Asus Eeebox EB1030 är stor som ett mjölkpaket

Permalänk
Melding Plague

Asus Eeebox EB1030 är stor som ett mjölkpaket

Komponentjätten Asus moderniserar Eeebox-familjen, och först ut är EB1030. Modellen har en volym på endast 1 liter, med Intel Atom "Cedar Trail" under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Frågan är då bara: Gedigen eller kass SSD cache?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

konstigt mjölkpaket indeed. bra med USB kontakter. synd att designen är från milennieskiftet bara...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett den med E-350 istället

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att den har serial port...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Hade gärna sett den med E-350 istället

Håller med, en E-450 hade varit intressantare!

Permalänk

500GB? bah.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

500GB? bah.

Framtiden är faktiskt här, man behöver inte mer än typ en systemdisk i datorn, finns NAS och liknande lösningar som fungerar så jävla bra

Permalänk
Avstängd

3200 kr sen måste du ha skärm, tagentbord och mus också.
För 3200 kr får du en bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

500GB? bah.

Alla kanske inte har 1TB porr på sin hårddisk.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

500GB? bah.

Visst, det kanske inte räcker för dig. Eller mig. Men gör de andra specifikationerna det? Jag tycker att det är ganska välbalanserat. En 2.5" med 500GB är helt okay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Vilken tur att den har serial port...

Och dom prioriterade den framför att sätta ett par usb kontakter pa baksidan. Sa att inte tangentbord och mus maste sticka ut pa framsidan. Utsökt tänk där...

Permalänk
Medlem

Lättåtkomliga USB-kontakter i fronten i all ära, men vore det inte trevligt att ha iaf EN på baksidan? Alltid har man någon slags USB-kabel inkopplad och inte så roligt då kanske om man har den hängande på fronten.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Alla kanske inte har 1TB porr på sin hårddisk.

Jo då, det handlar bara om att vissa kallar det "finkultur" istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

När jag läste rubriken tänkte jag "Vemfan gör en datorkloss i storlek med en mjölkkattong?"
Kanske skulle funka om man stylade den som en tegelsten och byggde ett hus.

Men den designen den hade var trots allt bättre, trots hjärnsläpp när det gäller usb. Skifferhus är faktiskt snyggare än tegel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar fler ljudåtgångar såsom digital koax och optisk ut (har inget bra ljudsystem för HDMI) på Asus Eeebox.
Vissa av Zotacs modeller har optisk ut med det hjälper inte de med ett ljudsystem byggt för digital koax ut.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

VESA fäste på baksidan så hade man kunnat smälla upp bakom tv'n och köra som htpc. Ja tack

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ox4:

konstigt mjölkpaket indeed. bra med USB kontakter. synd att designen är från milennieskiftet bara...

Hmmm, det var inte fysisk storlek utan volym...säg mig en sak som såg ut så där för 12 år sedan

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är oerhört besviken på att utvecklingen av Atom har varit så tråkig?

Jag var helt extatisk när Atom lanserades, kände, äntligen en plattform som fokuserar på att vara billig, strömsnål men "snabb nog"! Men sen har utvecklingen gått väldigt långsamt, jag såg så mycket potential men det har verkligen inte blivit något av det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det bara jag som är oerhört besviken på att utvecklingen av Atom har varit så tråkig?

Jag var helt extatisk när Atom lanserades, kände, äntligen en plattform som fokuserar på att vara billig, strömsnål men "snabb nog"! Men sen har utvecklingen gått väldigt långsamt, jag såg så mycket potential men det har verkligen inte blivit något av det alls.

Känner likadant. Idag när jag ser att det står Atom så faller produkten snabbt bort.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Är det bara jag som är oerhört besviken på att utvecklingen av Atom har varit så tråkig?

Jag var helt extatisk när Atom lanserades, kände, äntligen en plattform som fokuserar på att vara billig, strömsnål men "snabb nog"! Men sen har utvecklingen gått väldigt långsamt, jag såg så mycket potential men det har verkligen inte blivit något av det alls.

Håller med, inget har egentligen hänt med Atom sedan lanseringen 2008. Det ska ju komma en ny Atom till hösten/vintern, dels blir den då krympt till 22nm men det blir också första gången man uppdaterar designen sedan lansering. Frågan är om nya Atom kommer rikta in sig på något annat än mobiler då t.ex. Microsoft valt att bygga sina "Pro" varianter av "Surface" med Ivy Bridge i stället för Atom, det trots att det inte finns något riktigt SoC baserat på Ivy Bridge (d.v.s man kommer behöva fler än ett chip för en komplett "dator"). Haswell kommer ju finnas som SoC, så har svårt att se någon poäng med Atom nästa år i något större än en mobil.

Och till de som klagar på att denna box har en seriell-port: om man vill ha denna som en hemma-server så är serie-port väldigt användbart då det är väldigt enkelt att lägga ut en terminal på en serie-port så man enkelt kan komma åt burken även om den inte har en monitor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Alla kanske inte har 1TB porr på sin hårddisk.

Vadå 1 TB?

Skrivet av Tigerhamster:

Visst, det kanske inte räcker för dig. Eller mig. Men gör de andra specifikationerna det? Jag tycker att det är ganska välbalanserat. En 2.5" med 500GB är helt okay.

Men nu finns det laptops med 2.5" diskar på 640 GB.

Skrivet av Kilroy:

Är det bara jag som är oerhört besviken på att utvecklingen av Atom har varit så tråkig?

Jag var helt extatisk när Atom lanserades, kände, äntligen en plattform som fokuserar på att vara billig, strömsnål men "snabb nog"! Men sen har utvecklingen gått väldigt långsamt, jag såg så mycket potential men det har verkligen inte blivit något av det alls.

Tror att Intel ska lansera en ny Atom med Ivy Bridge grafik.

Skrivet av Yoshman:

Och till de som klagar på att denna box har en seriell-port: om man vill ha denna som en hemma-server så är serie-port väldigt användbart då det är väldigt enkelt att lägga ut en terminal på en serie-port så man enkelt kan komma åt burken även om den inte har en monitor.

Med en VT220 terminal?
Vem har en sådan?

Man kan ju använda RDP/VNC/SSH/X11/SPICE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Saknar fler ljudåtgångar såsom digital koax och optisk ut (har inget bra ljudsystem för HDMI) på Asus Eeebox.
Vissa av Zotacs modeller har optisk ut med det hjälper inte de med ett ljudsystem byggt för digital koax ut.

Kör med en konverterare, jag använder en mellan tv och soundbar... Koax-optiskt, finns det omvända också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Med en VT220 terminal?
Vem har en sådan?

Man kan ju använda RDP/VNC/SSH/X11/SPICE.

Väldigt nära 100% av tiden använder jag SSH, men om nätverket havererar så har man inte så många sätt att komma åt sin server om den inte har skärm+tangentbord alt. seriell-konsol. Har en USB-till-seriell adapter till min laptop och använder den som terminal, inte så stor poäng att ha en "riktigt" terminal, då kan man lika gärna ha en monitor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"500 GB mekanisk lagring med 16 eller 32 GB SSD-cache."

Det låter inte helt fel faktiskt. Går det att köpa en sån separat? Om hela datorn ska kosta ca 3200 så kan väl 500GB mekanisk med 32GB SSD inte kosta mer än tusenlappen?
Hade nog suttit fint i PS3:an.

Angående utvecklingen av Atom kan jag hålla med om att det gått långsammare med utvecklingen än vad man väntat sig.
De första Atom drog mindre effekt, men sen bakades minneskontroller och grafik in i processorn, vilket ledde till att processorn drog mer men chipset drog mindre, totalt sett lägre effekt förbrukning.
Sen har det kommit dualcore vilket get en boost över singelcore och förbrukningen har sänkts (fast inte till lika nivåer som de första). Finns nu även med högre klockfrekvens än 1.6GHz.
Så visst har det hänt lite grann. Men man trodde ändå att det skulle ha hänt mer på så här lång tid.

Permalänk
Datavetare

[QUOTE=GuessWho;12433221Angående utvecklingen av Atom kan jag hålla med om att det gått långsammare med utvecklingen än vad man väntat sig.
De första Atom drog mindre effekt, men sen bakades minneskontroller och grafik in i processorn, vilket ledde till att processorn drog mer men chipset drog mindre, totalt sett lägre effekt förbrukning.
Sen har det kommit dualcore vilket get en boost över singelcore och förbrukningen har sänkts (fast inte till lika nivåer som de första). Finns nu även med högre klockfrekvens än 1.6GHz.
Så visst har det hänt lite grann. Men man trodde ändå att det skulle ha hänt mer på så här lång tid.[/QUOTE]

Det beror lite på hur man ser på Atom. 2008 drog ett single-core Atom-system kanske 20-30W från väggen, varav det mesta konsumerades av det usla chip-set man använde ihop med Atom. Idag ligger ett dual-core Atom-system som kör på högre frekvens kopplad med en bättre (nåja, mindre dåligt kanske är bättre) GPU på runt 10W från väggen. Inte allt för imponerande utveckling kanske.

Men om man i stället tittar på Atom baserade SoC, senaste är Medfield, så har man en CPU prestanda som kan mäta sig med Atom från 2008 och en betydligt mycket bättre GPU prestanda. Dessa SoC:er har en max-effekt på 2-3W, det får man ändå säga är en rätt stor utveckling på 4 år.

Intel ville aldrig att Atom skulle användas i "vanliga" datorer, Intels VD sa att han inte trodde någon skulle nöja sig med prestandan i netbooks. Initialt fick han fel, men idag är netbook-markanden i praktiken död. Atom utvecklades för det Intel tidigare kallade MID (Mobile Internet Devices) och vi lär därför knappast få se någon större satsning från Intels sida att få in Atom på "vanliga" datorer i framtiden. Haswell kommer som sagt som SoC och det är den plattform som Intel vill att produkter som pekplattor och "utrabooks" ska byggas med i framtiden. Anledningen är enkel att förstå

1. Intel tjänar betydligt mycket mer pengar på "Core" CPU:erna än på Atom
2. Om Intel får in "Core" CPU:erna i pekplattor och folk börjar utnyttja den CPU-kraften så är ARM chanslös då de inte har något som kommer nära kraften i ens den långsammaste Core i3:a.

Edit: och frågan är hur mycket vi kommer få se av Brazos 2.0. AMD har ju bara pratat om Trinity trots att Brazos 2.0 kommer finnas ungefär samtidigt. Skillnaden i pris mellan datorer baserade på de billigaste Llano system jämfört med E-450 systemen är för liten för att speciellt många ska välja bort den väldigt stora skillnad i prestanda det är mellan dessa plattformar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med, inget har egentligen hänt med Atom sedan lanseringen 2008. Det ska ju komma en ny Atom till hösten/vintern, dels blir den då krympt till 22nm men det blir också första gången man uppdaterar designen sedan lansering. Frågan är om nya Atom kommer rikta in sig på något annat än mobiler då t.ex. Microsoft valt att bygga sina "Pro" varianter av "Surface" med Ivy Bridge i stället för Atom, det trots att det inte finns något riktigt SoC baserat på Ivy Bridge (d.v.s man kommer behöva fler än ett chip för en komplett "dator"). Haswell kommer ju finnas som SoC, så har svårt att se någon poäng med Atom nästa år i något större än en mobil.

Ja, Intel lade ju fokus på ULV-varianter av deras desktopprocessorer och liknande i segmentet ~10-15 watt.
Och valde att ta bort Atom från det segmentet eftersom dom inte vill att den ska konkurrera med att vara så mycket billigare, visst, prestera sämre, men också mycket billigare.

Så som du säger har dom inte utvecklat Atom alls utan bara väntat på att krympa den så att den kommer ner i mobiltelefonklass som dom planerat.
Jag förstår deras val men är besviken, hade varit trevligt med billiga Atom alternativ.
Men det är betydligt mer lönsamt att satsa så som dom har gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det beror lite på hur man ser på Atom. 2008 drog ett single-core Atom-system kanske 20-30W från väggen, varav det mesta konsumerades av det usla chip-set man använde ihop med Atom. Idag ligger ett dual-core Atom-system som kör på högre frekvens kopplad med en bättre (nåja, mindre dåligt kanske är bättre) GPU på runt 10W från väggen. Inte allt för imponerande utveckling kanske.

Blir det bara 10W ändå?
Förutom processorn och styrkretsen så ska man ju ändå ha ha minne och hårddisk och GTX 690 och sånt.
Okej inget GTX 690. Men blir ju lite mer än bara processorn som drar. Dessutom om man mäter från väggen så blir det effektförluster i nätagg och så. Sen beror det på om du menar idle eller load också. Även om de inte drar så mycket så skiljer det lite ändå.

Skrivet av Yoshman:

Edit: och frågan är hur mycket vi kommer få se av Brazos 2.0. AMD har ju bara pratat om Trinity trots att Brazos 2.0 kommer finnas ungefär samtidigt. Skillnaden i pris mellan datorer baserade på de billigaste Llano system jämfört med E-450 systemen är för liten för att speciellt många ska välja bort den väldigt stora skillnad i prestanda det är mellan dessa plattformar.

Det beror lite på vad man ska ha datorn till också.
Jag har funderat lite på att sätta ihop någon hemma server i höst. Blir inte att man kör spel på den i så fall. Kanske inte ens installera ett gui. Då känns Atom eller Core i3 vettigare än Trinity.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Blir det bara 10W ändå?
Förutom processorn och styrkretsen så ska man ju ändå ha ha minne och hårddisk och GTX 690 och sånt.
Okej inget GTX 690. Men blir ju lite mer än bara processorn som drar. Dessutom om man mäter från väggen så blir det effektförluster i nätagg och så. Sen beror det på om du menar idle eller load också. Även om de inte drar så mycket så skiljer det lite ändå.

Har sett någon Cedar Trail baserad box baserad på N2600 (samma som den i artikeln, TDP på 3.5W) som drog runt 7W i "idle" och 12W under last. Hittade inte denna med en snabb google, men hittade denna där man använt den snabbare N2800 (TDP på 6.5W). 13W i idle och 17W under last, mätt från väggen. AnandTech säger att tillverkaren lovat max 15W och de gissar att plattformen nog drar max 15W om man tar bort förlusterna i PSUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men nu finns det laptops med 2.5" diskar på 640 GB.

Och 750 och 1000 GB. Det gör inte 500 GB mindre okay.