Permalänk
Medlem

Kylning i datorn! 2x120mm eller 200mm?

Hellu! Jag ska köpa nytt chassi och det blir ett CM haf 912 plus Undrar bara om jag ska ha 2x120mm intake (framsidan) och en 200 exhaust eller om tvärtom för bäst luftcirkulation. Fläktarna jag ska köpa är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623870 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488294

tack på förhud!

Permalänk
Medlem

de flesta verkar vilja s mer i take än utblås . så tror på 2x 120=240mm är bättre o fronten då du kan trycka luften igenom chassit och upp till utblås som i sin tur suger ut ..

rätta mig gärna om jag är helt ute o cyklar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD FX6100 Black Edition @ 4.2ghz Stockcooler MB: Gigabyte 970a-UD3 RAM: Corsair Vengeance 2x 4gb 1600mhz GPU: Sapphire HD6770 x2 PSU: Corsair CX600 HDD: 2x200gb Sata Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av unbound:

de flesta verkar vilja s mer i take än utblås . så tror på 2x 120=240mm är bättre o fronten då du kan trycka luften igenom chassit och upp till utblås som i sin tur suger ut ..

rätta mig gärna om jag är helt ute o cyklar

Skickades från m.sweclockers.com

Du är faktiskt ute och cyklar - man kan inte säga att två 120mm-fläktar nödvändigtvis blåser mer än en 200mm-fläkt, och än mindre att två 120mm-fläktar blåser som en 240mm-fläkt. Inte bara är det yta (diametern^2), en rad fläktspecifika egenskaper spelar också in.

Luftflödet beror helt på fläktdesign, varvtal med mera - och större fläktar har i regel lägre varvtal än mindre. De flesta tillverkare brukar ange luftflöde (som är viktigast för chassifläktar) för respektive modeller på sin hemsida. Uteslutande används cfm (kubikfot per minut) eller m³/h (kubikmeter per timme). Ett otal konverterare finns att tillgå på internet. Titta efter på tillverkarnas hemsidor om 200mm-fläkten har större flöde än 120mm-fläktarna sammanlagt (när du räknar i cfm eller m³/h fungerar det praktiskt sett att lägga ihop värdena). Den konfiguration med störst flöde vill du ha som insug.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av unbound:

de flesta verkar vilja s mer i take än utblås . så tror på 2x 120=240mm är bättre o fronten då du kan trycka luften igenom chassit och upp till utblås som i sin tur suger ut ..

rätta mig gärna om jag är helt ute o cyklar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bygger på föregående talares argument

2 x 120mm fläktar har en area på ca 228 cm^2
1 x 200mm fläkt har däremot en area på ca 314 cm^2

Och så är inga motorer inräknade, men som nämnt så hänger mycket på fläktbladens design, antal och rotationshastighet.

Sen om man ska ha övertryck eller undertryck i lådan vet jag inte, allt jag vet är att övertryck suger inte in damm på knasiga ställen

Permalänk

En fläkt på 200 mm har fyra gånger så stor yta som en fläkt som har en diameter på 100mm

Permalänk
Medlem

120mm fläktarna har 2000rpm vardera och 200mm fläkten har 700 rmp. Jag vet att 120mm fläktarna kommer låta så in i helvete men jag har fläktstyrning så det spelar ingen roll, back to topic! 200mm fläkten har 700cfm och 120mm fläktarna har 69cfm var dvs 138cfm totalt^^Ska jag då köra 200mm exhaust och 2x120mm intake?