CERN presenterar Higgs-resultat, Comic Sans hamnar i fokus

Permalänk
Melding Plague

CERN presenterar Higgs-resultat, Comic Sans hamnar i fokus

Kärnfysiklaboratoriet CERN presenterar nya resultat, som mycket väl kan vara den efterlängtade Higgsbosonen. Världens IT-fantaster fastnar dock för något helt annat – presentationens typsnitt Comic Sans.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Hoppas alla inser att den här "nyheten" är lite med glimten i ögat..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Nerd Rage när det är som bäst

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Entusiast
Citat:

Under CERN:s presentation använder en av forskarna typsnittet Comic Sans – något som anses vara en i stort sett oförlåtlig synd.

Damn right!

Permalänk
Avstängd

Actually, we observed a new state at 125 GeV and it seems consistent with a Standard Model Higgs boson. We have NOT discovered the SM Higgs boson because we simply haven't confirmed that this new particle is the SM Higgs because we're only looking at mass itself. It could be something else with a mass of 125 GeV. To actually claim it is the SM Higgs, we need to confirm that it has spin 0, the right coupling ratios, etc. And that's what I'm working on right now. But it is very exciting because we have discovered new physics.

Permalänk
Medlem

Hela rapporten är kanske ett skämt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sanslöst komiskt... Media av idag i ett skal av nötter...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Måste väl ändå vara den största händelsen inom fysiken på typ ett halvsekel om det visar sig vara higgs Boson, väldigt spännande oavsett typsnitt.

Permalänk
Medlem

de har inte hittat något ^^ det de säger nu är att de kanske har hittat något som kan förklara higgs ;D de har hittat spår av något som kan vara de, inte ens partikeln ...

Permalänk
Medlem

Har alltid hatat det typsnittet. Kommer ihåg att alla tjejer i klassen i 4an lämnade in sina arbeten skrivna med Comic Sans
Tills de har bevisat att Higgs boson finns så kan man ju lyssna på den här: http://jesperronndahl.se/Ljud/Higgs%20Boson.mp3

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Vad är problemet som alla har med Comic Sans? Jag har inget problem med det, finns mycket värre typsnitt.
Enda jag kan tänka mig är att det ser lite barnsligt ut.

Permalänk
Medlem

Comic sans? Ett gott skratt idag!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

man hittar alltså något som har enorm betydelse för fysiken, eller i värsta fall en helt ny partikel vilket i sin tur är ett enormt fynd...

..och det bästa mainstream medierna kan rapportera om är typsnittet som används vid presentationen.

Är arial ok? Det känns lite 90-tal. Courier är för nördigt. Calibri är ju standard MS. En schysst Century gothic kanske? Meh, lite för lounge-igt. Adobe Caslon är ju snygg, men kanske något akademisk. Kanske bladerunner typsnittet vore passande?
Näe, Wingdings ftw, det verkar ju inte som att nån brydde sig om själva nyheten ändå....

/end bitter

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av LeVvE:

Vad är problemet som alla har med Comic Sans? Jag har inget problem med det, finns mycket värre typsnitt.

Tycker själv att det är ett trevligt typsnitt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ox4:

man hittar alltså något som har enorm betydelse för fysiken, eller i värsta fall en helt ny partikel vilket i sin tur är ett enormt fynd...

..och det bästa mainstream medierna kan rapportera om är typsnittet som används vid presentationen.

Är arial ok? Det känns lite 90-tal. Courier är för nördigt. Calibri är ju standard MS. En schysst Century gothic kanske? Meh, lite för lounge-igt. Adobe Caslon är ju snygg, men kanske något akademisk. Kanske bladerunner typsnittet vore passande?
Näe, Wingdings ftw, det verkar ju inte som att nån brydde sig om själva nyheten ändå....

/end bitter

Hur spännande det än är med Higgsbosonen är det inte riktigt SweClockers bollplan, och skulle normalt inte dyka upp här. Comic Sans-hysterin är dock såpass rolig att man kan göra något på det, givetvis med glimten i ögat. Med lite tur är det samtidigt några som klickar sig vidare och lär sig något.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ubuntu font är helt klart det snyggaste typsnittet.

Edit: För att åtminstone gå lite OnTopic så förstår jag inte vad problemet med Comic Sans är, så barnslig är den väl endå inte.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur spännande det än är med Higgsbosonen är det inte riktigt SweClockers bollplan, och skulle normalt inte dyka upp här. Comic Sans-hysterin är dock såpass rolig att man kan göra något på det, givetvis med glimten i ögat. Med lite tur är det samtidigt några som klickar sig vidare och lär sig något.

Känns som att många hatar på Comic Sans utan att veta varför, ungefär som att hata Apple bara för att.

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle ens ha reagerat på om ingen påpekade det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är emellertid kul att företag eller insitutioner använder något så irrelevant många hatar, som Comic Sans tex.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

man hittar alltså något som har enorm betydelse för fysiken, eller i värsta fall en helt ny partikel vilket i sin tur är ett enormt fynd...

..och det bästa mainstream medierna kan rapportera om är typsnittet som används vid presentationen.

Är arial ok? Det känns lite 90-tal. Courier är för nördigt. Calibri är ju standard MS. En schysst Century gothic kanske? Meh, lite för lounge-igt. Adobe Caslon är ju snygg, men kanske något akademisk. Kanske bladerunner typsnittet vore passande?
Näe, Wingdings ftw, det verkar ju inte som att nån brydde sig om själva nyheten ändå....

/end bitter

Vi är många som bryr oss om nyheten. Det innebär inte att vi inte kan ha roligt åt hur de presenterade den.
Ungefär som att inte låta sig skratta åt hur dumma nazister kan vara bara för WWII, dess förintelse och allt annat de drog igång var allvarliga grejjer.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med comic sans plugin i chrome så all text på alla sidor blir det typsnittet Bästa idén ever.

Den ska även vara lättare för dyslektiker att läsa än andra fontar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Va! Inte Computer Modern! Allt vetenskapligt ska skrivas med den fonten för att få trovärdighet.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Computer_Modern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Avstängd

Jag hade förväntat mig att dom använder 'Computer Modern' typsnittet skapat av Donald Knuth som även skrev TeX som används av hela den akademiska världen för vetenskapliga whitepapers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur spännande det än är med Higgsbosonen är det inte riktigt SweClockers bollplan, och skulle normalt inte dyka upp här. Comic Sans-hysterin är dock såpass rolig att man kan göra något på det, givetvis med glimten i ögat. Med lite tur är det samtidigt några som klickar sig vidare och lär sig något.

du har rätt, såklart! Behövde släppa loss lite nerdrage bara

Är mest förvånad över att någon alls reagerade på comic sans i sammanhanget...
"Positive identification of the new particle’s characteristics will take considerable time and data. But whatever form the Higgs particle takes, our knowledge of the fundamental structure of matter is about to take a major step forward" http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/Releases2012/PR1...

särskilt eftersom vetenskap ofta presenteras humoristiskt. se t ex:
http://arbesman.net/2010/11/08/humor-in-scientific-publicatio...
http://www.jacksofscience.com/lol/unintentionally-inappropria...
http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2010/04/start/the-10-...

EDIT: denna är ju klassisk också: http://www.improbable.com/

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk

Jesus, mina högstadielärare genom 7an till 9an var ju tvungna att experimentera med alla typsnitt..

Alla prov var ju väldigt härliga att läsa i de där sjukt störande typsnitten fy farao.

Permalänk

Kanske var meningen?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

free press ^^

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Något som är värre än att använda comic sans är att ha synpunkter på det vid ett tillfälle som det här. Varför skulle fysiker ha koll på layout? Jag förväntar mig inget annat än att de har sämre kunskaper i layout än barnkalas fixare...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Ubuntu font är helt klart det snyggaste typsnittet.

Vad sägs om Monaco?