Uppgradera till Quad core lga 775, värt?

Permalänk

Uppgradera till Quad core lga 775, värt?

Hej, jag sitter just nu på en C2D E7500 och undrar om en quad core processor skulle ge stor skillnad i spel som Bf3, Diablo 3 osv.

Jag har länge nu funderat på en uppgradering men känner mig inte sugen att byta i princip hela systemet.

Är det mer värt att vänta och spara pengar och köpa ett ivy bridge system? Eller bara köpa en ny socket 775 quad core?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En begagnad Quad är inte alls ett dåligt köp. Blir mycket billigare än att byta hela systemet, och de presterar helt ok!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

En begagnad Quad är inte alls ett dåligt köp. Blir mycket billigare än att byta hela systemet, och de presterar helt ok!

Har ingen koll på just dessa processorer, skiljer det mycket på modell till modell förutom klockhastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Har ingen koll på just dessa processorer, skiljer det mycket på modell till modell förutom klockhastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ärligt talat inte heller någon större koll på dessa 775 Quad:s, men vet i alla fall att de presterar helt okej och är väldigt prisvärda. Googla på tex "Quad **** vs quad ****" så får du nog svar på dina frågor : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Hej, jag sitter just nu på en C2D E7500 och undrar om en quad core processor skulle ge stor skillnad i spel som Bf3, Diablo 3 osv.

Jag har länge nu funderat på en uppgradering men känner mig inte sugen att byta i princip hela systemet.

Är det mer värt att vänta och spara pengar och köpa ett ivy bridge system? Eller bara köpa en ny socket 775 quad core?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har en 775 quad core 2.66 GHz men skulle hellre välja en 6 kärnig 3.0 GHz från AMD istället

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Medlem

En skillnad blir det ju, men frågan är hur mycket. Tycker att du borde spara dina pengar och satsa på nåt mer modernt.

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 skulle tjäna oerhört på en Core 2 Quad istället för Core 2 Duo

Diablo 3 däremot utnyttjar inte mer än två kärnor, så där skulle inte en Core 2 Quad vara till någon större nytta

Finge du en Core 2 Quad billigt skulle det vara en bra uppgradering för de flesta spel

Permalänk

http://www.sweclockers.com/annons/68385-rensning-i-gommorna-u...

Han säljer q6600 för 500kr och även ett 5770 grafikkort för samma peng. Kanske kan du få båda för 8-900?

Permalänk
Medlem

mycket nöjd med min q9550 bf3 funkar utan problem på den.
Dock tittade jag runt på dom (nypris) för ett tag sedan och dom var ruskigt dyra. Men antar att man kan komma över en använd betydligt billigare.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på en Q9400, 9450, 9550, 9650 eller QX9770 för en billig slant så är det lätt den billigaste och bästa uppgraderingen. Sedan är det väldigt bra om du lyckas överklocka den till 3.4-3.8Ghz. Många säger att en gammal processor kommer flaskhalsa, och visst, du får något lägre FPS, men det är definitivt ingen flaskhals.

Här är SweClockers test på 3770k, där de faktiskt har med Q9550. Kolla på diagrammet där upplösningen är 1920x1080, och notera hur liten skillnad det faktiskt är mellan dessa generationer. Med en lite överklockning kommer du med stor sannolikhet klara dig bra en stund framöver.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Så, om du får tag på en Q9xxx-processor för runt 500-1000:-, kör på det. Jag har flera kompisar som fortfarande sitter på Core 2 Quad, och dom har inte klagat en enda gång.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Finns en beg Q6600 i marknaden nu. Vettig kylning tar dig från 2.4 Ghz till 3.6 utan större problem så då får du två kärnor plus 200 mhz till.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Har ingen koll på just dessa processorer, skiljer det mycket på modell till modell förutom klockhastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som är viktigt är att inte betala överpris för dom.

Q6xx - Max 500:- - Inte det bästa valet. Lite slö, varm och snålt med cache.
Q8xx - Max 800:- - Fungerar, men du kommer se en viss flaskhals i nyare spel med de snabbare grafikkorten(7970/50, 680/70).
Q9400 - Max 1000:- - Ett bra val om du får den för ett bra pris. Lite nedbantad L2-cache mot de högre modellerna.
Q9x50 - Max 1500:- - Mycket bra val om du får tag på någon av dessa. Presterar som en 1st gen i7a med HT avstängt. Klockar dessutom väldigt bra.
QX9770 - Name your prize - Den bästa CPUn för LGA775. Upplåst multi och riktigt klockvänlig. Får du tag på denna för under 2000:- så ska du skatta dig lycklig. Har endast stött på en genom tiderna.

Så, välj processor efter plånbok, och kom ihåg att det som försämras med en gammal processor kan lätt åtgärdas med överklockning och ett bättre grafikkort. Köp en processor för runt 500-1000:- och lägg resten på grafikkortet. När du sedan behöver uppggradera resten så kör du bara ny plattform och ett till grafikkort. Kolla efter beggade 6970, 6950 2gb, 570 och 580 på marknaden

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Finns en beg Q6600 i marknaden nu. Vettig kylning tar dig från 2.4 Ghz till 3.6 utan större problem så då får du två kärnor plus 200 mhz till.

Jag tror nog att Q66an inte riktigt klarar av att hänga med så bra längre. Om man vill kunna köra t.ex BF3 på hyggliga inställningar så är nog Q8xxx det minsta som behövs, om man inte tycker att 30fps känns bra

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.