Permalänk
Medlem

Blanda minnesmoduler olika storlek?

Tja,

Jag sitter på ett Asus P6T deluxe v2.
Jag har Corsair Dominator 3x2GB.
Jag skulle vilja utöka, helst genom att även behålla dom nuvarande.
Funderar på att sätta in Corsair Dominator 3x4GB, tillsammans med dom tidigare minnena, för en total mängd på 18GB.

Går ens detta? Vad händer med triple channel?
Är det bäst att ha 12GB- eller 6GB-paketet i den primära minneskanalen?
Båda ligger på 1600MHz, men dom äldre har CL8 medans dom nyare har CL9.
Betyder det att båda kommer gå i CL9? Det borde förmodligen inte göra så värst mycket?

Annars så får jag helt enkelt köra 12GB bara, då Dustin inte verkar ha några passande paket om antingen 3 moduler eller 1 modul.

Tack på förhand,
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av thnee:

Tja,

Jag sitter på ett Asus P6T deluxe v2.
Jag har Corsair Dominator 3x2GB.
Jag skulle vilja utöka, helst genom att även behålla dom nuvarande.
Funderar på att sätta in Corsair Dominator 3x4GB, tillsammans med dom tidigare minnena, för en total mängd på 18GB.

Går ens detta? Vad händer med triple channel?
Är det bäst att ha 12GB- eller 6GB-paketet i den primära minneskanalen?
Båda ligger på 1600MHz, men dom äldre har CL8 medans dom nyare har CL9.
Betyder det att båda kommer gå i CL9? Det borde förmodligen inte göra så värst mycket?

Annars så får jag helt enkelt köra 12GB bara, då Dustin inte verkar ha några passande paket om antingen 3 moduler eller 1 modul.

Tack på förhand,
Mattias

Jag kan inte ge dig nåt definitivt svar, men jag var i samma situation som du för några veckor sen - fast med Kingstonminnen - och det funkar perfekt för mig. Jag hittade ett 12 GB kit med identiska specs och latency (kolla tillverkarens artikelnummer för att hitta storebrorsan till ditt nuvarande kit), satte det i den primära kanalen och mitt gamla i den sekundära. Sen tutade jag och körde. De tycks ha identiska XMP-profiler också för jag kan klocka upp och ner dem automatiskt som om det vore ett kit.
Så med reservation för att Corsair eller ditt moderkort ger en annorlunda upplevelse så borde det gå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thnee:

Tja,

Jag sitter på ett Asus P6T deluxe v2.
Jag har Corsair Dominator 3x2GB.
Jag skulle vilja utöka, helst genom att även behålla dom nuvarande.
Funderar på att sätta in Corsair Dominator 3x4GB, tillsammans med dom tidigare minnena, för en total mängd på 18GB.

Går ens detta? Vad händer med triple channel?
Är det bäst att ha 12GB- eller 6GB-paketet i den primära minneskanalen?
Båda ligger på 1600MHz, men dom äldre har CL8 medans dom nyare har CL9.
Betyder det att båda kommer gå i CL9? Det borde förmodligen inte göra så värst mycket?

Annars så får jag helt enkelt köra 12GB bara, då Dustin inte verkar ha några passande paket om antingen 3 moduler eller 1 modul.

Tack på förhand,
Mattias

Har du lika mycket minne per kanal ser jag inget hinder för trippelchannel iaf. Det som kan strula är latenser och spänningsskillnader, men väljer du något likvärdigt borde det funka. Inga garantier dock.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Det låter alltså som att det är värt att prova, eftersom minnena är väldigt snarlika.
Och i värsta fall, om det skulle bli instabilt, ta bort 6GB-kitet och bara köra 12GB.

Tror jag beställer då helt enkelt, med tanke på det löjligt låga priset
Men det skulle ändå vara intressant att höra från någon som verkligen vet hur det hänger ihop
Att det inte är några garantier i forat är jag helt med på