Permalänk

3570K eller 3770K?

Tjena!

Jag ska köpa lite delar till min burk här hemma och jag fastna vid processorn! Jag är intresserad av en Ivy-bridge och jag väljer mellan 3570K eller 3770K. Så vad är egentligen skillnaden mellan dessa två förutom 0.1Ghz och en tusenlapp?

Tacksam för svar, Ha de!

Permalänk
Medlem

3770K har hyperthreading och 3570k har det inte. Detta är den enda "egentliga" skillnaden på de 2 processorerna.
Vad ska du använda datorn till så jag kan ge en bra rekommendation?

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Hej,

Läs denna: http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Om du redan har en 2600K och inte har specifika krav på PCI 3.0, köra på internt grafikkort eller lägre strömförbrukning, så känns köpet onödigt..

//Lasse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jointeman:

Tjena!

Jag ska köpa lite delar till min burk här hemma och jag fastna vid processorn! Jag är intresserad av en Ivy-bridge och jag väljer mellan 3570K eller 3770K. Så vad är egentligen skillnaden mellan dessa två förutom 0.1Ghz och en tusenlapp?

Tacksam för svar, Ha de!

Är det din burk i sign så är det helt utslängda pengar i min mening. Skaffa hellre ett ordentligt grafikkort istället typ GF GTX670/80 eller R HD7970. Om det är spela du vill göra!?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast

Det finns ingen anledning att gå från 2600K till 3770K eller 3570K, allt du kommer åstakomma är en aldeles för varm CPU vid överklockning.
Men om du tvunget ska göra det ändå så tänk såhär, i5 om spel är det mest avancerade du ska göra med datorn, i7 för ännu mer avancerade saker som rendering osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är min andra dator som processorns ska till, i den sitter en gammal i5:a som har sett sina bästa dagar!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är det din burk i sign så är det helt utslängda pengar i min mening. Skaffa hellre ett ordentligt grafikkort istället typ GF GTX670/80 eller R HD7970. Om det är spela du vill göra!?

Det är inte till den datorn som processorn ska till, det är till min andra dator processorn ska!

jag vet att mitt grafikkort inte håller standarden och ska köpa nytt när jag får loss lite pengar, blir antagligen ett 670. Har inte behov för 7970/580, inte just nu iallafall!

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

3770K har hyperthreading och 3570k har det inte. Detta är den enda "egentliga" skillnaden på de 2 processorerna.
Vad ska du använda datorn till så jag kan ge en bra rekommendation?

Gaming och stream!

Vad är hypertreading?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jointeman:

Vad är hypertreading?

Är du säker på att du verkligen ska ha en 3770K?

HT är en teknik som gör att processorn kan exekvera två trådar per kärna. En 3770K kan alltså exekvera åtta trådar samtidigt, istället för fyra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Är du säker på att du verkligen ska ha en 3770K?

HT är en teknik som gör att processorn kan exekvera två trådar per kärna. En 3770K kan alltså exekvera åtta trådar samtidigt, istället för fyra.

Okej, tack!

Nä, jag ska köra på modeller utan K och aldrig lära mig klocka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jointeman:

Okej, tack!

Nä, jag ska köra på modeller utan K och aldrig lära mig klocka.

Du har ju HT i din 2600K så har du inte testat med detta på så... ja, då kanske det är dags.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

gör i7 3770k 16 gig ram nån skillnad när man spelar med fraps igång jämfört med i5 3570k 8 gig ram?

Permalänk
Medlem

3770k är rätt så bra till streaming då det är en extra process utöver det vanliga

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35