Blästrade vatten kanaler för att öka kontaktytorna

Permalänk

Blästrade vatten kanaler för att öka kontaktytorna

Jag håller på med två vattenblock till hd 6870

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Det jag undrar är om det är en fördel eller nackdel att blästra vatten kanalerna för att öka värme överföringen (kontaktytorna blir ju större)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Jag håller på med två vattenblock till hd 6870

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Det jag undrar är om det är en fördel eller nackdel att blästra vatten kanalerna för att öka värme överföringen (kontaktytorna blir ju större)

En ojämn yta är ju att föredra där vattnet passerar då det uppstår mer turbulens och värmeavgivningen ökar, släta ytor och en laminär strömning vill man bara ha i en förgasare eller insugningsrör där luft/bränsle blandningen skall passera så snabbt som möjligt, lite offtopic men nog så intressant.

Permalänk
Entusiast

Du får nog fullt tillräckligt mer turbulens i det där bygget. Det ser ju inte direkt slätt ut som det är. Sen hade det varit bättre att ha fler men mindre pinnar. Du vill ha så stor kontaktyta som möjligt för att föra över värmet. Titta på hur färdiga lösningar ser ut så ser du att de ofta har väldigt tunna fenor som sitter väldigt tätt vilket ger stor area. Du har relativt liten area vilket kommer kräva större vattenflöde. Det är nog i sig inga större problem då det är relativt lite värme som ska föras bort och stora kanaler ger lite tryckfall så pumpen kommer kunna hålla högre flöde.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

En ojämn yta är ju att föredra där vattnet passerar då det uppstår mer turbulens och värmeavgivningen ökar, släta ytor och en laminär strömning vill man bara ha i en förgasare eller insugningsrör där luft/bränsle blandningen skall passera så snabbt som möjligt, lite offtopic men nog så intressant.

Ojämn yta är att föredra för värmeöverföringen och lite turbolens ja.
MEN det är även att föredra i insug,förgasare,etc då det ger mer flöde med en något skrovlig yta än vad en helt slät yta ger.

Detta pga av att bränslet (och till viss del vattnet i luften) söker sig till en yta och sen fastnar lättare om det är en slät yta och byggs på tills det blir en droppe som sen följer med luften.
Det ledar ju då till att luft och bensin separerar något vilket man förlorar effekt av plus att luften måste få fart på dropparna igen och därmed minskas flödet och när man börjar komma upp i trimmningsgraderna tex när du börjar komma upp i 15+hästar på en 50cc 2 taktare så kan det vara en halv häst vi talar om i tappad effekt (V-8 på 2-3000hk så är det hundratals hk det kan handla om) enbart pga släta ytor.

Jag har själv provat med en aluminium bit som var polerad slät och sen körde jag med en färgspruta fylld med bensin i 2sek och då var biten blöt så att det ran om den slipade den med ett fint sand papper (kommer inte ihåg exakt men tror det var 600-800 kornigt) sprutade igen och biten var då blöt men det ran inte om den, blästrade den sedan, sprutade och efter det var den knappt fuktig.
Gjorde detta test efter att jag hörde om detta för många år sedan och inte riktigt trodde på det och sen efter det har jag sett i flödes bänkar att det kan vara stora skillnader.

Och just blästring är bland det bästa att göra för att få en bra flödes yta men man får ju se till att man blästrar med material som tar i det man ska blästra kör man med för snällt material så blir det inte lika bra yta.
Det ska bli betydligt mer skrovlig yta än vad man tror för att få ut max flöde, men samtidigt så är det inte linjärt dvs från blankt till matt yta gör betydligt mycket mer än att gå från matt till skrovlig yta.

Så efter min trimmnings lektion så kan jag säga att du bör nog blästra blocken för bättre överföring av värme plus lite mer flöde.
Du kanske kan runda av en del hörn i själva kanalerna för lite bättre flöde.
Mer exakt så menar jag dom fyra innerhörnen i kanalerna från nippel till "cpu kammaren" dom två hörnen ut i cpu kammaren kan du nog skippa att runda av då dom då styr vattnet lite mer rakt ut i kammaren vilket ju borde vara önskvärt.
Du behöver inte ta så mycket i hörnen men bara du tar bprt själva spetsen med 1-2mm gör en hel del kan du ta lite mer så skadar det inte.

Själva piggarna i cpu kammaren ska du nog lämna kantiga då det ger mer turbolens så vattnet tar upp mer värme.
En detalj med piggarna som du kan ha gjort annorlunda är att när du fräste andra vändan (för att skapa piggarna) så skulle du ha hoppat över varannan för ännu mer turbolens.
Dvs inte så här som du har nu.
. . . . . . .
. . . . . . .
. . . . . . .

Det skulle ha sett ut så här.
. . . . . . .
. . . . . .
. . . . . . .
. . . . . .

Men det är ju lite sent nu kanske nåt att tänka på till nästa block (om det blir nåt) heller för någon annan som hittar detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

jo håller med ovansåenden du skulle fräst varannan rad förskjuten typ så mitt för varje hål är en pigg hela tiden samt att du inte skulle gjort kanalen som är på ytterkanten runt piggarna så att vattnet tvingades in bland dom iom att vatten alltid vill ta lättaste vägen så kommer ytterkanten få bäst flöde iom att det är raka vägen ut typ.

typ såhär

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Riktigt intressanta inlägg ni gör, ni är ju helt otroliga

Jag kommer absolut göra flera block i framtiden, då jag tycker det är väldigt roligt.
Och jag måste ju även byta grafikkort någon gång.
Då kommer jag prova fräsa piggarna förskjutna mot varandra.
Men det känns lite försent nu.

Mitt första block var det slingrande släta gångar i (till ett gtx 295)

Men jag kommer absolut blästra kanalerna. Det var ju verkligen intressant att man vinner både flöde och värmeöverförning på det.

Och jag kommer att runda av hörnen i kanalerna.

Vad tror ni om utbyggnaderna jag gör i locket för att styra vattnet mot piggarna ?

Ska jag ha kvar dom eller köra utan ?