Vattenkylning för GPU+CPU. Funderingar ang. radiator, block och prestanda.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning för GPU+CPU. Funderingar ang. radiator, block och prestanda.

Jag funderar lite över det här mer vattenkylning då man ändå kan fixa det rätt billigt om man verkligen vill, och jag har lite allmänna funderingar sådär.
Jag sitter på en Phenom II 965 och ett GTX 670, jag tror det blir bortemot 300W totalt för dem båda, vilket blir en del värme. Skulle det fungera att sätta båda i samma loop (Radiator->Pump->GPU->CPU->Radiator exempelvis) och kyla båda med enbart en 240mm-radiator som man utrustat med t.ex. 4st SlipStreams eller något annat tyst (för låg ljudnivå är det jag är ute efter främst). Det handlar mest om om det skulle ge temperaturer som inte är problematiska, som minns jag rätt rekommenderar AMD att min Phenom II hålls under 62C t.ex, och jag vet inte vad GTX670 ska ligga under.

Så för att summera denna del, räcker en 240mm-radiator för att kyla en Phenom II och ett GTX 670 i samma loop med godkända temperaturer?

Sen, om jag sätter ett vattenblock på mitt 670, räcker det att det kyler GPU bara, eller måste jag även inkludera kylning för minnen? Jag är lite osäker på just vad det är referenskylaren jag har på kortet kyler för grejer, och behöver blocket jag använder vara lika stort som GPU, eller kan den vara större och gå utanför lite på bägge sidor, för på AMDs stockkylare gör det det om jag minns rätt. Annars är Kepler AFAIK 19x19mm, så skulle det räcka att då bara ha ett block som är just 19x19mm t.ex. så länge det passar monteringshålen (eller går att fästa på annat sätt)?

Sen har jag nästan lite dåligt samvete för att återigen skapa en frågetråd eftersom en sökning inte ger mig de svar jag behöver, för det har vi så förbannat många av för funderingar såsom dessa. Inte det att jag inte behöver lite expertishjälp :P, men skulle man inte kunna ta och skapa en allmän frågetråd under varje forumdel? (AFAIK så finns inte det i nuläget)

TLDR:
1. Går det fint att använda vattenblock som är större än (grafik)processorn man behöver kyla?
2. Går det att, i en loop, kyla CPU och GPU imed sammanlagd effekt på c:a 300W med 1 240mm-radiator med acceptabla temperaturer?
3. På ett Keplerkort såsom GTX670. Räcker det att kyla enbart GPU eller behöver även minnena kylning?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

tror det är på gränsen med en 240-rad ...

om du kollar här så ser du att de flesta 360-raddar ligger mellan 240-320 watt med riktiga fullflåsfläktar (härmed förkortat till FFF) ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

tror det är på gränsen med en 240-rad ...

om du kollar här så ser du att de flesta 360-raddar ligger mellan 240-320 watt med riktiga fullflåsfläktar (härmed förkortat till FFF) ...

Denna fråga intresserar mig också. Om man tittar på den länken du skickade så har han en diff på 10 C mellan luft och vatten när fläktarna går i 2191 RPM och kyler 306 W. Om temperaturdiffen går upp till 20 C och därmed vattnet håller en temp på 44 C bör kylningsförmågan öka markant. Han verkar dessutom använda 3 fläktar på sin 360 rad, med 4 fläktar på en 240 rad får man nog samma prestanda som 2 fläktar fast vid något lägre varvtal rimligtvis.

Min gissning är att med 4 fläktar på en 240 rad och 300W värme, om fläktarna jobbar ganska mycket, stannar vattentemperaturen under 44 C. Hade dock varit intressant att se samma grej som den här länken fast för 240 rads. Vad CPU har för temperatur i en vattenkylningslösning när vattentempen är 44 C vet jag dock inte.

Min tankegång för ovanstående är ungefär följande: 360rad kyler 3/2 bättre än 240 rad. Höjs skillnaden i temp mellan vatten och luft till det dubbla får du nästan dubbel kylförmåga. Dubbla fläktar på en rad tillåter dig att få samma kylförmåga vid lägre varvtal. Lite konservatismer på detta så hamnar man i ovanstående.

OBS Jag är inte en expert på vattenkylning, vill också kyla 1 phenom2x4 tillsammans med 7970 med EN 240 rad helst.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

http://martinsliquidlab.i4memory.com/XSPC-RS240-Radiator-Revi...

Den här länken stödjer att 240 rad klarar att kyla 300W. Den visar vad du får för vattentemperaturer med olika rpm på fläktar vid 300W. Återstår bara att hitta delta temperaturen mellan vatten och CPU.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

http://www.overclock.net/t/1069094/cpu-temp-v-s-chilled-water...

Verkar vara tveksamt att gå över 40 C vattentemp i en kylningsslinga. CPU temp under load kommer då enligt länken att ligga på 75 C vilket kanske inte är farligt eller extremt mycket men ändå ganska högt.

AMD rekommenderar att en phenom hålls under 62 C säger du? Detta låter lite väl lågt tycker jag. Då bör du iallafall hålla vattentempen strax under 30 C... Detta är kanske inte möjligt under riktigt varma sommardagar då temperaturen inomhus för många kan vara uppemot 30 C.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

http://www.overclock.net/t/1069094/cpu-temp-v-s-chilled-water...
AMD rekommenderar att en phenom hålls under 62 C säger du? Detta låter lite väl lågt tycker jag.

http://products.amd.com/(S(rgqncs45lnju1s55v32kefv3))/pages/D...

Nu gäller det en 955:a och inte en 965:a, men det är ju precis samma processor. Max Temp säger 62C där t.ex, så om processorn i load går upp till 75C
så är det inte särskilt bra.

---

Så 240mm är alltså i minsta laget när det gäller att kyla allt med vatten?
Frågan är ju om det är värt att försöka med 240mm och sen stoppa in en 120mm-radiator i loopen om det är så att det
blir svårt att kyla allt ordentligt med 240, men då skulle man lika gärna kunna köra på en 360 radiator och ha den utanför chassit.

Och kan inte en liten reservoar få saker att svalna av någon grad eller tre också för att hjälpa till?

Om man sen vattenkyler CPU och GPU så skulle det väl egentligen räcka med att ha 2st 800RPMs Gentle Typhoon eller liknande som chassifläktar, för då finns det ju ingenting inuti som behöver ha frisk luft. Nätaggregatet hämtar ingen luft innifrån chassit ändå.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Så 240mm är alltså i minsta laget när det gäller att kyla allt med vatten?
Frågan är ju om det är värt att försöka med 240mm och sen stoppa in en 120mm-radiator i loopen om det är så att det
blir svårt att kyla allt ordentligt med 240, men då skulle man lika gärna kunna köra på en 360 radiator och ha den utanför chassit.

Och kan inte en liten reservoar få saker att svalna av någon grad eller tre också för att hjälpa till?

Om man sen vattenkyler CPU och GPU så skulle det väl egentligen räcka med att ha 2st 800RPMs Gentle Typhoon eller liknande som chassifläktar, för då finns det ju ingenting inuti som behöver ha frisk luft. Nätaggregatet hämtar ingen luft innifrån chassit ändå.

120+240 ska ge samma möjlighet att flytta värmeenergin från vattnet till luften som en 360. Det som ställer till ekvationen lite är att du får troligen mer slang och dubbla uppsättningar ändtankar som ger mer motstånd i vattenloopen vilket kan ge sämre kylning. Samtidigt får du mer vattenmassa som tar längre tid att värma upp när processorn jobbar. Bästa sättet att öka vattenmassan är dock att ha en stor reservoar som placerad/kopplad så den inte ger för stort mottryck.
Visst går det att använda en reservoar för att ge extra kylning men då bör den vara placerad utanför chassit och gjord i ett värmeledande material (metall?)

Angående chassifläktar så har du ju fortfarade sydbrygga, strömförsörjning och minnen som behöver ett luftflöde för att inte överhetta men radiatorfläktar hjälper ju till med det om de är monterade i öppningar för chassifläktar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag skulle inte köpa en 360 rad och ha utanför chassit utan snarare inleda med en 240 rad montera den inne i chassit och prova. En 120 rad går ju defenitivt att få in samtidigt som en 240 rad någonstans i chassit. I mitt CoolerMaster HAF 922 så får jag plats med en 240 i taket och sen har jag eventuellt 3 alternativ för en 120 rad, bak i chassit(om inte tak radden blockerar den platsen på nått sätt), botten av chassit (om inte nätdelen är för stor), samt fronten av chassit (kräver nog att hårddiskburarna tas bort men med 4-5 5,25" platser får jag plats med mina diskar där).

Du har ju dessutom olika tjocklek på radiatorer, EK har t.ex. 240 radiatorer i två olika storlekar och då är det ju rimligt att anta att den tjockare ger mer akylningsförmåga. XSPC eller vad de heter har dock radiatorer anpassade för långsamtgående fläktar vilket du verkar vilja köra på, vet inte hur det är med EK radiatorerna men många individer på forumet verkar rekommendera XSPC (eller vad de nu heter) framför EK radiatorer.

Köp en högkvalitativ 240 rad av tjockaste lagret och tänk till rejält på fläktvalet till radiatorn så kan det nog gå. Jag läste på Coolingstuff eller någon annan sån sida att många tenderar att överdimensionera radiatorbehovet. Det är väl ingen risk att du gör iallafall om du tar en 240 rad!

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Köp en högkvalitativ 240 rad av tjockaste lagret och tänk till rejält på fläktvalet till radiatorn så kan det nog gå. Jag läste på Coolingstuff eller någon annan sån sida att många tenderar att överdimensionera radiatorbehovet. Det är väl ingen risk att du gör iallafall om du tar en 240 rad!

Låter bra.
Då vet jag vad jag ska börja kolla på.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Glöm absolut inte att berätta hur det gått för dig sen. Jag hade nämligen tänkt mig att göra så för 1 grafikkort och 1 processor. Funkar det bra/dåligt för dig påverkar mitt val. Du blir provkanin lite...

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Skall du köra utan tank?

Du kommer ha problem att få ut luften ur systemet samt ha svårt att fylla på det, vilket är extremt viktigt i riktiga vattenkylningslösningar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

En 240 rad är helt lungt för en processor och ett grafikkort. Dina komponenter är inte de varmaste heller. Har du plats i chassit skulle jag dock kört med en 360 ändå. Knappt 100kr dyrare som ger möjlighet att köra ännu tystare fläktar eller för att få ännu lägre temperaturer om så önskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Glöm absolut inte att berätta hur det gått för dig sen. Jag hade nämligen tänkt mig att göra så för 1 grafikkort och 1 processor. Funkar det bra/dåligt för dig påverkar mitt val. Du blir provkanin lite...

Det kommer nog dröja en månad eller två innan jag verkligen tar och beställer allt och får allt inmonterat skulle jag tro.
Arbetar mycket nu under sommaren, flyttar sen upp till Luleå i mitten av Augusti för att plugga, och tyst dator faller lite längre ner på prioriteringslistan.
Jag får inte lön förän om några veckor, och jag beställer inget hit till Värmland heller utan först när jag har en adress i Luleå.

Tråden här är liksom lite mer åt om det över huvud taget är värt att lägga energi på det.
Men helt klart är det ju det , så jag ska börja kolla på vilka alternativ som finns, totala priser, vartifrån man ska handla, vad man ska handla etc. nu i alla fall
så jag bara kan slänga iväg en order sen när jag har någonstans att skicka det. Sen så antar jag att skaffar man ett system nu så kommer det gå att använda i framtiden också. Visst kanske man behöver byta ett kylblock eller två, men processorer och grafikkort blir ju bara mindre och mindre energikrävande..

Skrivet av _NsMs_:

En 240 rad är helt lungt för en processor och ett grafikkort. Dina komponenter är inte de varmaste heller. Har du plats i chassit skulle jag dock kört med en 360 ändå. Knappt 100kr dyrare som ger möjlighet att köra ännu tystare fläktar eller för att få ännu lägre temperaturer om så önskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är storleken. Skulle väl kunna byta chassi, fast det är jag inte särskilt sugen på, och även om jag gör det blir 360mm-radiator fortfarande oerhört otympligt. I mitt nuvarande går det precis in en 240mm-radiator (De brukar vara knappt 260mm AFAIK med slangfästen) om jag gör lite oerhört lätt modifikation. Nog för att jag kan ha radiatorn utanför chassit, men det känns mer praktiskt att ha allt inuti.

Om processorn ligger i 30 eller 50C spelar mig faktiskt ingen roll, så länge allt håller sig under de rekommenderade maxtemperaturerna så är det lugnt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Oroa dig inte för sämre flöde för att du har en extra rad och lite mer slang, vattenflödet gör väldigt lite för kylningen så länge det ligger över ungefär 1 gallon per minute (standardmått). Så länge din pump orkar dra runt det kommer en 120 rad göra mer för din kylning. Den gamla visdomen har alltid varit 120mm per komponent som kyls som minimum fungerar rätt bra även om den inte riktigt stämmer med dom varmaste korten längre. Mer vatten i systemet, dvs större tank gör bara att det tar någon minut längre att värma upp vattnet till sitt jämnviktsvärde. Dubbla fläktar ger en del skillnad men långt ifrån dubbel kylning. Satsa på grejer av bra kvalite så blir du mer nöjd med det i slutändan och om det skulle visa sig att en ensam 240 är på gränsen köp en 120 till.

Visa signatur

Simlärare