Permalänk
Medlem

Vattenkylning till Prodigy VITA chassit

Hejsan alles!

Precis som rubriken säger så sitter jag och väntar på att mitt prodigy chassi ska komma hem. Till detta vill jag naturligtvis ha lite vattenkylning till CPU och grafikkort.

Följande komponenter, som är viktiga att veta, kommer sitta i datorn(övriga komponenter så som Nätagg kommer naturligtvis vara på plats) :

  • 1st Asus p8z77-I Deluxe (1155 socket)

  • 2st Vengence minnen (om man behöver tänka på höjden eller likande)

  • 1st GTX 680 alt 670 beroende på vilket som är mest värt.

Läste på FAQ om vattenkylning men fann den väldigt utdaterad. så därför behöver jag tips på följande:

  • CPUBlock

  • GPUBlock

  • Radiator (Jag kommer att sätta radiotorn i toppen av chassit så det bör vara en 240 rad. Lådan kan även moddas så att raden kommer utanpå chassit och fläktarna hamnar på insidan. Som en del gjort på toppen av sina chassin)

  • Pump

  • Tank

  • Fittings

Övrigt:

  • Jag kommer inte ha dvd/mediaspelare i den så jag kommer ta bort alla burar samt montera alla HD/SSD på sidoplåten så det kommer vara helt fritt i övrigt.

  • Det kommer att sitta en 230mm fläkt i fronten för luftintag. Jag kommer även att modifiera lådan för ökat intag i botten framtill där jag kommer sätta en fläkt(storlek ej bestämt).

  • Värt att nämna är att jag kollat en del på EKs kitt som finns på inet och de verkar ju helt ok? De behöver dock GPUblock...

Följdfrågor:
Kommer en 240 rad räcka till lite OC av prollen samt kylning av CPU/GPU eller bör jag sätta ytterligare en 120 någonstans?

Alla synpunkter och förslag tas emot. Kvalitet och prestanda går före allt annat. Jag har läst på en hel del om vattenkylning och letat på forum m.m. så det är inte av lathet jag frågar om tips utan helt enkelt för att det fattas ordentliga recensioner, brutna länkar m.m.
Om intresse finns kan jag även starta en bygglogg.

Tackar på förhand!

Edit: Förtydligade gällande varför jag startade posten.
Edit2: Frågor om chassit i sig bör göras i rätt tråd. Låna därför inte tråden till annat än just ge förslag på vattenkylningskomponenter (ja lite tjurigt men vill inte ha massa OffT helst).

Byggloggar där man använt vissa vattenkylningskomponenter är OK för att ge förslag.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Starta gärna bygglogg, ska själv köpa lådan snart!

EDIT: Om du nu ska sätta radiatorn i taket så som jag tror så kan du ju enkelt ha en till 120mm rad i fronten ELLER om du sätter en 200mm fläkt i fronten så kanske du får plats med en 200mm radiator : http://www.inet.se/produkt/5321918/radiator-phobya-xtreme-200

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Starta gärna bygglogg, ska själv köpa lådan snart!

Får väl ta mig själv i kragen och göra det antar jag. Trotts allt är det ju semester snart

Edit: Bra tips. ska kolla på det. Får återkomma...

Kollade upp detta och det verkar som att man måste modda fronten om man ska använda 230mm fläkt och få plats med en 120 rad ovanför. kan kanske fungera. Får mäta lite mer när jag får chassit.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

En fråga, varför ska du modda chassit? Är ganska säker på att du kan klämma in en 64mm tjock rad i toppen med 20mm fläktar i push/pull utan problem. Det blir kanske lite tight men det går. Sedan om 240 in räcker, är inte speciellt insatt i vattenkylning, så går det att sätta en 200/240 rad i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhyrez:

En fråga, varför ska du modda chassit? Är ganska säker på att du kan klämma in en 64mm tjock rad i toppen med 20mm fläktar i push/pull utan problem. Det blir kanske lite tight men det går. Sedan om 240 in räcker, är inte speciellt insatt i vattenkylning, så går det att sätta en 200/240 rad i fronten.

Ska modda så att rad+fläktar inte hamnar framför utblåset bak, vilket det kan göra om man har en tjock rad. Vill ha så bra luftflöde som möjligt. Gällande att ha raden in på fronten vill jag nog inte pga att jag vill ha in kall luft pga att det vita prodigy chassit inte har lika bra luftflöde som det svarta...

Om jag tänker fel så får ni rätta mig.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ska modda så att rad+fläktar inte hamnar framför utblåset bak, vilket det kan göra om man har en tjock rad. Vill ha så bra luftflöde som möjligt. Gällande att ha raden in på fronten vill jag nog inte pga att jag vill ha in kall luft pga att det vita prodigy chassit inte har lika bra luftflöde som det svarta...

Om jag tänker fel så får ni rätta mig.

Läste någonstans att det kommer andra versioner av dom så det kanske kommer en vit med bra luftflöde i fronten, vet inte om det är 100% dock.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Läste någonstans att det kommer andra versioner av dom så det kanske kommer en vit med bra luftflöde i fronten, vet inte om det är 100% dock.

Tror det var andra färger bara enligt den intervju som hölls med en kille från Bitfenix. tror det var här ifrån sweclockers eller om det var ett annat youtube klipp jag såg. Tack för tipset dock.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Om du har en halvtimme över så kan jag rekommendera att du tittar på denna videorecension av chassit. Han går väldigt djupt in på vad man kan göra med chassit och hur man kan vattenkyla det.

http://www.youtube.com/watch?v=mOi_vbyKLik&feature=g-user-u

Permalänk
Medlem
Skrivet av boblish:

Om du har en halvtimme över så kan jag rekommendera att du tittar på denna videorecension av chassit. Han går väldigt djupt in på vad man kan göra med chassit och hur man kan vattenkyla det.

http://www.youtube.com/watch?v=mOi_vbyKLik&feature=g-user-u

Redan sett, tack för tipset dock. om någon mer vill se fler recensioner så kan jag rekommendera följande
http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy#reviews

Där även din länk finns med

som sagt är jag tacksam för alla tips men ser helst till att få mer förslag på själva vattenkylningskomponentarna i första hand

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Är inte så hemma på vattenkylning, men jag ska göra nåt liknande när jag får hem mitt chassi.
Har kikat in dessa byggloggar: Svart Prodigy med en 240 och en 200 rad, Vitt Prodigy med en 240 rad.
Kanske kan vara nåt att hämta inspiration ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joures:

Är inte så hemma på vattenkylning, men jag ska göra nåt liknande när jag får hem mitt chassi.
Har kikat in dessa byggloggar: Svart Prodigy med en 240 och en 200 rad, Vitt Prodigy med en 240 rad.
Kanske kan vara nåt att hämta inspiration ifrån.

Tackar. Dessa har jag faktiskt inte sett innan

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Här e också en review med den om vattenkylning fast exakt så som du ville ha det 240mm "utanför" taket.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Här e också en review med den om vattenkylning fast exakt så som du ville ha det 240mm "utanför" taket.

Tror du glömde länken

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga(srry att jag lånar tråden)
Kan man få in en 240 rad i taket och en 240 i fronten samtridigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Bara en liten fråga(srry att jag lånar tråden)
Kan man få in en 240 rad i taket och en 240 i fronten samtridigt?

Hejsan Jakob55. Kolla in http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1116741-bitfenix-prodigy/

samt länken som boblish postade lite längre upp. så kommer du få svar på din fråga...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Hejsan Jakob55. Kolla in http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1116741-bitfenix-prodigy/

samt länken som boblish postade lite längre upp. så kommer du få svar på din fråga...

Så jag ska se en film i en halvtimme för att få reda på det? :S

Permalänk
Avstängd

http://www.hardwarecanucks.com/forum/case-mods-worklog-galler...

Eller kanske göra det enklare, å bara köpa en Corsair H100?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Men tänk om jag ska kyla både prollen och grafikkortet o klocka det? inte för att jag kan ngt om vattenkylning men jag vill ha 2 240raddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Men tänk om jag ska kyla både prollen och grafikkortet o klocka det? inte för att jag kan ngt om vattenkylning men jag vill ha 2 240raddar

För att få bort dina kapinlägg så kan jag svara på din fråga. Om du nu är för lat att ta reda på lita info själv med tanke på att du frågar väldigt mycket kring chassit (se tråd: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1123604-prodigy-eller-pc-q08/) så är det kanske dags att faktiskt spana in lite själv? Vissa saker kan man kanske inte kolla upp och då kan jag mer än gärna ge lite mer info...

För att få plats med 2 rads 1 i front och en i toppen så måste du modda lite. för det kommer antagligen inte gå om du inte monterar en tunn rad i fronten. Vill du ha bättre info och förklaring så kolla på den långa filmen och hoppa till mitten någonting där han prövar radiatorer...

Får tacka alla som kommit med lite förslag i form av byggloggar. Tror jag går efter vad de tagit till sina. Får se om det är bra vattenkylningskomponenter eller inte. Är det någon som har bättre förslag när det kommer till prestanda på kylning osv på vattenkylningskomponenterna så är det bara till att posta...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

För att få bort dina kapinlägg så kan jag svara på din fråga. Om du nu är för lat att ta reda på lita info själv med tanke på att du frågar väldigt mycket kring chassit (se tråd: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1123604-prodigy-eller-pc-q08/) så är det kanske dags att faktiskt spana in lite själv? Vissa saker kan man kanske inte kolla upp och då kan jag mer än gärna ge lite mer info...

För att få plats med 2 rads 1 i front och en i toppen så måste du modda lite. för det kommer antagligen inte gå om du inte monterar en tunn rad i fronten. Vill du ha bättre info och förklaring så kolla på den långa filmen och hoppa till mitten någonting där han prövar radiatorer...

Får tacka alla som kommit med lite förslag i form av byggloggar. Tror jag går efter vad de tagit till sina. Får se om det är bra vattenkylningskomponenter eller inte. Är det någon som har bättre förslag när det kommer till prestanda på kylning osv på vattenkylningskomponenterna så är det bara till att posta...

tack...
jag kollade hela den filmen och såg det igår-kväll och kollade över 2 timmar för att hitta det men det blir knappt att få in det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Tackar!

Skrivet av jakob55:

tack...
jag kollade hela den filmen och såg det igår-kväll och kollade över 2 timmar för att hitta det men det blir knappt att få in det..

Jepp, lite surt att det inte går utan moddning...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på detta chassi också till nästa dator en vit en, eller om det kommer nån i borstad 100% aluminium, byta nuvarande 360 rad till en 240 rad i taket, samt tank och pump, ljudkort eller dac får man nog skaffa ett externt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Funderar starkt på detta chassi också till nästa dator en vit en, eller om det kommer nån i borstad 100% aluminium, byta nuvarande 360 rad till en 240 rad i taket, samt tank och pump, ljudkort eller dac får man nog skaffa ett externt.

Om man ska hålla på med lite mer extrema saker än "vanligt" användande så som casual gaming och lite arbete så skulle jag rekommendera ett matx chassi istället då du kan få plats med mer komponenter. Tanken med mitt bygge är att jag aldrig kommer använda mer än 1 grafikkort och ska användas till just casual gaming och lite arbete som inte kräver mer. Vill dessutom bort från stora monsterchassin och dylikt men ändå få plats med vattenkylning.

360 rad kommer du inte få plats med i taket om du inte gör om hela ovandelen. Du kan däremot få plats med en 240 rad och sedan någon mer beroende på vart du sätter dem. Kolla in recensionen som det länkas till i tråden så förstår du vad jag menar

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC