Permalänk

Får inte bort Stock kylaren

Jag har nu köpt en ny CPU kylare eftersom att stockkylaren är så jädra högljudd.

Men nu när jag ska byta den så lyckas jag inte få loss den gamla stock kylaren..

Sitter på AMD FX-4170, någon som har en aning om det finns någon guide eller nått på hur man får bort den?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Jag har nu köpt en ny CPU kylare eftersom att stockkylaren är så jädra högljudd.

Men nu när jag ska byta den så lyckas jag inte få loss den gamla stock kylaren..

Sitter på AMD FX-4170, någon som har en aning om det finns någon guide eller nått på hur man får bort den?

dom sitter lite hår du behöver bara trycka ner på den sidan som "haken sitter på" resten tror jag du klurar ut själv!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av capkekken:

dom sitter lite hår du behöver bara trycka ner på den sidan som "haken sitter på" resten tror jag du klurar ut själv!

Jag har lyckats få loss själva haken som fäster kylaren, men den sitter ändå stenhårt kvar, jag har försökt att dra och vicka lite men jag vågar ju inte ta i allt för mycket.. vill ju inte pajja cpun

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Värm upp pastan!
Kör datorn en stund, alternativ rikta en varm lampa mot den.
När pastan är kall så kan den sitta rätt hårt.

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Jag har lyckats få loss själva haken som fäster kylaren, men den sitter ändå stenhårt kvar, jag har försökt att dra och vicka lite men jag vågar ju inte ta i allt för mycket.. vill ju inte pajja cpun

först tar du loss "haken på sidan där "spaken inte är sen på andra sidan(där spaken är) o sitter den forst farande kan de vara så att kylpastan suger tag. Vicka lite på den o kolla vart den sitter fast, ser du inget så e de bara kylpastan o då får du förstätta att vicka på den lite till

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

tästat våååld???????? nä men jag säger nog samma som traeskapa värm upp pastan lite.

Permalänk
Inaktiv

Om den fortfarande sitter fast när allt fysiskt är losshakat så kan man vricka den i sidled.

Det som hänt är att kylpastan värmts upp och expanderat när datorn varit under drift, och likt en vakumsug dragit tag i kylaren. Vrickar du den i sidled så kommer lite luft in och så kan man lyfta loss den.

Permalänk
Medlem

Att ta loss kylaren när den fortfarande är varm är det enklaste sättet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Om du lossat hakarna och hade tänkt starta datorn rekommenderar jag att ha datorn liggandes så inte kylaren ramlar av x)

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Rekordmedlem

Värme inte våld är rätt metod, värm med cpun eller mjuka upp pastan i ugnen eller med en hårtork 50-60 C är vettigt, då mjuknar det och du kan fortfarande ta i delarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ni har alla så rätt så rätt.

Fint, tack för den snabba responsen, löste problemet och helt galet vad tyst datorn blev!

Ha det fint!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Jävla skitsnack med att värma upp pastan hit och dit vad är det för trams. Vrid kylaren åt ett håll medans du drar uppåt så lossnar den hur svårt kan det vara ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Jävla skitsnack med att värma upp pastan hit och dit vad är det för trams. Vrid kylaren åt ett håll medans du drar uppåt så lossnar den hur svårt kan det vara ?

Jag testade detta, men det kändes som att jag tog i för mycket, sedan så använde jag metoden dom nämner ovan och då funkade de utmärkt.

Vad bråkar du över?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Jävla skitsnack med att värma upp pastan hit och dit vad är det för trams. Vrid kylaren åt ett håll medans du drar uppåt så lossnar den hur svårt kan det vara ?

------------------------
Dig skulle jag inte släppa i närheten av ett amdsystem iallafall som behöver byta kylare på, det är en sak som är säker, de övriga som säger att pastan bör vara varm för att byta har helt rätt när det gäller en kylfläns som sitter fast pga kylpastan torkat rejält.
Du skulle kunna få med dig cpun upp och riskera att böja pinsen på processorn med ett sådant tilltag, lär om, gör rätt.
I sista och absolut sista hand använder man våld, så enkelt är det.
Ytterligare ett tips till dig är att justera attityden.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(