie, både per krona och per watt.
Finns så klart undantag, GTX460 var länge det mest prisvärda kortet på marknaden, dock inte när det lanserades.
Men även Nvidias mest prisvärda kort var sämre per watt än AMDs under hela den perioden, så det känns riktigt konstigt att argumentera för att det är så viktigt just nu när Nvidia för en gångs skull är bättre...

Och vad gäller processorer, AMDs A-serie (Llano, Trinity) är kanonköp enligt mig.
Ska man köpa kontorsdator, mamma/pappa-dator eller liknande och vill ha lång livslängd tycker jag den är ett fantastiskt val.
Visst är Intels i3-processorer bättre per krona i fåtrådiga applikationer men i dagsläget så är både i3- och A-serien så mycket overkill för 99.75% av alla fåtrådiga applikationer som används att det inte spelar någon roll.

Framtiden går mot allt mer flertrådiga saker och allt mer "GPGPU-accelerering" och där är AMDs A-serie helt överlägsen så jag är övertygad om att den kommer prestera bättre och ha en längre livslängd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det beror på i vilken prisklass, i toppskiktet tycker jag Nvidia har en klar fördel i dagsläget, men det är första gången på ~3 generationer jag tycker det.
4000-7000 serien var bättre än Nvidia i dom flesta klasser innan Nvidia lanserade sin 600-serie, både per krona och per watt.
Finns så klart undantag, GTX460 var länge det mest prisvärda kortet på marknaden, dock inte när det lanserades.
Men även Nvidias mest prisvärda kort var sämre per watt än AMDs under hela den perioden, så det känns riktigt konstigt att argumentera för att det är så viktigt just nu när Nvidia för en gångs skull är bättre...

Och vad gäller processorer, AMDs A-serie (Llano, Trinity) är kanonköp enligt mig.
Ska man köpa kontorsdator, mamma/pappa-dator eller liknande och vill ha lång livslängd tycker jag den är ett fantastiskt val.
Visst är Intels i3-processorer bättre per krona i fåtrådiga applikationer men i dagsläget så är både i3- och A-serien så mycket overkill för 99.75% av alla fåtrådiga applikationer som används att det inte spelar någon roll.

Framtiden går mot allt mer flertrådiga saker och allt mer "GPGPU-accelerering" och där är AMDs A-serie helt överlägsen så jag är övertygad om att den kommer prestera bättre och ha en längre livslängd.

Håller med dig. Men man missar det extra som finns "dolt" i spelen som använder PHYSX när man använder AMD GPUer :(. Man vill ju spela o se hela spelet man köpt i hela helheten o inte missa det extra som finns...

//TREVLIG SOMMAR

Skrivet av Hemlighet:

Jag är medveten att AMD inte presterar lika bra som intel.
Men allvarligt talat, Jag lägger fan inte ut 3-9 tusen på en av de senare processorna från Intel..
Jag har AMD Phantom II 3.2 Ghz Black Edition. Jag är helt nöjd med den. Ska senare köpa en 6 eller 8 kärnig om nåt år. (eller kanske 10, 12 kärnig om det finns).
AMD kanske inte är 'Best in test / best in the world', Men dom har fan mycket bättre priser.
Ger hyvsat prestanda till inget overkill pris som Intel.
6 kärnig på 3.2 GHZ för 5100 kr? WTF?! Och glöm inte moderkort till dom ligger INTE under 1900 kr...
Jag får idag 6 kärnig 3.8 GHZ + Moderkort som kan köra Crossfire, sata 6 gig, USB 3 med mera för 3000 kr.
Em... Jag väljer lägre prestanda till mer humana priser TACK.

Beror ju på om man har pengar eller inte, samt om man vill ha det allra bästa eller inte, så vitt jag vet så tjänar man på det bästa i längden men det beror på om man har nytta av det eller inte, har helt enkelt med vad man vill ha datorn till och vad man tänkt sig göra med den. Men finns det pengar så kan man ju ta det dyra och gardera sig om att ha det som är bäst, man får vad man betalar för i denna bransch, that's it....

//INTEL with NVIDIA ALL THE WAY.....

Trevlig Sommar

Skrivet av Hemlighet:

Jag är medveten att AMD inte presterar lika bra som intel.
Men allvarligt talat, Jag lägger fan inte ut 3-9 tusen på en av de senare processorna från Intel..
Jag har AMD Phantom II 3.2 Ghz Black Edition. Jag är helt nöjd med den. Ska senare köpa en 6 eller 8 kärnig om nåt år. (eller kanske 10, 12 kärnig om det finns).
AMD kanske inte är 'Best in test / best in the world', Men dom har fan mycket bättre priser.
Ger hyvsat prestanda till inget overkill pris som Intel.
6 kärnig på 3.2 GHZ för 5100 kr? WTF?! Och glöm inte moderkort till dom ligger INTE under 1900 kr...
Jag får idag 6 kärnig 3.8 GHZ + Moderkort som kan köra Crossfire, sata 6 gig, USB 3 med mera för 3000 kr.
Em... Jag väljer lägre prestanda till mer humana priser TACK.

Sen undrar jag varför du valt ett Corsair HX 750W 80+ om du tar lägre prestanda till mer humana priser, välj ett med lite cement eller betong i istället så får du ett billigare alt. skämt o sido, har man pengarna så spelar det ingen roll.

//TREVLIG SOMMAR

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Sen undrar jag varför du valt ett Corsair HX 750W 80+ om du tar lägre prestanda till mer humana priser, välj ett med lite cement eller betong i istället så får du ett billigare alt. skämt o sido, har man pengarna så spelar det ingen roll.

//TREVLIG SOMMAR

Enkelt.
När det gäller nätagg så snålar jag inte eftersom Går det sönder så kan hela datorn rycka med. Corsair är en av dom med bäst kvalitet, därför tar jag deras Nätagg.
Simple enough for you?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

INTEL lyckades ju har du missat dagsläget hihihi....

TREVLIG SOMMAR

Det där tycks inte vara svar till något i mitt inlägg. Vad syftar du till att Intel lyckades med?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel.

Har inte AMD sagt att den 8-kärninga Bulldozer processorn (APU eller CPU) skulle bli mycket bättre så fort det kom mer programvara som kunde utnyttja alla 8-kärnor?

Har läst att många har haft problem med AMD/ATI grafikkort i Linux men för mig fungerar det utmärkt till skillnad från nVIDIA som "vägrar" komma med Optimus drivrutiner.

Intel har ett samarbete med "Linux Foundation" med en mobil plattform där de utvecklar ett mobil OS som heter "Tizen", tror att Motorola var inblandade också.
Så Intel verkar nog ändå försöka slå sig in på mobil telefon marknaden.

Permalänk
Medlem

Usch! Är verkligen i uppgraderingstankar från Intel E8300 @ 3.6ghz, 4gb ram och HD4850. Liano system med Athlon x4 hade verkligen dugt åt mig. Vill främst åt USB 3.0 och Sata 6 för ssd disk. Den skulle klara det mesta bättre än min nuvarande cpu och kosta 1300kr för cpu, moderkort och 8gb ram från tyskland. Änsålänge är allt frid och fröjd. MEN strömförbrukningen sett till prestandan?! Okey om det hade varit en sexkärnig phenom II för dom pengarna, då hade jag kunnat leva med den strömförbrukningen. Men 100watt mer än Ivy system och samma/(sämre?) prestanda som jag skulle få bara av att byta ut min cpu mot en 775 quad?!
Just nu finns det inget vettigt alternativ. Och intel fortsätter ta ut hutlösa priser för hyfsad prestanda då de inte har någon konkurrens alls.
Hade i3an varit klockbar och H67 grejat att klocka grejerna hade valet varit enkelt. Men nä... jag fortsätter vänta. 2000kr för endast en processor är så sjukt ovärt 2012 så det finns inte.
Liano med låg (halverad) strömförbrukning hade varit ett vinnande koncept i min värld.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Usch! Är verkligen i uppgraderingstankar från Intel E8300 @ 3.6ghz, 4gb ram och HD4850. Liano system med Athlon x4 hade verkligen dugt åt mig. Vill främst åt USB 3.0 och Sata 6 för ssd disk. Den skulle klara det mesta bättre än min nuvarande cpu och kosta 1300kr för cpu, moderkort och 8gb ram från tyskland. Änsålänge är allt frid och fröjd. MEN strömförbrukningen sett till prestandan?! Okey om det hade varit en sexkärnig phenom II för dom pengarna, då hade jag kunnat leva med den strömförbrukningen. Men 100watt mer än Ivy system och samma/(sämre?) prestanda som jag skulle få bara av att byta ut min cpu mot en 775 quad?!
Just nu finns det inget vettigt alternativ. Och intel fortsätter ta ut hutlösa priser för hyfsad prestanda då de inte har någon konkurrens alls.
Hade i3an varit klockbar och H67 grejat att klocka grejerna hade valet varit enkelt. Men nä... jag fortsätter vänta. 2000kr för endast en processor är så sjukt ovärt 2012 så det finns inte.
Liano med låg (halverad) strömförbrukning hade varit ett vinnande koncept i min värld.

Llano har inte så dålig strömförbrukning vid normalt användande, bara vid maxbelastning det är så "dåligt."
Men även vid maxbelastning är prestandan per watt bra, om det belastar grafikdelen hårt.
I ren CPU-belastning är prestandan per watt vid maxbelastning dålig.

Men överlag vid normalt användande så är den ganska energieffektiv faktiskt.