Intel 3770k, Asus P8Z77-V Premium slowdowns!

Permalänk

Intel 3770k, Asus P8Z77-V Premium slowdowns!

Tjo!

Efter 20 år i AMD lägret så var det så dags att köra Intel igen. Håller på med videoredigering och många av de programmen är bättre på Intel så det blev en 3770k, Asus P8Z77-V Premium, 16Gb Kingston HyperX 1866 minne samt en Corsair H80 kylare.

Det började väl inte helt kalas med att man inte ens kunde installera windows med AHCI aktiverat på SATA kontrollern. Inga drivers var standard i Windows heller så man måste installera drivarna från skivan innan man ens kommer ut på nätet och kan ta senaste. När jag fick ner senaste BIOS så har jag bara 12kb/s(!) överföring till mitt USB minne så jag fick ladda ner BIOS på en annan dator och flasha. Väl inne i windows med alla drivarna inlagda så testar jag Supreme Commander som jag spelat i några år nu utan problem på min Phenom II 1090T. Sporadiska slowdowns var 10-15s hade jag INTE förväntat mig från en cpu med 8 möjliga trådar. Det går supersegt mellan varven och jag har kollat med CPU-Z samtidigt för att se om den klockar ner cpun men det gör den inte.

Dessutom så har moderkortet bara 2st SATA-600 kontaker där mitt gamla AMD kort hade 6st. För att lösa det så har asus satt 2st extra kontrollers med egna BIOS som gör att datorn tar mer än dubbelt så lång tid att starta än min gamla AMD.

Om ni läst såhär långt så måste jag bara få spy av mig lite och jag trodde Intel lägret kommit längre än såhär. Köpte dessutom nyaste och fetaste Asus moderkoret för att slippa sånt mög...

All hjälp jag kan få uppskattas...

Permalänk
Medlem

Det är när man köper det nyaste och dyraste det inte fungerar, för oss andra fungerar det utmärkt.

Du kan ju börja med att posta bilder på alla filkar från CPU-Z.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Tack för engagemanget åtminstone.

Här kommer screenshots från CPU-Z iallafall...

Permalänk

Över lag måste jag säga att datorn känns allmänt mycket slöare än med AMD cpun.

Windows uppstart tar säkert 3ggr så lång tid. Med gamla kombon hann jag aldrig se välkommen meddelandet. Nu står det där i säkert 20s och sen blir skärmen svart i ca 20s med bara muspekare... och sen kommer skrivbordet.

Det här är på gränsen till skandaluselt. Det känns som att jag fått en kass gammal dator helt plöstligt...

H80 kylaren låter som satan också. Pumpen då, fläktarna hade jag Noctua tysta rackare. Så kontentan av det hela är att jag fått en högljudd dator som är långsammare än min ett år gamla AMD maskin. Barnsjukdomar eller inte, men det här kan ju bara inte vara rätt.

System:
Corsair 650W PSU
Asus P8Z77-V Premium
Intel 3770k
4x4Gb Kingston 1866Mhz
Sapphire 6850 1Gb
Highpoint Rocketraid 2680
Intel 520 120Gb SSD på Sata600
Intel 80Gb G2 SSD på Sata600
1x WD VelociRaptor 300Gb på RocketRaid
2x WD Black 2Tb på RocketRaid
2x WD Black 1Tb på RocketRaid
Asus 12x BD-R på sata 300
LG 4x BD-R på sata 300

Permalänk
Medlem

Självklart tar det jättelång tid att boota och att starta med ett raidkort, hade du ett sånt på AMD-datorn?

Hade det varit jag hade jag testat prestandan med 3dmark-programmen osv efter att ha tagit ut raidkortet och kört med 1333 MHZ 1.5V på minnena.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Självklart tar det jättelång tid att boota och att starta med ett raidkort, hade du ett sånt på AMD-datorn?

Hade det varit jag hade jag testat prestandan med 3dmark-programmen osv efter att ha tagit ut raidkortet och kört med 1333 MHZ 1.5V på minnena.

Ja, setupen är densamma. Jag bytte bara moderkort, cpu, minne samt cpukylare. Jag hade kunnat leva med alla bios som startar upp om windows sen bootade lika fort som på amd setupen, men denna uppstarten av windows är som att jag blev av med ssdn.

Ska köra 3dmark idag och testa med 1,5v samt 1333.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Ja, setupen är densamma. Jag bytte bara moderkort, cpu, minne samt cpukylare. Jag hade kunnat leva med alla bios som startar upp om windows sen bootade lika fort som på amd setupen, men denna uppstarten av windows är som att jag blev av med ssdn.

Ska köra 3dmark idag och testa med 1,5v samt 1333.

Om du stänger av alla boot-grejer för extra-kontrollerna bör det gå lika snabbt att starta som utan? Jag hade testat utan RAID-kortet, tror det är störst risk att det ställer till det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Körde 3DMark11 precis och fick följande score:
Score
P3659 3DMarks
Graphics Score
3299 Physics Score
10227 Combined Score
3196 PC Health Check
Your PC is performing properly.

Vet inte om det är normalt eller inte.

Testade att stänga av alla extra controllers som finns på moderkortet och tog ut raidkortet och då gick det lika fort att starta som på AMD setupen. Men jag har ju mer än 2 diskar så jag vet inte riktigt om det hjälper mig på nått sätt...

Permalänk
Medlem

Ja, då kanske inte ditt moderkort stödjer raidkortet så bra. Kolla upp så att du har optimerade drivrutiner, eller om det är ett känt fel kanske?

Permalänk
Medlem

Du vet väl att det är någonstans där du har gjort fel? "jag trodde Intel lägret kommit längre än såhär." Lite osannolikt, men skulle kunna vara ESD skador?.. Och varför började du hålla på så mycket med BIOS innan du ens hade installerat Windows för att se så allt fungerar normalt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Du vet väl att det är någonstans där du har gjort fel? "jag trodde Intel lägret kommit längre än såhär." Lite osannolikt, men skulle kunna vara ESD skador?.. Och varför började du hålla på så mycket med BIOS innan du ens hade installerat Windows för att se så allt fungerar normalt?

Problemet var ju att jag inte ens kunde installera windows utan att pilla i BIOS. Läs det jag skrev.

Utan Marvel kontrollern aktiv kan jag nu starta windows i AHCI läge med RAID kortet i. Dock stannar den 20-30s vid Startar Windows nu innan loggan syns och den kommer vidare. Datorn har fortfarande sporadiska slowdowns och Supreme Commander är grymt mycket långsammare att spela än med tidigare AMD. Det hade kommit ny firmware till RAID kortet men det hjälpte inte. Det är ett HighPoint RocketRAID 2680 med känd Marvel kontroller så det är inget märkvärdigt. Fungerat kalas på 2 föregående AMD Asus kort.

Läste på något ställe att vissa allokerat mindre resurser till Thunderbolt i BIOS men det testade jag precis och det var ingen skillnad.

Permalänk

Är jag den enda som kör 10 SATA enheter eller mer här?

Hur ansluter ni andra era diskar på Z77 moderkort?

Permalänk
Medlem

vanliga hårddiskar kan du ansluta till sata 2. jävligt sällsynt att en mekanisk disk brassar iväg mer än ~300 MB/s
( de färskaste diskarna ligger strax under 200 )
det är i så fall cachen som kan ha lite nytta av de ytterligare ~300 MB/s som det nyare gränssnittet erbjuder.

Koppla in ssd'n i sata 3 ( 6gpbs ) resten kvittar.
(de gråa, de andra kanske är slöare)

sen så kan det vara värt att investera i nätverkslagring om man har så många som 10 diskar. ( generellt sett brukar man ju inte behöva blixtsnabb åtkomst till alla 10 diskar, film kollektionen går bra att sända över en tp kabel lixom )
Själv har jag "bara" så många diskar som jag har sata anslutningar.

men jag håller med dig om att det börjar kännas snålt med 6 inhemska satakontakter

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av firefreak:

Är jag den enda som kör 10 SATA enheter eller mer här?

Hur ansluter ni andra era diskar på Z77 moderkort?

Vet inte vad du har gjort.

Men du har köpt ett high end system, det är som att be om jobb, vet du hur lång tid det tar för mig innan jag kan börja spela innan jag har installerat datorn det tar typ runt 5-6 timmar alla drivare ska vara på rätt ställe rätt chipset drivare för RAID kontrollern med rätt BIOS på modekortet och mycket mycket mer.

Jag har 8x SSD i min dator + 1x revodrvie 3 240 gig.

Det tar min dator ungefär 2 min 30 sec att starta datorn för att man har mycket hårdvara det är så och kommer alltid att vara så.

Tex min Elitebook 2560p startar på 7 sekunder med cooldboot.

Det är något som är tokigt dock annars vet jag inte vad det kan vara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vet inte vad du har gjort.

Men du har köpt ett high end system, det är som att be om jobb, vet du hur lång tid det tar för mig innan jag kan börja spela innan jag har installerat datorn det tar typ runt 5-6 timmar alla drivare ska vara på rätt ställe rätt chipset drivare för RAID kontrollern med rätt BIOS på modekortet och mycket mycket mer.

Jag har 8x SSD i min dator + 1x revodrvie 3 240 gig.

Det tar min dator ungefär 2 min 30 sec att starta datorn för att man har mycket hårdvara det är så och kommer alltid att vara så.

Tex min Elitebook 2560p startar på 7 sekunder med cooldboot.

Det är något som är tokigt dock annars vet jag inte vad det kan vara.

Jag har haft high-end AMD system i 20 år som aldrig haft problem som detta, så att det alltid varit så stämmer verkligen inte. Kanske i Intel-världen. Jag hade samma hårdvara i övrigt dessutom. Jag bytte bara cpu, moderkort och minne. Lagt in senaste BIOS på moderkortet och raidkortet. Laddat ner alla senaste drivers. Stängt av hibernate. Satt performance profile till high performance. Satt windows Tempmappar och växlingsfil till separat SSD. Installerat om windows givetvis. Kör inga utils eller liknande bara drivers för att ha så lite igång som möjligt. Fick tipset från asus support att sätta Thunderbolt till minimal resource profile men det hjälpte inte heller. 3DMark ger normala siffror och memtest ger inga fel. Tempen ligger på max 50 under load.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

vanliga hårddiskar kan du ansluta till sata 2. jävligt sällsynt att en mekanisk disk brassar iväg mer än ~300 MB/s
( de färskaste diskarna ligger strax under 200 )
det är i så fall cachen som kan ha lite nytta av de ytterligare ~300 MB/s som det nyare gränssnittet erbjuder.

Koppla in ssd'n i sata 3 ( 6gpbs ) resten kvittar.
(de gråa, de andra kanske är slöare)

sen så kan det vara värt att investera i nätverkslagring om man har så många som 10 diskar. ( generellt sett brukar man ju inte behöva blixtsnabb åtkomst till alla 10 diskar, film kollektionen går bra att sända över en tp kabel lixom )
Själv har jag "bara" så många diskar som jag har sata anslutningar.

men jag håller med dig om att det börjar kännas snålt med 6 inhemska satakontakter

Hej och tack för tipsen.

Jag har en nas med 12 2Tb diskar i som nätverkslagring men den är för slö när man kör videoredigering eller spel så diskarna i datorn är till för det. Hade inte mina AMD burkar varit så snabba och felfria hade jag kanske aldrig funderat över det utan "det ska ju säkert vara så". Men nu köpte jag Intels värstingcpu och moderkort just för att få videoredigeringen snabb men allt annat blev katastrofslött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Hej och tack för tipsen.

Jag har en nas med 12 2Tb diskar i som nätverkslagring men den är för slö när man kör videoredigering eller spel så diskarna i datorn är till för det. Hade inte mina AMD burkar varit så snabba och felfria hade jag kanske aldrig funderat över det utan "det ska ju säkert vara så". Men nu köpte jag Intels värstingcpu och moderkort just för att få videoredigeringen snabb men allt annat blev katastrofslött.

Så vad är exakt problemet förutom boottiden, mängden SATA6-portar(hoppas du kollade upp det innan du köpte) och att du var tvungen att flasha BIOS innan du kunde installera windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Är jag den enda som kör 10 SATA enheter eller mer här?

Hur ansluter ni andra era diskar på Z77 moderkort?

Jag har 2 SATA enheter... 2 SSD diskar!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Så vad är exakt problemet förutom boottiden, mängden SATA6-portar(hoppas du kollade upp det innan du köpte) och att du var tvungen att flasha BIOS innan du kunde installera windows.

Problemet är att windows tar konstiga pauser. I spelet supreme commander t.ex. som jag spelar väldigt mycket stannar hela spelet upp med 10-15s melllanrum och pausar i några ms innan det fortsätter. Ett spel som har flytit perfekt i de 5 år jag spelar på AMD platfformar. Plus att uppstarten av Windows tar tid som fan, och då menar jag inte tiden det tar för BIOS och RaidBios att hitta diskar, utan tiden för Windows att starta.

Eftersom jag kör mina diskar på separat kontrollerkort numera så spelar inte SATA kontrollerna på moderkortet så stor roll men jag förutsatte faktiskt att alla kontakter på ett nysläppt moderkort var SATA600 och från samma kontroller därför att jag vant mig vid det på AMD baserade moderkort de senaste åren. Dock ställde det till det för det verkar som att vad jag än sätter i pci-e portarna orsakar lagg i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Problemet är att windows tar konstiga pauser. I spelet supreme commander t.ex. som jag spelar väldigt mycket stannar hela spelet upp med 10-15s melllanrum och pausar i några ms innan det fortsätter. Ett spel som har flytit perfekt i de 5 år jag spelar på AMD platfformar. Plus att uppstarten av Windows tar tid som fan, och då menar jag inte tiden det tar för BIOS och RaidBios att hitta diskar, utan tiden för Windows att starta.

Eftersom jag kör mina diskar på separat kontrollerkort numera så spelar inte SATA kontrollerna på moderkortet så stor roll men jag förutsatte faktiskt att alla kontakter på ett nysläppt moderkort var SATA600 och från samma kontroller därför att jag vant mig vid det på AMD baserade moderkort de senaste åren. Dock ställde det till det för det verkar som att vad jag än sätter i pci-e portarna orsakar lagg i datorn.

Hoppas det känns bättre för dig nu när du fått kritisera lite och vi har hört din åsikt. Kan väl bara säga och tycka att det är synd att du inte lyckas få ditt system att uppträda eller prestera som just du vill. Att du förutsätter saker och inte kollar upp specifikationer för den hårdvara du köper leder till att du får skylla dig själv. Mitt råd är att du ska hålla dig till AMD!

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Hoppas det känns bättre för dig nu när du fått kritisera lite och vi har hört din åsikt. Kan väl bara säga och tycka att det är synd att du inte lyckas få ditt system att uppträda eller prestera som just du vill. Att du förutsätter saker och inte kollar upp specifikationer för den hårdvara du köper leder till att du får skylla dig själv. Mitt råd är att du ska hålla dig till AMD!

Jag förutsatte att en modern dator inte laggar i windows med 8 trådar, 16Gb ram och SSD. Jag läste enormt mycket på nätet innan detta köpet och kortet och cpun skulle vara det bästa.

Att du istället för försöka lösa problemet och kanske gynna oss alla klankar ner på mig eller påstår att jag inte läst på är bara tråkigt. Dock kan det vara som du säger, att AMD är betydligt bättre i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Jag förutsatte att en modern dator inte laggar i windows med 8 trådar, 16Gb ram och SSD. Jag läste enormt mycket på nätet innan detta köpet och kortet och cpun skulle vara det bästa.

Att du istället för försöka lösa problemet och kanske gynna oss alla klankar ner på mig eller påstår att jag inte läst på är bara tråkigt. Dock kan det vara som du säger, att AMD är betydligt bättre i detta fallet.

Man blir oftast bemött med samma approach man har i frågeställningen. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Man blir oftast bemött med samma approach man har i frågeställningen. Lycka till!

...och där skrev jag "All hjälp jag kan få uppskattas..."...

Men du kan inte förstå att jag är besviken över att en upgrade för över 10 bagis är sämre än tidigare system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

...och där skrev jag "All hjälp jag kan få uppskattas..."...

Men du kan inte förstå att jag är besviken över att en upgrade för över 10 bagis är sämre än tidigare system?

Problemet är väl att du från första början raljerat med en attityd som kan uppfattas att Intel och Asus är skit. Det kan sticka i ögonen på fanboys vet du.

Självklart är du irriterad och besviken, det förstår nog alla.

Vet inte om jag missförstått men när du körde utan raidkortet så fungerade det bra? Jag skulle prova att installera om Windows utan Raidkortet, och med bara en disk i för att eliminera problem med diskar. Har du testat olika portar för systemdisken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firefreak:

...och där skrev jag "All hjälp jag kan få uppskattas..."...

Men du kan inte förstå att jag är besviken över att en upgrade för över 10 bagis är sämre än tidigare system?

Kan ju vara så att nån disk inte mår så bra testa köra på en singel HDD med os bara och se hur den beter sig då.

Permalänk
Avstängd

som folk säger, släng ut RAID kortet och ha bara SSD:n inkopplad, ska du se att allt kommer rulla på galant

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

...och där skrev jag "All hjälp jag kan få uppskattas..."...

Men du kan inte förstå att jag är besviken över att en upgrade för över 10 bagis är sämre än tidigare system?

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

som folk säger, släng ut RAID kortet och ha bara SSD:n inkopplad, ska du se att allt kommer rulla på galant

På asus forum är det flera som rapporterar att så fort dom sätter i pci-e kort på sina P8Z77 kort så blir prestandan sämre så något är det som inte stämmer. Jag ska testa idag och sätta i en disk åt gången på de inbyggda kontrollerna och se hur det går. Tråkigt nog så fattas det en port för att ansluta alla diskar då men det kan jag kanske leva med om resten fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Knappast ovanligt att senaste sakerna kommer med buggar/problem, förstog först inte varför datorn tog 30 sec att boota när jag köpte ett P67 mobo med UEFI, sen oj då var min sketna mus Steelseries Xai som gjorde det, och det är inte fixat så musen blev värdelös.
Problem med diverse hårdvara kan alltid dyka upp när nya saker släpps, det är inget konstigt, speciellt för folk som är lite äldre som höll på med datorer för många år sedan.
Gula jädra !!!! i hela enhetshanteraren, IRQ konflikter och gud fan vet allt, tur säger jag att hårdvara är så pass förlåtande idag jämfört med förr.

I detta fallet är det ju rätt självklart något med just moderkortet och raidkortet.

Jag kör själv P8Z77-V Pro med 6 diskar PCI-E ljudkort, datorn bootar utan några hickups och slowdowns, absolut inga problem.

Permalänk

Testade att koppla in de diskar som gick på inbyggda kontrollers och kastade ut raidkortet. Då startade datorn i full speed åtminstone. Efter att ha kollat i manualen så visar det sig att diskkontrollern och ett av de inbyggda nätverkskorten delar IRQ så jag stängde av det ena då jag bara behöver ett nätverkskort.

Vips så fungerade kalaset som det skulle. Tack för tipsen och de som försökt hjälpa!