Beställer ny dator i veckan - räcker kylningen i denna?

Permalänk
Medlem

Beställer ny dator i veckan - räcker kylningen i denna?

Hallå,

Har satt ihop ett datorpaket som Inet får montera åt mig men jag undrar om kylningen ser ok ut, är inte kunnig på det...

Har lagt till processorkylare och en 120mm för chassit + ingår 2 fläktar i chassit också.

Jag kommer inte att överklocka eller spela spel.

Uppdaterad köplista, 5 juli.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1995586/2012-07-05

uppdaterad köplista
Permalänk
Medlem

Absolut. Antar att du inte ska spela med den? För isåfall behöver du ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Du vill nog ha två stycken RAM-stickor Just nu har du bara en 8GB sticka och kommer då inte får tillgång till dual channle. Vet inte hur mycke de kommer påverka prestandran MEN eftersom du har en i7 och ej kommer spela på den antar jag att du kommer använda den för rendering o PS o musikproducering eller något åt det hållet och då tror jag (ingen källa tyvärr) att RAM och hastigeter spelar mer roll än i spelande!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Avstängd

Satsa på en i5a och köp ett bättre graffekort ist

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vippan:

Du vill nog ha två stycken RAM-stickor Just nu har du bara en 8GB sticka och kommer då inte får tillgång till dual channle. Vet inte hur mycke de kommer påverka prestandran MEN eftersom du har en i7 och ej kommer spela på den antar jag att du kommer använda den för rendering o PS o musikproducering eller något åt det hållet och då tror jag (ingen källa tyvärr) att RAM och hastigeter spelar mer roll än i spelande!

Och han har beställ 4 stycken om du kollar efter :PHan har 32 gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

Satsa på en i5a och köp ett bättre graffekort ist

Han ska inte spela! Derpade också först:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andnate:

Hallå,

Har satt ihop ett datorpaket som Inet får montera åt mig men jag undrar om kylningen ser ok ut, är inte kunnig på det...

Har lagt till processorkylare och en 120mm för chassit + ingår 2 fläktar i chassit också.

Jag kommer inte att överklocka eller spela spel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1988024/32gbram

vet inte om det där grafikkortet ens behövs...tror att det inbyggda på CPU´n är jämförbart med det kortet...(kan ha fel dock) och om någon orkar kolla om jag har rätt så tjänar du in 500:- på att inte köpa grafikkort.
Annars ser allt bra ut

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

vet inte om det där grafikkortet ens behövs...tror att det inbyggda på CPU´n är jämförbart med det kortet...(kan ha fel dock) och om någon orkar kolla om jag har rätt så tjänar du in 500:- på att inte köpa grafikkort.
Annars ser allt bra ut

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
Inte riktigt, cirka 25% sämre, men jag hade inte kört med grafikkortet heller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@Andnate

Kylning är "overkill" om du inte ska överklocka, jag skulle rekommendera Cooler Master Hyper 212 evo istället, enkel att montera och en tyst och bra PWM fläkt medföljer, halv priset jämfört med Noctua, å andra sidan duger original fläkten gott, kanske lite högljud vid full cpu belastning dock.

Grafikkortet kan du skippa, den intergrerade GPUn räcker gott om du inte skall spela, sparar 500:- och datorn blir billigare i drift.

Lycka till

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, uppskattas!! Då tror jag att jag drar iväg en beställning inom kort...

Jag funderade på att köra utan grafikkort men tänkte att det kunde avlasta processorn lite att ha ett enklare....

Kanske kan köra ett fläktlöst grafikkort om kylningen håller för det? Kommer ju inte lira spel då jag har ett PS3 som jag lirar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostleader:

@Andnate

Kylning är "overkill" om du inte ska överklocka, jag skulle rekommendera Cooler Master Hyper 212 evo istället, enkel att montera och en tyst och bra PWM fläkt medföljer, halv priset jämfört med Noctua, å andra sidan duger original fläkten gott, kanske lite högljud vid full cpu belastning dock.

Grafikkortet kan du skippa, den intergrerade GPUn räcker gott om du inte skall spela, sparar 500:- och datorn blir billigare i drift.

Lycka till

Tack så mycket för tipset!

Då tror jag att jag skippar grafikkortet... kan ju alltid stoppa in ett själv senare...

Bytte fläkten... ny lista, beställer nog detta, kanske redan ikväll

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1988673/2012-07-04

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt mer krut på cpu kylaren. Då har du möjlighet att köra färre lågvarviga fläktar istället och få en tystare dator.

Permalänk

@Andnate

Varsågod, det var så lite så

Visst kan du stoppa in ett grafikkort senare.

En annan sak du kan tänka på är, om du inte skall överklocka, varför en K cpu, räcker med en icke K, en 3770 är 150:- billigare än en 3770K, sparar 150:-.

Windows 7 Professional, hmmm, klara du dig inte med Home Premium? 450.- mindre än Professional.

Skrivet av mekken:

Jag hade lagt mer krut på cpu kylaren. Då har du möjlighet att köra färre lågvarviga fläktar istället och få en tystare dator.

Jag kör en i7-3770K @ 4,5GHz (med iGPU aktiverad) och en Cooler Master Hyper 212 evo med original fläkten i PWM läge, den når ungefär ~900rpm vid en tempen av ~65C, full belastning, kan inte urskilja 212 evo fläkten från de övriga fläktarna i systemet.

Skall Andnate nu köra CPUn i icke överklockat så duger den gott, den kommer vara nästa intill ljudlös.

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghostleader:

@Andnate

Varsågod, det var så lite så

Visst kan du stoppa in ett grafikkort senare.

En annan sak du kan tänka på är, om du inte skall överklocka, varför en K cpu, räcker med en icke K, en 3770 är 150:- billigare än en 3770K, sparar 150:-.

Windows 7 Professional, hmmm, klara du dig inte med Home Premium? 450.- mindre än Professional.

Jag kör en i7-3770K @ 4,5GHz (med iGPU aktiverad) och en Cooler Master Hyper 212 evo med original fläkten i PWM läge, den når ungefär ~900rpm vid en tempen av ~65C, full belastning, kan inte urskilja 212 evo fläkten från de övriga fläktarna i systemet.

Skall Andnate nu köra CPUn i icke överklockat så duger den gott, den kommer vara nästa intill ljudlös.

Home premium har 16GB Ram-CAP

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Jag hade lagt mer krut på cpu kylaren. Då har du möjlighet att köra färre lågvarviga fläktar istället och få en tystare dator.

Ok, tack för tipset... får fundera på det.

Skrivet av Ghostleader:

@Andnate

Varsågod, det var så lite så

Visst kan du stoppa in ett grafikkort senare.

En annan sak du kan tänka på är, om du inte skall överklocka, varför en K cpu, räcker med en icke K, en 3770 är 150:- billigare än en 3770K, sparar 150:-.

Ok, det hade jag missat att jag valt den klockningsbara! Byter!

Skrivet av Ghostleader:

@AndnateWindows 7 Professional, hmmm, klara du dig inte med Home Premium? 450.- mindre än Professional.

Home Premium fixar väl inte 32GB RAM, det var därför jag valde Pro...

Skrivet av Ghostleader:

@AndnateJag kör en i7-3770K @ 4,5GHz (med iGPU aktiverad) och en Cooler Master Hyper 212 evo med original fläkten i PWM läge, den når ungefär ~900rpm vid en tempen av ~65C, full belastning, kan inte urskilja 212 evo fläkten från de övriga fläktarna i systemet.

Skall Andnate nu köra CPUn i icke överklockat så duger den gott, den kommer vara nästa intill ljudlös.

Tack igen för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

Och han har beställ 4 stycken om du kollar efter :PHan har 32 gb ram

Jaaahaaa! Det är där till höger de står vur många man köper ^.^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andnate:

Ok, tack för tipset... får fundera på det.

Ok, det hade jag missat att jag valt den klockningsbara! Byter!

Home Premium fixar väl inte 32GB RAM, det var därför jag valde Pro...

Tack igen för hjälpen.

Egentligen så bör du ta K-modellen, oavsett om du ska överklocka eller inte. Vem vet, du kanske känner en dag att du vill ha ut mer kräm ur datorn. 150kr skillnad och skillnaden i prestanda är definitivt värd den summan. Vad ska du annars lägga de 150kr på? två luncher?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

om du inte ska spela på datorn vad ska du köra på den? om det bara är surf och skriva lite word så verkar den ganska dyr för ingenting om jag får säga min mening. spar ett par tusenlappar och köp en färdig dator från nån känd tillverkare.. typ dell eller nåt med bra hämtservice och garanti. sen köp till en ssd och lite mer ram om du har behov av det.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Köp CL9-minnen av Crucial för samma pris som Corsair tar för CL10. Du slipper de onödiga kylflänsarna också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Får ens dom där RAM-stickorna plats under en stor cpu kylare?!

Permalänk

Tycker det ser bra ut!

Kylningen kommer definitivt att räcka till och om du inte ska spela får du ut mkt prestanda för dom pengarna när det gäller beräkningskraft. Jag hade dock som en tidigare sagt tagit K-modellen ändå då prisskillnaden är marginell.

Glöm inte att lägga till själva monteringen i kundvagnen också!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Självklart räcker kylningen och blir över... Antar att du valt noctua kylaren för att få ett tyst system. Satsa hellre på ett Antec P280 eller liknande. Oklockat klarar man sig med stock kylaren och ett utblås bak i vilket chassi som helst i princip.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Egentligen så bör du ta K-modellen, oavsett om du ska överklocka eller inte. Vem vet, du kanske känner en dag att du vill ha ut mer kräm ur datorn. 150kr skillnad och skillnaden i prestanda är definitivt värd den summan. Vad ska du annars lägga de 150kr på? två luncher?

Jo, jag har ändrat tillbaka för prisskillnaden var precis som du skriver så liten och jag vill kunna använda datorn så länge som möjligt, kanske vill ha ännu snabbare.. vem vet..

Skrivet av Akarr:

om du inte ska spela på datorn vad ska du köra på den? om det bara är surf och skriva lite word så verkar den ganska dyr för ingenting om jag får säga min mening. spar ett par tusenlappar och köp en färdig dator från nån känd tillverkare.. typ dell eller nåt med bra hämtservice och garanti. sen köp till en ssd och lite mer ram om du har behov av det.

Nej, har en annan dator (laptop) för surf och word. Den här ska jag köra hårt med i min musikstudio och köra med mycket musiksamplingar samtidigt som kräver mycket RAM och kan ta lång tid att ladda in om datorn inte är riktigt snabb, därför har jag vad som kan verka vara lite överdriven prestanda.. men det kommer att utnyttjas. Ljudkort och övrig ljudutrustning har jag sen förut.

Skrivet av mfm:

Köp CL9-minnen av Crucial för samma pris som Corsair tar för CL10. Du slipper de onödiga kylflänsarna också.

Ok, kanske jag borde göra.. tänkte att kylflänsarna kunde få ner tempen lite extra. Ska kolla på det. Tack

Skrivet av chipsfingers:

Tycker det ser bra ut!

Kylningen kommer definitivt att räcka till och om du inte ska spela får du ut mkt prestanda för dom pengarna när det gäller beräkningskraft. Jag hade dock som en tidigare sagt tagit K-modellen ändå då prisskillnaden är marginell.

Glöm inte att lägga till själva monteringen i kundvagnen också!

Japp, monteringen ligger där - hade sparat den till sist när jag kände mig mer klar och fått feedback på kylningen som jag kände mig osäker på. Men tack för påminnelsen.
(tycker jag...)

Permalänk
Medlem

Säljer inte inet OEM utgåvor utav Windows nu när du endå köper en ny dator.
Ultimate kostar väl runt 8-900kr för OEM utgåvan vid "datorköp" på andra sidor iaf.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Efter att ha snackat lite (offline..) med polare som också gör musik har jag dragit ner RAM från 32 till 16GB, men kör ändå Windows 7 Pro ifall jag skulle vilja lägga till mer minne i framtiden.

Uppdaterad inköpslista, hårddiskarna ska komma i lager igen om ca 2 dagar och jag har ingen jättebrådska att beställa.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1992212/uppdaterad_koplista

Skrivet av AndiOne:

Säljer inte inet OEM utgåvor utav Windows nu när du endå köper en ny dator.
Ultimate kostar väl runt 8-900kr för OEM utgåvan vid "datorköp" på andra sidor iaf.

Jo, Win 7 Pro som jag lagt till är OEM!

Behöver inte det som ingår som extra i Ultimate, som kostar ca 500:- extra jämfört med Pro hos Inet.

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt med 1417 för Professional endå om man jämför med webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/102678-microsoft_wind...
Enda 500kr skillnad på en "tråkig" grej att köpa.
Men det andra kanske är billigare på inet såklart.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Om du ska köra mycket musik som du sa kanske du ska investera i ett ljudkort oxo?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andnate:

Tack för alla svar, uppskattas!! Då tror jag att jag drar iväg en beställning inom kort...

Jag funderade på att köra utan grafikkort men tänkte att det kunde avlasta processorn lite att ha ett enklare....

Kanske kan köra ett fläktlöst grafikkort om kylningen håller för det? Kommer ju inte lira spel då jag har ett PS3 som jag lirar på.

Om du inte ska spela så ser den datorn bra ut.. Vad ska du göra med den? Om du ska köra 3D redigering kan ett separat grafikkort vara något..

Skrivet av Akarr:

Om du ska köra mycket musik som du sa kanske du ska investera i ett ljudkort oxo?

http://www.inet.se/sok/asus-xonar Om TS vill ha ett bra ljudkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av sQuille:

Egentligen så bör du ta K-modellen, oavsett om du ska överklocka eller inte. Vem vet, du kanske känner en dag att du vill ha ut mer kräm ur datorn. 150kr skillnad och skillnaden i prestanda är definitivt värd den summan. Vad ska du annars lägga de 150kr på? två luncher?

Tänk på att 3770 har stöd för VT-d, vilket 3770K inte har. Det är inte självklart alltid att ta K-modellen.

Men det känns inte som att TS kommer att nyttja VT-d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Om du ska köra mycket musik som du sa kanske du ska investera i ett ljudkort oxo?

Det har jag redan, och dom ljudkort som Inet säljer är mer inriktade på spel med något undantag.

Skrivet av AndiOne:

Sjukt dyrt med 1417 för Professional endå om man jämför med webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/102678-microsoft_wind...

Enda 500kr skillnad på en "tråkig" grej att köpa.
Men det andra kanske är billigare på inet såklart.

Det du länkade till är Win 7 Home Premium, men jag måste ha Professional för att eventuellt kunna utnyttja 32 GB i framtiden vid behov. Priset skiljer inte så mycket mellan Webhallen och Inet på Pro och jag vill ha allt monterat och klart.

Skrivet av Tumnus:

Om du inte ska spela så ser den datorn bra ut.. Vad ska du göra med den? Om du ska köra 3D redigering kan ett separat grafikkort vara något..
http://www.inet.se/sok/asus-xonar Om TS vill ha ett bra ljudkort.

Tack. Bara musik och ljudproduktion, inget krävande grafiskt.. kommer väl köra videoklipp som jag gör musik till ibland men inte mer än så. Jag har en laptop som jag surfar på och jobbar inte med 3D. Ljudkort har jag.