Asus maximus iv Gene-z F2 Error code, kan inte starta.

Permalänk
Medlem

Asus maximus iv Gene-z F2 Error code, kan inte starta.

Tjenare, har nu köpt en ny dator och kan tyvärr inte starta den. Får en error code som är F2 som står för Recovery Processes started.
Dimm led lampan lyser även den. Har testat byta minnena till alla olika platser och bara använda en eller två st. Inga framsteg.

Riggen är:
Asus Maximus IV Gene-z
G-skill 1600 2000mhz 3x2gb (Skall fungera fint med mobo)
i5 3570k
MSI radeon 6950
Vanligt 320gb HDD och 6gb Verbatin 120gb SSD.

Jag oroar mig för att BIOS inte är uppdaterat på moderkortet för Ivy bridge och i sånna fall, hur gör jag för att flasha bios etc utan att ens kunna starta datorn? Får ingen bild alls på skärmen.

Behöver hjälp ASAP, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crim2:

Tjenare, har nu köpt en ny dator och kan tyvärr inte starta den. Får en error code som är F2 som står för Recovery Processes started.
Dimm led lampan lyser även den. Har testat byta minnena till alla olika platser och bara använda en eller två st. Inga framsteg.

Riggen är:
Asus Maximus IV Gene-z
G-skill 1600 2000mhz 3x2gb (Skall fungera fint med mobo)
i5 3570k
MSI radeon 6950
Vanligt 320gb HDD och 6gb Verbatin 120gb SSD.

Jag oroar mig för att BIOS inte är uppdaterat på moderkortet för Ivy bridge och i sånna fall, hur gör jag för att flasha bios etc utan att ens kunna starta datorn? Får ingen bild alls på skärmen.

Behöver hjälp ASAP, tackar!

---------------
Är det Maximus IV GENE-Z/GEN3 du har eller den utan gen3?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Finns en mem ok knapp om jag minns rätt på din MB, den klockar ner minnena för att kunna få igång datorn. Föresten ska man köra 2x eller 4x minnen på lga 1155. (men ok knappen ska ligga nånstans nära minnena kan vara svår o se ibland väldigt liten knapp)

Permalänk
Inaktiv

finns en instruktion här om hur du updaterar bios utan cpu, http://rog.asus.com/forum/showthread.php?13928-P67-Z68-32**-I... .

Permalänk

Google är din vän... Hoppas detta hjälper: http://rog.asus.com/forum/archive/index.php/t-5672.html? verkar vara samma problem läste inte exakt hela dock.

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem

Cybertomten, fann allt det där med. Googlat som en tok, men som sagt, problemet kan bestå utav mycket och han löser det igenom en trasig CPU och en annan kille med trasiga minnen etc. Jag har en splitter ny 3570k som jag hoppas fungerar så det får bli den sista utvägen att RMA den. Minnena som sagt ska gå utmärkt på 3x2gb, finns med i manualen. Men skall testa detta med att klocka ner minnerna för att få igång datorn, låter ganska logiskt då jag har hört att högt klockade minnen kan ge problem i början.

Permalänk
Medlem

Får tyvärr inte att fungera även fast GO_Buttom knappen för minnena blinkar etc. Blir fortfarande att den går igenom processen att checka allt sedan fastnar på F2 och att DIMM Leden lyser. Extremt svårt att lösa just nu då jag inte har en aning vad jag skall göra åt saken eller vad felet kan bero på.