Permalänk

H100 push eller pull? - Hjälp snabbt!

Ska installera H100 i ett 650d och undrar vad som är bäst?

Fläktar som suger från radiatorn
Radiator

eller

Radiator
Fläktar som blåser på radiatorn

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att de allra flesta monterar fläktarna på, så att de ska blåsa igenom rad och ut ur chassit.
Så gjorde jag med mitt H40 iaf.

Permalänk
Medlem

Utan att veta säkert, men de låter mest logiskt att fläktarna ska blåsa på radiatorn eftersom de ska kyla radiatorn.
Suger de så tar de ju bara bort varmluft och bidrar inte till att kyla ner öht utan mer bibehålla samma temp på den.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

Hade jag bara haft nog till en sida hade jag satt push

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Om du sätter fläktarna som Pull så kommer det också in luft mellan fläkt och radiator och denna luft bidrar inte med någon kylning.
Så Push borde vara det optimala.

Permalänk

med pull så slipper du montera av fläktarna när du ska rensa bort dammet som kommer samlas på radiatorn. tror inte det är nån speciellt stor temp skillnad, om ens nån vid Push vs pull

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

En radiator, kondensor eller förångare skall alltid ha fläkten monterad så fläkten suger genom värmeväxlaren, detta för att fördela luftflödet över hela värmeavledningsytan. Trycker du luft genom kommer du endast få luftflöde som i en cirkel där fläktvingarna rör sig. Man tappar en hel del av kyleffekten om du tryckerluft, i vissa fall enda upp till 40%.

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Ska installera H100 i ett 650d och undrar vad som är bäst?

Fläktar som suger från radiatorn
Radiator

eller

Radiator
Fläktar som blåser på radiatorn

Skrivet av Jonas_1124:

En radiator, kondensor eller förångare skall alltid ha fläkten monterad så fläkten suger genom värmeväxlaren, detta för att fördela luftflödet över hela värmeavledningsytan. Trycker du luft genom kommer du endast få luftflöde som i en cirkel där fläktvingarna rör sig. Man tappar en hel del av kyleffekten om du tryckerluft, i vissa fall enda upp till 40%.

Fast Corsair själva rekommenderar att man ska låta fläkten trycka luften genom radiatorn, och dessutom in från baksidan av chassit vilket jag tycker är lite konstigt då det sabbar luftflödet i datorn:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PUxo...

Permalänk

Det blev iaf push. Men har större problem än det nu: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Jonas_1124:

En radiator, kondensor eller förångare skall alltid ha fläkten monterad så fläkten suger genom värmeväxlaren, detta för att fördela luftflödet över hela värmeavledningsytan. Trycker du luft genom kommer du endast få luftflöde som i en cirkel där fläktvingarna rör sig. Man tappar en hel del av kyleffekten om du tryckerluft, i vissa fall enda upp till 40%.

Hur är det med bara pull jämfört med 2fläktar, en på varje sida? Kan tänka mig att det ändå hjälper lite på tätare radiatorer som brukar sitta på färdigbyggda vattenkylare. Men "riktiga" radiatorer, tex de som EK gör är väl mycket mindre täta? Hjälper det alls att köra pusg&pull på dem, eller är det bättre att bara ha en fläkt som drar igenom luften?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Utan att veta säkert, men de låter mest logiskt att fläktarna ska blåsa på radiatorn eftersom de ska kyla radiatorn.
Suger de så tar de ju bara bort varmluft och bidrar inte till att kyla ner öht utan mer bibehålla samma temp på den.

Trollscience deluxe

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Utan att veta säkert, men de låter mest logiskt att fläktarna ska blåsa på radiatorn eftersom de ska kyla radiatorn.
Suger de så tar de ju bara bort varmluft och bidrar inte till att kyla ner öht utan mer bibehålla samma temp på den.

du vet att det inte "kyler" genom att bara blåsa luft va? och om det tar bort varmluft, hur kyler det inte då om varmluften försvinner?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Ska installera H100 i ett 650d och undrar vad som är bäst?

Fläktar som suger från radiatorn
Radiator

eller

Radiator
Fläktar som blåser på radiatorn

jag har haft båda hållet sommar uppåt ,vinter neråt

Permalänk
Medlem

satt just och testade att stänga av var fläkt för sig och push fläkten gav helt klart bättre temps på min 620.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Inaktiv

Såhär har jag i ett mindre chassi med H100. Ligger runt 30, aldrig varit över 40 grader.
Värkar kanske dumt att blåsa ut ljummen luft från chassit genom radiator, men tempen är låg så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

med pull så slipper du montera av fläktarna när du ska rensa bort dammet som kommer samlas på radiatorn. tror inte det är nån speciellt stor temp skillnad, om ens nån vid Push vs pull

Det här.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC