Har en processor fråga som nån kanske kan hjälpa mig med?

Permalänk

Har en processor fråga som nån kanske kan hjälpa mig med?

Kollar just nu på en HP ENVY Ultrabook 4-1090EO och undrar en sak
Vad är det för skillnad på en Intel Core i5 3317U processor och en Intel Core i3 2367M processor?
Nån som vet om det skiljer mycket?
Priset är 1000 SEK högre på den ena datorn, annars är det exakt samma spec.

Permalänk

i5 processorerna har 4 kärnor, i3 processorerna har 2 kärnor. Någon annan får ta över och förklara lite mer exakt då jag inte är så värst kunnig på det ämnet.

Permalänk

Hahahah, ja det blev jag ju verkligen klokare på, bra svar

Permalänk
Medlem

Antal kärnor är största skillnaden

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fler kärnor = fler trådar = snabbare om man kör flertrådade program/olika program samtidigt.
Dessutom kör i5:an i 1.7 GHz och i3:an i 1.4 GHz, så den är snabbare. i5:an har även ett turboläge som gör att den kan gå upp till 2.6 GHz (tror det är när inte alla kärnorna används, men kan kanske gå med alla kärnor med lite pillande).`
Vad ska datorn användas till? Behöver du mycket kraft?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Jag kommer mest att använda den till jobbet varje dag, men även till vanligt surfande, film tittande, etc. Jag skulle vilja säga ganska vanligt användande.
Om man tänker långsiktigt, har det någon betydelse då?

Permalänk
Medlem

i5 har inte per definition 4 kärnor. Det gäller inte ens stationära datorer. Endast processorer till bärbara datorer som har ett Q i namnet är fyrkärniga.

Permalänk

Och med det menas det? Mao, är det står skillnad mellan de olika processorerna?
Jag är kass på sånt här...

Permalänk

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-2367M-Notebook-Pro...
http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-3317U-Notebook-Pro...

Intel Core i3-2367M använder sig av den förra generationens processorteknik "Sandy Bridge".
Har grafikkretsen Intel HD Graphics 3000 inbyggt.

Intel Core i5 3317U använder sig av den senaste generationens processorteknik "Ivy Bridge".
Har grafikkretsen HD Graphics 4000 inbyggt.

Båda är så kallade ULV baserade processorer, d v s gjorda för att dra mindre energi och därmed också alstra mindre värme.

Båda har 2 fysiska kärnor och 4 "virtuella trådar".
Båda drar som max 17 watt.

I mätprestandaprogrammet Cinebench R10 får Core i3 2367M 4135 poäng och Core i5 3317U får 7104 poäng.

Core i5 modellen är alltså märkbart snabbare men Core i3 modellen räcker till för enklare ändamål.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vi gör det enkelt:

Intel Core i5 3317U välldigt strömsnål, ganska snabb, nyaste tekniken

Intel Core i5 3317U ganska strömsnål, medelsnabb, lite äldre teknik

Den översta drar mindre ström per utträttad uppgift, är lite snabbare och baseras på lite nyare teknik (teknik som möjliggör tidigare nämnt mer strömsnålhet och bättre prestanda gentemot äldre teknik)

Överlag sett är det dock ingen världsskillnad mellan dessa enheter, men viss finns en fördel till den översta, den är även placerad i en högra prisklass ( i5 respektive i3, där högre siffra är högre prisklass)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusnns:

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-2367M-Notebook-Pro...
http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-3317U-Notebook-Pro...

Intel Core i3-2367M använder sig av den förra generationens processorteknik "Sandy Bridge".
Har grafikkretsen Intel HD Graphics 3000 inbyggt.

Intel Core i5 3317U använder sig av den senaste generationens processorteknik "Ivy Bridge".
Har grafikkretsen HD Graphics 4000 inbyggt.

Båda är så kallade ULV baserade processorer, d v s gjorda för att dra mindre energi och därmed också alstra mindre värme.

Båda har 2 fysiska kärnor och 4 "virtuella trådar".
Båda drar som max 17 watt.

I mätprestandaprogrammet Cinebench R10 får Core i3 2367M 4135 poäng och Core i5 3317U får 7104 poäng.

Core i5 modellen är alltså märkbart snabbare men Core i3 modellen räcker till för enklare ändamål.

Tack, slapp jag Dessutom förklarade du bättre än vad jag gjort.

TS: Beror på prisskillnaden och vad du föredrar att kompromissa med. En i3 kommer att fungera till det du ska men en i5 kommer klara det lite snabbare och till FullHD-film är nog HD4000 ett bättre val.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svante100:

Jag kommer mest att använda den till jobbet varje dag, men även till vanligt surfande, film tittande, etc. Jag skulle vilja säga ganska vanligt användande.
Om man tänker långsiktigt, har det någon betydelse då?

Hej,
Om personer behöver fråga brukar jag skippa prestandasiffrorna, du vill veta vad skillnaden är i praktiken. Vi kan ta ett svenskt bilexempel: Volvo i3 med 140 hästar eller Volvo i5 med 170 + turbo.
I praktiken klarar båda processorerna den landsvägskörning du kommer använda dem för och du kommer aldrig märka någon stor skillnad. Det finns ett ställe där i5 är bättre och det är filmer/video (omkörning).

i5 är väldigt mycket bättre på Blu-Ray och i viss mån HD film som streamas från nätet (YouTube HD och liknande).

Mitt råd: Undvik HP! Dom har högst felprocent av alla stora tillverkare jag känner till. Läs till exempel denna artikel, bygger på rapport från Squaretrade. http://smidgenpc.com/2010/05/07/laptop-reliability-ratings-wh... Asus, Toshiba, Apple, Sony och (min personliga PC favorit) Dell ska du hålla dig till.

Om du trots allt väljer denna HP så får du för dedär 1000kr extra en Volvo V70 XC, du kommer fram till sommarstugan även dendär enstaka gången när vägen regnade bort. Alltså du slipper hack vid streamad film och andra enstaka tillfällen. Köp premium.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Hej,
Om personer behöver fråga brukar jag skippa prestandasiffrorna, du vill veta vad skillnaden är i praktiken. Vi kan ta ett svenskt bilexempel: Volvo i3 med 140 hästar eller Volvo i5 med 170 + turbo.
I praktiken klarar båda processorerna den landsvägskörning du kommer använda dem för och du kommer aldrig märka någon stor skillnad. Det finns ett ställe där i5 är bättre och det är filmer/video (omkörning).

i5 är väldigt mycket bättre på Blu-Ray och i viss mån HD film som streamas från nätet (YouTube HD och liknande).

Mitt råd: Undvik HP! Dom har högst felprocent av alla stora tillverkare jag känner till. Läs till exempel denna artikel, bygger på rapport från Squaretrade. http://smidgenpc.com/2010/05/07/laptop-reliability-ratings-wh... Asus, Toshiba, Apple, Sony och (min personliga PC favorit) Dell ska du hålla dig till.

Om du trots allt väljer denna HP så får du för dedär 1000kr extra en Volvo V70 XC, du kommer fram till sommarstugan även dendär enstaka gången när vägen regnade bort. Alltså du slipper hack vid streamad film och andra enstaka tillfällen. Köp premium.

Perfekt, det är exakt den sortens svar jag gillar, jämförelse som de flesta kan relatera till, tack!
I regel så streammar jag sport, annars brukar jag *host host* ladda ner film...;)
Om man t ex skulle jämföra i5 med snabbheten på en Mac dator, har står den sig då? Har du någon aning?

Är mest sugen på en Ultrabook dator, ja iaf den stilen, tunn och lätt, runt 14 tums skärm, max 8 000. Om nu HP har så dålig statisk så kanske jag kolla runt lite mer, har du nåt förslag?

Permalänk

Jag tänkte passa på att låna tråden och fråga en snabb fråga. Ska köpa en i5 till min nya dator, och jag undrar vad skillnaden är mellan i5 3570 och i5 3570K? Har sett att Intel har ett "K" i slutet på deras olika modellnamn, vad är grejen med detta "K"?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Jag tänkte passa på att låna tråden och fråga en snabb fråga. Ska köpa en i5 till min nya dator, och jag undrar vad skillnaden är mellan i5 3570 och i5 3570K? Har sett att Intel har ett "K" i slutet på deras olika modellnamn, vad är grejen med detta "K"?

K-modellerna har upplåst multipel och går att överklocka.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

K modellen kan du ändra frekvensen på hur mycket du vill. (du överklockar den)

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk

Så om jag inte är intresserad av att överklocka så är K-modellen inget för mig?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av straatMan:

Så om jag inte är intresserad av att överklocka så är K-modellen inget för mig?

Jodå.

1) Om du ändrar dig, du kanske får för dig att överklocka en dag (finns till och med extremt enkla one-click OC på många brädor). Eller låter någon annan göra det åt dig.
2) Andrahand, ska den en dag säljas vidare så är det mer attraktivt med K-modellen.
3) Inköpspris? Tittade runt lite och skillnaden i pris verkar vara typ en femtiolapp? I vissa butiker har jag även sett K-modellen till ett lägre pris än den "vanliga".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Jodå.

1) Om du ändrar dig, du kanske får för dig att överklocka en dag (finns till och med extremt enkla one-click OC på många brädor). Eller låter någon annan göra det åt dig.
2) Andrahand, ska den en dag säljas vidare så är det mer attraktivt med K-modellen.
3) Inköpspris? Tittade runt lite och skillnaden i pris verkar vara typ en femtiolapp? I vissa butiker har jag även sett K-modellen till ett lägre pris än den "vanliga".

Men prestandamässigt, märker jag någon skillnad? För det är på Komplett jag har tänkt inhandla min dator, och om man jämför processorerna så har ju den vanliga modellen mycket fler "Arkitekturegenskaper". Notera dock att användningsområdet för mig och min dator är 98% spelande och resten surfning.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Men prestandamässigt, märker jag någon skillnad? För det är på Komplett jag har tänkt inhandla min dator, och om man jämför processorerna så har ju den vanliga modellen mycket fler "Arkitekturegenskaper". Notera dock att användningsområdet för mig och min dator är 98% spelande och resten surfning.

Förutom den upplåsta multiplen är det ingen skillnad på dem.

För spelande är det aldrig fel att överklocka lite.....

[Edit] Oj, det var tydligen skillnader, http://ark.intel.com/compare/65702,65520

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Förutom den upplåsta multiplen är det ingen skillnad på dem.

För spelande är det aldrig fel att överklocka lite.....

[Edit] Oj, det var tydligen skillnader, http://ark.intel.com/compare/65702,65520

Jo såg också dom skillnaderna när jag var inne på deras hemsida och jämförde. Frågan är ju, om man väljer K-modellen, vad det är man missar som man kommer märka när man spelar?

Om jag ska vara ärlig låter det lockande att ha en klocknings-ready processor om man nu ska göra det i framtiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av straatMan:

Jo såg också dom skillnaderna när jag var inne på deras hemsida och jämförde. Frågan är ju, om man väljer K-modellen, vad det är man missar som man kommer märka när man spelar?

Om jag ska vara ärlig låter det lockande att ha en klocknings-ready processor om man nu ska göra det i framtiden.

För spelande missar den absolut ingenting.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

För spelande missar den absolut ingenting.

Okej. Bra att veta! Men om det nu skulle vara så att jag får för mig att vilja testa klockning, generellt, hur mycket kan man klocka med originalkylningen som medföljer processorn? Det är säkert svårt att svara på, men uppskattningsvis, om man tar i5 3570k som exempel?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |