Asus förbereder Radeon HD 7950 med uppdaterad DC2-kylare

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder Radeon HD 7950 med uppdaterad DC2-kylare

Taiwanesiska Asus ger AMD Radeon HD 7950 DirectCu II en omgång i utvecklingslabbet, och lanserar en förbättrad variant. Nytt är bland annat ett eget kretskort, samt en optimerad kylare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jättebra!

Permalänk

DcII är en bra kylare! ser fram imot detta, kanske skulle hamna i min burk om jag börja spela igen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Kanon, gillar DCII kylaren i nromala fall, blir den bättre så är det svårt att tacka nej!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den var skrämmande lik DCII-kylaren på HD 7970.

Permalänk

Den ser trevlig ut!

Är det bara jag som ser att PCI-Plåten längst ner vid skruvfästet är böjt?

Mvh M79

Tabbe
Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Så enda skillnaden på "TOP"-varianten och den vanliga är klockfrekvensen? Låter lite onödigt..

Permalänk
Medlem

Låter som ett trevligt kort. Dock finns ju rykten på 1GHz även på 7950. Då kan man ju hoppas att även ASUS-korten får lite trevligare siffror.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av HagSon:

Så enda skillnaden på "TOP"-varianten och den vanliga är klockfrekvensen? Låter lite onödigt..

Den är också upplåst, av någon konstig anledning låste de volten på det vanliga. Tyckte mitt var värt pengarna då det var tusen kr billigare på cdon ett tag:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av HagSon:

Så enda skillnaden på "TOP"-varianten och den vanliga är klockfrekvensen? Låter lite onödigt..

Tydligen så ska ASUS handplocka GPU:erna till TOP-varianterna för att de tydligen ska klara överklockning bättre, sedan smäller de på 100MHz extra åt en.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Har den feta DCUII på mitt 6950. Grymt nöjd.. detta på 7950/7970 kan inte vara sämre!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att köra dubbla 7950 eller dubbla 670, och jag har inte riktigt hittat svar på min fråga.

Går det att köra en DCII och en referensmodell för SLI/CFX?

Gissar på att Crossfire går, men inte SLI. Någon som kan upplysa mig?

Har en mATX-bräda med dubbla PCIe(X58) och dom sitter för nära varandra för att två DCII ska få plats.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Tydligen så ska ASUS handplocka GPU:erna till TOP-varianterna för att de tydligen ska klara överklockning bättre, sedan smäller de på 100MHz extra åt en.

Frågan är hur mycket handplockning som sker. Skulle vilja se ett diagram för en TOP-kärna mot en vanlig, och hur spridningen på överklockningskapaciteten ser ut. Är det bara GPUerna som skiljer sig, eller är det något annat som är bättre på TOP-varianterna?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Frågan är hur mycket handplockning som sker. Skulle vilja se ett diagram för en TOP-kärna mot en vanlig, och hur spridningen på överklockningskapaciteten ser ut. Är det bara GPUerna som skiljer sig, eller är det något annat som är bättre på TOP-varianterna?

Vad jag vet så är det inget annat som skiljer förutom den möjligheten att kunna överklocka mer än de vanliga DCII-korten

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erikssonown:

Den är också upplåst, av någon konstig anledning låste de volten på det vanliga. Tyckte mitt var värt pengarna då det var tusen kr billigare på cdon ett tag:)

Va? Så detta kortet går i princip inte att överklocka?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Va? Så detta kortet går i princip inte att överklocka?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Inväntar även jag svar på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Va? Så detta kortet går i princip inte att överklocka?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Jag köpte ett igår och volten är inte låst. Testade att överklocka till 1000Mhz och det var inga problem. Har inte testat högre så kan inte säga mer än så.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erikssonown:

Den är också upplåst, av någon konstig anledning låste de volten på det vanliga. Tyckte mitt var värt pengarna då det var tusen kr billigare på cdon ett tag:)

Skrivet av iFraja:

Jag köpte ett igår och volten är inte låst. Testade att överklocka till 1000Mhz och det var inga problem. Har inte testat högre så kan inte säga mer än så.

Hmm, kan någon reda ut vad som stämmer här?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Hmm, kan någon reda ut vad som stämmer här?

Eftersom alla dessa kort är ur samma sändning så är nog alla upplåsta. Finns kanske någon annan modell av samma kort som har låst volt med någon annan kombo av bokstäver eller nummer i namnet.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Full-size Displayport är ju trevligt, har det på mitt ASUS 6850, medan sambons nya PC med Sapphire 7850 bara har de små.

Kändes lite oroligt att trycka in den tjocka bildkabeln med en adapter i den lilla porten, när hon byggde ihop PCn för några veckor sedan. Den sitter ju lite småböjd nedåt av tyngden nu, så man får forma kabeln lite för säkerhets skull.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Va? Så detta kortet går i princip inte att överklocka?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Även om det inte går att höja volten så klockar 7900-serien riktigt högt på standardvolt. Har sett flera tester där man sagt att volthöjning endast gett 50-100mhz mer. I Sweclockers test gav volthöjning 80mhz

" Resultatet stannade vid 1 100 MHz – en ökning med 175 MHz över standardinställningarna. Minnet överklockades till 6 000 MHz GDDR5, eller 500 MHz mer än normalt.

Uppdatering 120131: Med färsk mjukvara och därmed möjlig spänningshöjning till 1,25 volt finns det ytterligare prestanda i Radeon HD 7970. Grafikprocessorn kan pressas upp till 1 180 MHz, och grafikminnet följer med till 6 400 MHz."
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Jag köpte ett HD7950 DCII och tror jag ska kunna klocka till minst 1050+ mhz på standardvolt efter vad jag sett i tester och på forum.
P.S. enligt vissa går det att höja volt på dessa kort så vill du kräma ur det sista så ska det gå.

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha försökt uppgradera till ett HD7970 DCII-kort så har mitt intresse för DCII-modellerna helt försvunnit. För det första är vissa kort låsta, de går öht inte att ändra spänning på. Sedan är kylaren inte speciellt tyst och kortet går väldigt varmt.

Även om vissa problem finns med Arctics Accelero Xtreme-kylare (förbrukad garanti på grafikkort, storlek och i viss mån monteringen) så är det i mitt tycke bästa att köra med ett referenskort med en AC Xtreme-kylare. Tysta kylare som även kyler bra. Enda tråkiga är att inga kort säljs med dessa från fabrik bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Efter att ha försökt uppgradera till ett HD7970 DCII-kort så har mitt intresse för DCII-modellerna helt försvunnit. För det första är vissa kort låsta, de går öht inte att ändra spänning på. Sedan är kylaren inte speciellt tyst och kortet går väldigt varmt.

Även om vissa problem finns med Arctics Accelero Xtreme-kylare (förbrukad garanti på grafikkort, storlek och i viss mån monteringen) så är det i mitt tycke bästa att köra med ett referenskort med en AC Xtreme-kylare. Tysta kylare som även kyler bra. Enda tråkiga är att inga kort säljs med dessa från fabrik bara.

Det finns lite olika DC(U)II kylare från Asus. Det finns en som är två PCI-slots hög och en som är 3 PCI-slots hög (tjock!). Det är den som är tjockare 3-slots som är den fina och tysta. Den andra varianten är inte alls lika effektiv och tyst och är en ganska "billigt" jobb från Asus. Jag har själv den tjocka och jag skulle inte bemöda mig att byta ut den mot en AC kylare.. Har själv en AC rev.2 på mitt gamla 4850. Där var det en vettig mod eftersom orginalkylaren var högkjudd och inte speciellt effektiv.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lacrits:

Det finns lite olika DC(U)II kylare från Asus. Det finns en som är två PCI-slots hög och en som är 3 PCI-slots hög (tjock!). Det är den som är tjockare 3-slots som är den fina och tysta. Den andra varianten är inte alls lika effektiv och tyst och är en ganska "billigt" jobb från Asus. Jag har själv den tjocka och jag skulle inte bemöda mig att byta ut den mot en AC kylare.. Har själv en AC rev.2 på mitt gamla 4850. Där var det en vettig mod eftersom orginalkylaren var högkjudd och inte speciellt effektiv.

HD7970 finns bara med en sorts kylare, den tjockare varianten. Vilket är den modell jag har testat alltså.