Felsökning på Moderkort Socket 775, ingen bild

Permalänk
Medlem

Felsökning på Moderkort Socket 775, ingen bild

Hej Sweclockers, innan i veckan köpte jag ett moderkort, grafikkort nätagg, ramminnen och en hårddisk av en kille på Sweclockers, han sade att allt var testat och att allt funkade, när jag hämtade den var allt i en coop- plast påse, reagerade väll lite då.
Senare packade jag upp allt och testade att koppla in nätagget och grafikkortet i moderkortet och stoppade i sladden, till min förvåning så gick den igång utan att jag behövde klicka på någon knapp, den går igång så fort sladden kommer i, alla fläktar funkar bra och alla kondisar är bra, dock förstår jag inte hur säljaren kan ha sålt den i det skick den var i utan att säga något.
CPU kylarens backplate var borta, 2 av CPU kylarens ben var borta och den var ditsatt med buntband....
En pin var av på PSUn och satt i moderkortets 24 pin
Grafikkortet har någon svart konstig sörja på fläkten men det snurrar på iallafall.
Hur som helst, vi kopplade in en fläkt i USB uttaget och det funkade, dock funkade inte "fan" connectorn på moderkortet...
Även en hållare till en kylfläns var borta.

Nu till det egentliga problemet, (observera att alla handlingar med delarna skedde med ESD armband) jag får ingen bild till skärmen, vi hoppades på att det var graikkortet som det var fel på och testade att byta detta mot ett annat men fortfarande ingenting, min kompis som jag fixade datorn med säger att det bör vara en ESD skada i Moderkortet.

Kontaktade därefter säljaren och fick svaret att
-cpu kylaren hade han inte rört utan den var fastsatt av den han fått den av.
- Det gjorde inget att pinnen i PSUn var av för att den bara använder 24 pin, detta var därimot sant, men sälj den inte för guds skull som ett helt fungerande nätagg.
- Det funkade när han testade och det kunnde inte vara ESD skada då han hållt på i 16 år med datorer och det är 1 på millionen för ESD.
-Han ville inte argumentera mera

Kan någon säga vad som är rätt och fel, vad som kan vara felet och hur vi kan åtgärda det?

Tacksam för svar!

CPU kylare med skruvar och buntband

GPUN

Kylfläns

Är tacksam för all rådgivning om hur jag kan lösa problemet och få bild

Permalänk
Avstängd

Därför ska man granska varorna noga innan man räcker över sina pengar , har han sagt att allt ska vara i gott skick tex.. så strid detta.
Men fråga du inget om skicket utan enbart funktionen så är det kanske en annan femma, men fortfarande fult gjort och sälja sådant utan att tala om det.. plus risken för statisk elektrisitet från Coop påsen, så bara för dom funka när han gick utasatte han sina objekt för "döden" bara där!
Hur som är inte insatt i ESD skador osv men moderkortet kan mycket väl tagit stryk av plast påsen.
Vi alla vet att har man hållt på med datorer i 16 år.. är ESD/statisk elektrisitet något man bör respektera och ha lärt sig hantera.. annars låter inte dom 16 åren så seriösa.

Ser även ut som någon form av olja på grafikkortet, nu säger jag dock bara vad jag tycker det ser ut som.. men personen kanske ville få spinn på fläkten

Permalänk

testa med andra minnen och cpu? testa ett annat agg? är bara o byta del för del.

och funkar det inte ändå så lär mobot va dött...

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk

Att transportera "naken" elektronik i vanliga kassar innebär i många fall en säker död, antingen direkt eller latent (kommer krypandes). Sen ser man också att hela fästanordningen för CPU-kylaren är kass och hemmabyggd, varken buntband eller skruvar finns med från original. Att det startar automatiskt tyder på fel redan där samt att fläktar inte snurrar från avsedda kontakter. Se till att koppla in 4-pins 12V-kontakten (fyrkantiga) också som sitter bredvid processorn, kanske du har tur att det startar igång ifall detta är nåt du har glömt koppla. Allt som allt skulle jag jaga gubben efter pengarna tillbaka och vara mer försiktig i framtiden. Att bedöma på händigheten av denna "hemmafixare" sitter det nog avföring inklämd som kylpasta samt lite urin i kontakterna för att "motverka oxidering"...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Det där ser ju ut som f*n ... Får man fråga vad det är för grejer och vad du betalade?

Permalänk
Medlem

Geggan på fläkten är inbränt damm (tjära) från en rökare skulle jag tippa på. Sen så är ju priset en viktig del i hela detta om du har betalat typ 100 spänn för paketet så kan du inte förvänta dig att få 100 procentiga grejer. Sen till felet så köpte jag också ett beg. moderkort som visade sig vara trasigt men jag orkade inte jobba mig med att skicka tillbaka osv. Men jag tror nog att det är ditt moderkort som är trasigt.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Geggan på fläkten är inbränt damm (tjära) från en rökare skulle jag tippa på. Sen så är ju priset en viktig del i hela detta om du har betalat typ 100 spänn för paketet så kan du inte förvänta dig att få 100 procentiga grejer. Sen till felet så köpte jag också ett beg. moderkort som visade sig vara trasigt men jag orkade inte jobba mig med att skicka tillbaka osv. Men jag tror nog att det är ditt moderkort som är trasigt.

Säger säljaren att det är 100 %iga delar så ska det bara det. Oavsett pris.

Här verkar det vara långt ifrån det...

Permalänk
Medlem

Var står det att säljaren sa det ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Var står det att säljaren sa det ?

Du skrev att priset är en viktig del i detta och att om han betalat 100 kr så kan han inte förvänta sig 100 % delar.
Det jag menade var att det är säljarens beskrivning som gäller oavsett pris.

Permalänk
Medlem

Att en sak funkar kan betyda att en kylare kan vara fäst med buntband som i detta fallet. Men jag förstår din poäng.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Då han kom förbi i vid tågstationen ca 20 sek och bara tog betalt och sedan drog var det svårt att kolla på hur det såg ut.
Gav 300kr för allt, tycker säljaren ska berätta om skicket på grejorna iallafall!

Utdrag ur hans annons, Alla delar fungerar felfritt, och han testade allt!

Urdrag ur SMS kontakt:
iSw3de: Skulle vilja köpa båda nätaggen
Säljaren: såg nu att det saknas en pin på ena nätaggets atx kontakt, men kan testa nu om du vill
iSw3de: Okej men då tar jag de fungerande nätagget.

iSw3de: Har du någon kartong jag kan ha delarna i?
Säljaren: Tja, ta med dig en ryggsäck så kan jag lägga allt i en påse.

iSw3de: Verkar som nätagged du skickat har en söndrig 24 pin, det sitter en avbryten pin från den i moderkortet.
Säljaren: Den pinnen behövs inte, det fungerade när jag testade
iSw3de: Okej, blev lite orolig

iSw3de: Dock så används ju alla pinns till något, nästa gång så informera gärna eller ta något som är helt.
Säljaren: Den behövs inte eftersom dom extra 3,3v som den pinnen levererar endast används i nödfall
Om det nu är så viktigt så låt den trasiga pinnen sitta kvar så får den ändå kontakt.

iSw3de: När testade du allt senast, vem har satt dit cpu kylaren
Säljaren: Den funkade dagen innan du kom, CPU kylaren satte retar det som skänkte moderkortet till mig. Jag säljer inte ickefungerande saker som sagt.
iSw3de: Uppenbarligen inte då det inte funkade när det togs ur påsen, en plastpåse kanske inte är vidare bra för ESD
Säljaren: Det funkar. Jag tänker inte argumentera, jag har handskats med datorer sen 16 år tillbaka, jag vet vad jag pratar om. Och ESD skador händer 1 gång på millionen
iSw3de: Vi har nästan konstaterat nu att det är ESD skadat
Säljaren: Då är det inte mitt problem då grejorna funkade innan du hämtade dem. Det får ni lösa själva, skyll inte på mig

Permalänk

ESD-skador en på miljonen? Möjligtvis i en relativt kontrollerad miljö. In i en plastpåse så är det kört i många fall, kanske inget som alla märker av på direkten men senare kommer saker att börja ge upp. Jo, det är hans problem eftersom han stoppade in den i en plastpåse.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Att en sak funkar kan betyda att en kylare kan vara fäst med buntband som i detta fallet. Men jag förstår din poäng.

Som du säger kan det såklart "funka". Förstår vad du menar men det känns lite oseriöst om han inte sagt typ att det är en hel del hemmalösningar men det fungerar iaf.

Tillbaka till ontopic

Ts:

Jag har ett 775 mobo msi med "funktion okänd" som ligger här hemma. Det kan du få mot fraktkostnad om du konstaterar att det är det du behöver.

Permalänk
Medlem

Kom på att jag även har en hel Intel org kylare som jag kan skicka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Att en sak funkar kan betyda att en kylare kan vara fäst med buntband som i detta fallet. Men jag förstår din poäng.

Men jag kan alltså sälja ett 1 vecka gammalt Razer tagentbord med 13 knappar som är limmade sedan de gått sönder och skriva så här
"Fullt fungerande 1 vecka gammalt razor tagentbord"

Annonsen vart också borttagen nu....

Permalänk
Medlem

Nu var ju inte dina köpgrejer 1 vecka gamla utan väldigt gamla.

Men jag skulle ju nämna limningen och säga "MEN fullt fungerande"

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Jag tycker att gör så att du kontakter Sweclockers genom att skicka in en anmälan på personens profil, förklara läget på ett neutralt sätt utan att känslorna tar över och se ifall någon lösning kan hittas. Om jag inte minns fel spar Sweclockers på gamla annonser för just ifall sånt här skulle hända. Sedan är ju frågan hur långt man ska dra processen också, men att iaf uppmärksamma de som driver Sweclockers om användaren vore bra så att de kan "hålla ett öga" på nya annonser från denne.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg en nystartad tråd om info köpare/säljare. Skriv där och gör en recension av affären.

Förhoppningsvis klistrade den i annonsdelen så det blir lättare att kolla upp folk man tänker göra affär med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Nu var ju inte dina köpgrejer 1 vecka gamla utan väldigt gamla.

Men jag skulle ju nämna limningen och säga "MEN fullt fungerande"

Men nu nämdes inte den såkallade "Limmningen" utan det var en bild på ca 15 olika saker på någon meters avstånd,

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens sälja saker i det där skicket!

Måste säga att jag tycker synd om köparen i det här fallet, och att säljaren smet iväg som en avlöning det förstår jag när man SKRUVAT fast kylaren, och med buntband, alltså vad i hela fridens namn?
Även om det skulle ha fungerat, så hur svårt är det att få tag på en original cpukylare till detta?
Tror jag slängt kilovis av såna från där jag jobbat, men iallafall, ett råd till TS är att aldrig köpa saker utan att kolla hur de visuellt ser ut, och hade jag sett detta så hade jag aldrig tagit emot det utan att kolla att det verkligen funkar som det ska

Tycker det är trist sådant här:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hur kan man ens sälja saker i det där skicket!

Måste säga att jag tycker synd om köparen i det här fallet, och att säljaren smet iväg som en avlöning det förstår jag när man SKRUVAT fast kylaren, och med buntband, alltså vad i hela fridens namn?
Även om det skulle ha fungerat, så hur svårt är det att få tag på en original cpukylare till detta?
Tror jag slängt kilovis av såna från där jag jobbat, men iallafall, ett råd till TS är att aldrig köpa saker utan att kolla hur de visuellt ser ut, och hade jag sett detta så hade jag aldrig tagit emot det utan att kolla att det verkligen funkar som det ska

Tycker det är trist sådant här:(

Ja, men dock ändå synd att man inte ska kunna lita på säljare,
Har länkat han tråden, förhoppningsvis kommer han hit och förklarar sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ja, men dock ändå synd att man inte ska kunna lita på säljare,
Har länkat han tråden, förhoppningsvis kommer han hit och förklarar sig

Skickades från m.sweclockers.com

-------------
Det tycker jag är bra, köra med öppna kort liksom, tycker du visat sakligt och tydligt på problemen osv så

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Han svarar:
"Då skulle du ha sagt det innan vi gjorde affär, eller så kunde du ha bett mig lägga det i någon annan form av "paket". Vi gjorde en deal att du skulle ta med dig en ryggsäck där du kunde lägga påsen i, och du accepterade det. Det är ditt problem, du kunde som sagt kommit med en annan idé angående hur det skulle fraktas, Det är inte mitt fel att du accepterade och lämnade över 500 i min hand, du kunde ha skitit i att göra affären och åkt hem tomhänt."

iSw3de: Har du någon kartong att lägga allt i?

(inget svar)

iSw3de:Hade du något jag kan böra de lösa prylarna i?

Säljaren: Tja, ta med dig en ryggsäck så kan jag lägga allt i en påse

iSw3de: Okej, tar med det!

På ett sätt har jag ju accepterat att lägga det i en såkallad påse, men jag själv vet inte något om ESD, han som "hållt på i 16 år" borde kanske veta bättre, frågade om kartong med.

"Det är inte mitt fel att du accepterade och lämnade över 500 i min hand, du kunde ha skitit i att göra affären och åkt hem tomhänt."

Denna delen är för mig BS, han kom fram, ställde den andra hela datorn som jag också köpt på marken, tog emot pengarna, jag plockade upp den andra datorn från marken, han lämnade plastpåsen med moderkort, hårddisk, nätagg och grafikkort ner tryckt till mig och drog som en löning, tror knappt han sa mer än hej och sen drog, även om detta inte var avsiktligt så hade jag knappast en chans att kontrolera sakerna

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar inte vara helt seriöst iaf. Det kan du/vi konstatera iaf. Dock är väl trehundra inte mycket men rätt skall vara rätt!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om han har buntbandat cpukylare på moderkort i 16år bör han hängas ut så fler slipper göra om ditt misstag att bli blåsta, även om det inte rörde sig om några större summor.
Vilken clown lagning alltså.

Permalänk
Medlem

300 är inte mycket pengar.. Inte för att vara sån men,

Du får skylla dig själv som inte inspekterat/provkört innan du köpte sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

300 är inte mycket pengar.. Inte för att vara sån men,

Du får skylla dig själv som inte inspekterat/provkört innan du köpte sakerna.

Allting är rellativt, 300kr kan vara mycket för någon men en skitsumma för någon annan, lätt att provköra det när han sa att han möter upp mig på stationen, man får väll lita på personen om han säger att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Allting är rellativt, 300kr kan vara mycket för någon men en skitsumma för någon annan, lätt att provköra det när han sa att han möter upp mig på stationen, man får väll lita på personen om han säger att det funkar

Håller med dig. Rätt ska vara rätt!

Så vad händer nu blir det återköp eller ska du hänga ut honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Allting är rellativt, 300kr kan vara mycket för någon men en skitsumma för någon annan, lätt att provköra det när han sa att han möter upp mig på stationen, man får väll lita på personen om han säger att det funkar

Finns många människor man inte kan lita på så man ska alltid tänka till.

Du måste ju ha tänkt på att han stoppat sakerna i en plastpåse utan något som helst skydd.

Man ska alltid kolla innan man räcker fram pengarna.

Vad jag menade att 300kr är inte hela världen det hade kunnat vara en större summa.