Permalänk
Medlem

ska montera fläktar

Tjena!
Nu har jag fått 2 nya fläktar:http://www.inet.se/produkt/8500301/fractal-design-120mm-silen...
http://www.inet.se/produkt/8903336/revoltec-120mm-bla-transpa...

Jag ska ha min fractal design fläkt på baksidan på mitt chassi http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv...
och jag har redan en fläkt där framme och min revoltec på sidan alltså på glaset har köpt dämpnings kit.

Okej ska jag då har så att min revoltec som sitter på glaset ska blåsa in mot chassit och fractal fläkten ut

och är det då så att där man har klistermärket är där det blåser t.ex ifall jag har klister märket in så blåser det in mot chassit ?

och vilka skruvar i dämpnings kittet ska jag använda så att revoltec fläkten in kommer vibrera på glaset.http://www.inet.se/produkt/6308010/fractal-design-vibrationsd...

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns nästan alltid pilar på fläktens sidor som visar vilket håll luftflödet går åt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Det finns nästan alltid pilar på fläktens sidor som visar vilket håll luftflödet går åt.

men ska jag ha så att min revoltec blåser in och fractal ut ? för att jag tror att den där fram blåser in

Permalänk
Medlem

En bra regel är att alltid ha fler fläktar som blåser ut den varma luften. Sätt en fläkt fram som blåser in och fläktar bak eller i taket som drar ut den varma luften ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

En bra regel är att alltid ha fler fläktar som blåser ut den varma luften. Har du en fläkt fram som blåser in så har du fläktar bak som drar ut den varma luften ur chassit.

men ifall jag har handen liksom utanför fläkten där fram typ så känner jag vind som kommer ut hur betyder det då att den blåser in?

och hur ska jag få reda på vilket håll fläktarna blåser för att jag kan inte hitta pilar.

Permalänk
Medlem

vet man inte åt vilket håll det blåser så är det väl bara att koppla in fläkten och känna på båda sidorna? svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Fractal fläkten kan jag nästa garantera har pilar, har flera st själv. Men man får leta lite för att hitta dom.

Permalänk
Medlem

fläkten i fram blåser in luft.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Toye666:

En bra regel är att alltid ha fler fläktar som blåser ut den varma luften. Sätt en fläkt fram som blåser in och fläktar bak eller i taket som drar ut den varma luften ur chassit.

Jag skulle säga tvärt om. Bättre med fler fläktar som blåser in frisk luft. På sätt skapar du övertryck i lådan som försvinner ut genom de hål som finns och motverkar damm i burken till skillnad från undertryck som gör om datorn till en stationär dammsugare.

Dock brukar det vara trevligt med utblås i toppen bak. Det brukar ligga i linje med en eventuell större processorkylare och ser till att den varma luften därifrån försvinner ut ur lådan. Och dessutom färdas varm luft uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag att bara ha utblås fläktar. Temperaturerna stiger med 2-3 grader, men det är värt det då det blir mindre damm i burken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Alla fläktar jag provat blåser ut det håller fläkten sitter fast i så att säga. Den sidan som det är "galler" på. Den andra sidan är ju helt öppen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag skulle säga tvärt om. Bättre med fler fläktar som blåser in frisk luft.
Skickades från m.sweclockers.com

Kanske kan bero på vad man har för chassi och grafikkort. I mitt Fractal R3 chassi med ett GTX 580 med eftermarknads-kylare så blir det väldigt varm i burken. Varmluften bara cirkulerar inne i burken. Hade bara fläktar som blåste in först (två fram och en i botten). Ändrade så jag har fler som blåser ut nu och det är en jäkla skillnad på temps.

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Kanske kan bero på vad man har för chassi och grafikkort. I mitt Fractal R3 chassi med ett GTX 580 med eftermarknads-kylare så blir det väldigt varm i burken. Varmluften bara cirkulerar inne i burken. Hade bara fläktar som blåste in först (två fram och en i botten). Ändrade så jag har fler som blåser ut nu och det är en jäkla skillnad på temps.

Naturligtvis handlar det om en viss balans. Att bara köa fläktar åt ett håll är inte bra. Men hade du flyttat en av fläktar från fronten till toppen och använt som utblås så hade det nog funkat prima.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte kan känna vilket håll det blåser, titta istället då på fläkten när du slår av datorn, så ser du vilket håll den snurrar åt och kan förstå vilket håll den blåser.

Du kan även stoppa den med fingret eller en penna i farten, var lite försiktig bara..

Jag har bara fläktar som blåser ut, och valt med omsorg vart lådan tar in kallluft så att den först och främst kyler GPUn, samt att man får ett flöde i lådan och inte blåser runt varmluften, ostrukturerat. Ett exempel är en mellanvägg i höjd med grafikkortet, så att inte luften går ner i lådan igen, utan dras upp mot CPUn och sedan ut.

Prova dej fram och tejpa igen olika håll et.c. Protokollför tempen efter t.ex. 3Dmark 11 eller OCCT test, så ser du vad som är effektivast.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Tack för allt jag fick det att funka tack vare er! <3
Men nu undar jag om jag kan göra så att fläktarna snurrar snabbare t.ex något program eller ngt?