Permalänk

Överklockningshjälp sökes! (Amatör)

Tjena, jag har precis köpt en budget gamer och vill gärna överklocka så mycket jag kan, så jag kan lira BF3 med en acceptabel FPS. Jag undrar alltså hur jag ska göra och hur mycket jag bör kunna överklocka min processor och grafikkort utan att jag börjar få bluescreens och saker överhettar.

Mina specs:

Chassi: Fractal Design Core 1000
Nätagg: Fractal Design Integra 400W
Fläktar: 1 Fractal Design 120mm Silent Series fram (insug), 1 Fractal Design 92mm Silent Series bak (utblås)
Moderkort: MSI A75-MA-P35
Processor (APU som körs i HybridCrossFire med grafikkortet): AMD A8 3870K 3,0 GHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD6670
RAM: Hynix 4GB CL8 1333Mhz DDR3
HDD: Corsair 90GB Force 3 SSD

Tack på förhand!

Permalänk

Stockkylaren till A8 är sämre än dem som ingår med PhenomII och FX, Cooler Master TX3 bör passa i Core1000.

Lite andra grejer att tänka på:
Överklocka minnet till 1600MHz respektive 1866MHz med antingen 1,5v eller 1,65v. Många ramminnen är underklockade i stock. (Tänk på att kontrollera att timingen ligger jämnt med frekvensen t ex CL11 på 1866MHz) Detta ökar grafikprestandan en aning.

Sen enligt många recensioner så går det oftast att inte överklocka till en stor mängd, x34-37 multiplier är vad folk lyckas hamna på.

Med kylarbyte kan du öka volten till 1,4(Steget efter AUTO) vilket är tillräckligt för att kunna nå upp till 3800MHz stabilt förutsatt ditt chip klarar det.

Har ingen kunskap hur man överklockar med Dual Graphics, Men pröva öka minnesklocken till 933MHz på ditt HD6670 ifall du kan nå 1866MHz på ditt ramminne.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Stockkylaren till A8 är sämre än dem som ingår med PhenomII och FX, Cooler Master TX3 bör passa i Core1000.

Lite andra grejer att tänka på:
Överklocka minnet till 1600MHz respektive 1866MHz med antingen 1,5v eller 1,65v. Många ramminnen är underklockade i stock. (Tänk på att kontrollera att timingen ligger jämnt med frekvensen t ex CL11 på 1866MHz) Detta ökar grafikprestandan en aning.

Sen enligt många recensioner så går det oftast att inte överklocka till en stor mängd, x34-37 multiplier är vad folk lyckas hamna på.

Med kylarbyte kan du öka volten till 1,4(Steget efter AUTO) vilket är tillräckligt för att kunna nå upp till 3800MHz stabilt förutsatt ditt chip klarar det.

Har ingen kunskap hur man överklockar med Dual Graphics, Men pröva öka minnesklocken till 933MHz på ditt HD6670 ifall du kan nå 1866MHz på ditt ramminne.

Jag kan inte överklocka mina minnen då de knappt kyls, men hur mycket bör jag kunna överklocka grafikkortet ändå?

Permalänk
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Jag kan inte överklocka mina minnen då de knappt kyls, men hur mycket bör jag kunna överklocka grafikkortet ändå?

Minnen blir inte så stressade när man samtidigt höjjer timingklockan tillsammans med frekvensen, jag t ex kör adata 1333MHz minnen i 1866MHz CL11 1.5v 100% stabilt vilket gav min föredetta A6 en fps boost i spel med ca 5-6fps.

Sök runt lite angående överklockning på FM1 platformen + dual graphics med google, tror dem flesta här kommer bara göra dig besviken på den frågan.

Permalänk

jag har gigabyte radeon hd 6670 min ligger på core clock: 870mhz och memory clock:950 mhz det är ju ett väldigt tyst och svalt grafikkort så du behöver inte vara rädd för värme problem!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

Jag har överklockat grafikkortet till max med MSI Afterburner, men så fort jag överklockar grafikkortet, kan jag inte lira BF3, jag får bluescreens o.s.v. Finns det någon lösning till detta eller är det bara BF3 som inte klarar överklockade komponenter.