Hjälp med val av minnen,cpu mm vore tacksamt

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av minnen,cpu mm vore tacksamt

som titeln säger vore tacksamt med lite hjälp här just nu känner jag tagit lite vatten över huvudet....

min nuvarande uppsättning håller på att skapa myteni mot mig så bestämde mig att titta på lite delar och köpa lite halvft värsting saker nästan till gräsen för e-pens så det verkligen håller i ca 10 år till med lite små clockning då och då, dock upptäcker jag nu att jämnfört mot för 10 år sen när jag hade lite koll så är det rena rama jungeln på hårdvara nu mera, jag har för närvarande 2 saker hemma var av jag tror jag köpt ett fel iaf, och ju mer jag kollar komplibatet och ny teknoligi och andra greksika data ord jag googlar ju mer osäker blir jag fan.. som sagt känns lite som man tagit vatten över huvudet nu..

iaf jag har nu hemma http://www.inet.se/produkt/5409526/asus-geforce-gtx-670-2048m... (vilket verkade vara minsta jungeln på saker nu mera ) som jäg är säker på

och ett moderkort jag tror jag köpte fel kollade på lga 1155 som verkar mest nämnd och som har Z77 chipset det jag har nu är lga 2011 och chipset X79 vet inte om det är bättre eller sämre iaf http://www.inet.se/produkt/1902206/asus-rampage-iv-extreme om det är bättre så vore det skyst att veta inom 45 dagar iaf så jag kan byta vet som sagt inte vad detta stödjer och inte som till ex ivy bride (vad fan det nu är ) eller om det ens är nödvändigt ha det... mm saker så moderkortet är en sak jag är osäker på

men om detta kort är ok så kollade jag på en http://www.inet.se/produkt/5310115/intel-core-i7-3820-3-6-ghz som cpu till detta ...och då blir nästa köp annars vore det tacksamt veta andra modekort och cpu inom tid dvs.

är även osäker på minnen nu mera har hört massa skit om corsair minnen att dom är typ mera mainsteam bra och inte direkt "bra" iaf kollade på att köpa 4 st http://www.inet.se/produkt/5308809/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1... men annars http://www.inet.se/produkt/5308812/g-skill-32gb-8x4096mb-cl9-... vilket är att rekomendera eller är andra minnen att rekomendera.. Kan tilläga att ekonomiskt spelar det ingen jigga...

Dessa tre är väll det som känns mest osäkert.. dock tänkte jag som sagt fixa hellt nytt allt med möjlighet att klocka ganska mycket fram över och köra sli så kommer behöva nytt nättag med som även det verkar jungel ... samt vattenkyllning... har alltid innan kört fläkt och bara hårdvaru klockat från modekortet några % har räkt med fläkt då så även detta blir en ny grej för mig...

som sagt ju mer jag kollar runt ju mer känns det som jag kan behöva tips från folk som hängt med lite bättre ... som sagt kostnad är inte så farligt men behöver helst inte vara dyraste dyraste men som sagt nästan lite så det e-pens (inte för jag behöver det men vet jag har saker som funkar riktigt bra då iaf)

hoppas det finns någon skyst en som kan tipsa en lite iaf

Permalänk
Medlem

Datordelar håller inte i 10 år, glöm det direkt. Och att lägga en tusenlapp extra på minnen och två-tre tusen extra på moderkortet som du inte kommer märka någon skillnad på är helt onödigt. Då är det bättre att köpa prisvärt nu och köpa nytt om tre år.

Behöver du inte sex kärnor så skippa LGA 2011, bara onödigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Köp/byt till ett 1155 moderkort med Z77 chipset. Lägg 1000-2000 kr på moderkortet. Köp en 3570K/3770K Ivy Bridge processor. Om du inte håller på med foto eller film redigering så köp en 3570K. Det är inget fel på Corsairs minnen. Köp de billigaste 2x4GB eller 2x8GB minnen på 1600MHz eller om du vill ha det lilla extra 2133MHz.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

z eller om du vill ha det lilla extra 2133MHz.

Om man vill ha det lilla extra strulet vill säga (om man ska gå på alla trådar med 2133-minnen som inte fungerar).

Datorn kommer inte hålla en enda dag extra för att man köper dyrare än 1600 MHz CL9.

Skippa onödigheterna och köp minst en 256GB SSD istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Datordelar håller inte i 10 år, glöm det direkt. Och att lägga en tusenlapp extra på minnen och två-tre tusen extra på moderkortet som du inte kommer märka någon skillnad på är helt onödigt. Då är det bättre att köpa prisvärt nu och köpa nytt om tre år.

Behöver du inte sex kärnor så skippa LGA 2011, bara onödigt.

hmm konstigt.. det jag har nu är en gammal dual core amd athalon x64 eller något sånt med ett assuas chorsiar (ROG) modekort med DDR2 (bara chorsair) modekort hållt i snart 9 år med lite små clokning kör bf 3 på medium men kan lira hige med men inte så lång tid och inte på dom större mapsen.. men kan ju vara nya saker nu mera kanske det inte håller så länge och jag har som sagt inte hängt med så mycket i hårdvaran under denna tid så..

dock tackar jag för alla annan nyttig info hade planer på köpa en 6 kärning cpu framöver iof men om jag skippar det så är det med andra ord bättre med en LGA 1155 resterande verkar alltså mera onödigt? får mig bara undra varför det ens finns då -__- iaf tackar för informationen hoppas på lite mera info innan jag gör några skillander på min lista hellt och som sagt kostnaden är inte frågan den är lite skit samma så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om man vill ha det lilla extra strulet vill säga (om man ska gå på alla trådar med 2133-minnen som inte fungerar).

Datorn kommer inte hålla en enda dag extra för att man köper dyrare än 1600 MHz CL9.

Skippa onödigheterna och köp minst en 256GB SSD istället.

var tanken fixa en 256 SSD i vilket fall men tack för du nämnde saken med 2133 kollade runt och verkade vara mera problem än kvalitet med 2133 minnen så skippar det, en annan fråga dock 1866 hitta jag ett par halv billiga iaf dock bara g.skill minnen som verkar intressant ananrs märken man aldrig hört.. inga corsair minnen i samma hastighet måste letat fel bara lär ju finnas.. så kunde inte göra någon pris skillnad tror dock inte det är sån stor skillnad mellan dom, Men vet du om det är lika mycket prob med 1866 du som verkar hängt med lite? annars kör jag ett par 1600 minnen sen, för där hitta jag lite av varje i alla priss klasser och verkar mest vara ett märkes och smak vall i den klassen sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgkcs:

hmm konstigt.. det jag har nu är en gammal dual core amd athalon x64 eller något sånt med ett assuas chorsiar (ROG) modekort med DDR2 (bara chorsair) modekort hållt i snart 9 år med lite små clokning kör bf 3 på medium men kan lira hige med men inte så lång tid och inte på dom större mapsen.. men kan ju vara nya saker nu mera kanske det inte håller så länge och jag har som sagt inte hängt med så mycket i hårdvaran under denna tid så..

Ditt gamla socket 939-system (som är max 8 år gammalt) är extremt föråldrat och borde bytts ut för väldigt länge sedan om du spelar spel.

Min mormor som är 94 år har haft bättre surfdator än din "speldator" de senaste fem åren, och det behövdes inget ROG-moderkort heller...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ditt gamla socket 939-system (som är max 8 år gammalt) är extremt föråldrat och borde bytts ut för väldigt länge sedan om du spelar spel.

Min mormor som är 94 år har haft bättre surfdator än din "speldator" de senaste fem åren, och det behövdes inget ROG-moderkort heller...

varför så dryg för? jag påpeka bara att att datorer kan visst håla i 10 år vet det med faktum liksom..är i övrigt ett am2..... http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/CROSSHAIR/ och ja jag ska ju precis uppdatera systemet då mitt verkligen snart går i bitar hellt då det är ganska så pressat i clokning mm sen vilka surfplattor och datorer din morsa har skiter jag fullständingt i då det inte är relevant till denna sak.. jag skrev denna tråd för jag hört det är skyst vänligt hjälpsamt folk här på sweclokers då väntade jag mig skysta raka nyttiga svar inte dryga komenterar om min "Speldator" (vilket jag inte minns jag kallat det) och den är ganska precis 9 år gammalt inte 8 och funkar mera än fint än i dag med sitt sketna 9800 kort... har polare som har nyare än nyast i vissa saker (dom köper kompletta datorer inte i delar) och jag slår än i dag dom på fingrarna i vissa intsällningar så jag klaggar inte... hella syftet var som sagt att det i dag verkar vara lite jungel på sakerna och jag behöver lite tekninskt hjälp bara och jag gjorde sist som jag tänkte göra nu köp det som verkligen var ass skyst så det skulle hålla länge och det har det gjort som sagt 9 år nu sen om du inte vill tro det eller ej eller om det är att du inte kan ta motsvar bryr jag mig inte om om du inte har till hjälp att göra behöver du inte ens skriva tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgkcs:

varför så dryg för? jag påpeka bara att att datorer kan visst håla i 10 år vet det med faktum liksom..är i övrigt ett am2..... http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/CROSSHAIR/ och ja jag ska ju precis uppdatera systemet då mitt verkligen snart går i bitar hellt då det är ganska så pressat i clokning mm sen vilka surfplattor och datorer din morsa har skiter jag fullständingt i då det inte är relevant till denna sak.. jag skrev denna tråd för jag hört det är skyst vänligt hjälpsamt folk här på sweclokers då väntade jag mig skysta raka nyttiga svar inte dryga komenterar om min "Speldator" (vilket jag inte minns jag kallat det) och den är ganska precis 9 år gammalt inte 8 och funkar mera än fint än i dag med sitt sketna 9800 kort... har polare som har nyare än nyast i vissa saker (dom köper kompletta datorer inte i delar) och jag slår än i dag dom på fingrarna i vissa intsällningar så jag klaggar inte... hella syftet var som sagt att det i dag verkar vara lite jungel på sakerna och jag behöver lite tekninskt hjälp bara och jag gjorde sist som jag tänkte göra nu köp det som verkligen var ass skyst så det skulle hålla länge och det har det gjort som sagt 9 år nu sen om du inte vill tro det eller ej eller om det är att du inte kan ta motsvar bryr jag mig inte om om du inte har till hjälp att göra behöver du inte ens skriva tycker jag

Dryg? Det var ju du som skrev en lång uppsats där du försökte få det till att datordelar kan räcka 10 år, när det inte är så.

Socket AM2 kom 2006 så din dator är max sex år gammal. Så du kan ju köra fyra år till då?

1866 MHz fungerar väl bättre men ger nästan ingen skillnad i prestanda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Dryg? Det var ju du som skrev en lång uppsats där du försökte få det till att datordelar kan räcka 10 år, när det inte är så.

Socket AM2 kom 2006 så din dator är max sex år gammal. Så du kan ju köra fyra år till då?

1866 MHz fungerar väl bättre men ger nästan ingen skillnad i prestanda.

jaj ok du vet bättre än jag själv som har kvitton kvar och ändvänt datorn själv .. -____- men skit samma orkar inte bry mig...... tackr något vetttigt svar iaf prestanda i vad så fall? då jag kör ganska mycket program samtidgt normalt så föredrar jag mera prestanda som klarar av det . sen om det inte är skilland i spel eller så är sak samma.. är mest att jag vill att det ska räcka till utan att det hackar och har sig när jag spelar och ex har winamp, webläsare, youtube, samt andra övervaknings sytem med mycket mera på samtidigt och det då överväger ha snabbre minnen än mera minnen kör jag hellre snabbare.