Permalänk
Medlem

Antec Kuhler 920 läckte..

Tjena SweC..

Än en gång ser de ut som att problemet aldrig slutar dyka upp:/
I november förra året köpte jag en Antec Kuhler 920 som fungerat felfritt tills idag...Då jag vakna och starta datorn...Så starta den såklart inte..utan allt man hörde var ett "BEEP" ljud och så blir man iskall och får en direkt kick, öppnar datorn och ser att kylarens huvud, den som sitter fast på CPUN läckt..och mitt 6970 dog, samt processorn och moderkortet, vad jag tror, för jag kunde inte starta datorn med ett annat grafikkort.

Mina hårddiskar, och som mitt nya ljudkort överlevde. Förutom de överlevde också nätagget, vet inte omde tur eller något, för har fortfarande en känsla av att nätagget ska ha dött. Testa nätagget på en annan dator och den fungerar felfritt..

Så jag har kontaktat Antec, och de vill ha alla mina skadade komponenter inskickade till dem, vilket kommer kosta mig ca, 800kr:/
Men om de täcker de så kommer jag behöva ett nytt moderkort, cpu, gpu och ramminnen.

Här kommer målet med tråden, Sist jag hade koll på alla CPU releases och moderkort releases var när 2700k släpptes...
Nu finns 2011 socket, och så släpps de nya 1155 socket cpus, är verkligen lite lost? För några månader sedan visste man att, Ja, vi ska ha en i5 2500k eller en i7 2600k...nu finns så mkt som släpps så man är LOST:/

Förutom de, vilka moderkort kör man på idag? Ram minnen är ju inte så svåra o skaffa, inte heller GPU,..

Skulle va tacksam för lite tips och även lite updates om dagens releases..:)

/Hagge

Permalänk

De som gäller idag i intelväg är kort och gott en Ivy bridge CPU, antingen 3570K eller 3770K beroende på dina behov, och till detta ett moderkort med Z77 chipset...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

De tar väl inget som helst ansvar för läckage har jag för mig.

Jag blir orolig när jag läser dessa trådar.. blir nog till att köpa luftkylare istället..

Permalänk
Medlem

Skulle köra en en Ivy ja med dock ska du vara medveten om att om Antec faktiskt tar ansvaret så lär de inte ge dig pengar utan skicka dig likvärdiga delar då detta troligen är mycket billigare för dem.

Och det måste enligt lag ta ansvar om de inte kan påvisa att produkten används felaktigt eller liknande, Svensk lag är 2års fabriskgaranti, om produkten inte håller i 2år är det deras ansvar att ersätta den, om det blir följdskador pga att deras produkt felade ligger det hos dem att ersätta.
(även EU kör standard 2 år om jag inte minns fel)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

De tar väl inget som helst ansvar för läckage har jag för mig.

Jag blir orolig när jag läser dessa trådar.. blir nog till att köpa luftkylare istället..

Svensk lag gäller, och enligt den måste de täcka alla skador som uppstår om deras produkt är "felaktig".

Permalänk
Medlem

Det är i första hand butiken som TS köpte av som skall täcka kostnaderna för hans delar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

De som gäller idag i intelväg är kort och gott en Ivy bridge CPU, antingen 3570K eller 3770K beroende på dina behov, och till detta ett moderkort med Z77 chipset...

Ok, kollade lite på 3570k och 3770k, ser ut som 2600k och 2500k, eller de nya varianterna av dessa cpus...men 2011 sockets är väl inget o gå på alltså?
Jag håller mest på med photoshop och spel..:P Så aa:)
Moderkort, någon rekommendation? Funderar på P8z68s nya, typ denna http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro ?

Skrivet av Callema:

De tar väl inget som helst ansvar för läckage har jag för mig.

Jag blir orolig när jag läser dessa trådar.. blir nog till att köpa luftkylare istället..

Skrivet av Ferrat:

Skulle köra en en Ivy ja med dock ska du vara medveten om att om Antec faktiskt tar ansvaret så lär de inte ge dig pengar utan skicka dig likvärdiga delar då detta troligen är mycket billigare för dem.

Och det måste enligt lag ta ansvar om de inte kan påvisa att produkten används felaktigt eller liknande, Svensk lag är 2års fabriskgaranti, om produkten inte håller i 2år är det deras ansvar att ersätta den, om det blir följdskador pga att deras produkt felade ligger det hos dem att ersätta.
(även EU kör standard 2 år om jag inte minns fel)

Skrivet av Marcusk:

Svensk lag gäller, och enligt den måste de täcka alla skador som uppstår om deras produkt är "felaktig".

Quote till er 3 då:)
Jag har tagit kontakt med Antec, och de gick med på att skicka mig ett nytt 920 till mitt nya system, utan att jag behöver göra något. För att täcka komponenterna måste jag skicka iväg alla de skadade kompontenterna för att de skulle checka och sedan ersätta. Jag får väl ta o göra de, men saken är att jag står då för allting, alltså frakt och alla liknande avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det är i första hand butiken som TS köpte av som skall täcka kostnaderna för hans delar.

De gjorde jag, de täcker inte vattenskada, då de inte är fabriksfel, utan aa, vattenskada...

Permalänk
Medlem

Kör på Ivy Bridge, dock tråkigt det här med läckan. Köp en redig luftkylare så slipper du oroa dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Noctuas lyftkylare ska ju vara de bästa i branschen, kanske ta dig en titt på dem?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ok, kollade lite på 3570k och 3770k, ser ut som 2600k och 2500k, eller de nya varianterna av dessa cpus...men 2011 sockets är väl inget o gå på alltså?
Jag håller mest på med photoshop och spel..:P Så aa:)
Moderkort, någon rekommendation? Funderar på P8z68s nya, typ denna http://www.inet.se/produkt/1902257/asus-p8z77-v-pro ?

Quote till er 3 då:)
Jag har tagit kontakt med Antec, och de gick med på att skicka mig ett nytt 920 till mitt nya system, utan att jag behöver göra något. För att täcka komponenterna måste jag skicka iväg alla de skadade kompontenterna för att de skulle checka och sedan ersätta. Jag får väl ta o göra de, men saken är att jag står då för allting, alltså frakt och alla liknande avgifter.

2011 är ju en s.k. entusiastplattform avsedd för mer PCI-E banor, mer minne och osv. Dvs workstation hållet, för mainstream duger en Ivy Bridge perfekt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Hagge:

De gjorde jag, de täcker inte vattenskada, då de inte är fabriksfel, utan aa, vattenskada...

Är dom sköna eller? Hör av dig till din konsumentombudsman, det är väl garanterat ett fabriksfel om produkten läcker vätska? Hoppas det löser sig.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kör på Ivy Bridge, dock tråkigt det här med läckan. Köp en redig luftkylare så slipper du oroa dig

Skrivet av Thompaam:

Noctuas lyftkylare ska ju vara de bästa i branschen, kanske ta dig en titt på dem?

Vet inte deras luftkylare är så stora :S känns som att moderkortet kommer brytas:/
Får ju en ny vattenkylning från Antec så länge, får see senare hur de blir me komponenterna, förutom de använde jag noctuca fläktar till 920n:p tysta som bara den:)
Men ska fundera på saken, kanske säljer den nya 920n...

Skrivet av Niklashog:

Är dom sköna eller? Hör av dig till din konsumentombudsman, det är väl garanterat ett fabriksfel om produkten läcker vätska? Hoppas det löser sig.

Aa visst är dem..Saken är att jag köpte 920n från webhallen och de andra komponenterna från en annan butik, men tror itne webhallen vill täcka alla delar, de ju mer Antecs ansvar för de..Webhallen skulle kunna täcka kylaren, vad jag kan tänka mig..men de blir ju ersatt nu av antec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vet inte deras luftkylare är så stora :S känns som att moderkortet kommer brytas:/
Får ju en ny vattenkylning från Antec så länge, får see senare hur de blir me komponenterna, förutom de använde jag noctuca fläktar till 920n:p tysta som bara den:)
Men ska fundera på saken, kanske säljer den nya 920n...

Aa visst är dem..Saken är att jag köpte 920n från webhallen och de andra komponenterna från en annan butik, men tror itne webhallen vill täcka alla delar, de ju mer Antecs ansvar för de..Webhallen skulle kunna täcka kylaren, vad jag kan tänka mig..men de blir ju ersatt nu av antec

Har aldrig hört att nån har lyckats knäcka en moderbräda av en cpu-kylare Såvida du har skruvit i distanserna på moderkortet sitter det ju fast i chassit, men att det skulle knäckas? Nej nej. Moderkort är betydligt starkare och tåligare än man tror, du kan vara lugn. Nackdelen är ju som sagt att dom tar upp en del mer plats, så om tänkt installera en stor kylare som Phanteks TC14PE eller Noctua NH-D14 så är det ju alltid en fördel om du installerat minnena (låg/standard profil) före då dessa annars lätt täcks av kylaren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vet inte deras luftkylare är så stora :S känns som att moderkortet kommer brytas:/
Får ju en ny vattenkylning från Antec så länge, får see senare hur de blir me komponenterna, förutom de använde jag noctuca fläktar till 920n:p tysta som bara den:)
Men ska fundera på saken, kanske säljer den nya 920n...

Så länge du inte hoppar på studsmatta eller släpper ut datorn från någon höjd så ska det vara lugnt. Annars hade de ju inte kunnat sälja luftkylarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Har aldrig hört att nån har lyckats knäcka en moderbräda av en cpu-kylare Såvida du har skruvit i distanserna på moderkortet sitter det ju fast i chassit, men att det skulle knäckas? Nej nej. Moderkort är betydligt starkare och tåligare än man tror, du kan vara lugn. Nackdelen är ju som sagt att dom tar upp en del mer plats, så om tänkt installera en stor kylare som Phanteks TC14PE eller Noctua NH-D14 så är det ju alltid en fördel om du installerat minnena (låg/standard profil) före då dessa annars lätt täcks av kylaren.

Skrivet av Rydisen:

Så länge du inte hoppar på studsmatta eller släpper ut datorn från någon höjd så ska det vara lugnt. Annars hade de ju inte kunnat sälja luftkylarna.

Hhaha jo, ni har nog rätt:P får se hur de blir