Icke-registrerat/obuffrat minne, vad är det värsta som kan hända?

Permalänk
Medlem

Icke-registrerat/obuffrat minne, vad är det värsta som kan hända?

Är i färd med att köpa ny serverhårdvara för hemmabruk, och ska i så fall uppgradera till ECC-minnen.

Moderkort med ECC-stöd finns det relativt gott om, men stöd för registrerat/buffrat finns det inte mycket av, åtminstone inte på moderkort med LGA1155 (och den plattformen har bäst pris/prestanda för mig så jag kommer inte kliva högre upp än så).

ECC är utan tvekan bra, och jag vet hur registrerat minne funkar och vad det är till för, men förutom att det ökar stabiliteten så hittar jag ingen information om vad worst case scenario egentligen är för icke-registrerade minnen?

Worst case utan ECC innebär korrupt data; det slipper jag gärna.

Worst case utan registrering innebär... vad? Enbart att maskinen kraschar? I så fall är det lugnt för min del, då hemmaservern inte behöver vara 100% tillgänglig 24/7 utan avbrott.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte frågan. Worst case utan ECC? Menar du att ECC funktionaliteten upphört pga något fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag förstår inte frågan. Worst case utan ECC? Menar du att ECC funktionaliteten upphört pga något fel?

Det jag undrar är vad registrerade/buffrade minnen egentligen är bra för? De sägs öka "stabiliteten", men vad exakt innebär det i praktiken?

Frågan handlar egentligen inte om ECC alls, då jag mycket väl vet vad ECC är bra för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Menar du vad som är skillnaden mellan registrerade eller buffrade minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag undrar är vad registrerade/buffrade minnen egentligen är bra för? De sägs öka "stabiliteten", men vad exakt innebär det i praktiken?

Att du får stabilare system.

Den här kanske hjälper till att förklara lite hur det fungerar.
http://www.servethehome.com/unbuffered-registered-ecc-memory-...

Permalänk
Avstängd

Ursäkta om jag är jobbig, men jag förstår inte frågan, kan du förklara igen?

Du säger att du förstår vad som är poängen med ECC, och ändå förstår du inte varför systemen blir stabilare med ECC? Poängen med ECC är ju att det blir mindre datakorruption i RAM, och då minskar antalet krascher och då blir datorn stabilare. Om du förstod detta, varför förstod du inte hur datorn kan bli stabilare? Eller har jag missförstått din fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Att du får stabilare system.

Den här kanske hjälper till att förklara lite hur det fungerar.
http://www.servethehome.com/unbuffered-registered-ecc-memory-...

Jo, men det är just det att jag inte hittar någon ingående förklaring på vad stabiliteten i sig självt innebär i just det här fallet. Att minneskontrollern belastas hårdare rent elektriskt (som det verkar) om minnet inte är registrerat har jag kommit fram till, men exakt vad är problemet med just det? Vad kan hända? Är det värsta som händer att datorn låser sig eller kraschar, eller kan det påverka signalstyrkan till/från minnet så att det kan bli felaktigheter i kommunikationen som ECC kanske inte fixar?

Tackar för länken! Tyvärr var den väldigt förvirrad (bilderna är i fel ordning och textstyckena till synes underligt omkastade och med minst ett direkt faktafel), och säger inget om vad den negativa effekten egentligen blir om man kör icke-registrerat (annat än att moderkorten verkar stödja mindre minnesstorlekar om minnena inte är registrerade).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ursäkta om jag är jobbig, men jag förstår inte frågan, kan du förklara igen?

Du säger att du förstår vad som är poängen med ECC, och ändå förstår du inte varför systemen blir stabilare med ECC? Poängen med ECC är ju att det blir mindre datakorruption i RAM, och då minskar antalet krascher och då blir datorn stabilare. Om du förstod detta, varför förstod du inte hur datorn kan bli stabilare? Eller har jag missförstått din fråga?

Hehe, ok. Försöker igen:

ECC är ju en sak (felkorrigering). Det vet jag hur det funkar.

Registrering/buffring är en helt annan sak (register mellan minneskontrollern och minnena, som ska belasta minneskontrollern mindre).

Det finns ju både registrerade (ECC RDIMM) och icke-registrerade (ECC UDIMM) ECC-minnen.

Frågan är alltså vad registrering egentligen skyddar mot? Om det skyddar mot att datorn låser sig eller kraschar, så är det inte ett skydd jag måste ha. Om det däremot skyddar mot datafel pga svajig signal till/från minnet, då vill jag definitivt ha det.

Moderkort med stöd för ECC finns det gott om, men med stöd för både ECC och registrering är både svårare att hitta och dyrare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

ECC är väl för att skydda sig mot något som nästan aldrig ställer till problem och om Registrering/buffring har någon inverkan på stabiliteten så skulle jag säga att det var betydligt mindre inverkan än ECC men tror inte det har inverkan. Så skulle inte lägga ner energi att hitta ett moderkort som klarar det.

Det du kan fundera på är hur mycket minne du i framtiden kan tänkas använda i servern. Sen läs instruktionerna för moderkortet vad den kräver för den minnesmängden.
Mitt moderkort för servern krävde registrerade minnen när jag gick över 8gb så fick bli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det finns ju både registrerade (ECC RDIMM) och icke-registrerade (ECC UDIMM) ECC-minnen.

Frågan är alltså vad registrering egentligen skyddar mot? Om det skyddar mot att datorn låser sig eller kraschar, så är det inte ett skydd jag måste ha. Om det däremot skyddar mot datafel pga svajig signal till/från minnet, då vill jag definitivt ha det.

Ok, då tror jag fattar. Du undrar vad det är för skillnad på registrerade och obuffrade minnen. Vad är skillnaden mellan dem, och när använder man den ena och när använder man den andra, typ?

Jag vet bara på ett ungefär, men det är nåt åt det här hållet:
När du skickar data till fram och tillbaka så måste du skicka med extra bitar (ECC är ju typ 9 bitar, inte 8 bitar). Och det finns något register som hela tiden ska uppdateras när man hanterar minne.

Registret kan uppdateras och skötas utav cpun(?) / chipsetet(?). Då kallas detta obuffrade minnen och det används bara när du har lite RAM. Kanske upp till 32GB RAM.

Om du har väldigt mycket RAM, så blir det belastning på registret så därför krävs minnen som har flyttat registret in till RAM kretsarna. Så varje RAM krets har ett eget register. Detta kallas registrerade minnen. Används endast när du har mycket RAM, typ 128GB eller mer.

Så om du planerar ha upp till 32GB RAM så går det bra med obuffrat ECC. Om du ska ha mycket RAM, så behöver du registrerat ECC.

Var detta ungefär det du undrade över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

ECC är väl för att skydda sig mot något som nästan aldrig ställer till problem och om Registrering/buffring har någon inverkan på stabiliteten så skulle jag säga att det var betydligt mindre inverkan än ECC men tror inte det har inverkan. Så skulle inte lägga ner energi att hitta ett moderkort som klarar det.

Det du kan fundera på är hur mycket minne du i framtiden kan tänkas använda i servern. Sen läs instruktionerna för moderkortet vad den kräver för den minnesmängden.
Mitt moderkort för servern krävde registrerade minnen när jag gick över 8gb så fick bli det.

Skrivet av saddam:

Ok, då tror jag fattar. Du undrar vad det är för skillnad på registrerade och obuffrade minnen. Vad är skillnaden mellan dem, och när använder man den ena och när använder man den andra, typ?

Jag vet bara på ett ungefär, men det är nåt åt det här hållet:
När du skickar data till fram och tillbaka så måste du skicka med extra bitar (ECC är ju typ 9 bitar, inte 8 bitar). Och det finns något register som hela tiden ska uppdateras när man hanterar minne.

Registret kan uppdateras och skötas utav cpun(?) / chipsetet(?). Då kallas detta obuffrade minnen och det används bara när du har lite RAM. Kanske upp till 32GB RAM.

Om du har väldigt mycket RAM, så blir det belastning på registret så därför krävs minnen som har flyttat registret in till RAM kretsarna. Så varje RAM krets har ett eget register. Detta kallas registrerade minnen. Används endast när du har mycket RAM, typ 128GB eller mer.

Så om du planerar ha upp till 32GB RAM så går det bra med obuffrat ECC. Om du ska ha mycket RAM, så behöver du registrerat ECC.

Var detta ungefär det du undrade över?

Tack till er båda!

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på exakt vad som kan hända om man skulle använda väldigt stora mängder obuffrat/icke-registrerat minne, men det verkar som att jag inte behöver bry mig om det då jag ändå inte behöver mer än 16 GB minne (vilket inte blir särskilt många chip nuförtiden, så minneskontrollern borde inte inte ha några problem alls att driva dem tycker jag).

Det får räcka med ECC-stöd, så klarar jag mig undan betydligt billigare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på exakt vad som kan hända om man skulle använda väldigt stora mängder obuffrat/icke-registrerat minne, men det verkar som att jag inte behöver bry mig om det då jag ändå inte behöver mer än 16 GB minne

Det får räcka med ECC-stöd, så klarar jag mig undan betydligt billigare.

Hmmm... Den sista meningen låter lite märklig.

ECC minneskretsar är vanligen obuffrade eller registrerade. Så om du behöver lite ECC minne, så bör du använda obuffrade ECC minnen. Om du har en server med 128GB RAM eller mer, så bör du använda registrerade ECC minnen.

Servrar som har mycket RAM (128GB och mera) har speciella ram kretsar där de har inbyggd logik i själva kretsen, dvs registrerade ECC kretsar.

Servrar med lite RAM, behöver inga speciella ram kretsar, utan datorn kan sköta allting, så de använder obuffrade ECC kretsar.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory förklarar det ganska bra. Det rör sig inte om hur mycket minne du har, utan hur många minnesstickor du använder. Fler stickor leder till längre tid innan en 1:a/0:a är stabil nog att läsas hos stickan. Detta löses med just rdimm, men till kostnad av en clockcykel då det är ett extra stopp innan den når stickan. Med en sticka i modermodemet (per kanal) så är alltså udimm snabbare och bättre, men annars rdimm. Det påverkar inte stabiliteten (kanske i teorin, men antagligen inte i praktiken), men det spelar ingen roll eftersom ECC tar hand om det.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Hmmm... Den sista meningen låter lite märklig.

ECC minneskretsar är vanligen obuffrade eller registrerade. Så om du behöver lite ECC minne, så bör du använda obuffrade ECC minnen. Om du har en server med 128GB RAM eller mer, så bör du använda registrerade ECC minnen.

Servrar som har mycket RAM (128GB och mera) har speciella ram kretsar där de har inbyggd logik i själva kretsen, dvs registrerade ECC kretsar.

Servrar med lite RAM, behöver inga speciella ram kretsar, utan datorn kan sköta allting, så de använder obuffrade ECC kretsar.

Det jag menade med att ECC-stöd får räcka, är att det får räcka med ett moderkort med stöd för obuffrad ECC. Moderkort med stöd för registrerad ECC kostar ju dels mer och det verkar inte ens finnas några till 1155-plattformen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

fast samtidigt, en minnesbank kommer få ett läsfel var X'ende läsning, inget konstigt. för hemmabruk kommer du inte ens märka att det hänt, det är inte varje dag ett läsfel får din dator att bli labil och krasha.

EEC med eller utan buffer är waaaaaay overkill för hemmabruk om du inte uttryckligen sitter och kör Mathematica dagligen.

tl;dr, olönt om du inte gör beräkningsarbeten eller prod-databaser som hobby hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodium:

http://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory förklarar det ganska bra. Det rör sig inte om hur mycket minne du har, utan hur många minnesstickor du använder. Fler stickor leder till längre tid innan en 1:a/0:a är stabil nog att läsas hos stickan. Detta löses med just rdimm, men till kostnad av en clockcykel då det är ett extra stopp innan den når stickan. Med en sticka i modermodemet (per kanal) så är alltså udimm snabbare och bättre, men annars rdimm. Det påverkar inte stabiliteten (kanske i teorin, men antagligen inte i praktiken), men det spelar ingen roll eftersom ECC tar hand om det.

Tackar!

Det handlar alltså i första hand om tidsfördröjning innan signalstabilitet uppnås. Jag läste den där wikipediaartikeln tidigare, men läste nog för snabbt.

Då vet jag nog allt jag behöver, och klarar mig utan problem med obuffrad ECC!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

fast samtidigt, en minnesbank kommer få ett läsfel var X'ende läsning, inget konstigt. för hemmabruk kommer du inte ens märka att det hänt, det är inte varje dag ett läsfel får din dator att bli labil och krasha.

EEC med eller utan buffer är waaaaaay overkill för hemmabruk om du inte uttryckligen sitter och kör Mathematica dagligen.

tl;dr, olönt om du inte gör beräkningsarbeten eller prod-databaser som hobby hemma.

Hehe.

ECC vill jag ha i min server, som står på 24/7 och jonglerar med en hel del data som jag inte vill ha ett endaste fel i, men registrerat är helt klart overkill.

Det är inte att burken kan krascha som är problemet för min del - jag vill däremot absolut inte råka ut för dolda fel i datahantering (speciellt i bearbetade filer) som jag kanske inte märker förrän långt senare vid något kritiskt tillfälle.

Visa signatur

5950X, 3090