Permalänk
Medlem

CPU Temp

satt och pratade med en polare om CPU temperaturer för ett par dagar sedan han misstänkte att den gick varm och jag letade på reda på SpeedFan för att kolla tempen hans var ok men kollade min med bara för skoj skull och fick då till min fasa se att den låg på 125c och fick lite panik har sedan dess bytt kylpasta och dammat ur datorn lite och Speedfan visar nu 128c tycker att det inte kan vara redigt och drog ner Everest med och i den står det att min cpu ligger på runt 27c vilken av siffrorna ska man lita på?
och vad kan man göra för att förbättra siffrorna? har Intel's standard kylare idag och som sagt ny kylpasta, vill helst undvika att köpa en ny kylare men om det är det enda att göra så har jag kollat på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/102338-noctua_cpu-kylare_nh-u12p_se2-socket_775-1156-1155-1366-am2-am3/ är den ett bra val eller finns det bättre där ute i samma prisklass

kör med en Intel Core i7-2600K inte överklockad något alls

Mvh Fliz

Permalänk
Skrivet av Fliz:

satt och pratade med en polare om CPU temperaturer för ett par dagar sedan han misstänkte att den gick varm och jag letade på reda på SpeedFan för att kolla tempen hans var ok men kollade min med bara för skoj skull och fick då till min fasa se att den låg på 125c och fick lite panik har sedan dess bytt kylpasta och dammat ur datorn lite och Speedfan visar nu 128c tycker att det inte kan vara redigt och drog ner Everest med och i den står det att min cpu ligger på runt 27c vilken av siffrorna ska man lita på?
och vad kan man göra för att förbättra siffrorna? har Intel's standard kylare idag och som sagt ny kylpasta, vill helst undvika att köpa en ny kylare men om det är det enda att göra så har jag kollat på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/102338-noctua_cpu-kylare_nh-u12p_se2-socket_775-1156-1155-1366-am2-am3/ är den ett bra val eller finns det bättre där ute i samma prisklass

kör med en Intel Core i7-2600K inte överklockad något alls

Mvh Fliz

Äh speedfan är inte o lite på. kör på hwmonitor lr realtemp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Speedfan brukar kunna visa väldigt felaktiga temperaturer, ladda hem core temp och kolla med det : http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fliz:

satt och pratade med en polare om CPU temperaturer för ett par dagar sedan han misstänkte att den gick varm och jag letade på reda på SpeedFan för att kolla tempen hans var ok men kollade min med bara för skoj skull och fick då till min fasa se att den låg på 125c och fick lite panik har sedan dess bytt kylpasta och dammat ur datorn lite och Speedfan visar nu 128c tycker att det inte kan vara redigt och drog ner Everest med och i den står det att min cpu ligger på runt 27c vilken av siffrorna ska man lita på?
och vad kan man göra för att förbättra siffrorna? har Intel's standard kylare idag och som sagt ny kylpasta, vill helst undvika att köpa en ny kylare men om det är det enda att göra så har jag kollat på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/102338-noctua_cpu-kylare_nh-u12p_se2-socket_775-1156-1155-1366-am2-am3/ är den ett bra val eller finns det bättre där ute i samma prisklass

kör med en Intel Core i7-2600K inte överklockad något alls

Mvh Fliz

128C är Speedfans maxvärde, och det visas när den inte hittar någon sensor. Hade den varit 128C hade datorn stängt av sig direkt, så du kan lita på att det var felaktigt. Använd inte Speedfan, HWinfo eller Coretemp är att föredra.

Stör du dig inte på ljudnivån och inte planerar överklockning fungerar standardkylaren utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hade den varit 128C hade du inte ens kunnat installera SpeedFan. Ladda ner CoreTemp eller HWMonitor som någon annan sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tack för de snabba svaren får runt 45c på cpu'n enligt Core Temp med ganska lite belastning antar att det är ok

Permalänk
Skrivet av Fliz:

tack för de snabba svaren får runt 45c på cpu'n enligt Core Temp med ganska lite belastning antar att det är ok

Det kan nog stämma ganska bra iom. att du har stock-kylaren.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei