Överklockning av processor behöver hjälp med volten

Permalänk

Överklockning av processor behöver hjälp med volten

Tjena tänkte klocka processorn och se ifall den kan köra stabilt i 4Ghz har en AMD Phenom II x4 965 BE 3.4Ghz och jag undrar vilken volt jag då ska ha ifall den körs i 4Ghz stock volten ligger på 1.425.

Permalänk

så låg du kan du får max ha 1.5 och kolla så den inte blir så mycket varmare en 62c jag använder själv 1.45 eller något sånt vid 4 gHz minns inte rickigt va länge sen jag körde 4... ta det bara lugnt det är bättre att de tar tid och blir bra en går fort och blir halvdant och går sönder.

// Erik

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Skrivet av alakabambam:

så låg du kan du får max ha 1.5 och kolla så den inte blir så mycket varmare en 62c jag använder själv 1.45 eller något sånt vid 4 gHz minns inte rickigt va länge sen jag körde 4... ta det bara lugnt det är bättre att de tar tid och blir bra en går fort och blir halvdant och går sönder.

// Erik

Ok tackar har nu klockat till 4Ghz men tror du att det går bra att klocka till 4.5Ghz ligger på runt 36-37 grader i 4Ghz och vilken volt ska jag använda då isf har testat lite och 4.3Ghz ger BSOD på 1.45v :S

Permalänk

jag glömde säga att du måste köra prime95 för att testa om cpun är stabil i minst 40 min

jag tror ej att du kommer kunna köra 4.5 jag fick inte till 4.4 och då hade jag 1.575V om du inte har vatten i datorn och då menar jag inte något slutet system från corsair.

vilken kylare använder du?

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferW:

Ok tackar har nu klockat till 4Ghz men tror du att det går bra att klocka till 4.5Ghz ligger på runt 36-37 grader i 4Ghz och vilken volt ska jag använda då isf har testat lite och 4.3Ghz ger BSOD på 1.45v :S

Här är min egna guide till hur man OCar Phenom2. Lycka till!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av alakabambam:

jag glömde säga att du måste köra prime95 för att testa om cpun är stabil i minst 40 min

jag tror ej att du kommer kunna köra 4.5 jag fick inte till 4.4 och då hade jag 1.575V om du inte har vatten i datorn och då menar jag inte något slutet system från corsair.

vilken kylare använder du?

Använder mig av en corsair h60 men 4Ghz borde jag kunna köra stabilt eller ?

Permalänk
Skrivet av ChristofferW:

Använder mig av en corsair h60 men 4Ghz borde jag kunna köra stabilt eller ?

ja det bordse gå bra:) jag klunde med med min gamla CM hyper 212 men glöm inte att stresstesta i 40 min minst de är säkrast att köra över natten sen när du tror att allt funkar som det ska. glöm bara inte 62c och 1.5v om du ska hålla dig till det amd säger att du max för köra ( jag har kört 1.57y5v och 80c i några minuter sen stängde darton av sig gjorde de bara för att testa om skydden funka.

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023
http://www.overclockers.com/step-guide-overclock-amd-phenom/

Kanon med svenska ändå

Permalänk
Avstängd

Jo, jag använde dolk's i grunden, men det är inte samma. So I see wat u did thar (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jo, jag använde dolk's i grunden, men det är inte samma. So I see wat u did thar (:

Jag kollade inte så noga igenom så jag har inte sett just innehållsmässigt Det är i alla fall skönt med översättning ^^

Jag antar att du har bra koll, så har du möjligen någon bra lösning eller någon tanke att tillägga i min skapade tråd angående vCore? (ursäkta mig för att jag är ohövlig och tar fokus från tråden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joojl:

Jag kollade inte så noga igenom så jag har inte sett just innehållsmässigt Det är i alla fall skönt med översättning ^^

Jag antar att du har bra koll, så har du möjligen någon bra lösning eller någon tanke att tillägga i min skapade tråd angående vCore? (ursäkta mig för att jag är ohövlig och tar fokus från tråden)

Det är verkligen inga problem alls. (:

Jag kan ta mig en titt på dina skapade trådar, och se om jag hittar någonting som verkar off. (Tyckte inte att du var ohövlig alls:> )

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det är verkligen inga problem alls. (:

Jag kan ta mig en titt på dina skapade trådar, och se om jag hittar någonting som verkar off. (Tyckte inte att du var ohövlig alls:> )

Tackar Mest för TS skull

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joojl:

Tackar Mest för TS skull

Svarade i din tråd. (:

Till TS; som sagt, håll dig under 1.55 och under maxtemp. Hellre än hälsosam CPU, än en bränd och sjuk CPU ):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av alakabambam:

ja det bordse gå bra:) jag klunde med med min gamla CM hyper 212 men glöm inte att stresstesta i 40 min minst de är säkrast att köra över natten sen när du tror att allt funkar som det ska. glöm bara inte 62c och 1.5v om du ska hålla dig till det amd säger att du max för köra ( jag har kört 1.57y5v och 80c i några minuter sen stängde darton av sig gjorde de bara för att testa om skydden funka.

Tackar en en gång för allt men nu är det så att jag använder mig av AMD CPU OverDrive och när jag då ställer in CPU på 4Ghz och volten på 1.487 så sparas det inte efter jag har tex tryckt på Apply och sedan startat om datorn, efter jag startat om så använder jag stock settings igen :/ ngt alternativ till fix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Tackar en en gång för allt men nu är det så att jag använder mig av AMD CPU OverDrive och när jag då ställer in CPU på 4Ghz och volten på 1.487 så sparas det inte efter jag har tex tryckt på Apply och sedan startat om datorn, efter jag startat om så använder jag stock settings igen :/ ngt alternativ till fix?

Prova att uppdatera till senaste BIOS och göra en "reset to optimized defaults" och se om det hjälper.

Förresten, här är en person som får hjälp med volten:

Till skillnad från denna tråd, där en person får hjälp med spänningen.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]