Vivendi vill sälja Activision Blizzard

Permalänk
Medlem

Blizzard flöt på avsevärt bättre innan de köptes upp, spelen har knappast bibehållt samma kvalitet. För mycket fokus på att tjäna pengar som i princip bakslagit som satan. Bara hoppas att de köps upp

Permalänk

Ska vi lägga ihop våra pengar och köpa Blizzard?

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Förstår inte hur ekonomer "tänker" är väll också därför jag inte är någon ekonom antar jag.

Precis.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

*Rammlar av stolen*

Ursäkta va? Vem ska köpa denna jätte?

EA Games,Steam kanske..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Ska vi lägga ihop våra pengar och köpa Blizzard?

http://www.marketwatch.com/investing/stock/ATVI
Det är bara att öppna ett konto på avanza/nordnet och köpa på..

Permalänk
Medlem

Blizzard ligger starkt till just nu ju och med en kommande cod titel runt hörnet är det nog ganska lättsålt så att säga, så det är nog inte så dumt att sälja blizzard/act. Sen att utveckla spel måste kosta otroliga pengar, speciellt blizzards projekt som tar så jävla många år att fåfram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk

Får väl hoppas att det blir någon koncern-jätte som köper upp dom och inte EA, tror EA vill ha mer att säga till om än t.ex. nuvarande konsortium har haft önskan om.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

EA Games,Steam kanske..

Det går dåligt för EA, deras börsvärde är 1/3 av Activision Blizzard.

Permalänk
Medlem

Hmm 8 100 000 000 $... Om vi ändrar (rakt av/ inte omvandla korrekt) valutan och sätter ditt ett komma...
Nej men va trevligt! Helt plötsligt kostar Activision-Blizzard bara 0.81VND!
(VND=Vietnamese dong 2705VND = 1kr)

Skrev lite knasigt... Hoppas någon förstår nu hur jag menar...
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kakmonstr3t:

Ska vi lägga ihop våra pengar och köpa Blizzard?

Jag kan gå in med en tjuga!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ett bevis på att stora företag faktiskt inte kan sälja sina spel för halva priset och ändå gå med vinst. Wow kostar ca100kr per månad + i alla fall 500kr för själva spelen och har 10 miljoner spelare och ändå vill ägarna sälja det.

Det kanske är dags att sluta kalla spelföretag för giriga i stället inse att de påverkas lika mycket av en ekonomisk kris som alla andra företag.

Om jag säljer bilen och huset så kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: eller så begär jag att få betala med euro och låter en sverigedemokrat växla mina pengar (alla som möjligtvis tar illa upp, jag vet att det är mänskligt att fela, men ni måste hålla med om att det var ett jävligt roligt fel )

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

så dom vill säjla det som går best och behålla det som tynger ner dom???? Wtf

Om du behöver pengar NU, är det dålig affär att sälja något som är "värdelöst", du måste avyttra något som faktiskt har ett värde.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om du behöver pengar NU, är det dålig affär att sälja något som är "värdelöst", du måste avyttra något som faktiskt har ett värde.

Om ett sa stort företag behöver pengar NU sa har dom gjort nagot vitalt fel. Dom borde ha avlivat delarna som inte fungerade langt tidigare... Ekonomer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

EA Games,Steam kanske..

FYI Steam är inte ett företag, Men du har rätt att det skulle vara awesome om Valve hade råd att köpa upp dom så att dom kan börja göra bra spel igen.

Skrivet av _NsMs_:

Ett bevis på att stora företag faktiskt inte kan sälja sina spel för halva priset och ändå gå med vinst. Wow kostar ca100kr per månad + i alla fall 500kr för själva spelen och har 10 miljoner spelare och ändå vill ägarna sälja det.

Det kanske är dags att sluta kalla spelföretag för giriga i stället inse att de påverkas lika mycket av en ekonomisk kris som alla andra företag.

Om jag säljer bilen och huset så kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: eller så begär jag att få betala med euro och låter en sverigedemokrat växla mina pengar (alla som möjligtvis tar illa upp, jag vet att det är mänskligt att fela, men ni måste hålla med om att det var ett jävligt roligt fel )

Du missar att det inte är Activision Blizzard som har pengar problem utan ett företag som äger en stor del av deras Aktier, Det är en ganska storskillnad

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Nintendo, Sony, microsoft eller apple.

Nintendo: Köper, WoW kommer nu till Nintendos nästa Konsol och blir till WoWcart racing, WoW party och mjölkningen fortsätter.

Sony: WoW blir PS4 exklusivt för att spela måste du nu äga en PS4.

Microsoft: WoW körs nu i DX11 du måste äga windows 7 eller 8 för att spela det, kan även spelas på Windows phone, Xblox.

Apple: WoW blir nu Mac/Ipad/iphone exklusiv och alla spel som släpps för efter WoW döps om till IWoW och spel konsolen IGame Släpps tillsammans med Ishoot och I1337.

ser helst att Microsoft får Blizzard.

om Valve köper dem så kommer vi få vänta 20 år på att ett spel släpps.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så länge inte EA köper dem är jag nöjd.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Kan du hålla kvar annonsen till den 25e då jag får lönen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo, Sony, microsoft eller apple.

Nintendo: Köper, WoW kommer nu till Nintendos nästa Konsol och blir till WoWcart racing, WoW party och mjölkningen fortsätter.

Sony: WoW blir PS4 exklusivt för att spela måste du nu äga en PS4.

Microsoft: WoW körs nu i DX11 du måste äga windows 7 eller 8 för att spela det, kan även spelas på Windows phone, Xblox.

Apple: WoW blir nu Mac/Ipad/iphone exklusiv och alla spel som släpps för efter WoW döps om till IWoW och spel konsolen IGame Släpps tillsammans med Ishoot och I1337.

ser helst att Microsoft får Blizzard.

om Valve köper dem så kommer vi få vänta 20 år på att ett spel släpps.

Men fatta nice det hade varit att sitta och raida på kafferasten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Men frågan kvarstår dock; Om Activision/Blizzard inbringar massor av kosing, varför sälja det? Visst det är mycket värt, men ändå. I längden löser man ju knappast ekonomiska problem genom att sälja av lönsamma företag.

De har kanske insett att de kommande projektet "Titan" tsm med DoTA-klonen kommer bli en flopp och ser Blizzard som ett sjunkande skepp

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Nintendo, Sony, microsoft eller apple.

Nintendo: Köper, WoW kommer nu till Nintendos nästa Konsol och blir till WoWcart racing, WoW party och mjölkningen fortsätter.

Sony: WoW blir PS4 exklusivt för att spela måste du nu äga en PS4.

Microsoft: WoW körs nu i DX11 du måste äga windows 7 eller 8 för att spela det, kan även spelas på Windows phone, Xblox.

Apple: WoW blir nu Mac/Ipad/iphone exklusiv och alla spel som släpps för efter WoW döps om till IWoW och spel konsolen IGame Släpps tillsammans med Ishoot och I1337.

ser helst att Microsoft får Blizzard.

om Valve köper dem så kommer vi få vänta 20 år på att ett spel släpps.

haha snacka om att linda in hela spelbranschen i ett inlägg, bra jobbat

Ang nyheten så kanske dom hellre vill ha en shitload of dough nu och inte en massa kaksmulor under en längre tid? Det handlar väl ändå om att dra in så mycket pengar på så kort tid som möjligt, och har dom nu problem så vill dom väl lösa det så fort som möjligt. Sen är det ju drygt tråkigt då varken uppköpet eller den kommande försäljningen lär öka spelens kvalité.

Permalänk
Medlem

Sälja activision/blizzard låter lite missvisande tror jag.

Är det inte så att dom hör sig för om någon vill köpa vivendis aktieposter i activision/blizzard? Därav finns det en anledning till att man säljer aktier i ett vinstdrivande företag, för vem vill köpa aktier i ett företag som går dåligt?

Jag vet inte om det är så det ligger till men det låter lite mer troligt tycker iaf jag.

Vivendi "äger" juh bara activision/blizzard genom majoriteten av aktierna, ganska säker på att activision/blizzard är ganska självstyrande.

Så har jag förstått det hela iaf.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Ska vi lägga ihop våra pengar och köpa Blizzard?

Fick man CoD-paketet på köpet? Då köper vi och tvingar dem att lägga in lite mer spännande saker än guldiga vapen och ett par nya banor i nästa CoD...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Det bästa, både för oss konsumenter och Blizzard själva, hade naturligtvis varit om de kunde köpa sig fria från Vivendi och bli självständiga igen. Fast dom dagarna är nog förbi då mindre aktörer klarar sig utan en stor koncern i ryggen. Risken är väl att det slutar med att EA köper hela Vivendis andel.

Permalänk
Medlem

Vivendi är bara mög ändå.
Sen är det väll bara aktieshit dom säljer ändå. Så bry liksom.

Bästa vore om blizz sket i alla värdelösa bolag och körde sitt solorace igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa stora nyhet månne?

Blizzard samlar ihop 9 miljarder dollar på kickstarter...

(kanske inte ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Tycker dom borde tjäna as mkt med så stora titlar, men tydligen inte tillräckligt :/

Problemet för Vivendi är enligt notisen balansräkningen, inte resultaträkningen. Även om blizzard/activision ger bra intäkter så har ägarna för mycket skulder som behöver balanseras genom att avyttra tillgångar. Och som nån annan skrev, då är det ju bra att sälja något som är värt något... Det klart att de skulle ha fortsatt nytta av det resultat som blizzard/activision ger, men det får man ta när man är tvungen att dra ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredras:

Hmm 8 100 000 000 $... Om vi ändrar valutan och sätter ditt ett komma...
Nej men va trevligt! Helt plötsligt kostar Activision-Blizzard bara 0,81VND!
(VND=Vietnamese dong 2705VND = 1kr)

Wut?

Ska man göra om detta till vietnamesiska pengar får man väl göra det på riktigt!

Det blir totalt 169,047,000,000,000 VND, 169 biljoner alltså.

Skrivet av Nivity:

Vivendi är bara mög ändå.
Sen är det väll bara aktieshit dom säljer ändå. Så bry liksom.

Bästa vore om blizz sket i alla värdelösa bolag och körde sitt solorace igen.

Då måste de själva hosta upp 8.1 miljarder dollar och köpa sig loss, något som inte verkar särskilt troligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Men frågan kvarstår dock; Om Activision/Blizzard inbringar massor av kosing, varför sälja det? Visst det är mycket värt, men ändå. I längden löser man ju knappast ekonomiska problem genom att sälja av lönsamma företag.

och så kommer det en gråsosse och säger "Nä justdet, men det har Alliansen försökt göra sedan 2006!"

Host och artighetsapplåder från publiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulderna vivendi har är förmodligen så höga att det typ bara är activiston/blizzard dom kan sälja av för att täcka dom.
Ev att dom andra företagen dom har är för lågt värderade just nu så dom skulle förlora för mycket på att sälja dom alla.
Sen kan det även vara så att dom tycker activision/blizzard är högt värderat ev för högt och nu är rätt tid att sälja. Dom har precis släppt en jätte tittel och har en runt hörnet. Så det är kanske nu det är som bäst tid att sälja.
Finns så sjukt många faktorer man har svårt att förstå som utomstående men man kan ju iallafall konstatera att dom förmodligen har tittat över dom alla och anser att detta är den bästa/enda vägen att gå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De har kanske insett att de kommande projektet "Titan" tsm med DoTA-klonen kommer bli en flopp och ser Blizzard som ett sjunkande skepp

Jag tänkte precis samma sak - inte slaktar man väl en guldkalv?

Detta är inget gott tecken.

Diablo3 är lyckat försäljningsmässigt men det kan komma stämning och annat pga RMAH.

WoW sjunger på sista versen.

SC2 kommer gå hyfsat men är ingen jättekassko som WoW.

Om Titan blir försenat eller floppar kan det gå riktigt illa, då får dom nog sparka rejält med folk.