Permalänk
Inaktiv

Stänger av sig själv, Varför?

Hej.

Finns det någonting annat än värme som skulle kunna få datorn att tvärstänga av sig själv. Med det menar jag precis som om man skulle hålla ner power knappen och plötsligt bara , Phjeew... svart. . .

Min dator gör det lite random då och då. Det behöver inte vara när jag kör högprestanda spel utan bara,, helt utan vidare.
Jag har inte överklockat, jag har vad jag kan se på temp program inga problem med värme/kyla.

Jag misstänker att moderkortet är väck på något sätt. men jag kommer fortfarande tillbaka till min huvudfråga.

Finns det något jag inte vet om, som kan få datorn att bete sig på det där sättet naturligt, så som värme?
Jag är en fattig trebarnsfar. Normalt sätt har jag bara köpt nytt moderkort, processor och ram och mest troligt blivit av med problemet.
Men jag har inte råd, därav försöker jag förtvivlat flytta på powerkablar och liknande. Får det att fungera ett tag, men samma problem återkommer.

Help, plz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128997:

Hej.

Finns det någonting annat än värme som skulle kunna få datorn att tvärstänga av sig själv. Med det menar jag precis som om man skulle hålla ner power knappen och plötsligt bara , Phjeew... svart. . .

Min dator gör det lite random då och då. Det behöver inte vara när jag kör högprestanda spel utan bara,, helt utan vidare.
Jag har inte överklockat, jag har vad jag kan se på temp program inga problem med värme/kyla.

Jag misstänker att moderkortet är väck på något sätt. men jag kommer fortfarande tillbaka till min huvudfråga.

Finns det något jag inte vet om, som kan få datorn att bete sig på det där sättet naturligt, så som värme?
Jag är en fattig trebarnsfar. Normalt sätt har jag bara köpt nytt moderkort, processor och ram och mest troligt blivit av med problemet.
Men jag har inte råd, därav försöker jag förtvivlat flytta på powerkablar och liknande. Får det att fungera ett tag, men samma problem återkommer.

Help, plz...

Jag misstänker nätagget först före modekortet speciellt om det är av sämre kvalite vad har du för märke modell ålder?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara nätagget som börjar ge upp? Eller om du har nått som kortsluter datorn på nått vis, kanske moderkortet som har kontakt med chassiet?
Bara gissningar från min sida men kanske kan ge dig lite ideer om vad det kan vara

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Lägg upp specs

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Avstängd

Kolla minnena. Kör en sticka i taget och se ifall det fungerar. Funkar det inte byt till nästa sticka. Kanske är en/alla pajja. I den änden skulle jag börja kolla.

Permalänk
Medlem

För lite watt i nätaggregatet? Har du ett modernt grafikkort, många hårddiskar och sen bara ett 300W nätaggregat så kan det blir tufft för datorn att strömförsörja allt vid tung belastning.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Kolla minnena. Kör en sticka i taget och se ifall det fungerar. Funkar det inte byt till nästa sticka. Kanske är en/alla pajja. I den änden skulle jag börja kolla.

högst otroligt att det skulle funka om datorn slocknar helt. hade den blåskärmat ,starta om, fryst så visst då kan man göra det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

hade ett liknande problem för många år sedan. Problemet uppstod när nätägget i en HP dator small och jag bytte ut det mot annat nätägg av random märke. Så det är värt att kolla in på om det är en färdigbyggd märkesdator som vi varit och fifflat i.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Inaktiv

Nätagget är 1000w Corsair och är testat på en datorbutik.
Moderkortet är ett Asus P5q-e
Processor q9550 quadcore
Minnen är några dominators och ett par till.

Alina systems har haft datorn vid 2 tillfällen här i Enköping men har tyvärr inte lyckats hitta problemet. Dom har sagt att den är klar och fixad men så är ju inte fallet när man kommer hem och kör den. Tyvärr. . .

(imponerande hur snabbt jag fick svar, jag tänkte logga in imorgon och hoppas på kanske 1 svar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128997:

Nätagget är 1000w Corsair och är testat på en datorbutik.
Moderkortet är ett Asus P5q-e
Processor q9550 quadcore
Minnen är några dominators och ett par till.

Alina systems har haft datorn vid 2 tillfällen här i Enköping men har tyvärr inte lyckats hitta problemet. Dom har sagt att den är klar och fixad men så är ju inte fallet när man kommer hem och kör den. Tyvärr. . .

(imponerande hur snabbt jag fick svar, jag tänkte logga in imorgon och hoppas på kanske 1 svar.)

hx 1000w vad har du för graffikort det nätagget du har måste du balansera rätt det är 2 st 500w agg så det måste kopplas annars blir ena överbelastat. Funkar inte det så är problem antinge modekort eller nätagget till 99 procent

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompa_kumla:

hx 1000w vad har du för graffikort det nätagget du har måste du balansera rätt det är 2 st 500w agg så det måste kopplas annars blir ena överbelastat. Funkar inte det så är problem antinge modekort eller nätagget till 99 procent

Det här lät verkligen intressant!

Jag har ett ganska kraftigt Asus, 2gb 6970 eller 6950 nånting.... Det tar en jäkla massa plats i datorn i alla fall trots att jag har en ganska stor låda.
Hmm,, Kan du beskriva hur man balanserar? eller hur man kollar det? Jag tror verkligen att du har hittat problemet ifall det är som du säger.

Tillägg. . . med balancera menar du säkert flytta om alla j..v.a kablar. och manuellt balancera dom tåtar som sticker ut. vilket blir lite mer jobb än vad jag först tänkte. Är det så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

högst otroligt att det skulle funka om datorn slocknar helt. hade den blåskärmat ,starta om, fryst så visst då kan man göra det

Det är ganska troligt. Har upplevt samma problem och då var det minnena. Det blir ett alvarligt fel så moderkortet stänger av datorn. Som att dra ut kontakten. Ingen blåskärm nada.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja felsöka genom att diagnostikera datorn, en bra start är att börja med minnena, gå sedan vidare till hårddiskarna. Har du installerat eller ändrat något i datorn på senaste tid? (hårdvara eller mjukvara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128997:

Det här lät verkligen intressant!

Jag har ett ganska kraftigt Asus, 2gb 6970 eller 6950 nånting.... Det tar en jäkla massa plats i datorn i alla fall trots att jag har en ganska stor låda.
Hmm,, Kan du beskriva hur man balanserar? eller hur man kollar det? Jag tror verkligen att du har hittat problemet ifall det är som du säger.

Tillägg. . . med balancera menar du säkert flytta om alla j..v.a kablar. och manuellt balancera dom tåtar som sticker ut. vilket blir lite mer jobb än vad jag först tänkte. Är det så?

Jag har inte nätagget själv men vet att man måste koppla det rätt men det borde inte vara problemet här tycker jag för du kommer aldrig upp i dem watten med ett grafikkort. Så antningen har du defekt agg eller modekort jag skulle försöka låna något nätagg av någon om du kan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

Nah, kollade nätagget och allt ser bra ut. Det har dessutom varit utplockat och kontrollerat eftersom jag ville skicka det på garanti. Sen hur den där kollen är gjort vet ja ju faktiskt inte. Men dom hävdar att nätagget var det absolut inga problem med.

Jag har gjort lite minnestester och så, men jag testa med lite trial and eller. Jag har ryckt ut ena paret och ska sätta mig och spela lite civ5 nu. Får se hur det går.
Som det var förut så kunde den stänga av sig 3 gånger på en minut samtidigt som den kunde hålla en hel natt. Så det är inte så lätt att felsöka.. Bara spela och se.

Permalänk

Har du prövat att starta i felsäkert läge? Det kan vara virus eller korrupt OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Har du prövat att starta i felsäkert läge? Det kan vara virus eller korrupt OS.

Jag har provat en stund med felsäkert läge. Problemet är bara att datorn kan stå på rätt länge om man inte gör något. och det går inte att göra så mycket i felsäkert läge. Jag har haft problem med datorn i över ett år, och den har varit in och ut på service. Jag har till och med fått ett nytt grafikkort (fast det uppenbarligen inte var det som var problemet)
Men jag måste säga att jag uppskattar Sweclockers forum, jag har nog aldrig fått så mycket svar under det här året som här.
Communitys > Customer support

Permalänk
Medlem

Låna ett nätagg sen byter du moderkort om det Inte funkar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompa_kumla:

Låna ett nätagg sen byter du moderkort om det Inte funkar

Ja, jag tror nästan jag måste göra det. Nu har jag testat köra med ena paret (ram) tills crash, och sen andra och på olika "portar"
Jag har även testat dra om all ström och tagit bort saker...
Samma fel. kör ett tag sen krash. även om jag bara sitter och surfar.
En gång hittade jag en crash log, och det står typ, critical power varje gång den crashar. Så jag kanske ska testa nätagg och skita i vad dom sa på alina systems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128997:

Ja, jag tror nästan jag måste göra det. Nu har jag testat köra med ena paret (ram) tills crash, och sen andra och på olika "portar"
Jag har även testat dra om all ström och tagit bort saker...
Samma fel. kör ett tag sen krash. även om jag bara sitter och surfar.
En gång hittade jag en crash log, och det står typ, critical power varje gång den crashar. Så jag kanske ska testa nätagg och skita i vad dom sa på alina systems.

Kan du stått Kernal power 41 i loggen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av anon128997:

Ja, jag tror nästan jag måste göra det. Nu har jag testat köra med ena paret (ram) tills crash, och sen andra och på olika "portar"
Jag har även testat dra om all ström och tagit bort saker...
Samma fel. kör ett tag sen krash. även om jag bara sitter och surfar.
En gång hittade jag en crash log, och det står typ, critical power varje gång den crashar. Så jag kanske ska testa nätagg och skita i vad dom sa på alina systems.

Startar datorn om sig själv automatiskt när den crashar? Det du kan ha sett var "Critical error - Kernel power"

Gå in i enhetshanteraren (device manager på engelska) och kolla drivrutiner för ljudet. Om du har 2 eller fler drivrutiner av samma sort testa att stänga av alla och lämna endast 1.

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Inaktiv

Jag hittade problemet, Helt otroligt, och inte konstigt att det tagit två år och hitta det jäkla felet. Strömen till moderkortet, ni vet den där långa connectorn man stoppar ner för att ge ström till själva moderkortet. En av kablarna till den kontakten satt inte fast, produktionsmiss helt enkelt. Fin och perfekt klippt, bara inte fast, den gick att dra upp och ner hur som helst. Jag kollade dom andra och hittade en till som var helt lös. om båda var ur eller inte riktigt fast så startade inte datorn, om en av dom var ur och den andra lite glapp så startade datorn. Men sooner or later,,, Critical error - kernel power.
Pooof
Så glad att jag hittade felet. köpte nytt nätagg och lämnade mitt HX 1000 corsair på garanti.

Permalänk
Medlem

yyyyyyyyyyyyyyyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeyyyyy:D