Permalänk

Får 1000 fel per sekund WFT! - Memtest

Hejsan.

Jag har börjat få igång min gamla dator.
Det är en HP Hewlett Vectra packard VE 5/200 MMX SERIES 4

Så här såg det ut vid ca 1 minut
http://i47.tinypic.com/2v0zyh1.jpg

Nu är det över 100 000 fel och det är så jävuuulst mycket fel så klockan på memtest har stannat. HAHA
Det bara ramlar ner siffror. MATRIX koden kan liksom slänga sig i väggen om ni ser detta

Men hur som helst så börjar jag undra vad som är fel. Kan det vara BIOS fel?
Varje ställe på minnet verkar vara ha fel. Alltså måste BIOS läsa fel på något sätt? Eller vad tror ni?

OBS. Minnerna är nya.

Permalänk
Avstängd

Testa 1 minne i taget?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Testa 1 minne i taget?

I för sig. Jag har ju 3 minnen i datorn.
Men vad tror du det kan vara?

Är det något glappt?

Jag rengjorde hela datorn. Tog lös allt och rengjorde försiktigt. Stoppade i allt igen som det ska vara. Sen blev det så här. Men det har alltid varit så här, men nu är det värre.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet gillar datorn att köra ram i par och samma sorts ram, vilka ram använder du?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vad jag vet gillar datorn att köra ram i par och samma sorts ram, vilka ram använder du?

Jag använder SDRAM 168 PIN.
två 64 mb
en 512 mb

Ja. det går köra 512 mb ram på denna dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vad jag vet gillar datorn att köra ram i par och samma sorts ram, vilka ram använder du?

Finns väl flertalet laptops som har 3 minnesplatser? 90% säker på att det var så på min gamla ThinkpadR60 iaf, eller så är det ölen som fördunklar mitt sinne. (inte helt omöjligt)

Att det bör vara samma typ på minnen är väl rekommenderat, men inte nödvändigt, så länge de har samma speccs borde det gå ändå? (menar inte helt lätt att hitta exakta minnen till ~7 år old laptop exempelvis)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag använder SDRAM 168 PIN.
två 64 mb
en 512 mb

Ja. det går köra 512 mb ram på denna dator.

Testa en sticka i taget. Kan ju vara så att den inte gillar den kombinationen.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag använder SDRAM 168 PIN.
två 64 mb
en 512 mb

Ja. det går köra 512 mb ram på denna dator.

där har vi nog problemet, pröva med bara 512 stickan i (dels för att testa, men jag tvivlar starkt på att de 2 64orna gör någon större nytta. tw, krävs inte nån sorts täckbricka om inte alla slots är tagna på SDRAM? Eller var det bara för stationära datorer? hmm den jäkla ölen & minnet asså xD

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Okej. Nu testar jag 512 mb stickan.

Den ger också error. Men det är lite mindre.
Memtest läser stickan som 64 mb för varje slot på min dator kan endast ha 64 mb.

Nu testar jag 32 mb som är orginalet för denna dator. Även minnet är orginal B)

Jag får mycket mindre error nu och errorna ser ut som på bilden jag länkade. 100 error / min kan vi säga.

Permalänk

Jag ska ha 3.3 volt i mina ram, men en kompis till mig grundar datorns problem med tanke på hur jag har hållit på med den. Han anser att jag har för lite volt.

Hur mäter man volten i minnerna? Jag har en multimeter.

Permalänk
Medlem

Testa även de olika socklarna. Jag körde memtest86+ på 4 datorer samtidigt och började tro att jag hittat massa dåliga minnen men i en av datorerna blev det inga fel.
Testade de olika socklarna i en maskin och se där var felet.
Så testa även alla minnesplatser var för sig.

Visa signatur