Permalänk
Medlem

Köpråd 3570k samt Z77

Jag går i funderingarna att hoppa över till Intel nu och har lite frågor som jag hoppas på att få hjälp med.

Går i tankarna att byta till Intel i5 3570k, ett MSI Z77MA-G45 och samtidigt ta en SSD.

Frågorna jag har är:

  • Kommer 3570k med min nuvarande eftermarknadskylare (CM Hyper 212 EVO) hålla sig sval nog?

  • Jag har minnen liggandes (Corsair XMS3 1333mhz 4x2GB) blir hastigheten ett problem?
    Dessa listas som kompatibla med moderkortet men behöver jag klocka upp dom?

  • Jag har inget önskemål att överklocka just nu men sämre modeller Ivy Bridge i5 verkar inte
    prestera lika bra i förhållande till priset, eller inbillar jag mig bara?

  • Kommer den att "hålla" i flera år eller kommer jag få hosta upp 2000 till om mindre än ett år?
    (Till skillnad från nu då jag fått byta AMD varje år, inte så dyrt tack och lov!)

  • Jag vet att SSD kommer ge ett rejält prestanda lyft men slitage,
    Hur snart kommer jag bli tvungen att byta ut den?

Permalänk
Medlem

1. Ja.
2. 1333 är kanske inte optimalt men skillnaden mot 1600 är ändå minimal, det som kanske kan ge problem är att du har 4 moduler, vissa moderkort trivs mindre bra med det.
3. Vette 17, det är ju bara 2 modeller av IB som är upplåsta än så länge.
4. Ja den komer att hålla, på samma sätt som en Q9550 duger än idag så kommer en 3570K att vara duglig om 2-3 år.
5. Nej, slitage av SSD är ingenting du nånsin behöver oroa dig över.

Permalänk
Medlem

För att svar exakt kan det vara bra att veta hur du ska använda datorn.

3570 blir varmare än 2500 k men så länge du inte överklockar ska den hålla sig rätt sval. Med en hyper 212 evo ska den även klara överklockning men räkna inte med några extrema nivåer.

Om dina minnen är kompatibla med moderkortet är det inga problem. Eventuellt kan det klockas upp till 1600 mhz via bios men det får du prova. I annat fall kommer de att köras i 1333 mhz.

Ta en 3570 K om du skulle behöva mer prestanda om 3 år kan du genom att överklocka den hålla liv i den i 2 år till.

En 3570 K borde hålla i minst 3 år förmodligen ännu längre.

SSD är ett STORT lyft. Oroa dig inte över slitage minnescellerna håller sannolikt längre än du vill behålla disken vid normal användning. Satsa på en stabil modell och undvik sandforce. Crucial m4 och Samsung 830 är bra SSD för pengarna. En större modell blir snabbare och slits mindre än en liten så satsa på minst 120 gb men ta gärna 256 gb om du har råd.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Entusiast
  • Ja kylaren är inget problem om du inte överklockar.

  • Minnena kommer fungera men hade jag varit du så hade jag köpt ett 16 GB paket, man kan aldrig få nog med ram, och det är svinbilligt nu.

  • Ingen aning, jag vet inte hur det känns för en som inte vill överklocka att inte ha en överklockningsbar modell. Jag vet att jag skulle vara lite deppig över den begränsning iaf

  • Beroende på hur prestandahungrig du är så borde den hålla i typ 3 år till. Jag vet inte riktigt hur nästa krympning av arkitekturen kommer fungera, med tanke på att Ivy inte går att kyla ordentligt. Mina spekulationer är att vi kommer få lite av en dipp i processorförbättringskurvan

  • Jag har haft min första SSD i tre år tror jag, den tuggar fortfarande på bra och det är ändå en av de tidigare modellerna, SSD utvecklingen går fort frammåt

Permalänk
Medlem

Kan svara på din 1a fråga, jag har en likadan kylare. Och en varm sommardag när solen lyser rakt in i rummet, rätt litet rum med mycket saker ca 25c ute så idlar jag 29c och loadar 54-59c i bf3

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1. Ja.
2. 1333 är kanske inte optimalt men skillnaden mot 1600 är ändå minimal, det som kanske kan ge problem är att du har 4 moduler, vissa moderkort trivs mindre bra med det.
3. Vette 17, det är ju bara 2 modeller av IB som är upplåsta än så länge.
4. Ja den komer att hålla, på samma sätt som en Q9550 duger än idag så kommer en 3570K att vara duglig om 2-3 år.
5. Nej, slitage av SSD är ingenting du nånsin behöver oroa dig över.

Tack för dom bra svaren!
Jätte bra information där!

Skrivet av viking99:

För att svar exakt kan det vara bra att veta hur du ska använda datorn.

3570 blir varmare än 2500 k men så länge du inte överklockar ska den hålla sig rätt sval. Med en hyper 212 evo ska den även klara överklockning men räkna inte med några extrema nivåer.

Om dina minnen är kompatibla med moderkortet är det inga problem. Eventuellt kan det klockas upp till 1600 mhz via bios men det får du prova. I annat fall kommer de att köras i 1333 mhz.

Ta en 3570 K om du skulle behöva mer prestanda om 3 år kan du genom att överklocka den hålla liv i den i 2 år till.

En 3570 K borde hålla i minst 3 år förmodligen ännu längre.

SSD är ett STORT lyft. Oroa dig inte över slitage minnescellerna håller sannolikt längre än du vill behålla disken vid normal användning. Satsa på en stabil modell och undvik sandforce. Crucial m4 och Samsung 830 är bra SSD för pengarna. En större modell blir snabbare och slits mindre än en liten så satsa på minst 120 gb men ta gärna 256 gb om du har råd.

Tack för flera bra svar!
Jag kommer använda datorn till spel/media och filkomprimering mm.
(Tack för tipset om SSD, Jag skulle satsat på en 64gb men nu blir det 128gb istället)

Skrivet av Blargmode:
  • Ja kylaren är inget problem om du inte överklockar.

  • Minnena kommer fungera men hade jag varit du så hade jag köpt ett 16 GB paket, man kan aldrig få nog med ram, och det är svinbilligt nu.

  • Ingen aning, jag vet inte hur det känns för en som inte vill överklocka att inte ha en överklockningsbar modell. Jag vet att jag skulle vara lite deppig över den begränsning iaf

  • Beroende på hur prestandahungrig du är så borde den hålla i typ 3 år till. Jag vet inte riktigt hur nästa krympning av arkitekturen kommer fungera, med tanke på att Ivy inte går att kyla ordentligt. Mina spekulationer är att vi kommer få lite av en dipp i processorförbättringskurvan

  • Jag har haft min första SSD i tre år tror jag, den tuggar fortfarande på bra och det är ändå en av de tidigare modellerna, SSD utvecklingen går fort frammåt

Tack för svaren!
Mer minne får vänta, jag har inte riktigt råd med det också,
och jag gillar oxå tanken att jag "kan" överklocka om jag vill.

Skrivet av juckeyy:

Kan svara på din 1a fråga, jag har en likadan kylare. Och en varm sommardag när solen lyser rakt in i rummet, rätt litet rum med mycket saker ca 25c ute så idlar jag 29c och loadar 54-59c i bf3

Tack för svaret!
Det låter ju underbart, min kylare får räcka ett tag till!