Asus fortfarande kung på moderkort? Dags att uppgradera

Permalänk

Asus fortfarande kung på moderkort? Dags att uppgradera

Som Titeln lyder, är Asus moderkort fortfarande bäst? Spelar mest och överklockar på amatörnivå. Så vilket modermodem ska man satsa på idag då?

Kör Asus Deluxe V2 nu med en 2.8 i7 på.

Let the battle begin

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid kört på Asus-moderkort, med några få undantag, men på senare tid tycker jag att de har blivit slappa när det gäller deras kvalitetskontroll.

Personligen föredrar jag nu ASRock eller EVGA istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag har alltid kört på Asus-moderkort, med några få undantag, men på senare tid tycker jag att de har blivit slappa när det gäller deras kvalitetskontroll.

Personligen föredrar jag nu ASRock eller EVGA istället.

Utveckla det där om kvalitetskontrollen Lär mig gärna ett och annat, lever fortfarande i tron om att asus är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Utveckla det där om kvalitetskontrollen Lär mig gärna ett och annat, lever fortfarande i tron om att asus är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

De senaste tre Asus-moderkorten jag ägt har jag bara haft problem med. De släpper även ett flertal olika ofärdiga/buggiga BIOS-versioner innan de får rätt på allt, förutsatt att felet ligger i mjukvaran då så klart. Förmodligen stressar de ut moderkorten endast för att vara först.

Jag är mycket positivt överraskad när det gäller ASRock. Deras moderkort "bootar" 2-3 gånger snabbare än alla andra moderkort jag använt mig utav. EVGA är som sagt också ett företag som jag endast har bra erfarenheter utav.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan talare. EVGA och ASRock gör bra och stabila mammaplankor. MSI har jag inte haft några värre problem med heller.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Har haft flera Asus, Gigabyte, Abit, Asrock, MSI och ECS och just nu MSI igen. Mest nöjd med MSI-kortet, även om första bios inte var perfekt så fungerade allt och det var stabilt sen dess har det rasat in nya bios inklusive mängder med beta-bios som har fintrimmat stort som smått. Bäst bios-support hitills. Nu finns alla features på plats, inklusive offset, och mitt gamla Z68-kort klarar senaste revisionen av IB(som väl inte ens är släppt ännu) om det skulle behövas. Det enda som jag skulle kunna klaga på är att det skulle kunna ha ännu bättre fläktstyrning. Sen är det ingen nackdel att MSI-korten drar minst ström av nuvarande moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Asrock verkar ju intressant men säljs bara av webhallen och inte komplett och dustin där jag brukar handla, vilket spelar iofs mindre roll. Intressant bara att inte alla säljer dem? Sen står det Fatality på allting från Asrock, är "lite" alergisk mot sådant. Men vilka spec kort från Asrock tänker ni killar på? Tänkte inte köpa nyaste 2011 socket utan köra med 1155.

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren, Sven.

Skrivet av dangerousdave:

Asrock verkar ju intressant men säljs bara av webhallen och inte komplett och dustin där jag brukar handla, vilket spelar iofs mindre roll. Intressant bara att inte alla säljer dem? Sen står det Fatality på allting från Asrock, är "lite" alergisk mot sådant. Men vilka spec kort från Asrock tänker ni killar på? Tänkte inte köpa nyaste 2011 socket utan köra med 1155.

ASRock Z77 Extreme6. Extreme9 om du vill ha det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

Asrock verkar ju intressant men säljs bara av webhallen och inte komplett och dustin där jag brukar handla, vilket spelar iofs mindre roll. Intressant bara att inte alla säljer dem? Sen står det Fatality på allting från Asrock, är "lite" alergisk mot sådant. Men vilka spec kort från Asrock tänker ni killar på? Tänkte inte köpa nyaste 2011 socket utan köra med 1155.

Inet säljer också ASRock och det står inte Fa1ality på allt...

Kan också rekommendera ASRock, skulle jag köpa för LGA 2011 skulle det nog bli ASUS men för 1155 och andra blir det ASRock.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med varken asuis eller gigabyte gillar båda väldigt mycket jag skullle även kunna tänka mig ett asrock

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Två uppgraderingar med Gigabytes moderkort och de har fungerat som de ska, har ingen erfarenhet av andra fabrikat men som sagt har inte haft några problem. Blev rekommenderad att köpa Gigabyte av en datakunnig och då gjorde jag det!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på ASUS P8Z77-V PRO - ATX / Z77.
Detta känns som riktig kvalitets bräda som jag kan rekomendera.

Permalänk
Medlem

Precis som med hårddiskar så handlar det om (o)tur med olika serier som är bättre eller sämre alltså. Givetvis svänger det fram och tillbaka och beroende på vem man pratar med.

Jag har haft strul med MSI och ATI men aldrig med Asus tex. Gigabyte och Asrock har jag alltid ratar med tanke på vad jag hört vilket strul folk haft, tror inte det har så jättestor betydelse när det gäller den här typen av produkter. Det handlar ju mer om vilken support man får om det strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Asrock har jag alltid ratar med tanke på vad jag hört vilket strul folk haft, tror inte det har så jättestor betydelse när det gäller den här typen av produkter. Det handlar ju mer om vilken support man får om det strular.

Helt irrelevant vad ASRock gjorde för 10 år sedan som ASUS budget-märke, nu tävlar de i samma kategori som ASUS och Gigabyte.

ASUS support på moderkort är väl för övrigt ökänt dålig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Asus köper jag aldrig igen.
Hade ett moderkort från dem som inte var annat än problem, så det prövar jag inte igen.
Har ett ASrock nu. Var oerhört skeptisk till märket först eftersom det kändes lite B, men jag är ruskigt nöjd
och skulle lätt kunna tänka mig att ha ASrock nästa gång det är dags att byta kort..

Sen kan ju jag bara ha haft otur eller något åt det hållet, men jag tänker inte pröva igen för att se om det var fallet.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd

Asus brukar ha bra moderkort.. Samma med Gigabyte men deras UEFI/BIOS lämnar mycket att önska, ASrock har jag själv inte haft men har fått mixade signaler från diverse personer som haft brädor från den tillverkaren. MSI har lyckas lyfta sig något enorm sedan deras AM2 brädor (K9 serien) släpptes.. Idag har jag ett Z77A-GD55 från tillverkaren och jag älskar både layouten på själva moderkortet och även Biosen och antal Sata-portar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Helt irrelevant vad ASRock gjorde för 10 år sedan som ASUS budget-märke, nu tävlar de i samma kategori som ASUS och Gigabyte.

ASUS support på moderkort är väl för övrigt ökänt dålig.

"Precis som med hårddiskar så handlar det om (o)tur med olika serier som är bättre eller sämre alltså. Givetvis svänger det fram och tillbaka och beroende på vem man pratar med."

Vad är irrelevant med vad jag själv upplevt och hört? Det var ju precis min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

ASRock Z77 Extreme6. Extreme9 om du vill ha det värsta.

Kan du förklara varför ASRock Z77 Extreme4 (som valdes ut till SweClockers sommardator 2012) inte duger?

Jämförelse: http://www.asrock.com/mb/compare.asp?SelectedModel=Z77+Extrem...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMuppet:

Vad jag vet så skiljer det sig oerhört lite mellan Extreme 4 och Extreme 6.. De är båda i grund och botten samma moderkort fast Extreme 6 är lite mer påkostad med mer Sata-portar tex. så skillnaden är minimal.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad jag vet så skiljer det sig oerhört lite mellan Extreme 4 och Extreme 6.. De är båda i grund och botten samma moderkort fast Extreme 6 är lite mer påkostad med mer Sata-portar tex. så skillnaden är minimal.

Extreme6 och Extreme4 har båda 8st SATA-portar. (Extreme9 har 10st SATA-portar.) Alla tre har 8+4-fas. Det Extreme6 verkar ha (över Extreme4) är möjlighet till triple-SLI/CF om man nöjer sig med x4 på den tredje PCIE-platsen (x8/x8/x4), vilket man i så fall naturligtvis inte gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMuppet:

Kan du förklara varför ASRock Z77 Extreme4[/url] (som valdes ut till SweClockers sommardator 2012) inte duger?

Jämförelse: http://www.asrock.com/mb/compare.asp?SelectedModel=Z77+Extrem...

Om du kan citera ett utlåtande från mig där jag hävdar att det inte duger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Om du kan citera ett utlåtande från mig där jag hävdar att det inte duger.

Om du nu är av åsikten att Extreme4 faktiskt duger, kan du väl i alla fall ta och förklara varför du istället rekommenderar det betydligt dyrare Extreme6 som verkar vara i princip samma kort som Extreme4 fast med en nästan 400kr högre prislapp?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMuppet:

Om du nu är av åsikten att Extreme4 faktiskt duger, kan du väl i alla fall ta och förklara varför du istället rekommenderar det betydligt dyrare Extreme6 som verkar vara i princip samma kort som Extreme4 fast med en nästan 400kr högre prislapp?

Jag tar tillbaka mitt uttalande, håller istället med dig om att Extreme4 duger gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

ASRock Z77 Extreme4-M är ett underbart moderkort. Bästa jag haft sedan EVGA P55 SLI FTW. Asus P6T Deluxe V2 var nog det sista problemfria Asus-kort jag haft att göra med. Efter det har det bara gått utför, tycker jag.