Permalänk
Medlem

Fläkt problem

Tjenare! jo undrar såhär: jag har 2 fläktar på sidan av mitt chassi för att det ska bli maximal kylning. ett blåser på grafikkortet och ett mot moderkortet och processor kylaren. Men dom blåser för lite. Har borrat hål för ena fläkten där den ska få luft ifrån. vet dock inte hur mycket den behöver. Sen den andra fläkten finns det ett nät för typ. massor små hål(chassi standard). Men jag undrar vad det finns för program utöver speedfan där man kan justera fläktarna? SpeedFan funkar inte så bra för mig. Tacksam för svar ! Ha en bra kväll //Krown

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi?
Hur sitter dina fläktar?
Hur ser luftströmen ut i chassit?

Det känns som om du har gjort något fel. Generellt kan man säga att man ska ha luftintag i fram och i botten och utblås i bak och i toppen. Börja med att sätta fläktarna på det sättet och läs av temperaturen. sidofläktar brukar inte behövas och kan störa luftströmmen i chassit. Om du har en fläkt med inblås på processorn motverkar du luftströmmen och behåller varmluften i chassit.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Vad har du för fläktar?
Du kan ju inte förvänta dig att dåliga, billiga och lågvarviga fläktar ska flytta bra med luft.
Sen kan inte speedfan magiskt ändra fläkthastigheter om inte moderkortet stödjer det på de platserna fläktarna är kopplade till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Vad har du för chassi?
Hur sitter dina fläktar?
Hur ser luftströmen ut i chassit?

Det känns som om du har gjort något fel. Generellt kan man säga att man ska ha luftintag i fram och i botten och utblås i bak och i toppen. Börja med att sätta fläktarna på det sättet och läs av temperaturen. sidofläktar brukar inte behövas och kan störa luftströmmen i chassit. Om du har en fläkt med inblås på processorn motverkar du luftströmmen och behåller varmluften i chassit.

Hur ska jag kunna sätta fläktarna där framme? eller jo det går om jag tar bort kåpan där fram men då blir den så ful vet inte om luften räcker så lågnt bort till moderkortet där heller. Den fläkten där bak blåser in kall luft istället för ut varmluft. Sen har jag satt som en plast sak på ena sidofläkten så den blåser direkt på processor kylaren. Kanske inte är så bra? får fixa som du skrev. alltså 2 fläktar där fram. och en som blåser ut där bak

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Vad har du för chassi?
Hur sitter dina fläktar?
Hur ser luftströmen ut i chassit?

Det känns som om du har gjort något fel. Generellt kan man säga att man ska ha luftintag i fram och i botten och utblås i bak och i toppen. Börja med att sätta fläktarna på det sättet och läs av temperaturen. sidofläktar brukar inte behövas och kan störa luftströmmen i chassit. Om du har en fläkt med inblås på processorn motverkar du luftströmmen och behåller varmluften i chassit.

att tillägga är att den fläkten där bak sitter där nere och inte där uppe som på andra datorer. Kan det påverka något?

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

Det kan påverka jag hur var det med mina övriga frågor? Jag får ingen koll på luftströmmar och fläktar.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Det kan påverka jag hur var det med mina övriga frågor? Jag får ingen koll på luftströmmar och fläktar.

alltså vet inte hur jag ska förklara riktigt. men det är ett litet chassi. På sidan där det fortfarande är 1 fläkt nu blåser mot processorkylare osv. sen är det en i samma höjd där bak på datorn som blåser ut nu. Som sagt ett litet chassi. och det är en fläkt där fram nu. Dock är det kablage där som blockerar mycket av den lufttillförseln där fram. Vad mer ska jag svara på? har inga bilder på den heller. men hoppas du förstår någorlunda

vi säger såhär [X] <--- Processor kylaren
[x] fläkten där bak, alltså en liten bit nedanför.

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

Gpu ligger på ~35 C när jag har chrome steam uppe. och skriver detta och core ligger på ~20C

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

Det låter som om du får in för lite "kall luft". Fläkten som du nu riktar mot processorn stör säkert luftströmmen med utluft och naglar fast varmluften i chassit. Vad för typ av chassi har du någon form av mini ITX/htpc, Micro ATX eller ett ATX chassi. Är det stående eller liggande?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Det låter som om du får in för lite "kall luft". Fläkten som du nu riktar mot processorn stör säkert luftströmmen med utluft och naglar fast varmluften i chassit. Vad för typ av chassi har du någon form av mini ITX/htpc, Micro ATX eller ett ATX chassi. Är det stående eller liggande?

Det är ett stående chassi. mini atx är det, det är inte så litet, det är högre en bred så ingen såndär låda. utan att den är ganska smal o inte så jätte hög

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

Ok det verkar som ditt chassi inte är optimalt konstruerat men dina komponenter skulle då passa i ett annat mini atx chassi. Jag kör själv ett Define mini och har mycket bra luftflöde i lådan. övriga komponenter i signaturen. Kanske skulle ett chassibyte vara något. Kan tillägga att mitt system också är mycket tyst.

Lite mer info finns i denna tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1119038

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

men alltså 15c i idle är la inte så högt? grafikkotet på 36 i idle e la inte heller så högt? har jag fel? borde jag ta bort fläkten på sidan?

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

behöver lite tips på hur jag ska göra för att få datorn så kall som möjligt isf

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krown:

men alltså 15c i idle är la inte så högt? grafikkotet på 36 i idle e la inte heller så högt? har jag fel? borde jag ta bort fläkten på sidan?

Där har du ett mätfel. 15°C är tämligen orimligt, även om datorn är avstängd.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Skriv vad för komponenter du använder, speciellt chassi så slipper vi gissa oss fram hur det ser ut. Använd t.ex. hwmonitor för att se temps.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Där har du ett mätfel. 15°C är tämligen orimligt, även om datorn är avstängd.

Är du säker på att processorn inte kan ligga på 15c när jag inte gör något?

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krown:

Är du säker på att processorn inte kan ligga på 15c när jag inte gör något?

Omöjligt om du inte kyler med flytande kväve. Processorn kan inte vara kallare än luften i rummet. Om du en varm dag som idag har 24 grader i rummet kan processorn inte vara kallare än 24 grader. Om du sedan räknar in att den är instängd i ett chassi med komponenter som alstrar värme ska du vara glad om du klarar 30 grader. I ditt fall med ett halvdant chassi får du snarare räkna med runt 35 i idle.

Speedfan är ökänt för att visa fel temperatur. Ladda ner Coretemp för cpu temperatur och gpu-Z för grafikkortstemperatur.

För att kunna hjälpa dig ordentligt skulle vi behöva mer info. (se min första post) Eller i alla fall en tekning som visar chassi och fläktplacering.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Omöjligt om du inte kyler med flytande kväve. Processorn kan inte vara kallare än luften i rummet. Om du en varm dag som idag har 24 grader i rummet kan processorn inte vara kallare än 24 grader. Om du sedan räknar in att den är instängd i ett chassi med komponenter som alstrar värme ska du vara glad om du klarar 30 grader. I ditt fall med ett halvdant chassi får du snarare räkna med runt 35 i idle.

Speedfan är ökänt för att visa fel temperatur. Ladda ner Coretemp för cpu temperatur och gpu-Z för grafikkortstemperatur.

För att kunna hjälpa dig ordentligt skulle vi behöva mer info. (se min första post) Eller i alla fall en tekning som visar chassi och fläktplacering.

står ju i coretemp att det är runt 25-30 grader när jag sitter på chrome bara. jag undrar också om det är farligt att ha så höga tempraturer som jag har, lite smått orolig då temp1 i speedfan visas vara 79grader.. vad är temp1?

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Skriv vad för komponenter du använder, speciellt chassi så slipper vi gissa oss fram hur det ser ut. Använd t.ex. hwmonitor för att se temps.

jag har en AMD athlon2 x4 processor 651 tror jag den heter med. Gigabyte Radeon HD 7770. 8GB ram 1333 i frekvens. Och sen ett billigt MSi moderkort för 700kr

Visa signatur

Dont regret what you have done, regret what you are going to do.

Permalänk
Medlem

Speedfan är inget att titta på då temperaturer ofta är fel. Ladda ner programmen jag föreslog för att kollla temperaturen. temp 1 är troligtvis någonstans på moderkortet. Att du får så hög temperatur beror förmodligen på ditt chassi.

Grafikkorten kan bli ganska varma utan att det är något problem och 75 grader i load på grafikkortet är inget att oroa sig för. Temperaturen i idle säger inte så mycket i sig utan det är temperaturen i load som räknas. Gör en temperaturavläsning under ett par timmars spelande eller någon form av stresstest och tala om hur det ser ut.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31