Amerikansk domstol ger Samsung kalla handen, säljstopp för Galaxy Nexus

Permalänk
Medlem

Jag börjar tröttna på allt detta trams med patent och säljstopp hit och dit..

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

"Voice Actions" är knappast lika intelligent som Siri, "Voice Actions" är väl bara att den Googlar på vad du just sa..

Jag menar det som kom i senaste versionen av Android 4.1(?)

Du snackar om Samsung S-voice som kom med SGS3. http://androidcommunity.com/samsung-s-voice-is-a-siri-rival-f...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

röst assistent har funnits i iOS väldigt väldigt länge också. menar nu när man håller in hemknappen och man kan ringa upp personer, byta låt, få tiden osv osv..

Vad äre som säger att Android inte har kopierat från andra företag också? dom lär vara minst lika dumma som Apple..

"Lär vara minst lika dumma"
Upp till bevis.

Citat:

När jag designar så inspireras jag av andra hemsidor jag inte har gjort.

Vad jag gör sen är att jag försöker sätta min egna prägel på designen och ändamålet.. kopierar jag, eller inspireras jag? jag tror i din mening kopierar jag.

Det är väl här skon klämmer.
Många är överens om att inspiration är något bra för det leder till förbättring.
Blir det alldeles för snarlikt en befintlig lösning vill ofta ägaren att man licensierar metoden och betalar för nyttjandet.

Apple däremot hänvisar till patent, domstol och kräver näringsförbud/försäljningsstopp.
Kikar man på patentet är definitionen runda ordalag "hemsida med knapp som leder till annan sida"

Hur många av dessa patent över huvud taget blir accepterade kan man ju fråga sig, men det är främst användningen av dessa ( kräva försäljningsstopp istället för licensiering ) som sticker, i alla fall i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Siri vs S-voice, side by side... t om mikrofon-ikonen på S-voice är likadan

http://www.youtube.com/watch?v=5CuOsLxEGJM

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

"Voice Actions" är knappast lika intelligent som Siri, "Voice Actions" är väl bara att den Googlar på vad du just sa..

Jag menar det som kom i senaste versionen av Android 4.1(?)

Nja, den kan göra lite mer än att söka. Man kan skicka sms, email, spela musik öppna webbsidor osv. Mer exakt kan du se här: http://www.google.com/mobile/voice-actions/ Voice actions var inte lika "intelligent" som Siri, det var mer kommandon för att utföra vissa funktioner.

I Android 4.1 kom Google Now och är en vidareutveckling av Voice actions. Vet inte om det kanske är Google Voice Search som används i bakgrunden för Now?

Poängen var att det inte är en kopia av Siri utan snarare en vidareutveckling av Voice Actions. Det gick att göra mycket av det som utförs i Google Now även tidigare i Voice Actions men ny funktionalitet har tillkommit och tjänsten har integrerats hårdare med deras övriga produkter. Sen huruvida utvecklarna har "hämtat inspiration" från sina konkurrenter till specifika implementationer (gäller både Apple och Google samt övriga företag) är väl upp till var och en att avgöra hur mycket energi man vill lägga på att överbevisa andra att man har rätt.

Det jag däremot stör mig på (för att hålla sig On topic) är att företag i USA kan få patent utan att validera att det är deras egna unika idé trots att det finns prior art och att det inte är förrän fallet hamnar i domstol som en sådan validering utförs. Att sedan dra upp ett sådant fall i domstol tar både tid och pengar för de drabbade (i det här fallet både Samsung och konsumenter) bara för att de ska bevisa att patentet är ogiltigt. Att Apple systematiskt gör så är väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Siri vs S-voice, side by side... t om mikrofon-ikonen på S-voice är likadan

http://www.youtube.com/watch?v=5CuOsLxEGJM

Men att ikonen för Siri är likadan som används av Voice actions i Android från 2010 reagerar du inte på?

Permalänk
Medlem

Borde finnas tydligare gränser för vad man kan och inte kan patentera. Detta borde vara en sån sak man inte kan.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Skrivet av AndreasDS:

Läste du det på SweClockers eller, tyckte inte det framgick ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Siri vs S-voice, side by side... t om mikrofon-ikonen på S-voice är likadan

http://www.youtube.com/watch?v=5CuOsLxEGJM

Den mikrofonen har alltid funnits i Android sedan första utgåvan, den har dock alltid suttit i webläsaren men men då jag sitter vid min dator så kan jag kasta lite saker som apple har stulit från andra, till att börja med så har vi designen och layouten på iphone 3/ipod touch vilket jag hänvisar till denna bilden för

tilläggas skall att detta var något apple sedan stämde samsung för att dom tyckte galaxy s2 var så otroligt lik iphone (right /trollface) medans deras telefon verkar basera sig på en design samsung har haft sedan lång tid tillbaka.

Apple har tom snott ideer från app utvecklare och kallat det deras egna, http://www.todaysiphone.com/2011/06/was-ios-5-stolen-from-jai... men nej Apple snor inte ideer.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Den mikrofonen har alltid funnits i Android sedan första utgåvan, den har dock alltid suttit i webläsaren men men då jag sitter vid min dator så kan jag kasta lite saker som apple har stulit från andra, till att börja med så har vi designen och layouten på iphone 3/ipod touch vilket jag hänvisar till denna bilden för

http://succeed2k.com/pics/f700-iphone.jpg

tilläggas skall att detta var något apple sedan stämde samsung för att dom tyckte galaxy s2 var så otroligt lik iphone (right /trollface) medans deras telefon verkar basera sig på en design samsung har haft sedan lång tid tillbaka.

Apple har tom snott ideer från app utvecklare och kallat det deras egna, http://www.todaysiphone.com/2011/06/was-ios-5-stolen-from-jai... men nej Apple snor inte ideer.

Dock så stämmer inte den bilden. Iphone släpptes några månader för den!

Permalänk
Medlem

F*CK OFF APPLE. Snälla, det är LÖJLIGT.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Den mikrofonen har alltid funnits i Android sedan första utgåvan, den har dock alltid suttit i webläsaren men men då jag sitter vid min dator så kan jag kasta lite saker som apple har stulit från andra, till att börja med så har vi designen och layouten på iphone 3/ipod touch vilket jag hänvisar till denna bilden för

http://succeed2k.com/pics/f700-iphone.jpg

tilläggas skall att detta var något apple sedan stämde samsung för att dom tyckte galaxy s2 var så otroligt lik iphone (right /trollface) medans deras telefon verkar basera sig på en design samsung har haft sedan lång tid tillbaka.

Apple har tom snott ideer från app utvecklare och kallat det deras egna, http://www.todaysiphone.com/2011/06/was-ios-5-stolen-from-jai... men nej Apple snor inte ideer.

Men när ska folk fatta att den där bilden inte stämmer för fem öre? F700 visades upp för första gången i februari, alltså en månad efter att Iphone visades upp för första gången.

Officiella pressmeddelanden från båda företagen
http://www.samsung.com/us/news/newsRead.do?news_seq=3516
http://www.apple.com/pr/library/2007/01/09Apple-Reinvents-the...

Detta arguement är en av många anledningar till att det är svårt att ta det Android-fanboys säger på allvar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Men när ska folk fatta att den där bilden inte stämmer för fem öre? F700 visades upp för första gången i februari, alltså en månad efter att Iphone visades upp för första gången.

Officiella pressmeddelanden från båda företagen
http://www.samsung.com/us/news/newsRead.do?news_seq=3516
http://www.apple.com/pr/library/2007/01/09Apple-Reinvents-the...

Detta arguement är en av många anledningar till att det är svårt att ta det Android-fanboys säger på allvar.

Dessutom så fanns F700 inte i butik förrän i slutet av 2007. Presentationen i Februari var mest en papperslansering, även om de hade någon slags halvdan prototyp klar vid det tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Kanske borde ta och läsa på lite innan du kommenterar om något du uppenbarligen inte vet något om. Patentstrider är jättevanligt, om du tror att det endast är Apple som står för dem så är du helt ute och cyklar.

Men självklart förstår jag att många har fått den bilden, att det bara är Apple som är boven. Alla ska ju hata Apple och avstå från deras produkter har jag hört. Det är tydligen fel att tycka det motsatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag är inte ute och cyklar, jag kanske bara uttrycker mig dåligt.
Klart jag vet att alla stora företag stämmer varandra och skulle säkert gå över lik och starta krig för att få monopol på marknaden.

min poäng var:
Apple är det mest stämda IT-företaget (enligt någon källa ) och jag tycker inte synd om dem för de har själva satt sig i den sitsen.

De finns mycke jag gillar med apple, men ännu mer jag inte gillar.. allt behöver inte vara svart och vitt.

Permalänk
Inaktiv

I Storbritannien avfärdas flera av Apples mjukvarupatent: http://www.engadget.com/2012/07/04/uk-judge-rules-htc-doesnt-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yxan:

Han har faktiskt rätt. USA är korrupt i mycket större utsträckning än vad en mellanmjölksvensk kan föreställa sig. Det är rätt så oroväckande eftersom Sverige slaviskt följer allt amerikanskt. Vi borde bryta med dem så snart som möjligt.

Han har faktiskt fel. Bara för att du är en random svennebanansosse betyder inte det att allt som inte är Mona Sahlin och fet moms är korrupt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Den mikrofonen har alltid funnits i Android sedan första utgåvan, den har dock alltid suttit i webläsaren men men då jag sitter vid min dator så kan jag kasta lite saker som apple har stulit från andra, till att börja med så har vi designen och layouten på iphone 3/ipod touch vilket jag hänvisar till denna bilden för

http://succeed2k.com/pics/f700-iphone.jpg

tilläggas skall att detta var något apple sedan stämde samsung för att dom tyckte galaxy s2 var så otroligt lik iphone (right /trollface) medans deras telefon verkar basera sig på en design samsung har haft sedan lång tid tillbaka.

Apple har tom snott ideer från app utvecklare och kallat det deras egna, http://www.todaysiphone.com/2011/06/was-ios-5-stolen-from-jai... men nej Apple snor inte ideer.

Nej, de stämde Samsung för att Samsung Galaxy S (den första) var lik iPhone, inte SGS2...och vad har de stulit från jailbreakers? Funktionen fianns ju i telefonen, jailbreakers öppnade bara upp för den

http://raissarobles.com/wp-content/uploads/Corona-Dear-haters...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Och att folk här klagar på att apple håller tillbaka datorvärlden är ju så dummt det kan bli, hade det inte varit för apple hade ni fortfarande suttit med knappsatser. Det kanske var en överdrift men det är ingen hemlighet att det var apple som "fixa till" både mobil och mp3 / mp4 marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple är duktiga på att ta existerande teknik, förpacka det i ett användarvänligt paket , , (och sedan påstå att dom uppfann något nytt.)
Apple är sedan väldigt duktiga på att sälja paketet.

Just förmågan att göra tekniken användbar är apples specialitet. imho.

Att det funnits mp3 spelare innan iPod är ingen hemlighet, att det funnits telefoner som kan köra appar eller har touchscreen är heller ingen hemlighet.
Apple är dock mycket duktiga på att ta existerande teknik och göra den användarvänlig.
Men att faktiskt uppfinna något nytt,, näää , egentligen inte.
Som nu senast, Apples Retina skärm som folk verkar ha glömt att den tillverkas av Sharp. Eller Thunderbolt som Intel tog fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Nej, de stämde Samsung för att Samsung Galaxy S (den första) var lik iPhone, inte SGS2...och vad har de stulit från jailbreakers? Funktionen fianns ju i telefonen, jailbreakers öppnade bara upp för den

http://raissarobles.com/wp-content/uploads/Corona-Dear-haters...

Ta till och läs ang Greg Hughes i den posten istället...

Permalänk
Medlem

Återigen en produkt som aldrig kommer begränsas i praktiken, när ska ni lära er att inte lyssna på domedagsprofeterna som alltid är fel i detta fleråriga krig. Att domstolar preliminärt dömer betyder inte att de har rätt eller att beslutet är något hinder. Att de löjligaste mjukvarupatenten finns i USA är en annan sak. De appliceras sen inte till verkligheten ändå för det skulle aldrig gå. Patent på mjukvara finns här med även om de täcker en annan del.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Apple är duktiga på att ta existerande teknik, förpacka det i ett användarvänligt paket , , (och sedan påstå att dom uppfann något nytt.)
Apple är sedan väldigt duktiga på att sälja paketet.

Just förmågan att göra tekniken användbar är apples specialitet. imho.

Att det funnits mp3 spelare innan iPod är ingen hemlighet, att det funnits telefoner som kan köra appar eller har touchscreen är heller ingen hemlighet.
Apple är dock mycket duktiga på att ta existerande teknik och göra den användarvänlig.
Men att faktiskt uppfinna något nytt,, näää , egentligen inte.
Som nu senast, Apples Retina skärm som folk verkar ha glömt att den tillverkas av Sharp. Eller Thunderbolt som Intel tog fram.

Det är fortfarande ingen hemlighet att iPhone startade smartphone revolutionen och det gjorde man genom att göra en mobil med touchskärm som gick att använda. Och mp3 spelare har funnits länge men inte med WiFi, tillgång till bra webläsare och tiotusentals appar man kan ladda ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Det här börjar ju bara bli löjligt

Typiskt amerikaner, stämma företag för att apple ska få större andelar på marknaden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Det är fortfarande ingen hemlighet att iPhone startade smartphone revolutionen och det gjorde man genom att göra en mobil med touchskärm som gick att använda. Och mp3 spelare har funnits länge men inte med WiFi, tillgång till bra webläsare och tiotusentals appar man kan ladda ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja iPhone hade buzz långt innan de fick till SDK (iPhone OS 2.0 som det hette då). Vid den tidpunkten hade de redan visat upp Andriod med SDK som de släppte innan första telefonen. SDK:t dvs. Demos och tidiga exemplar visade någon gång runt sommaren 2007, första telefonen de körde utvecklingen på hade touchskärm även om det egentligen var en Windows Mobile-telefon. Bra webbläsare var de tidiga med, hyfsad prestanda på ARM var de tidiga med, wifi var av stor vikt men inte först Nokia portade KHTML till Symbian innan de släppte webkit som open source, straxt efter Webkit blev open source så porta de Webkit också. Nokia hann släppa deras "Internet tablets" (4.13" 480x800, ARM, wifi, GNU/Linux) med Mozillabaserade webbläsare någon månad efter iPhonen kom ut på marknaden också. Innan körde de Opera på deras Linux-baserade enheter. Revolutionen var redan i full gång och vägen var redan utstakad. Det var en naturlig konvergens. 2005 kunde du knappast ha batteritid nog för wifi och 3G på en enhet som N770. 2008 hade Archos kommit med en mediaplatta på 7" utan Stylus på ARM med wifi och GNU/Linux med webbläsare t ex, innan det hade de plattor från 2004 med stylus, 2009 hade de släppt en 5" med Android. Det dröjde inte länge innan 7-10" plattor också fick det såklart.

iPhone OS 2.0 kom först 11 juni 2008 med App store, beta SDK kom 6 mars 2008. Vid det laget hade Android SDK:t varit ute sedan 12 november 2007 och en Android beta som visades upp och var ute sedan 5 november 2007. Visst var de tidiga med kapacitiv touch men inte först. De var heller inte ensamma någonstans. Förutom om att samarbeta med leverantören av touchtekniken så var telefonen helt på standardkomponenter som alla andra kunde köpa. Apple ska ha cred där de bidrog, de skapade intresse och var en av de som gjorde touch användbart så folk fick upp intresset, men de var inte som de visade vägen för utveckling är iterativ och en samling idéer. Men det är bra att de kan visa upp enheter innan det finns någon användning för dom och innan mjukvaran är färdig att användas för riktiga saker. Och ändå inte ta död på produkten utan att faktiskt uppdatera den. OS X ska Jobs ha erkännande för, han var pådrivande där på 80-talet när han tog Mach från Carnegie och BSD från Berkeley och skapade mjukvaruramverket som är grunden till Apples produkter idag ovanpå det. Inspiration fanns det dock gott om. Men alltid kul med folk som förverkligar saker. Apples roll är dock inte att vara först eller nödvändigtvis bäst. Det tog en bra tid innan de börja koncentrera sig på att köpa in bra skärmar för mobiler och datorer. Internetuppkopplade telefoner hade folk såklart innan Apple, det var däremot dyrt för data, inte för att webben var särskilt imponerande på 320x480. Att teknik konvergerar så man slipper separata mp3-spelare, video-spelare, surf-enheter, att lagring blir billigare osv är inget konstigt. Apple steg bara inte in fören vi hade snåla WiFi-kretsar, Cortex-A8 osv. Det är inte som Android var någon kopia eller efterföljare här. Andy Rubin utvecklade före det DangerOS och Sidekick-telefonen. Android är en teknisk efterföljare. Det ser man på användningen av Java-liknande miljö osv. Som för den delen är helt laglig (vilket vore konstigt annars eftersom vi haft fria implementeringar av Java sedan 1996). Att vi skulle köra applikationer på telefonerna på ett enklare sätt (än J2ME) var solklart redan innan Apple släppte sitt.

Permalänk
Medlem

USA... tittar man på UK så verkar det bättre http://www.swedroid.se/domstol-i-storbritannien-forkastar-fle..., tycker det borde vara en nyhet

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk

Nu tycker jag att Apple börjar bli lite väl löjliga måste jag säga!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Som en del har nämnt så är Apple inte ensamma med sådant här trams.
Det som i grunden till all sådan här strunt är U.S.A löjeväckande patentsystem.
Personligen så tycker jag att mjukvarupatent i det stora hela är relativt vaga och att
Apple är ena idioter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mull54:

Nu tycker jag att Apple börjar bli lite väl löjliga måste jag säga!

Bara Apple?! De är likadana allihop även om det bara är Apple som nämns (av någon anledning), alla gör likadant

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Bara Apple?! De är likadana allihop även om det bara är Apple som nämns (av någon anledning), alla gör likadant

alla företag försöker inte få försäljnings stopp på andras telefoner vad jag vet
samsung gjorde dock ett svar på apples stämning på samsung så jag tycker att apple får bita i det sura äpplet och visa att samsung och andra får använda dras patent mot pengar istället, som andra stämningar leder till

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ScrewFearMe:

alla företag försöker inte få försäljnings stopp på andras telefoner vad jag vet
samsung gjorde dock ett svar på apples stämning på samsung så jag tycker att apple får bita i det sura äpplet och visa att samsung och andra får använda dras patent mot pengar istället, som andra stämningar leder till

Hur vet du att de inte försöker få försäljningsstopp på andras saker till 100%? Allt når inte media, speciellt inte nu när deras blickar endast är dragna till Apple vs. Samsung just nu

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you