Datorn krashar konstigt vid överklockning.

Permalänk
Medlem

Datorn krashar konstigt vid överklockning.

I mitten av december förra året beställde jag en ny dator. Vad jag har kan ni se i signaturen. Som ni förstår så köper man inte ett moderkort i den klassen utan att syssla med lite överklockning och det är precis det jag har gjort. Tyvärr verkar jag ha ett problem med att datorn kraschar när jag kommer upp i över 4.2 GHz. Här är en beskrivning av ungefär vad som har hänt och vad som händer.

Krascherna: Datorn startar om sig. Helt utan bluescreen eller något annat felmeddelande. Precis som när man rycker strömkontakten eller trycker på reset-knappen. Finns inget mönster om när det sker heller. Kan vara i gaming, surfning, stresstest eller filmtittande.

I början när jag började överklocka för att hitta max-klocken så kom jag fram till att 4.9 GHz var stabilt över testsviter i Prime95 och Intel Burntest utan allt för höga temperaturer eller spänningar. (runt 70°C och 1.40V).
Körde i 4,9 en vecka eller två när datorn helt plötsligt kraschade enligt beskrivningen ovan. När jag startade om den (en krasch är ingen krasch ) så fortsatte den att krasch med allt från några minuters till några timmar mellanrum. Tänkte då att 4,9 kanske är att dra det lite väl långt så jag sänkte till 4,8 och då var datorn stabil några veckor innan nästa krasch dök upp. Sedan kraschade den återigen frekvent på samma sätt som den gjort vid 4,9. Sänkte då till 4,7 och samma mönster uppenbarade sig där. Stabilt ett par veckor och sedan frekventa krascher.

Såhär fortsatte det över de nästkommande månaderna att jag fick sänka 100Mhz med några veckors mellanrum ända tills jag kom ner till 4,2 där det verkade stabiliseras. Detta är naturligtvis inte normalt att en Sandy Bridge klockar så dåligt men jag tänkte att det kanske är nätagget som är lite slitet så att det inte kan leverera tillräcklig spänning och helt enkelt stänger av sig. Att byta ett nätagg är ju tråkigt så jag tänkte att jag gör det vid nästa uppgradering när jag ändå ska skruva i datorn. Köpte ett par GTX680 för ett tag sedan och köpte då samtidigt ett NZXT HALE90 1000W och tänkte att nu ska det väl fungera men direkt när jag satte upp den på 4,6 (som är långt under den första gränsen på 4,9) så kraschade datorn igen.

Då är det troligtvis något annat än nätagget.

Testade då att plocka ur minnen så jag bara hade 4 gig kvar i minneskanal D_1 (som det ska vara med endast en minnessticka enligt ASUS-manual.) Då verkade det vara stabilt. Körde 2-3 dagar i 4,7 GHz utan en enda krasch. Testade att sätta tillbaka minnet som satt i slot B (har märkt upp dem) och då kraschade den efter en halvdag eller liknande. Testade då att sätta i ett annat minne i slot B och då var det stabilt en hel dag men sedan kraschade den igen. Testade att sätta i minnena i B_2 och D_2 sloten istället men då vägrar datorn att ens POSTa.
Testade också att öka minnesspänningen till 1,65V och det var också stabilt i ca 1 dag innan krascherna dök upp igen.

Jag har en teori om att det är en lödning (i eller i närheten av minneskanal B) som är lite glapp och när man kört ett par timmar med diverse olika belastningsgrader har värmen gjort så att lödningen släpper kontakten och är därför väldigt instabil efter det. Dock efter att jag varit där och bytt ut minnet så har jag ju fysiskt tryckt på moderkortet och därmed kanske petat tillbaka lödningen så den får kontakt igen och det är därför den efter ett byte är stabil en halvdag till en dag.

Just nu är jag tillbaka på en minnessticka och 4,8 GHz för att se om det är stabilt under en längre tid.

Ber om ursäkt att det blev så långt men det är inte helt lätt att felsöka ett fel utan felmeddelande utan man får gå på en generell känsla.
Har ni några idéer om vad som kan vara fel? Har jag missat något test jag kan göra.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Hedersmedlem

värkar som du har för klent nättagg

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

NZXT HALE90 1000W..för klent nättagg?..Ha nej

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

värkar som du har för klent nättagg

1000w tror jag räcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

värkar som du har för klent nättagg

Helt fel, 1000w är mer än tillräckligt för den setupen.

Vilket moderkort är det du har? Jag hade liknande problem när jag körde SLI och överclock och problemet stammade från att moderkortet inte klarade av att leverera tillräckligt med ström till samtliga komponenter. Jag fick dock regelrätta BSOD och inte avstängningar som du beskrev.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Helt fel, 1000w är mer än tillräckligt för den setupen.

Vilket moderkort är det du ?

ASUS Rampage IV Extreme står det:-)

Permalänk
Medlem

1,4v låter väldigt högt, CPUn kanske har skadats lite pga det?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

ASUS Rampage IV Extreme står det:-)

haha, lite tidigt för mig än!

Det moderkortet har väll extraförsedda strömkontakter för att kunna klara av sli/crossfire konfigurationer? Använder du dem?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

lyft av cpun och kolla om det brunt eller svart i cpu socklen eller på undersidan på din cpu din beskrivning låter exakt som någon som kört för hög klock och hög vcore under för lång tid så kislet i cpun börjat degraderats. Så ta och plocka isär och ta en bild åt oss.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Helt fel, 1000w är mer än tillräckligt för den setupen.

Vilket moderkort är det du har? Jag hade liknande problem när jag körde SLI och överclock och problemet stammade från att moderkortet inte klarade av att leverera tillräckligt med ström till samtliga komponenter. Jag fick dock regelrätta BSOD och inte avstängningar som du beskrev.

Som sagt ett ASUS Rampage IV Extreme. Det finns ett extra uttag på moderkortet föra tt kunna ge mer ström till grafikkorten om man kör flera. På samma sätt som det alltid finns en 4- eller 8-pinnars till CPU så finns det här en 6-pinnars till grafikkorten. Om jag drar ur den så bluescreenar datorn när Windows laddas men med den fungerar det.

Skrivet av Michaelo:

1,4v låter väldigt högt, CPUn kanske har skadats lite pga det?

Funderade också på det ett tag men vad jag kan hitta på diverse forum så säger de flesta att 1,40-1,45 är relativt safe att köra. Vissa säger också att Intel lite halvofficiellt har sagt att 1,52 kan man köra utan att skada processorn allt för mycket. Har tyvärr inte hittat det från en säkrare källa än forumkommentarer på några olika forum. Hur som helst borde inte 1,40 göra en extremt snabb degradering när det uppenbarligen finns ganska många som anser att det är safe.

Skrivet av Juckpuck:

lyft av cpun och kolla om det brunt eller svart i cpu socklen eller på undersidan på din cpu din beskrivning låter exakt som någon som kört för hög klock och hög vcore under för lång tid så kislet i cpun börjat degraderats. Så ta och plocka isär och ta en bild åt oss.

Gör detta direkt. Återkommer om en stund.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

I mitten av december förra året beställde jag en ny dator. Vad jag har kan ni se i signaturen. Som ni förstår så köper man inte ett moderkort i den klassen utan att syssla med lite överklockning och det är precis det jag har gjort. Tyvärr verkar jag ha ett problem med att datorn kraschar när jag kommer upp i över 4.2 GHz. Här är en beskrivning av ungefär vad som har hänt och vad som händer.

Krascherna: Datorn startar om sig. Helt utan bluescreen eller något annat felmeddelande. Precis som när man rycker strömkontakten eller trycker på reset-knappen. Finns inget mönster om när det sker heller. Kan vara i gaming, surfning, stresstest eller filmtittande.

I början när jag började överklocka för att hitta max-klocken så kom jag fram till att 4.9 GHz var stabilt över testsviter i Prime95 och Intel Burntest utan allt för höga temperaturer eller spänningar. (runt 70°C och 1.40V).
Körde i 4,9 en vecka eller två när datorn helt plötsligt kraschade enligt beskrivningen ovan. När jag startade om den (en krasch är ingen krasch ) så fortsatte den att krasch med allt från några minuters till några timmar mellanrum. Tänkte då att 4,9 kanske är att dra det lite väl långt så jag sänkte till 4,8 och då var datorn stabil några veckor innan nästa krasch dök upp. Sedan kraschade den återigen frekvent på samma sätt som den gjort vid 4,9. Sänkte då till 4,7 och samma mönster uppenbarade sig där. Stabilt ett par veckor och sedan frekventa krascher.

Såhär fortsatte det över de nästkommande månaderna att jag fick sänka 100Mhz med några veckors mellanrum ända tills jag kom ner till 4,2 där det verkade stabiliseras. Detta är naturligtvis inte normalt att en Sandy Bridge klockar så dåligt men jag tänkte att det kanske är nätagget som är lite slitet så att det inte kan leverera tillräcklig spänning och helt enkelt stänger av sig. Att byta ett nätagg är ju tråkigt så jag tänkte att jag gör det vid nästa uppgradering när jag ändå ska skruva i datorn. Köpte ett par GTX680 för ett tag sedan och köpte då samtidigt ett NZXT HALE90 1000W och tänkte att nu ska det väl fungera men direkt när jag satte upp den på 4,6 (som är långt under den första gränsen på 4,9) så kraschade datorn igen.

Då är det troligtvis något annat än nätagget.

Testade då att plocka ur minnen så jag bara hade 4 gig kvar i minneskanal D_1 (som det ska vara med endast en minnessticka enligt ASUS-manual.) Då verkade det vara stabilt. Körde 2-3 dagar i 4,7 GHz utan en enda krasch. Testade att sätta tillbaka minnet som satt i slot B (har märkt upp dem) och då kraschade den efter en halvdag eller liknande. Testade då att sätta i ett annat minne i slot B och då var det stabilt en hel dag men sedan kraschade den igen. Testade att sätta i minnena i B_2 och D_2 sloten istället men då vägrar datorn att ens POSTa.
Testade också att öka minnesspänningen till 1,65V och det var också stabilt i ca 1 dag innan krascherna dök upp igen.

Jag har en teori om att det är en lödning (i eller i närheten av minneskanal B) som är lite glapp och när man kört ett par timmar med diverse olika belastningsgrader har värmen gjort så att lödningen släpper kontakten och är därför väldigt instabil efter det. Dock efter att jag varit där och bytt ut minnet så har jag ju fysiskt tryckt på moderkortet och därmed kanske petat tillbaka lödningen så den får kontakt igen och det är därför den efter ett byte är stabil en halvdag till en dag.

Just nu är jag tillbaka på en minnessticka och 4,8 GHz för att se om det är stabilt under en längre tid.

Ber om ursäkt att det blev så långt men det är inte helt lätt att felsöka ett fel utan felmeddelande utan man får gå på en generell känsla.
Har ni några idéer om vad som kan vara fel? Har jag missat något test jag kan göra.

höj cpu vtt till 1.35 samt cpu vccsa till 1.35 och se vad som händer.

Notera att du generelt med i7 inte kan placera minnena i vilka banker som helst utan måste fylla dem i rätt ordning.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

I mitten av december förra året beställde jag en ny dator. Vad jag har kan ni se i signaturen. Som ni förstår så köper man inte ett moderkort i den klassen utan att syssla med lite överklockning och det är precis det jag har gjort. Tyvärr verkar jag ha ett problem med att datorn kraschar när jag kommer upp i över 4.2 GHz. Här är en beskrivning av ungefär vad som har hänt och vad som händer.

"massa text som inte tillför något av värde"

Ber om ursäkt att det blev så långt men det är inte helt lätt att felsöka ett fel utan felmeddelande utan man får gå på en generell känsla.
Har ni några idéer om vad som kan vara fel? Har jag missat något test jag kan göra.

Hur har du klockat? Har du rört baseclocken något eller bara multippeln eller en kombination av båda?

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är varmare i rummet nu under sommaren, än det var i vintras när du började överklocka?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Plockade loss CPUn och kunde inte se några som helst tecken på missfärgningar eller något bränt.

Skrivet av Palme_570:

höj cpu vtt till 1.35 samt cpu vccsa till 1.35 och se vad som händer.

Notera att du generelt med i7 inte kan placera minnena i vilka banker som helst utan måste fylla dem i rätt ordning.

Tack. Ska testa detta. Typ imorgon eller övermorgon. Just nu vill jag gärna bekräfta att allt funkar frid och fröjd med endast ett minne. Minnena sätter jag i enligt användarmanualen (D_1, B_1, AC_1).

Skrivet av milla_66:

Hur har du klockat? Har du rört baseclocken något eller bara multippeln eller en kombination av båda?

Bara multipeln. Hört att Sandy blir instabilt som tusan om man pillar på baseclocken.

Skrivet av xfade:

Det kan inte vara så att det är varmare i rummet nu under sommaren, än det var i vintras när du började överklocka?

Varmare är det men jag har haft problemen sedan i Januari så jag tvivlar på att det är värmeproblem pga rumstemperaturen.

Förresten tack så mycket till alla att ni tar er tid och försöker hjälpa.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Plockade loss CPUn och kunde inte se några som helst tecken på missfärgningar eller något bränt.

http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/IMG_0842.j...

http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/IMG_0840.j...

http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/IMG_0836.j...

http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/IMG_0834.j...

Tack. Ska testa detta. Typ imorgon eller övermorgon. Just nu vill jag gärna bekräfta att allt funkar frid och fröjd med endast ett minne. Minnena sätter jag i enligt användarmanualen (D_1, B_1, AC_1).

Bara multipeln. Hört att Sandy blir instabilt som tusan om man pillar på baseclocken.

Varmare är det men jag har haft problemen sedan i Januari så jag tvivlar på att det är värmeproblem pga rumstemperaturen.

Förresten tack så mycket till alla att ni tar er tid och försöker hjälpa.

Antar du har det redan men är bios uppdaterat till det senaste ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Antar du har det redan men är bios uppdaterat till det senaste ?

Trodde jag hade det men tydligen har det släppts ett nytt. Ska installera det och se vad som händer.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag i detta fall höja spänningen, jag har ställt in 1,48V till min 2600K@4,5Ghz för att få den stabil och den har varit det sedan den var ny utan några som helst problem.

Så länge man håller sig under 1,52V med Sandy Bridge så är det lugnt, är det detsamma max Vcore för Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem

I och med att du har två grafikkort så behöver du extra kräm till moderkortet. Har du kopplat den extra pci-kontakten som sitter på moderkortet? Den levererar nämligen extra ström till PCI-slottarna.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Rent spontant skulle jag i detta fall höja spänningen, jag har ställt in 1,48V till min 2600K@4,5Ghz för att få den stabil och den har varit det sedan den var ny utan några som helst problem.

Så länge man håller sig under 1,52V med Sandy Bridge så är det lugnt, är det detsamma max Vcore för Ivy Bridge?

Testade ett tag att höja spänningen till 1,43 eller liknande men det hjälpte inte.

Skrivet av Aldorf:

I och med att du har två grafikkort så behöver du extra kräm till moderkortet. Har du kopplat den extra pci-kontakten som sitter på moderkortet? Den levererar nämligen extra ström till PCI-slottarna.

Ja den är inkopplad annars bluescreenar den när Windows laddas.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Skrivet av Funkeman:

I mitten av december förra året beställde jag en ny dator. Vad jag har kan ni se i signaturen. Som ni förstår så köper man inte ett moderkort i den klassen utan att syssla med lite överklockning och det är precis det jag har gjort. Tyvärr verkar jag ha ett problem med att datorn kraschar när jag kommer upp i över 4.2 GHz. Här är en beskrivning av ungefär vad som har hänt och vad som händer.

Krascherna: Datorn startar om sig. Helt utan bluescreen eller något annat felmeddelande. Precis som när man rycker strömkontakten eller trycker på reset-knappen. Finns inget mönster om när det sker heller. Kan vara i gaming, surfning, stresstest eller filmtittande.

I början när jag började överklocka för att hitta max-klocken så kom jag fram till att 4.9 GHz var stabilt över testsviter i Prime95 och Intel Burntest utan allt för höga temperaturer eller spänningar. (runt 70°C och 1.40V).
Körde i 4,9 en vecka eller två när datorn helt plötsligt kraschade enligt beskrivningen ovan. När jag startade om den (en krasch är ingen krasch ) så fortsatte den att krasch med allt från några minuters till några timmar mellanrum. Tänkte då att 4,9 kanske är att dra det lite väl långt så jag sänkte till 4,8 och då var datorn stabil några veckor innan nästa krasch dök upp. Sedan kraschade den återigen frekvent på samma sätt som den gjort vid 4,9. Sänkte då till 4,7 och samma mönster uppenbarade sig där. Stabilt ett par veckor och sedan frekventa krascher.

Såhär fortsatte det över de nästkommande månaderna att jag fick sänka 100Mhz med några veckors mellanrum ända tills jag kom ner till 4,2 där det verkade stabiliseras. Detta är naturligtvis inte normalt att en Sandy Bridge klockar så dåligt men jag tänkte att det kanske är nätagget som är lite slitet så att det inte kan leverera tillräcklig spänning och helt enkelt stänger av sig. Att byta ett nätagg är ju tråkigt så jag tänkte att jag gör det vid nästa uppgradering när jag ändå ska skruva i datorn. Köpte ett par GTX680 för ett tag sedan och köpte då samtidigt ett NZXT HALE90 1000W och tänkte att nu ska det väl fungera men direkt när jag satte upp den på 4,6 (som är långt under den första gränsen på 4,9) så kraschade datorn igen.

Då är det troligtvis något annat än nätagget.

Testade då att plocka ur minnen så jag bara hade 4 gig kvar i minneskanal D_1 (som det ska vara med endast en minnessticka enligt ASUS-manual.) Då verkade det vara stabilt. Körde 2-3 dagar i 4,7 GHz utan en enda krasch. Testade att sätta tillbaka minnet som satt i slot B (har märkt upp dem) och då kraschade den efter en halvdag eller liknande. Testade då att sätta i ett annat minne i slot B och då var det stabilt en hel dag men sedan kraschade den igen. Testade att sätta i minnena i B_2 och D_2 sloten istället men då vägrar datorn att ens POSTa.
Testade också att öka minnesspänningen till 1,65V och det var också stabilt i ca 1 dag innan krascherna dök upp igen.

Jag har en teori om att det är en lödning (i eller i närheten av minneskanal B) som är lite glapp och när man kört ett par timmar med diverse olika belastningsgrader har värmen gjort så att lödningen släpper kontakten och är därför väldigt instabil efter det. Dock efter att jag varit där och bytt ut minnet så har jag ju fysiskt tryckt på moderkortet och därmed kanske petat tillbaka lödningen så den får kontakt igen och det är därför den efter ett byte är stabil en halvdag till en dag.

Just nu är jag tillbaka på en minnessticka och 4,8 GHz för att se om det är stabilt under en längre tid.

Ber om ursäkt att det blev så långt men det är inte helt lätt att felsöka ett fel utan felmeddelande utan man får gå på en generell känsla.
Har ni några idéer om vad som kan vara fel? Har jag missat något test jag kan göra.

Har du testat programmet " WhatCrashed " eller " WhoCrashed " tror jag det heter?

Eller annars eluttaget på vägen, klarar den verkligen påfrestningen? (Kanske har för mycket saker kopplade till 1 uttag? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungfilip:

Har du testat programmet " WhatCrashed " eller " WhoCrashed " tror jag det heter?

Eller annars eluttaget på vägen, klarar den verkligen påfrestningen? (Kanske har för mycket saker kopplade till 1 uttag? )

Vet inte exakt vilket program jag testade (tror det var whocrashed) men det var något liknande men eftersom det inte blir några bluescreens så finns det heller inga kraschrapporter att analysera.

Testade med en billig strömmätare från Classe och den visar 227-228 Volt. Det är bara datorn som är inkopplad i det eluttaget. Det som är inkopplat på säkringen förutom datorn är en TV och rummets belysning. Upplever inga blinkningar eller sådant i lamporna. Har även testat att byta ut förgreningsdosan som datorn och skärmen sitter i.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Jag hade samma "symptom" en gång för några år sedan, lösningen då var väldigt enkel, resetknappen var glapp internt och triggade i princip slumpmässigt.
Har du provat något så enkelt som att rycka bort sladden till reset-knappen?
(Jag har ett CM-Storm chassi)

Visa signatur

i7 920@4.4 HT On, 12GB RAM, DCII GTX 680@1220core,3575mem.

Permalänk
Avstängd

Undra hur det gick? Om Gargas lösning stämde så kan man säga att det är som vanligt, nämligen att felet berodde på något helt oväntat

Jag har också haft samma problem när jag för några år sedan byggde en AMD 64 3500+ men då var det Norton Ghost som, lustig nu, spökade och startade om datorn, eller när jag själv ville stänga ner systemet, förhindrade detta i 5 minuter. Höll på att bli tokig tills vid en av otaliga ominstallationer råka glömma Ghost.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargas:

Jag hade samma "symptom" en gång för några år sedan, lösningen då var väldigt enkel, resetknappen var glapp internt och triggade i princip slumpmässigt.
Har du provat något så enkelt som att rycka bort sladden till reset-knappen?
(Jag har ett CM-Storm chassi)

Om detta var fallet så skulle den inte vara stabil i 4,2 GHz

Skrivet av stormense:

Undra hur det gick? Om Gargas lösning stämde så kan man säga att det är som vanligt, nämligen att felet berodde på något helt oväntat

Jag har också haft samma problem när jag för några år sedan byggde en AMD 64 3500+ men då var det Norton Ghost som, lustig nu, spökade och startade om datorn, eller när jag själv ville stänga ner systemet, förhindrade detta i 5 minuter. Höll på att bli tokig tills vid en av otaliga ominstallationer råka glömma Ghost.

Trodde jag hade löst det genom att öka VSCCA och VTT som ett inlägg föreslog. Jag vågade inte öka det ändå till 1,35V utan stannade på 1,25 och det var stabilt i ungefär en heldag sedan dog datorn igen. Nu har jag läst på lite vad Intel anser om VTT och VSCCA och enligt deras datasheet så ska man hålla sig under 1,40V så nu testar jag med 1,35.

Har dock inga stora förhoppningar om att det ska fungera. Har kontaktat Webhallen och de har gått med på att jag ska lämna in kortet för felsökning trots att det rör sig om problem vid överklockning. Tack Webhallen för det. Ska göra klart mina egna tester och sånt som jag kan läsa mig till här och på andra forum och om inget hjälper så lämnar jag in kortet på undersökning och hoppas att de hittar något.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Det låter som du har ett knepigt fel, och jag tvivlar ganska starkt på att det är minnesrelaterat p.g.a. av avsaknaden av blåskärmar.
Jag har aldrig varit med om att man får samma typ av krach 100% av gångerna om CPU räknar fel eller om minnet blir korrupt, för mig känns det som ett mer specifikt fel än generell ostabilitet vid överklockning.

Jag gissar även att du bekräftat att "reset" sker även med reset-sladden urkopplad.
Annars är det ett enkelt test att lämna sladden urkopplad under framtida felsökning bara för att 100% utesluta den möjligheten.
(Slumpen kan jävlas med och få en att avfärda saker felaktigt, händer mig ofta i jobbet)

Jag skulle nog fortsätta med att försöka utesluta att det är mjukvara/drivrutiner, kan du få fram samma fel utanför Windows? T.ex. med minnes/stresstest i dos/unix miljö?

Har den krashat någon gång innan Windows börjat starta? T.ex. i BIOS.

Hur som helst lycka till, hoppas det löser sig.

Visa signatur

i7 920@4.4 HT On, 12GB RAM, DCII GTX 680@1220core,3575mem.

Permalänk
Hedersmedlem

jag skummade bara igenom förra gången ja skrev sorry....

det är nåt som hänt med din prolle skulle jag gissat på dom kan ganska lätt skadas om man har på mycket spänning jag skulle rekommendera att du ändrar tillbaka spänningen och hastigheten på processorn till original och se om det bli nån skillnad (om det går)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargas:

Det låter som du har ett knepigt fel, och jag tvivlar ganska starkt på att det är minnesrelaterat p.g.a. av avsaknaden av blåskärmar.
Jag har aldrig varit med om att man får samma typ av krach 100% av gångerna om CPU räknar fel eller om minnet blir korrupt, för mig känns det som ett mer specifikt fel än generell ostabilitet vid överklockning.

Jag gissar även att du bekräftat att "reset" sker även med reset-sladden urkopplad.
Annars är det ett enkelt test att lämna sladden urkopplad under framtida felsökning bara för att 100% utesluta den möjligheten.
(Slumpen kan jävlas med och få en att avfärda saker felaktigt, händer mig ofta i jobbet)

Jag skulle nog fortsätta med att försöka utesluta att det är mjukvara/drivrutiner, kan du få fram samma fel utanför Windows? T.ex. med minnes/stresstest i dos/unix miljö?

Har den krashat någon gång innan Windows börjat starta? T.ex. i BIOS.

Hur som helst lycka till, hoppas det löser sig.

Knepigt fel? Det kan jag skriva under på när som helst. Testa att dra ur resetknappen ska jag göra nästa gång den kraschar. Den har vad jag vet inte kraschat utanför Windows någon gång. Å andra sidan är tiden utanför Windows väldigt mycket kortare än tiden i Windows. Det är väl typ 10 sekunder innan windows börjar laddas. Däremot kan det vara svårstartad ibland. Speciellt direkt efter en krasch. Då kan det i sällsynta fall bli så att jag måste reseta den ett par gånger innan den POSTar. Testade att köra memtest86+ igår och den gick igenom utan problem men detsamma händer ju inne i Windows. Så länge jag kör med en konstans last så som ett stresstest så är det helt lugnt. Det är när jag gör något enkelt som det skiter sig. Exempelvis startar en film, stänger av Firefox, öppnar en mapp. Väldigt sällan när jag är inne i krävande spel så som BF3 eller The Witcher 2.

Har inte helt gett upp idén om att det är något minnesfel iom att det känns som den blir stabilare om jag ökar spänningen på minnena, plockar ut minnen eller gör andra justeringar som har med minnen att göra. Just nu har jag tagit bort current-protection på minneskontrollern och ser vad det ger.

Skrivet av tkoop1:

jag skummade bara igenom förra gången ja skrev sorry....

det är nåt som hänt med din prolle skulle jag gissat på dom kan ganska lätt skadas om man har på mycket spänning jag skulle rekommendera att du ändrar tillbaka spänningen och hastigheten på processorn till original och se om det bli nån skillnad (om det går)

Det är ju det som är så konstigt. Om jag sänker till 4,2 GHz så blir den stabil som satan. Samtidigt som en för högt klockad processor nästan alltid ger en blåskärm och inte en reset.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk

Öppenbarligen så är den inte stabil på 4.9GHz.
Det sejer ju sej självt eftersom den startar om sej eller stängs av.