Sony köper upp molnbaserad speltjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

det värsta är nog att sony kommer att tvinga detta på sina kunder.

Det är frivilligt att köpa sonys produkter så ngt tvång är det knappast.

Permalänk
Sötast

Skulle vara häftigt att se detta på en PS3a....

Frågan är om Sony lägger ner lika mycket resurser på Gaikai som deras youtube spelare.... dvs 240p OM... och bara OM klippet startar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Är helt säker, eller 99% säker i alla fall Att det upplevs fulare än spel som drivs på din dator beror nog mest på att det streamas. Ungefär som att jämföra ett Youtube-klipp med en Bluray-film. Kvalitén du får ut beror på din uppkoppling då signalerna skalas ner vid låg uppkoppling för att ge så lite lagg som möjligt. Därför så tror jag att ett större företag med större resurser för serverkapacitet bara kommer gynna såna här tjänster, för som det är nu ligger man oftast på runt 150-200ms, och det är ju helt åt helvete för högt för spel. Globaliserar Sony detta så kommer vi garanterat ner till 50 och förhoppningsvis ännu lägre ner. Detta laggar ju helt klart mer än om du låter din dator ta hand om det hela, då begränsas du ju bara av din hårdvara, men detta är nog mest riktat mot laptops och surfplattor/smartphones där hårdvaran inte riktigt är på spelarens sida alla gånger.

Aha men då hänger jag iaf med varför jag uppfattar det som att settings är på normal/low(vilket det ju också i praktiken blir). Skönt att tanken är att alla ska kunna köra på max, men jag håller mig till vanliga digitala utgåvor så länge

Permalänk
Medlem

Det fungerar nog alldeles utmärkt till casualspel, men casualspel är redan så satans lättdrivna så jag ser inte riktigt poängen med det.
Om det nu inte är så att sony smäller upp servrar i varenda jävla stad i sverige.
För oavsett om man kommer ner till under 50ms så är det fortfarande helt oacceptabelt inputlag för ett spel som kräver att man faktiskt är aktiv.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tror inte att streamad gaming kommer ersätta speldatorn för oss riktigt inbitna, men för "den breda massan" tror jag absolut att det är ett alternativ. Och ju fler som konsumerar spel, desto fler och bättre spel kommer vi att få!

Ju färre som köper hårdvara desto färre aktörer, högre priser och sämre produkter kommer då vi "inbitna" att få. Till slut skulle spelen kunna vara anpassade för molnet (dvs speciell hårdvara i servrar) och då inte släppas för "hemmahårdvara".

Förutsatt att spelmoln-konceptet skulle fungera hyfsat. Men jag tvivlar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Har testat Onlive en hel del och det har fungerat förvånansvärt bra. Då har servrarna ändå varit placerade i USA. Om man nu kan få lokala servrar kan det nog bli ganska trevligt, förutsatt att Gaikai nu kan hålla en hyfsad standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ju färre som köper hårdvara desto färre aktörer, högre priser och sämre produkter kommer då vi "inbitna" att få. Till slut skulle spelen kunna vara anpassade för molnet (dvs speciell hårdvara i servrar) och då inte släppas för "hemmahårdvara".

Förutsatt att spelmoln-konceptet skulle fungera hyfsat. Men jag tvivlar.

Jag håller inte med där, det är fortfarande två olika marknader. Det krävs dessutom hårdvara i servrarna också.
Men men, den som lever får se! Här kan man ju bara gissa...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det här skulle väl vara drömmen för småbarnsföräldrar. Dom prenumererar till en fast månadskostnad och ungarna får alla de nya spelen.

Permalänk
Medlem

[PS3 bakåtkompabilitet]

Har inte ryktet som gått varit om att dom köpt dem för att kunna byta platform från cell och fortfarande kunna erbjuda bakåtkompabilitet för PS3 spel i början av nästa generation.

Permalänk

íden är smart men har väldigt svårt att tro att detta kommer flyta på så pass bra att man väljer det före spel på sin egen dator. För mahjong och pusselspel så är detta säkert bra.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Förlåt mig, det går absolut inte att lösa, Är ingen som helst idé att vi försöker utveckla teknik över huvud taget.

Tyvärr är ekonomer de "enda" vars fält fungerar utanför universum och bryter alla möjliga lagar. Teknik fungerar som fysik säger och den är rätt så säker på att ljushastigheten är max. Du kan skrika efter teknikutveckling och bakåtsträvande och resten som brukar ingå men det kommer inte ändra faktum att det är så snabbt information färdas.

Sony är dryga nog att tro att de liksom ekonomer kan bryta mot sådant men tillåt mig tvivla att de kommer lyckas (precis som ekonomer börjar inse att deras kortbygge inte är så stabilt som de trodde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tyvärr är ekonomer de "enda" vars fält fungerar utanför universum och bryter alla möjliga lagar. Teknik fungerar som fysik säger och den är rätt så säker på att ljushastigheten är max. Du kan skrika efter teknikutveckling och bakåtsträvande och resten som brukar ingå men det kommer inte ändra faktum att det är så snabbt information färdas.

Sony är dryga nog att tro att de liksom ekonomer kan bryta mot sådant men tillåt mig tvivla att de kommer lyckas (precis som ekonomer börjar inse att deras kortbygge inte är så stabilt som de trodde).

Lek med tanken att det faktist skulle vara en möjlighet att driva utvecklingen en bit framåt, tvingar dig inte att sitta vid dessa sirapssega konsoller som dom nu enligt fysikens lagar är bundna till att bli.

Då kanske det ändå på någon plan för med sig att utvecklingen till PC-grafiken skyndas på lite på köpet vilket i alla fall jag skulle uppskatta

Som jag även sagt tidigare är även jag skeptisk men det gör ju inget att någon försöker tänka lite out of the box iaf

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant köp.

Latens? Knepigt för de som bor på landsbygden och sitter på ADSL-linor möjligen. Men *bra* servrar i Stockholm för de som bor här bör kunna innebära en latens på under 10 ms.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Dom har förmåga att söka sig till trygghet och värme, varför just en router? Knepiga djur...

Save my interwebz?

OnT Misstänker jag att det (när vi får servers i norden/Sverige) kan bli ett bra alternativ för att testa (nya) spel och/eller spela på klena laptops/tablets. Servers nära oss är ett krav, måste bli olidligt annars.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är frivilligt att köpa sonys produkter så ngt tvång är det knappast.

Läsförståelse nivå 1, hur kan dem tvinga på dig det om du inte är en sony kund

Permalänk

Kan säkert bli bra i framtiden, men inte nu. Som så många har sagt är det för hög latency. Men blir detta stort inom 5-10 år så är det lätt att ha en server i Sverige vilket kan ge en latency på 5-10ms i bästa fall eftersom man brukar ha det ibland i spel som bäst när man spelar med blandade folk från Sverige. 5-10ms tillbaka och kanske 5ms i fördröjning inom servern och sin egen dator ger då totalt 20ms, vilket bör vara spelbart, 1/50s.
Inte möjligt att spela quake 3 eller liknande, men de flesta spel iaf.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Spännande men det måste förbättras! Både onlive och gaikai lider av att man inte kan ändra några inställningar för grafik samt att ibland blir allting väldigt segt. Dock är det ju perfekta tjänster för att demostesta ett lir, får hoppas att Valve integrerar något liknande i Steam.

Men hallå? Halva poängen är att du knappt har någon egen hårdvara hemma hos dig. Därmed är det noll vits med att ändra grafikinställningarna. Alla har ju samma hårdvara!

Permalänk
Inaktiv

Hej! Vad jag menar är, som står innan i tråden, att dom måste lösa problemet med låg upplösning pga långt till servrarna. Detta leder tydligen till sämre grafik. Det löser sig troligen med fler servrar i Europa.

Permalänk

Den låga upplösningen beror inte på avståndet till servrarna utan på hastigheten på folks uppkopplingar (och även Onlives egen uppkoppling).

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Inte våra katter. Testade droppa lite "da bomb" på och den ena katten satte sig på routern och slicka i sig det i stället.

Fick det som tips på ett kattforum, för katter hatar starka saker nästa tips jag testa var spreja något citrus på den och då kommer den andra katten och lever livet på routern
Dom hatar melon men älskar habanero wtf?

katter brukar gå omvägar om dom ser apelsiner, eller apelsinskal

Permalänk

hade varit intressant om det varit särskilda spel , som hade 900 gånger bättre grafik än vad som gått att få på en hemdator. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Har testat Onlive en hel del och det har fungerat förvånansvärt bra. Då har servrarna ändå varit placerade i USA. Om man nu kan få lokala servrar kan det nog bli ganska trevligt, förutsatt att Gaikai nu kan hålla en hyfsad standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Funkade bättre än jag trodde det skulle göra.

Alla som skriver här och har provat själv räck upp en hand.

Permalänk
Medlem

går det trögt?

Skrivet av str8forthakill:

Läsförståelse nivå 1, hur kan dem tvinga på dig det om du inte är en sony kund

Men är ni snygga?
Ni borde gå en kurs i artificiell intelligens. Han menar att Sony bygger in denna teknik i sina produkter och spärrar så att dom alltid kommer att vara med i t.ex den där konsollen, sen när dom släpper konsollen och ni är dödstaggade på den och därmed köper den så har Sony lyckats med det som denne man menade. Dom har påtvingat er tekniken/funktionen trots att ni aldrig önskade er detta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!