Asus och Gigabyte lockar moderkortskunder med utökad garanti

Permalänk
Medlem

försökte jämna ut värmepastan medelst slägga, kort funkar inte längre, hjalp!

nej, jag håller med ensamräven. ett bra erbjudande som kommer uppmuntra djärvhet hos de som minst av allt behöver det, sen faktureras kunder utan mittmonterade tummar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om man läser artikeln med någorlunda språkkunskaper ser man i gigabyte's fall att: "...the company will also try to repair them for free." På svenska bir det enkelt översatt att företaget FÖRSÖKER reparera det gratis. Det står alltså inte på något vis att dom alltid kommer att göra det.

Asustek däremot skriver mer eller mindre rakt på att "skicka in vilken skit som helst så får du ett nytt". Gissar att det finns en hel drös med klausuler som säger att dom inte kommer fixa eller byta korten under vissa omständigheter. Det får man väl anta och hoppas åtminstone. För i annat fall kommer väldigt många kort komma in på service och det betyder stora ekonomiska och logistiska förluster.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att problemet med att moderkort helt plötsligt skulle gå sönder andra eller tredje året i drift är extremt litet. Antagligen går de sönder rätt snabbt (DOA) eller så kör det på ganska många år (förutsatt att det var bra kvalitet på komponenterna). Betydligt större risk med hårdvarubuggar som aldrig blir lösta.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det här betyder i praktiken att folk som är försiktiga med sina grejer får betala när Mr. ESD-skydd-Är-För-Fegisar fuckar upp sitt moderkort för "jag har aldrig använda antistat-armband och jag har aldrig förstört något" (vilket han förmodligen har gjort men inte förstått vad som ligger bakom felet). Tveksamt om det är rätt väg att gå...