Hjälp! Datorn startar inte efter biosupdate!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn startar inte efter biosupdate!

Laddade ner senaste bios 7681vP2.zip Release Date 2012-05-17 men datorn startar i en sekund sen stänger av, startar i en sekund sen startar om etc.... har ett msi z68a-gd65. Installerade med usb. Har kört reset på bios och tagit ur batteriet. Inget hjälper. Vad mer kan jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken kort-revision har du? B3 och G3 har olika BIOS, du kanske valde fel fil?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har g3. Tror bara det fanns en fil att välja på, på msi,s hemsida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Har g3. Tror bara det fanns en fil att välja på, på msi,s hemsida.

Har inte MSI flashgaranti som ASUS har?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Längst ner stor det lite om möjliga metoder, förutsatt att det inte har gått helt åt skogen.

http://www.msi.com/service/bios-note/

Permalänk
Medlem

Jag la över mappen på usb och startade om. Install började och såg förloppet på skärmen, allt såg ok ut men när den sen startade om vägrar den. Har mailat cdon, dom vill ha serienumret, var hittar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag la över mappen på usb och startade om. Install började och såg förloppet på skärmen, allt såg ok ut men när den sen startade om vägrar den. Har mailat cdon, dom vill ha serienumret, var hittar jag det?

Det brukar stå på kartongen till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Har inte MSI flashgaranti som ASUS har?

Hur gör jag i så fall? Datorn är död.

Permalänk
Medlem

Har du haft batteriet ur i mer än 30 minuter? annars kan det ännu vara ström i kretsarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Laddade ner senaste bios 7681vP2.zip Release Date 2012-05-17 men datorn startar i en sekund sen stänger av, startar i en sekund sen startar om etc.... msi z68a-gd65. Installerade med usb. Har kört reset på bios och tagit ur batteriet. Inget hjälper. Vad mer kan jag göra?

Har du dragit ur stickproppen ur vägguttaget innan du tagit ut batteriet?

Permalänk
Medlem

Svar ja. Haft batteriet ur 5-6 dagar.

Permalänk
Medlem

ta bort allt som inte behövs för att starta datorn, använd i princip bara cpu, nätagg och högtalare (om inte högtalaren är inbyggt) inkopplat. prova starta och om du har tur piper några felkoder. funkar det så långt sätt i en minnessticka prova igen, sen vidare med grafikkort osv.

Permalänk
Medlem

Har provat allt, även detta. Har inte sett någon högtalare så har nog ingen:) Piper inte ens utan minnen.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte så mycket att göra om bios blivit korrupt, utan det blir till att byta moderkort? Har mailat cdon om detta och dom kommer att byta ut det. Tycker bara att det är betydligt smidigare om man själv kunde fixa till detta..

Permalänk
Medlem

Har sett en del moderkort med dubbla bios men det kanske inte är så vanligt längre. Det finns eller fanns prylar för att mickla med bioskretasr förr, har en sån här grunk liggande i gömmorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Har sett en del moderkort med dubbla bios men det kanske inte är så vanligt längre. Det finns eller fanns prylar för att mickla med bioskretasr förr, har en sån här grunk liggande i gömmorna

http://i142.photobucket.com/albums/r108/minimoj/packung_gr.jp...

Vad är detta? Hur fungerar den? Kinesisk manual?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, §3.3 i Sweclockers regelverk. Du skulle istället uppdaterat din gamla tråd med ny information och händelser (räknas inte som bump då) och fortsatt där.

Pga mitt goda morgonhumör slog jag samman trådarna, men tänk på denna och andra regler i fortsättningen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Vad är detta? Hur fungerar den? Kinesisk manual?

En adapter med ett bios chips man sätter mellan bioskretsen och moderkortet, med en switch väljer man vilket chip som ska vara aktivt. man kan starta datorn med ett (fungerande) bios sen när den är igång byter man på switchen och programmerar den andra kretsen.

Detta funkade innan dom började löda fast bioskretsen direkt på moderkortet.

edit: Jag vet inte hur dom gör för att fixa en felprogrammering idag, skulle vara kul att veta faktiskt. är ju lite synd att behöva kassera hela moderkortet för en sån grej ju.