I behov av vägledning ang TVServer-konfiguration

Permalänk
Medlem

I behov av vägledning ang TVServer-konfiguration

Jag har tagit på mig ett ideelt uppdrag i att fixa en TV/Internet-lösning för två nybyggda gäststugor inom min familjs verksamhet. Jag är ganska färsk inom detta ämne därav skulle jag behöva lite råd. Detta skulle isåfall ske i samband med installation av fiber innan slutet av året.

Målet är alltså fixa en enkel och användarvänlig lösning med mycket "bang for the buck" så att säga.

Har läst lite om Google TV, vad tror ni om det? Just med tanken att kunna tillfredställa både nationella och internationella gäster. Är dock lite tveksam till hur tillfredställande hårdvaran och fjärrstyrningssystemet fungerar. Hur ser prissättningen ut?

Finns det några andra lösningar?

Vad innebär DNLA och hur skulle det kunna användas i detta fall?

Är det prismässigt och prestandamässigt försvarligt att ha en TV-Server och två tunna klienter?

Hur sätter man upp en TV-Server och två klienter på bästa sätt? Vilken mjukvara kan användas? Är skeptiskt till om användarvänligheten kan bli tillräckligt bra för alla oavsett hur tekniskt lagd man är.

Förstår att det är många frågor, ni behöver absolut inte svara på alla, men jag skulle uppskatta lite vägledning.

mvh

Permalänk
Medlem

Hur menar du med tv-server? För iptv dvs digital tv via bredband så krävs det ju box och kanalpaket. En annan lösning är dreamboxar och en parabol med två eller fler huvuden och ett kanalpaket sen dela ut koderna från en server... huruvida detta är lagligt eller ej vill jag dock inte svara på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Hur menar du med tv-server? För iptv dvs digital tv via bredband så krävs det ju box och kanalpaket. En annan lösning är dreamboxar och en parabol med två eller fler huvuden och ett kanalpaket sen dela ut koderna från en server... huruvida detta är lagligt eller ej vill jag dock inte svara på

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar!
Hur skulle en sådan konfiguration se ut i fallet av två klienter och en server? Krävs det en dreambox för varje tv/monitor?

Kan dreamboxens interface interagera med en touchscreen LCD?

Om ja, vad krävs för utrustning på klientsidan?

Permalänk

Kolla på något sånt här istället http://www.hoistgroup.com/produkter-och-tjanster/hotell-tv/in...
Tror du kommer drunkna i alla teknikaliteter och legala mumbo-jumbo.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

För "Dreambox-spåret" behöver du en Dreambox för varje tv. PM'a mig om du vill ha lite mer info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.