Vill slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn.

Permalänk
Medlem

Vill slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn.

Tjenare!

Jag skulle vilja slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn. Jag har nämnligen precis bytt till en ssd hårddisk och nu har den helt plötsligt börjat visa det. Så var det inte innan. Går det snabbare att starta datorn utan den bilden?
Jag sitter på ett MSI c45 770 Motherboard.

Tack på förhand!

Mvh Ocke70

Permalänk
Medlem

Den bilden kommer väl alltid upp? Rätta mig gärna ifall jag har fel, går det att få bort så vill jag också veta!

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Skrivet av ocke70:

Tjenare!

Jag skulle vilja slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn. Jag har nämnligen precis bytt till en ssd hårddisk och nu har den helt plötsligt börjat visa det. Så var det inte innan. Går det snabbare att starta datorn utan den bilden?
Jag sitter på ett MSI c45 770 Motherboard.

Tack på förhand!

Mvh Ocke70

Hur kom då förut in i bios om den inte visade sig?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Brukar finnas en setting i BIOS/UEFI om det, typ "View full motherboard logo" eller nåt sånt, har inte varit inne där på ett tag.
Och till er andra: Han vill slippa se bilden, och istället bara texten med information om hur datorn startas.

EDIT:
Heter "Full Screen Logo" på mitt ASRock moderkort iaf.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att gå in i BIOSen och välja disable på alternativet?

Vet dock inte om det snabbar upp starten.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocke70:

Tjenare!

Jag skulle vilja slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn. Jag har nämnligen precis bytt till en ssd hårddisk och nu har den helt plötsligt börjat visa det. Så var det inte innan. Går det snabbare att starta datorn utan den bilden?
Jag sitter på ett MSI c45 770 Motherboard.

Tack på förhand!

Mvh Ocke70

Tyvärr så kan man inte komma ifrån BIOS loadscreen, det är samma sak med alla laddnings skärmar. Det som händer medan bilden visas är att moderkortet går igenom en "checklist", det kallas POST.

Edit: Det som alla skriver om är bara något som gör att det visas text istället för en bild.

Permalänk
Hedersmedlem

nej det går aldrig att komma undan men om man stänger av full screen boot så snabbas starten på avsevärt iaf på mitt asus kort

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Min polare gjorde det. jag kan inte mycket.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ocke70:

Min polare gjorde det. jag kan inte mycket.

Ja, du kan ta bort bilden. Nej, det snabbar inte upp uppstarten, då du istället kommer få se POST-skärmen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tack som fan DerpishCat! Nu är den borta och det gick lite snabbare!