Begagnade Xbox 360 kan innehålla kontokorts- och personuppgifter

Permalänk
Medlem

Haft föreläsning med Åke Ljungqvist från IBAS där dom gick igenom detta.. en formatering, som tidigare nämnts, gör ingenting för att skriva över data.

Det man däremot måste göra är att skriva noll-/slumpdata till disken (diskens interna kontroller kommer förmodligen att skriva en egen variant av data när den känner igen ett "endast-nollor-mönster", därav väljer man ofta slumpdata, så man sätter kontrollerns sån funktion ur spel). Och det räcker att göra en gång. Det som folk påstår med att man behöver skriva över xx antal gånger är att det finns en TEORETISK chans att kunna återskapa informationen från disken pga det kan finnas information "mellan" spåren på hårddisken. Detta har aldrig gjorts utan är endast spekulationer. En bit på en hårddisk är precis som i en dator noll eller ett, och om du skriver till den, så kommer den att ändras.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Det handlar fortf. inte om något virus. Läs artikeln och återkom.

Är du en moderator eller vad är det frågan om? ser nämligen inte nån "moderator", iofs finns det civilpoliser..

Dessutom med tanke på dina andra inlägg verkar du vara någon slags polis..

OnT:

För att inte någon ska komma åt information om dig ska du:
Inte använda internet
Inte prata med folk/inte lita på folk
Bo på okänd adress
och inte ha kontakt med banken!

Ush va jag låter liberal

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.vidarholen.net/~vidar/overwriting_hard_drive_data....

En överskrivning och det är ca 50-50 att man kan återskapa en bit. Det betyder att det är mindre än en procents chans att kunna återskapa ett enda tecken. Att återskapa en hel hårddisk har obefintlig chans. Snabbt räknat är det en på 10^-1000000000000 att återskapa en terabyte. Det är alltså en miljard nollor i det där talet. Att försöka återskapa en disk som blivit helt överskriven är ungefär samma sak som att singla slant och säga att krona betyder ett och klave betyder noll. Man mäter mer eller mindre slumpdata.

vid flertalet tillfällen har jag användt mig av Ontrack Eazy Recovery efter att man formterat eller delete:at en eller flera filer. visst inte alltid fått 100% data, men tillräckligt för att använda proget igen när Mr Murphy har vart framme.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Krass:

Det är i stort sett omöjligt att rensa en hårddisk fullständigt. Har du haft känslig information på den, så sälj den inte, så enkelt är det. Kommer ihåg en föreläsning på högskolan för ett par år sedan. Läraren hade då gjort en fullständig formatering innan föreläsningen. Under föreläsningen så avmagnetiserade han hårddisken, samt doppade den i någon form av frätande syra. Ändå lyckades han få fram information som låg kvar på hårddisken.

Frågan är bara om hur mycket tid någon annan är villig att lägga ner på att få fram borttagen information på en gammal hårddisk.

Taskig magnet plus askorbinsyra (c-vitamin) = hdd funkar

en slumpmässig överskrivning av data= hdd funkar inte och data är svårt att få tebax även för hackers

Källa: viktigpedia (bättre än din lokale högskolelektor.......tydligen)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Problemet är att en formatering eller delete bara sätter den platsen som "ledig". Tills något annat program skriver över denna plats så ligger datan där.

Finns program som suddar på riktigt t.ex http://www.dban.org/ använd sedan winhex där du först skriver med 10101010 och sen 01010101 och till sist en sväng med random. Då har du garanterat en ren hårdisk.

Men ja, att fysiskt förstöra hårdisken är också bra om man ändå ska kasta den.

Dessutom berör detta alla hårdiskar och inte bara dem i xbox360, men det antas väl att xbox bara används av kids som inte har någon dator...eller?

Permalänk
Skrivet av WDac:

klart de stämmer, minst 7st formateringar av disken krävs innan man inte kan återskapa data längre från HDDn.

Du kan formatera din disk hur mycket det vill.
Varför skulle det göra så att datan inte är kvar?

Jesus kristus..
Hur många gånger måste folk skriva?

Skriv över datan på hela hårddisken med ett program, vilket fan du vill som skriver över data. (Ccleaner fungerar om du vill ta bort viktiga filer eller så, du får välja hur många överskrivningar också..)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WDac:

vid flertalet tillfällen har jag användt mig av Ontrack Eazy Recovery efter att man formterat eller delete:at en eller flera filer. visst inte alltid fått 100% data, men tillräckligt för att använda proget igen när Mr Murphy har vart framme.

Fast en formatering raderar ingenting. En formatering skriver inte över något. En formatering säger i princip bara att hela hårddisken är tom, det vill säga, den tar bort tabellerna som listar vad som finns på hårddisken. Återskapa tabellen och allt är tillbaks som vanligt. Du kan formatera en hårddisk hundra gånger och de sista 99 gångerna gör ingenting alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Killdisk
http://www.killdisk.com/

Borde väl gälla PS3 ochså, fast vet inte om konto infon sparas på PSN eller på HD.

Visa signatur

tillräcklig.
Arguing on the internet is like the special olympics....you might win but you are still retarded

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så behövs inte många överskrivningar idag för att göra att data ska blir omöjlig att återskapa för att datan är tätare packad på plattorna idag än vad den var för flera år sedan..

Om man bara vill skriva över med 0or en gång så är det redan mycket möjligt med verktyg som finns i Windows. mer exakt diskpart (öppna i CMD) och använd kommandot "clean all" i diskpart.

Permalänk

.

Permalänk

Jag kör förresten "Eraser" sedan 2 år, det funkar bra och kan skriva på "oanvänt diskutrymme"
Det kan radera individuella filer elle mappar likt ctrl+shift+del utan att ligga i bakgrunden eller störa på nått vis
Jag brukar köra "rensa onödiga filer" från hdd plus kanske nån regedit och manuell radering, sedan startar jag en överskrivning av oanvänt utrymme! Avslutas med en defrag med "defraggler"!'
Det gör väl ingen märkbar skillnad, men man har i alla fall skrivit data på disken istället för att låtsas som att disken redan är tom!
Alltså känns det som man verkligen raderat data utan att ta bort windows..
programmet har ett 10-tal raderingsalgoritmer, var och en är nog overkill, jag kör med "pseudo-random-data 1 pass"!
Gutmanns 35-pass finns, det verkar inte som nån vill hävda att de kan återskapa data efter den, trots att den funnits sedan tidigt 90-tal!
(Och inte bryr sig om solid state eller magnetskiva)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

oh shit!

TACK TACK TACK för den här nyheten, jag var påväg att sälja ett xbox som jag använt mitt kreditkort på!

TACK TACK TACk!!!! det här fick mig att tänka efter, verkligen nära att göra bort mig totalt...

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Kommer ju vara folk som lär köpa alla begagnad 360s som de kan komma åt nu

Visa signatur

AMD FX-6200 6-Core Processor 3.8Ghz (4,5 Ghz Clockad) | ASUS Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 1600MHz 8GB (2x4gb) | XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5 | Cooler Master Silent Pro Gold 800W | WD Green 2TB | Corsair SSD Force Series GT 120GB | CM Storm Enforcer | BenQ 24" LED GL2450HM