NH-U9B SE2+AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz idle 50C, grrrrr

Permalänk

NH-U9B SE2+AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz idle 50C, grrrrr

Tjena!

Har precis installerat allting in min nya burk. Köpte en Noctua NH-U12P SE2 för att ersätta FLYGPLANS kylaren som satt på min CPU. Till min förvåning efter jag hade satt ihop kylaren, gick den direkt upp till 30C som start temp i BIOS, efter 1 minut eller så 40C.. Testade PRIME95 i 10 minuter, boom 55C, 3.4Ghz. Vill gärna OC min CPU, men om den ligger runt 55C på stock .....

Kan endast montera kylaren i horizontal position, annars kör den över mitt RAM. Har avmonterat kylaren 2ggr, första gången applicerade jag nog för mycket pasta med en plastpåse, andra gången la jag en klick på cpu'n och körde runt heatsinken i cirkulära rörelser, märkte ingen skillnad i tempen.

Tillägg: Så fort jag startar datorn+BIOS, så ligger tempen alltid på cirka 30C, är inte det lite väl högt? Borde den inte ligga runt 20C som start?

Så här ser luftflödet ut i lådan

Röd pil, indikerar flödet+fläktar (har alltså igång 1 psu fläkt, 2st gpu fläktar, 1 kylfläkt för kylaren, 1 fläkt (bakom), 1 fläkt (front)

Borde jag sätta in fler fläktar i sido-chassiet?

Har prövat att känna på kylflänsen, vid 55C är den halvljummen, är det inte märkligt?

Kan inte se hur man skulle kunna montera kylaren fel?

Fick ta en backplate från ett AM2 kort, fanns ingen för mitt kort eller i lådan för kylaren.

Har nu plockat bort kylaren igen för 3:e gången, så här ser kylpastan ut:

Specs:

MK Asrock 960GM-GS3 FX m-ATX, AM3
Gigabyte GTX 560 Ti OC
CPU AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz, 8MB,125W, BE
Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
Kab mATX CM Elite 310* ATX/Micro ATXSvart/Orange
be quiet! Pure Power L7 430W

Tackar som vanligt för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett problem.

Efter att luften passerat grafikkortet är den varm, och efter det ska den alltså kyla processorn? Klart det blir varmt.
Jag skulle vänt kylaren åt andra hållet, så att luften blåses igenom flänsen och direkt ut i bakkant.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hmm, prova kör push n pull konfig på cpu-kylaren, den Noctua Fläkten kan inte flytta mycket luft Det tar även ett tag för kylpastan att "sätta" sig. Så det kommer sjunka några grader.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Tycker inte att någonting låter speciellt konstigt. Runt 20c är orimligt, även vid start. Rekommendation är max 62 grader så du har lite marginal för OC. Det är dock inte den "svalaste" kylaren du skaffat utan snarare en utav de "svalaste kontra ljudnivå".
Tänk också på att temperaturerna kommer bli några grader bättre om kylpastan får "bränna in".

Mejlar du noctua så ger dom dig fästen så att du kan vrida fläkten 90 grader. Det är ett tillbehör som inte fanns från början men som delats ut gratis till åtminstone de som har nh-u12p.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Finns ett problem.

Efter att luften passerat grafikkortet är den varm, och efter det ska den alltså kyla processorn? Klart det blir varmt.
Jag skulle vänt kylaren åt andra hållet, så att luften blåses igenom flänsen och direkt ut i bakkant.

Jo det låter logiskt, fast jag kan tyvärr inte ändra positionen, företaget verkar ha struntat fullständigt i AMD, har nästan bara extra delar/konfig till INTEL, har beställt extra delar från deras hemsida.

Kan tillägga att håller jag handen ovanför GPU så känner jag inte så värst mycket värme. Skulle ändringen från horizontal till vertikal göra så pass mycket i temp, från 50C idle till 25-30C?

Tack för ditt svar

Skrivet av Pantsoff:

Hmm, prova kör push n pull konfig på cpu-kylaren, den Noctua Fläkten kan inte flytta mycket luft Det tar även ett tag för kylpastan att "sätta" sig. Så det kommer sjunka några grader.

Har redan kört den konfigen, märkte nästan ingen skillnad alls i graderna. Även om kylpastan ska trimmas in så några grader från 50C (idle) låter inte särskilt bra. Har läst folk som redan kör med en överklockad cpu i 4Ghz med temp +-50C.

Tack för hjälpen.

Jag har varit på youtube och sett andra med exakt samma setup som jag (fan systemet) men inte verkar ha några problem.

Skrivet av Irrationell:

Tycker inte att någonting låter speciellt konstigt. Runt 20c är orimligt, även vid start. Rekommendation är max 62 grader så du har lite marginal för OC. Det är dock inte den "svalaste" kylaren du skaffat utan snarare en utav de "svalaste kontra ljudnivå".
Tänk också på att temperaturerna kommer bli några grader bättre om kylpastan får "bränna in".

Mejlar du noctua så ger dom dig fästen så att du kan vrida fläkten 90 grader. Det är ett tillbehör som inte fanns från början men som delats ut gratis till åtminstone de som har nh-u12p.

Har redan mailat dem, tack ändå. Jag tog kylaren med tanke på priset och recensionerna+självklart ljudnivån.

Jag såg samma CPU+kylare innan jag gjorde köpet, många av dem körde 4Ghz med temp som 5-55C. Rent logist om man utgår från mitt fall borde jag väl komma betydligt högre i temp om jag skulle ens försöka 4GHz om redan nu ligger jag på 55 på stock?

Startar datorn nu, börjar på 30C, efter 2 minuter, 40C Detta är i BIOS, har inte ens kommit in windows 7.

Jag ligger runt 55C i PRIME95 med stock! Kan jag verkligen ens börja tänka på trimining om mitt nuvarande system inte ens pallar med den vanliga processorkraften?

Tack så mycket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irrationell:

Tycker inte att någonting låter speciellt konstigt. Runt 20c är orimligt, även vid start. Rekommendation är max 62 grader så du har lite marginal för OC. Det är dock inte den "svalaste" kylaren du skaffat utan snarare en utav de "svalaste kontra ljudnivå".
Tänk också på att temperaturerna kommer bli några grader bättre om kylpastan får "bränna in".

Mejlar du noctua så ger dom dig fästen så att du kan vrida fläkten 90 grader. Det är ett tillbehör som inte fanns från början men som delats ut gratis till åtminstone de som har nh-u12p.

Har samma kylare, och kan pressa upp min 955:a till 4.0 GHz utan att slå i värmetaket. 50C i idle är för högt, och något är tokigt.

Till TS: Lite mer frisk luft som insug hade nog varit bra, typ en fläkt i sidopanelen. Vet att det gjorde mycket skillnad för mig, innan jag tog bort den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av datorhjälp:

Jo det låter logiskt, fast jag kan tyvärr inte ändra positionen, företaget verkar ha struntat fullständigt i AMD, har nästan bara extra delar/konfig till INTEL, har beställt extra delar från deras hemsida.

Kan tillägga att håller jag handen ovanför GPU så känner jag inte så värst mycket värme. Skulle ändringen från horizontal till vertikal göra så pass mycket i temp, från 50C idle till 25-30C?

Tack för ditt svar

Har redan kört den konfigen, märkte nästan ingen skillnad alls i graderna. Även om kylpastan ska trimmas in så några grader från 50C (idle) låter inte särskilt bra. Har läst folk som redan kör med en överklockad cpu i 4Ghz med temp +-50C.

Tack för hjälpen.

Jag har varit på youtube och sett andra med exakt samma setup som jag (fan systemet) men inte verkar ha några problem.

Har redan mailat dem, tack ändå. Jag tog kylaren med tanke på priset och recensionerna+självklart ljudnivån.

Jag såg samma CPU+kylare innan jag gjorde köpet, många av dem körde 4Ghz med temp som 5-55C. Rent logist om man utgår från mitt fall borde jag väl komma betydligt högre i temp om jag skulle ens försöka 4GHz om redan nu ligger jag på 55 på stock?

Startar datorn nu, börjar på 30C, efter 2 minuter, 40C Detta är i BIOS, har inte ens kommit in windows 7.

Jag ligger runt 55C i PRIME95 med stock! Kan jag verkligen ens börja tänka på trimining om mitt nuvarande system inte ens pallar med den vanliga processorkraften?

Tack så mycket

Det är ganska många faktorer som väger in på temperaturen så jag skulle vilja vidhålla att det är förhållandevis normalt. Mäter du temperaturen med AMD overdrive eller coretemp? Det förstnämnda programmet bör visa ca 8-12 grader högre. Temperaturer runt 20c är inte rimligt, i princip aldrig då normal rumstemperatur är 22 och även ett chassi med fenomenalt luftflöde håller innertemperaturer minst flera grader över rumstemperatur. Lägg i ditt fall till dåligt luftflöde och faktumet att processorn bör vara varmare än chassits innertemperatur.

Vad jag reagerar på mest är att medan 50c i idle låter högt, så låter endast 5 graders höjning i prime 95 som väldigt lågt. En spontan tanke är att det borde vara åtminstone 10-15 grader högre efter 10 min.

Du kan också kika i bios efter vilken spänning som processorn körs på. Olika moderkortstillverkare sätter ofta olika "default"-Vcore och ibland kan man både överklocka och undervolta ganska rejält.
Även div. olika strömsparfunktioner fungerar på lite olika sätt beroende på tillverkare och påverkar temperaturen i idle.