Offset överklockning på i7 2600K och tips till nybörjare

Permalänk
Medlem

Offset överklockning på i7 2600K och tips till nybörjare

Har överklockat min processor med fast Vcore och fick den stabil på 4.5 Ghz ungefär en veckas tid då ja
följde en internet guide som alla rekommenderar och är vanligast på detta forum på 1.33V men då var
inte bios helt 100% stabilt och återställde till fabriks inställningarna.

Men nu har datorn varit stabil i över en månads tid när jag skaffat nyaste bios versionen från Asus
och vill ge mig på Offset överklockning.

Har läst den guide Xroo har skrivit ett antal ggr för asrock men inte riktigt förstått mig på detta helt.

Hur bör man tänka vid Offset överklockning och hur börjar man rätt ?? Hur går man upp metodiskt med
multipel ökning och + eller - Offset.

Har försökt få tankesättet rätt och metoden men blir inte riktigt klok på detta.

Alla råd och tips uppskattas

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt priincipen hur det fungerar med - alt + offset och
hur denna påverkar volten på processorn.

Hur bestämms volten till processorn av offset inställningarna ??

Hur är smartast att börja om man vill få reda på VID som folk pratar
om är det att ställa offset på + - 0 från början och multipel 40 för
mitt mål är 45 multipel som mål via Offset.

Vad är VID ??

Hur påverkar LLC processorn för stabilitet i offset och vad gör denna ??

Har även sett att många fått öka processorns max strömförbrukning för att den ej ska
dippa när turbon slår in och ökar till 4500 mhz och hur mycket ska man öka den om
det behövs.

Är det nått mer man ska tänka på vid Offset som kan påverka om man ej får den stabil
i offset och vad ändrar man då ??

Skulle vilja lära mig och förstå principen i Offset överklockning och vad och hur
dom olika inställningarna påverkar processorn och systemet för stabilitet.

All hjälp uppskattas

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Förstår inte riktigt priincipen hur det fungerar med - alt + offset och
hur denna påverkar volten på processorn.

Hur bestämms volten till processorn av offset inställningarna ??

Hur är smartast att börja om man vill få reda på VID som folk pratar
om är det att ställa offset på + - 0 från början och multipel 40 för
mitt mål är 45 multipel som mål via Offset.

Vad är VID ??

Hur påverkar LLC processorn för stabilitet i offset och vad gör denna ??

Har även sett att många fått öka processorns max strömförbrukning för att den ej ska
dippa när turbon slår in och ökar till 4500 mhz och hur mycket ska man öka den om
det behövs.

Är det nått mer man ska tänka på vid Offset som kan påverka om man ej får den stabil
i offset och vad ändrar man då ??

Skulle vilja lära mig och förstå principen i Offset överklockning och vad och hur
dom olika inställningarna påverkar processorn och systemet för stabilitet.

All hjälp uppskattas

Hej, jag är själv nybörjare på det här med överklockning så de lite duktigare får gärna korrigera eventuella fel jag skriver.

Offset är helt enkelt den grundspänning processorn ska använda i sin speed step etc. +/- är hur mycket du vill ändra den från standard. Offset påverkar CPU-volten i alla lägen och lägger du exempelvis +0,1 där så kommer CPUn få standardvolt för sin belastning + 0,1V. Väljer du - som offset-tecken så drar moderkortet istället bort 0,1 från spänningen i alla lägen.

I min rigg har jag gjort så att jag har minus på offset (lite iaf) och har istället gått in under avancerad CPU-spänning och där höjt turbo-spänningen. Gör man så får man en dator som drar ganska lite i standardvolt (där de flesta datorer befinner sig stor del av tiden) och inte går upp i spänning förrän frekvenserna kräver detta. Det vill säga en undervoltning när det tillåts och en voltökning när det krävs.

Hur man gör detta? Välj en multipel du gillar, 45 verkar var det du är ute efter och se om det blir stabilt på standardvolt. Blir det inte det så skulle jag rekommendera höjning av turbo-volten tills det blir stabilt igen.

Det finns bra guider för det här på nätet men det är så jag uppfattat det och just nu är datorn stabil iaf (har stängt av EPU och PLL-voltage då jag mest haft problem med dem och EPU gör processorn väldigt varm pga överdrivet hög volt).

Hoppas det hjälper något.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hej, jag är själv nybörjare på det här med överklockning så de lite duktigare får gärna korrigera eventuella fel jag skriver.

Offset är helt enkelt den grundspänning processorn ska använda i sin speed step etc. +/- är hur mycket du vill ändra den från standard. Offset påverkar CPU-volten i alla lägen och lägger du exempelvis +0,1 där så kommer CPUn få standardvolt för sin belastning + 0,1V. Väljer du - som offset-tecken så drar moderkortet istället bort 0,1 från spänningen i alla lägen.

I min rigg har jag gjort så att jag har minus på offset (lite iaf) och har istället gått in under avancerad CPU-spänning och där höjt turbo-spänningen. Gör man så får man en dator som drar ganska lite i standardvolt (där de flesta datorer befinner sig stor del av tiden) och inte går upp i spänning förrän frekvenserna kräver detta. Det vill säga en undervoltning när det tillåts och en voltökning när det krävs.

Hur man gör detta? Välj en multipel du gillar, 45 verkar var det du är ute efter och se om det blir stabilt på standardvolt. Blir det inte det så skulle jag rekommendera höjning av turbo-volten tills det blir stabilt igen.

Det finns bra guider för det här på nätet men det är så jag uppfattat det och just nu är datorn stabil iaf (har stängt av EPU och PLL-voltage då jag mest haft problem med dem och EPU gör processorn väldigt varm pga överdrivet hög volt).

Hoppas det hjälper något.

Tackar så mycket för svaret och då vet jag att VID = grundspänning processorn ska använda i sin speed step etc. +/- är hur mycket du vill ändra den från standard.

Riktigt bra förklarat tycker jag.

Vad är EPU ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar så mycket för svaret och då vet jag att VID = grundspänning processorn ska använda i sin speed step etc. +/- är hur mycket du vill ändra den från standard.

Riktigt bra förklarat tycker jag.

Vad är EPU ??

Hehe, du lyckades tolka ut det där ur vad jag skrev. Intressant då jag själv inte var säker på exakt vad VID var men nu visade det sig vara precis som du skrev nu, bra sammanfattning av morgonsvammel

EPU är Asus strömsparfunktion, jag antar att du har samma som jag då vi har relativt lika moderkort. Jag har även stängt av PLL-voltage som vad jag förstått används för lite extremare överklockning. För mig kunde det inte vara aktiverat för då fungerade inte snabbstart av datorn från vänteläge.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Då har vi rett ut vad VID och EPU är för saker i Överklockning i Offset.

Även ett problem med PLL-voltage kan påverka vid viloläge för en användare.

Vill ha mer kött på benen så gärna om flera kan fylla på med vad LLC och andra saker påverkar
i överklockning i offset och vad man ska tänka på när man ökar multipeln gradvis och är de smartast
att börja på 40 och sedan öka eftersom ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

LLC är load line calibration. Det påverkar hur mycket Voltage some processorn får i LOAD (dvs när CPUn används). Det förklaras bäst med exempel:

LLC avstängt:
Du väljer 1.25V i bios. När du spelar ser du att processorn enbart får 1.20V och inte 1.25V. Detta är enligt intel specifikationer.

LLC på "högsta inställningen" (heter olika beroende på moderkort, exempelvis "extreme"):
Du väljer 1.25V i bios. När du spelar ser du att processorn får 1.27V. LLC motverkar alltså den "droop" av spänning som normalt sker. Men om du väljer "extreme" (eller motsvarande) så kan du ge mer spänning än vad du tänkt (1.27V istället för 1.25V).

Vid överklockning påverkar detta stabilitet i load (när CPUn används). "High" eller "näst högsta inställningen" brukar vara bäst vid överklockning då den håller sig nära de värden du valt i BIOS.

Offset voltage tycker jag är lite random beroende på moderkort. Det är bara att testa sig fram, men här finns en JÄTTEbra guide från ASUS:

http://rog.asus.com/51092012/overclocking/overclocking-using-...

Att använda sig av "-" (minus) för offset voltage kan alltså göra idle/vilo läge ostabila för processorn då detta också sänker idle volten! Står mera utförligt om detta i länken.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

LLC är load line calibration. Det påverkar hur mycket Voltage some processorn får i LOAD (dvs när CPUn används). Det förklaras bäst med exempel:

LLC avstängt:
Du väljer 1.25V i bios. När du spelar ser du att processorn enbart får 1.20V och inte 1.25V. Detta är enligt intel specifikationer.

LLC på "högsta inställningen" (heter olika beroende på moderkort, exempelvis "extreme"):
Du väljer 1.25V i bios. När du spelar ser du att processorn får 1.27V. LLC motverkar alltså den "droop" av spänning som normalt sker. Men om du väljer "extreme" (eller motsvarande) så kan du ge mer spänning än vad du tänkt (1.27V istället för 1.25V).

Vid överklockning påverkar detta stabilitet i load (när CPUn används). "High" eller "näst högsta inställningen" brukar vara bäst vid överklockning då den håller sig nära de värden du valt i BIOS.

Offset voltage tycker jag är lite random beroende på moderkort. Det är bara att testa sig fram, men här finns en JÄTTEbra guide från ASUS:

http://rog.asus.com/51092012/overclocking/overclocking-using-...

Att använda sig av "-" (minus) för offset voltage kan alltså göra idle/vilo läge ostabila för processorn då detta också sänker idle volten! Står mera utförligt om detta i länken.

Får tacka för den informationen och guiden för Asus Rog moderkort och har inte hunnit kolla igenom denna ännu skiljer utseende
i bios mellan detta och vanliga Uefi 2 från Asus ??

Ni som har stor erfarenhet av Offset är det nått mer som behövs tänkas på en det som tagits upp fram tills nu i tråden ??

Edit: Vill veta alla inställningar som kan behöva göras och vad dom gör och hur dom påverkar i överklockning,
tex: hur ökar man upp hur mycket ström en processor får dra om man måste göra det om den skulle klocka
ner sig för att den matar för lite ström ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vad gör Cpu Spread spectrum ??? Står inget om detta på Guiden från Asus på Offset men i alla
andra guider verkar dom flesta rekommendera att slå av denna funktion.

LLC , ser jag att Asus guiden rekommenderar 75% medans Xroo rekommenderar auto på detta
hur påverkar detta volten.

Phase controll: original är extreme men guiden rekommenderar Vcore Phase controll: Optimiced och
vad är skillnaden ??

Har testat att bara få reda på VID på min 2600K ökade enbart upp multipeln till 40x och rörde inget
annat från original inställningarna. VID= 1.34 ungefär och tyckte att de var grymt högt.

Men då står Cpu spread spectrum på Auto från bios original inställningarna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vad gör Cpu Spread spectrum ??? Står inget om detta på Guiden från Asus på Offset men i alla
andra guider verkar dom flesta rekommendera att slå av denna funktion.

LLC , ser jag att Asus guiden rekommenderar 75% medans Xroo rekommenderar auto på detta
hur påverkar detta volten.

Phase controll: original är extreme men guiden rekommenderar Vcore Phase controll: Optimiced och
vad är skillnaden ??

Har testat att bara få reda på VID på min 2600K ökade enbart upp multipeln till 40x och rörde inget
annat från original inställningarna. VID= 1.34 ungefär och tyckte att de var grymt högt.

Men då står Cpu spread spectrum på Auto från bios original inställningarna.

Efter lite sökning så ska du stänga av spread spectrum. Det är en funktion som minskar mängden elektromagnetisk störning som processorn genererar och ska du inte göra avancerade mätningar så är den bara hindrande. Inte så mycket men lite iaf. Stäng av vid överklockning.

Vidare är 1,34 inte grymt högt, dock lite väl högt för den frekvensen. Jag har inte orkat optimera min klock nu då minnena krånglade tidigare. Nu verkar de dock stabila så kanske ska ge mig på det igen. För tillfället har jag multiplier på 45 och runt 1,25 i vcore vid full belastning (enligt CPU-Z).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

75% är det som motsvarar "näst högsta" inställningen. Detta är bäst för att om du väljer 1.25V så kommer du få runt 1.24-1.25V i load... vilket är perfekt!

Spread spectrum.. stäng AV vid överklockning för bästa stabilitet.

Phase control: Guiden rekommenderar optimized för att offset voltage ska vara ett alternativ i BIOS (annars ser du bara fixed voltage). Men med mitt moderkort så funkar det prima med extreme så jag lät det vara på extreme.

1.34V är helt OK. Mitt tips är att INTE ha voltage på auto. Testa ha ratio på 40, med välj en offset på +0.005 (minsta möjliga ökning, tryck + på tangentbord EN gång). Sen bootar du in i windows och kollar vad din voltage står på. Det borde vara mindre än 1.34V som ges av auto.

Mitt tips till dig är att med 1.3V, 75% load line hitta den högsta multipel du kan köra stabilt. Höj offset voltage (+) tills du har 1.3V i load. Sen höjer du multipel tills du får bluescreen (börja med 42). Om du inte är nöjd, gör samma sak men med 1.35V. Du har riktigt bra kylning så temperaturer borde inte störa.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

75% är det som motsvarar "näst högsta" inställningen. Detta är bäst för att om du väljer 1.25V så kommer du få runt 1.24-1.25V i load... vilket är perfekt!

Spread spectrum.. stäng AV vid överklockning för bästa stabilitet.

Phase control: Guiden rekommenderar optimized för att offset voltage ska vara ett alternativ i BIOS (annars ser du bara fixed voltage). Men med mitt moderkort så funkar det prima med extreme så jag lät det vara på extreme.

1.34V är helt OK. Mitt tips är att INTE ha voltage på auto. Testa ha ratio på 40, med välj en offset på +0.005 (minsta möjliga ökning, tryck + på tangentbord EN gång). Sen bootar du in i windows och kollar vad din voltage står på. Det borde vara mindre än 1.34V som ges av auto.

Mitt tips till dig är att med 1.3V, 75% load line hitta den högsta multipel du kan köra stabilt. Höj offset voltage (+) tills du har 1.3V i load. Sen höjer du multipel tills du får bluescreen (börja med 42). Om du inte är nöjd, gör samma sak men med 1.35V. Du har riktigt bra kylning så temperaturer borde inte störa.

Tackar för ditt svar och dina tips.

Gick efter Xroo guide helt nu för att testa vad volten hamnar på.

Offset: - 0.010

När jag testade att trycka in 1.791 på CPU PLL Voltage blev det 1.79375 istället automatiskt i bios.

Körde utan LLC och då är det en sak jag reagerar på när speedstep hoppar in och ökar nån sekund blir volten 1.336 V

Men när jag belastar med prime95 med 100% load på alla kärnor så hoppar volten mellan 1.28-1.296V och efter en halvtimme
var den nere mellan 1.272-1.28V under längre perioder.

Är det detta som LLC ska rätta till så att inte späningskillnaderna blir så stora ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hej, Kan du sammanställa det du kommer fram till tillslut? Funderar också på att OC framöver, men inte funnit någon anledning ännu då CPUn inte flaskar.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Hej, Kan du sammanställa det du kommer fram till tillslut? Funderar också på att OC framöver, men inte funnit någon anledning ännu då CPUn inte flaskar.

//Lasse

Självklart måste jag försöka sammanfatta all information och begrepp och betydelse av dessa och funktioner som
dom har vid överklockning.

Därför jag startade denna tråd var för att förstå vad jag ändrar i bios för att nå målet istället för att bara följa
en guide och så kanske de ej blir stabilt och då vet jag vad som måste ändras om jag förstår vilka parametrar
man ändrat.

Men det jag fortfarande inte förstår är vad Phase controll gör som det står på Asus guiden och original är
det extreme och dom rekommenderar optimized och vad gör detta för skillnad och vad gör phase controll ??

Om processorn ej får tillräckligt med ström så ska den ej kunna gå upp i max turbo hur ökar man upp denna
spänning om det behövs och vart i bios ???

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Såg detta på en sida.

"Phase Control: “Standard” and “Optimized” are adequate for most loading conditions. If pushing processors past 4.8GHz, then Extreme or “Manual” with “Ultra-Fast” is recommended."

Note that on the ROG boards; Phase Control needs to be set changed from Extreme to Standard, Optimized or Manual in order for Offset Mode to become available in the CPU Voltage menu.

-Optimized-Asus recomends this phase for offset mode ,i can use this phase for all my offsets no problem.

länk till sida: http://www.overclock.net/t/1219588/updated-part-ii-offset-mod...

Som jag fattat nu är Phase control: som matar processor , nätverkskort m.m. i datorn med korrekt
volt som dom behöver för stabilitet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag fick min 2500K stabil på -0.020V offset, LLC på 75%(ultrahigh) och "Optimized" faskontroll.
Själva inställningarna på faskontrollen vad jag förstår är en form av strömsparning, då moderkortet kan stänga visa faser när de inte behövs, Optimized ska vara effektivast när det gäller strömsparning och extreme är stabilast då den inte har någon strömsparning alls.

EPU är bara att fimpa! Jag och en kompis körde mätningar direkt ifrån eluttaget med och utan EPU, vi kunde inte mäta någon skilnad från eluttaget, men processorn fick lägre spänning i load med EPU.

PLL har jag inte riktigt förstått min på, Jag kör min stabilt på 1,5V och det räcker för en stabil klock vid 4,7Ghz (inte testat högre), så jag förstår inte riktigt varför man ska öka den, såvidare man inte är ute efter en riktigt sjuk klock.

Det jag gjorde när jag klockade var först att klocka "the old way", genom att köra med manuell volt och fast multipel(ej turboboost) tills man hittade något som var stabilt, 4,5Ghz och 1,36V kom jag te.x fram till. Sedan ställde jag multipeln till Auto och ändrade turboboost multipeln till 45, sedan började jag med att köra med helt standard offset för att se spänningen vid load, då såg jag att den låg lite högre än 1,36V så då bootade jag in i BIOS och sänkte offsetten tills jag nådde 1,36V under load.

Stora fördelen med att klocka med turbo och offset är att man får en effektivare dator, samtidigt som man kan begränsa processorns strömförbrukning så att man alltid kan ligga på kylningens maxgräns. Te.x min dator är byggd för att vara extremet tyst, och min kylare skulle inte klara av att kyla processorn under intelburntest om det konstant gick i 4,5Ghz, så då begränsar man den maximala effektförbrukningen så att den klockar ner sig för att hålla okej temps, samtidigt som den i program som inte belastar lika mycket kan gå snabbare. I stort sett alla vanliga program kördes i 4,5Ghz, medans en dödande belastning som intel burntest kördes bara i 3,6Ghz. Så kortfattat vad det innebär är att man kan ha en sjukt snabb dator som aldrig överhettar.

Just nu kör jag inte med den överklockningen, utan istället standardfrekvens och undervoltning, och när man undervoltar så kan offset ge roliga problem, nämligen att processorn får förlite spänning vid vissa multiplar och c-states. Testade att köra med -0,130 offset och med c-states till c6 aktiverat, då under total-idle sjukt spänningen till 0,6V på processorn vilket ledde till att datorn frös sig, hade jag däremot µtorrent igång som belastade liiiiiiiite så var den stabil i idle. Största problemet jag ser med offset är att stabilitetstesta, då spänningen för varje multipel alltid måste vara rätt, och att moderkortet måste hinna justera spänningen för varje multipel. Te.x om den ploppar up i 4,5Ghz och moderkortet inte hinner att ändra spänningen från 4,2Ghz så borde systemet krascha. Men jag vet inte hur själva spänningsregleringen fungarar i praktiken och hur snabbt den switchar mellan multiplarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar för ditt svar och dina tips.

Gick efter Xroo guide helt nu för att testa vad volten hamnar på.

Offset: - 0.010

När jag testade att trycka in 1.791 på CPU PLL Voltage blev det 1.79375 istället automatiskt i bios.

Körde utan LLC och då är det en sak jag reagerar på när speedstep hoppar in och ökar nån sekund blir volten 1.336 V

Men när jag belastar med prime95 med 100% load på alla kärnor så hoppar volten mellan 1.28-1.296V och efter en halvtimme
var den nere mellan 1.272-1.28V under längre perioder.

Är det detta som LLC ska rätta till så att inte späningskillnaderna blir så stora ??

Har idag ökat multipeln till 42 och ändrat Phase Control till optimized.

Volten verkar inte öka alls med denna ändring är det normailt ?? känns iallafall bra att den inte går upp.

Även denna klock verkar stabil i prime95.

Har inte rört LLC ännu och den står på Auto men som jag fattat det av det jag läst så kommer denna att
sänka idle volten om jag använder den men öka load volten har jag tänkt rätt då ??

Duty control är inställt på T-probe men såg på den guide jag länkade info från att många använde extreme
på denna inställning och vad gör detta för VRM ??

T.Probe = Maintains the VRM thermal balance
Extreme = Maintains the VRM current balance

detta är förklaringen i moderkortsmanualen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har inte rört LLC ännu och den står på Auto men som jag fattat det av det jag läst så kommer denna att
sänka idle volten om jag använder den men öka load volten har jag tänkt rätt då ??

Njaaa, beror väl lite på vad du jämför emot. Kör du med "regular"(0%) så kommer spänningen att sjunka under belastning, kör du "Medium/High"(25/50%) så kommer spänningen att sjunka lägre i load, kör du "ultra high"(75%) kommer spänningen att vara stabil i load, och kör du "extreme" (100%) så kommer spänningen att öka i load. Fördelen med LLC, i och med att den ger mer spänning i load är att man kan köra med lägre spänning i överlag. Te.x jag vet att min processor är stabil vid 1,064V@3,3Ghz, antingen kan jag köra med 1,1V och 0% LCC, eller kanske 1.04V och 100% LLC, då i första fallet spänningen kommer att sjunka från 1.1V till 1.064V och i andra öka från 1.04V till 1.064V.

Skrivet av Jonas79:

Duty control är inställt på T-probe men såg på den guide jag länkade info från att många använde extreme
på denna inställning och vad gör detta för VRM ??

T.Probe = Maintains the VRM thermal balance
Extreme = Maintains the VRM current balance

detta är förklaringen i moderkortsmanualen.

Det är inte en så bra förklaring precis, men som jag tolkar det så priorieterar den antingen en stabil spänning eller bibehållen temperatur.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har idag fortsatt lite mer för att öka frekvenserna.

Ai Overcloker tuner : Manual
BCLK : 100
By all cores: 45
LLC: 75% Ultra high
Internal PLL: Disabled
EPU: Disabled
CPU Spread spectrum: Disabled
Offset mode: - 0.05
CPU PLL Voltage: 1.79375 Som bios ändrade när ja försökte på 1.791 enligt Xroo guiden
Phase Control: Optimized
Duty Control: T.Probe (original i bios)

Så här långt har jag hunnit på min överklockning i offset fram tills idag.

Volten i load ligger mellan 1.336-1.344

Tempen i prime95 hamnar på 63-69 grader mellan kärnorna.

Men en sak jag undrar är varför jag får lägre poäng i Physics Score på samma klockfrekvens 4500 mhz.

Så låg jag på 10 020 med fast volt och nu ligger jag på 9468 med offset överklockning
och står även 4500 mhz.

kolla länken: http://3dmark.com/3dm11/3792501

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kör också på någon variant av speedstep o turbo med självjusterande volt, det funkar verkligen bra, inga krascher och kylsystemet ligger på 26-28grader.
hoppar mellan 1volt -1,54v.

Permalänk
Medlem

Nu efter ett tags testande så upptäckte jag att den kändes stabilare på 44 multipel en 45 och backade
ner den till 4400 mhz.

Körde en omgång 3D Mark 11 och skillnaden i hastighet mellan dessa är knappt mätbara.

länk: http://3dmark.com/compare/3dm11/3793054/3dm11/3792501

Vad beror detta på ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

Kör också på någon variant av speedstep o turbo med självjusterande volt, det funkar verkligen bra, inga krascher och kylsystemet ligger på 26-28grader.
hoppar mellan 1volt -1,54v.

http://i1198.photobucket.com/albums/aa444/9DSP/5099-1.jpg

Fast den lär ju inte vara särskilt pålitlig vid 5,1GHz på 1,08V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast den lär ju inte vara särskilt pålitlig vid 5,1GHz på 1,08V.

Tror moderkortet uppdaterar sig snabbare än CPU-z

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu efter ett tags testande så upptäckte jag att den kändes stabilare på 44 multipel en 45 och backade
ner den till 4400 mhz.

Körde en omgång 3D Mark 11 och skillnaden i hastighet mellan dessa är knappt mätbara.

länk: http://3dmark.com/compare/3dm11/3793054/3dm11/3792501

Vad beror detta på ??

Vadå kändes stabilare? Antingen är det stabilt eller så är det inte Men efter en 4Ghz blir det en ganska mycket större belastning per 100Mhz, jag förstår mig inte på dem som gör allt för att mjölka ur de sista Mhzen ur systemet, det blir bara väldigt ineffektivt, varmt och slits hårt. Nu när du sänkt till 4,4Ghz så kan du sänka offseten ytterligare och få ett effektivare system, alt sänka LLC och få ett garanterat stabilare system.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tror moderkortet uppdaterar sig snabbare än CPU-z

Det stämmer säkerligen. Men hur är det relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tror moderkortet uppdaterar sig snabbare än CPU-z

Jo det är nog så.
Datorn fungerar till det jag ska ha den till, att spela spel.
5000mhz med speedstep o turbo ger många fördelar.
Svalare och stabilare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 9SDP:

Jo det är nog så.
Datorn fungerar till det jag ska ha den till, att spela spel.
5000mhz ger många fördelar.

En spänning på 1.54v är direkt skadligt för din cpu. Dock gör du som du vill, men din cpu kommer till 100% bli degrerad (även om 1.54vcore är i load)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det stämmer säkerligen. Men hur är det relevant?

Jo, att moderkortet kanske ger rätt spänning vid 5Ghz men CPU-Z har inte updaterat till den spänningen, därav 1.08V vid 5Ghz

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jo, att moderkortet kanske ger rätt spänning vid 5Ghz men CPU-Z har inte updaterat till den spänningen, därav 1.08V vid 5Ghz

Så CPU-Z hade uppdaterat frekvensen men inte spänningen? OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så CPU-Z hade uppdaterat frekvensen men inte spänningen? OK.

Jo, den uppdaterar båda, men kanske inte lika frekvent, det jag menade. 5Ghz vid 1.08V hade nog kraschat oavsett belastning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT