Permalänk
Medlem

Hur mycket får jag för detta ?

Hej, ska uppgradera datorn. Vad kan jag få för dessa komponenter ? http://ark.intel.com/products/37150/Intel-Core-i7-950-Process...)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=593848

Tänk på att moderkortet är väldigt dyrt som nytt, det är ett bra moderkort

Vad tror ni jag får för cpu+moderkort ?

Mvh.

P.S båda sakerna är inköpa 2011-08-XX , så inte ens ett år gamla, kvitto till båda finns.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på mellan 2,500-3,000kr.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av add9400:

Hej, ska uppgradera datorn. Vad kan jag få för dessa komponenter ? http://ark.intel.com/products/37150/Intel-Core-i7-950-Process...)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=593848

Tänk på att moderkortet är väldigt dyrt som nytt, det är ett bra moderkort

Vad tror ni jag får för cpu+moderkort ?

Mvh.

P.S båda sakerna är inköpa 2011-08-XX , så inte ens ett år gamla, kvitto till båda finns.

Vad använder du datorn till? Är det spel så är en uppgradering inte särskilt nödvändig.

Och för att svara på din fråga, lite drygt 2000kr skulle jag gissa på.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja att uppgradera det där verkar väldigt konstigt då det fortfarande är bland det bästa du kan ha.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Håller med zhrooms, att byta ut de komponenterna är onödigt om det inte är så att du jobbar mycket med datorn.
Ett sätt att få ett hum om vad folk är villiga att betala för delarna är att söka efter dem under avslutade auktioner på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad använder du datorn till? Är det spel så är en uppgradering inte särskilt nödvändig.

Och för att svara på din fråga, lite drygt 2000kr skulle jag gissa på.

Spelar bara och film, och surfar på nätet.. grejen är den att jag köpte en ssd idag, samsung 830 och de flesta får runt 450-500mb/sec med dom i tester och jag får runt 270mb/s efter lite läsning osv så kom jag och några på forumet fram till att det är för att 6gb/s slottarna är marvell, och marvell är väldigt sega och skapar jätte mycket problem! Så vill bli av med marvell i sata kontakterna så att ssdn blir snabbare.

Samt att jag då passar på att uppgradera till en ivy bridge 3570k

Skrivet av zhrooms:

Ja att uppgradera det där verkar väldigt konstigt då det fortfarande är bland det bästa du kan ha.

Läs det jag svarade på killen ovanför dig ni frågade i princip samma sak hehe.

Skrivet av xrim:

Håller med zhrooms, att byta ut de komponenterna är onödigt om det inte är så att du jobbar mycket med datorn.
Ett sätt att få ett hum om vad folk är villiga att betala för delarna är att söka efter dem under avslutade auktioner på tradera.

Tack för tipset ska kolla och igen läs vad jag skrev till dom ovan det är därför jag vill uppgradera.

EDIT: hittar inte vart man ser avslutade aktioner på tradera! länka gärna
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Spelar bara och film, och surfar på nätet.. grejen är den att jag köpte en ssd idag, samsung 830 och de flesta får runt 450-500mb/sec med dom i tester och jag får runt 270mb/s efter lite läsning osv så kom jag och några på forumet fram till att det är för att 6gb/s slottarna är marvell, och marvell är väldigt sega och skapar jätte mycket problem! Så vill bli av med marvell i sata kontakterna så att ssdn blir snabbare.

Samt att jag då passar på att uppgradera till en ivy bridge 3570k

Läs det jag svarade på killen ovanför dig ni frågade i princip samma sak hehe.

Tack för tipset ska kolla och igen läs vad jag skrev till dom ovan det är därför jag vill uppgradera.

EDIT: hittar inte vart man ser avslutade aktioner på tradera! länka gärna
Mvh.

Känns rätt onödigt att uppgradera för att ssd skall gå snabbare, inget du lär märka så mycket av.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av add9400:

Spelar bara och film, och surfar på nätet.. grejen är den att jag köpte en ssd idag, samsung 830 och de flesta får runt 450-500mb/sec med dom i tester och jag får runt 270mb/s efter lite läsning osv så kom jag och några på forumet fram till att det är för att 6gb/s slottarna är marvell, och marvell är väldigt sega och skapar jätte mycket problem! Så vill bli av med marvell i sata kontakterna så att ssdn blir snabbare.

Samt att jag då passar på att uppgradera till en ivy bridge 3570k

Läs det jag svarade på killen ovanför dig ni frågade i princip samma sak hehe.

Tack för tipset ska kolla och igen läs vad jag skrev till dom ovan det är därför jag vill uppgradera.

EDIT: hittar inte vart man ser avslutade aktioner på tradera! länka gärna
Mvh.

Fortfarande sjukt onödigt, finns det inga Intel portar på mobot då?
Iofs om du har pengarna så är det väl lika bra

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag byta system där jag gick från en SATA II SSD till en SATA III SSD och märkte ingen skillnad förutom att siffrorna i benchtesterna blev bättre... Ladda windows gick lika fort, lika så alla program och spel.

Edit:
Här är länken du önskade
http://www.tradera.com/search/query.aspx?header=true&search=&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fortfarande sjukt onödigt, finns det inga Intel portar på mobot då?
Iofs om du har pengarna så är det väl lika bra

Jo det finns flera portar som inte är marvell, men dom är bara 3gb/s och bara SATA 2 och inte SATA 3.

Permalänk
Medlem

Okej, ni verkar kunna det här http://www.overclock.net/t/1133897/windows-7-ssd-tweaking-gui... har gjort alla steg på denna lista, är det något steg som gör att ssd´n blir segare eller ska jag göra alla?

Permalänk
Medlem

Sätt SSD i Intels SATA II portarna så blir den snabbare, problem löst

Du kommer knappt inte märka skillnaden i praktiken mellan en intel SATA III och nuvarande intel SATA II port

Största fördelen med SSD är dom korta svarstider man får, är mest PGA detta dom känns så mycket snabbare än en gammal hårdisk

Men vad du får, tja med en gnutta tur ca 2500:- men om du vill bli av med grejerna någorlunda snabbt får du krypa under 2000:- skulle jag tro

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

grejen är den att jag köpte en ssd idag, samsung 830 och de flesta får runt 450-500mb/sec med dom i tester och jag får runt 270mb/s efter lite läsning osv så kom jag och några på forumet fram till att det är för att 6gb/s slottarna är marvell, och marvell är väldigt sega och skapar jätte mycket problem! Så vill bli av med marvell i sata kontakterna så att ssdn blir snabbare.

Det spelar ingen roll kan jag börja med att säga, jag körde ASUS Rampage II Extreme X58 för ett par månader sen med SATA2 och en Corsair Force GT 120GB SSD, sedan bytte jag moderkortet till ett EVGA X58 SLI Classified som även det endast hade SATA 2, köpte sedan en till Corsair Force GT 120GB SSD så kör dom i Raid-0 nu, 222GB Partion och får ut i princip precis dubbla överföringshastigheten, från 300 (275MB/s) till 600 (550MB/s), märker absolut ingen skillnad på något vis

Att du fixerar på överföringshastigheten är ditt problem, allt du tror om det kan du radera och läsa på igen, användningsområdena för hög överföringshastighet är väldigt specifika, du kommer knappast märka minsta skillnad om du köper nytt moderkort, det är Access tiden man vill åt på en SSD, alltså när den letar upp filer behöver den inte söka runt på en platta, utan hittar det direkt, det är "SSD i ett nötskal", så överföringshastigheterna är mycket mindre viktigt

Rekommenderar STARKT att INTE byta ut Moderkort och CPU, som sagt du kommer inte märka skillnaden, du kommer bara förlora pengar, ork och tid

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Lagom (ir)relevant fråga: varför köpte du 1366 augusti förra året? Köpte du by chance begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Jo det finns flera portar som inte är marvell, men dom är bara 3gb/s och bara SATA 2 och inte SATA 3.

Vilket test använder du för att kolla hastigheten? Jag hade nämnligen samma problem, bytte moderkort och fick ut exakt samma resultat. diskarnas hastigheter är specificerade efter jättestora blocksektioner, inte de som windows vanligtvis använder -> du kommer alltså inte att märka någon skillnad

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det spelar ingen roll kan jag börja med att säga, jag körde ASUS Rampage II Extreme X58 för ett par månader sen med SATA2 och en Corsair Force GT 120GB SSD, sedan bytte jag moderkortet till ett EVGA X58 SLI Classified som även det endast hade SATA 2, köpte sedan en till Corsair Force GT 120GB SSD så kör dom i Raid-0 nu, 222GB Partion och får ut i princip precis dubbla överföringshastigheten, från 300 (275MB/s) till 600 (550MB/s), märker absolut ingen skillnad på något vis

Att du fixerar på överföringshastigheten är ditt problem, allt du tror om det kan du radera och läsa på igen, användningsområdena för hög överföringshastighet är väldigt specifika, du kommer knappast märka minsta skillnad om du köper nytt moderkort, det är Access tiden man vill åt på en SSD, alltså när den letar upp filer behöver den inte söka runt på en platta, utan hittar det direkt, det är "SSD i ett nötskal", så överföringshastigheterna är mycket mindre viktigt

Rekommenderar STARKT att INTE byta ut Moderkort och CPU, som sagt du kommer inte märka skillnaden, du kommer bara förlora pengar, ork och tid

Okej, känns mycket bättre nu skiter nog i nytt moderkort och cpu då! tack så jäkla mycket!

Skrivet av sirnicke:

Lagom (ir)relevant fråga: varför köpte du 1366 augusti förra året? Köpte du by chance begagnat?

Va så att mitt moderkort blev kortslutet och därmed slog ut cpun också, fick båda sakerna av ersättning av Alina systems. Så köpte dom inte då! utan fick bara nya då.

Skrivet av Gabbeo:

Vilket test använder du för att kolla hastigheten? Jag hade nämnligen samma problem, bytte moderkort och fick ut exakt samma resultat. diskarnas hastigheter är specificerade efter jättestora blocksektioner, inte de som windows vanligtvis använder -> du kommer alltså inte att märka någon skillnad

Crystaldiskmark

As ssd bechmark.

Permalänk
Medlem

När jag kör med intels 3gb/s får jag runt 270mb/sec, när jag kör med marvell runt 380mb/s

Tror jag löste det med marvell nu, förut så blåskärmade det när jag gjorde Sdd optimizer i samsungs egna programvara, men det är marvell 9813(?) drivrutinerna som gör det, körde nu och fick 383mb/s med marvell, körde också optimizer utan att få blåskärm så, jag kan köra med marvell portarna bara jag inte installerar drivrutinerna.

Vad tror ni om detta ? får ju mer fart med marvell, och nu kör jag utan drivrutiner = ingen bluescreen.

EDIT: passar på att fråga en sista sak, kan jag ändra någonstans i windows så att när jag har laddat ner ett program och ska installera det, så lägger den filerna på min lagringshårddisk E: för min ssd (C:) är min primary 1 hårddisk men vill ändå inte ha massa program på den, och då är det jobbigt att varje gång man måste trycka "bläddra" och sen välja E: .

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det spelar ingen roll kan jag börja med att säga, jag körde ASUS Rampage II Extreme X58 för ett par månader sen med SATA2 och en Corsair Force GT 120GB SSD, sedan bytte jag moderkortet till ett EVGA X58 SLI Classified som även det endast hade SATA 2, köpte sedan en till Corsair Force GT 120GB SSD så kör dom i Raid-0 nu, 222GB Partion och får ut i princip precis dubbla överföringshastigheten, från 300 (275MB/s) till 600 (550MB/s), märker absolut ingen skillnad på något vis

Att du fixerar på överföringshastigheten är ditt problem, allt du tror om det kan du radera och läsa på igen, användningsområdena för hög överföringshastighet är väldigt specifika, du kommer knappast märka minsta skillnad om du köper nytt moderkort, det är Access tiden man vill åt på en SSD, alltså när den letar upp filer behöver den inte söka runt på en platta, utan hittar det direkt, det är "SSD i ett nötskal", så överföringshastigheterna är mycket mindre viktigt

Rekommenderar STARKT att INTE byta ut Moderkort och CPU, som sagt du kommer inte märka skillnaden, du kommer bara förlora pengar, ork och tid

Sen vad jag hört så ska man väl aldrig defragmentera en ssd? bara den mekaniska ?

Permalänk
Medlem

Har en liknande setup med samma MB tycker ju iofs att ssd snurrar på rätt bra men har inte mätt hur snabb den är ,jag är bara nöjd som det är

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Skrivet av add9400:

När jag kör med intels 3gb/s får jag runt 270mb/sec, när jag kör med marvell runt 380mb/s

Tror jag löste det med marvell nu, förut så blåskärmade det när jag gjorde Sdd optimizer i samsungs egna programvara, men det är marvell 9813(?) drivrutinerna som gör det, körde nu och fick 383mb/s med marvell, körde också optimizer utan att få blåskärm så, jag kan köra med marvell portarna bara jag inte installerar drivrutinerna.

Vad tror ni om detta ? får ju mer fart med marvell, och nu kör jag utan drivrutiner = ingen bluescreen.

EDIT: passar på att fråga en sista sak, kan jag ändra någonstans i windows så att när jag har laddat ner ett program och ska installera det, så lägger den filerna på min lagringshårddisk E: för min ssd (C:) är min primary 1 hårddisk men vill ändå inte ha massa program på den, och då är det jobbigt att varje gång man måste trycka "bläddra" och sen välja E: .

Detta löste det för mig http://www.intowindows.com/change-default-installation-direct... .

Permalänk
Skrivet av add9400:

Sen vad jag hört så ska man väl aldrig defragmentera en ssd? bara den mekaniska ?

Japp, så är det. Man kan inte ens defragmentera en SSD om man nu försöker. Ialf i Windows 7 Ultimate med alla patcher.