Permalänk
Medlem

3570k 4.1ghz 1.2volt mycket?

hej har provat att överklocka min i5:a lite och stannade vid 4.1ghz på 1.2 volt. den säger att standard volten är 1.9 men ser ju massa som kör 4.1 på typ 1.15? jag kanske har fått ett dålig ex eller gör jag fel? läste nånstans att man skulle använda offset istället? vad är det och hur gör man isåfall?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det är total random vad just din processor kommer upp i och vilken volt det krävs helt enkelt. 1.2v är inte för mycket.

Här är en lite guide du kan läsa som besvarar dina frågor, http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det är total random vad just din processor kommer upp i och i vilken volt det krävs helt enkelt. 1.2v är inte för mycket.

Här är en lite guide du kan läsa som besvarar dina frågor, http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

bra det var väll mest det jag ville veta. sålänge de inte är för mycket är jag nöjd! ligger på 69 (kallaste kärnan) och 75 (på varmaste)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Min klarade 4.2 Ghz med 1.16v, kollat av 6 timmar i occt och 24 timmar prime95

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sländan:

Min klarade 4.2 Ghz med 1.16v, kollat av 6 timmar i occt och 24 timmar prime95

finns det nått mer man kan ändra för att få ner volten? jag körde IBT på high setting. började på 1 nånstans men fick blåskärm fram till 1.2

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

finns det nått mer man kan ändra för att få ner volten? jag körde IBT på high setting. började på 1 nånstans men fick blåskärm fram till 1.2

Som tidigare sa så är det helt random vad just din processor klarar. men 1.2 är inte högt, ville bara "skryta" lite vad min klara

Visa signatur

Asus P8z77-V | Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz | Noctua NH-U12P SE2| 8gb corsair 1600mhz DDR3 |Asus Gtx 670 Dc2 4gb | Nzxt Hale 90 650W 80+ | Windows 7 Ultimate | Samsung 830 128gb SSD | 1tb Wd caviar black | Fractal Design R3| Samsung Sa700D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sländan:

Som tidigare sa så är det helt random vad just din processor klarar. men 1.2 är inte högt, ville bara "skryta" lite vad min klara

jaha då ska du få lite creds!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Du borde klara mer på den volten, kör själv i 4.6ghz med 1.225v

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Volten är inte ohälsosamt hög, temperaturerna är bra och processorn är snabbare. Win!

Skrivet av ante_ante:

Du borde klara mer på den volten, kör själv i 4.6ghz med 1.225v

Borde och borde, som sagt så betér sig inte alla processorer likadant vid överklockning.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Du borde klara mer på den volten, kör själv i 4.6ghz med 1.225v

har faktiskt inte provat högre än då jag tyckte den blev lite varm. vill helst inte gå över 75 grader:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

har faktiskt inte provat högre än då jag tyckte den blev lite varm. vill helst inte gå över 75 grader:P

Är inte TJMax 67c på den? Det vill säga runt 73c på en kärna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Är inte TJMax 67c på den? Det vill säga runt 73c på en kärna?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet är TJ max på Ivy bridge 105°c med 72°c som Intels rekommenderade max

Permalänk

har min i5 2500k @ 4.5ghz med 1.350 volt och den ligger som max 59-60C med WoW spelande, men får massa ränder över skärmen hela tiden med ett msi 6970 lightning (tror det beror på mitt grafik då det står "drivrutinerna har återstälts" osv. Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Skrivet av ninjamopeden:

har min i5 2500k @ 4.5ghz med 1.350 volt och den ligger som max 59-60C med WoW spelande, men får massa ränder över skärmen hela tiden med ett msi 6970 lightning (tror det beror på mitt grafik då det står "drivrutinerna har återstälts" osv. Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vill inte gå offtopic nu.. Men pröva klocka ner din CPU och kolla om det återstår, om inte så är det väl ditt grafikkorts drivrutiner som spökar. Har du uppdaterat dem?

Permalänk
Skrivet av SpaceShip:

Vill inte gå offtopic nu.. Men pröva klocka ner din CPU och kolla om det återstår, om inte så är det väl ditt grafikkorts drivrutiner som spökar. Har du uppdaterat dem?

jupp har uppdaterat dom och supporten på dreamhack har kollat på dom och hittade inte varför så verkar lite mysko dock.. :/

Edit: kan tillägga att det bara händer när jag spelar utan Vsync och inte när jag kör prime95 och furmark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Vad jag vet är TJ max på Ivy bridge 105°c med 72°c som Intels rekommenderade max

ja precis, och det är ju bara i stressprogrammet den blir så varm. i spel blir den bara runt 60 grader

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Lite otur har du allt haft. min ligger på 4,3ghz med orörd volt.

Permalänk
Avstängd

min tuffar på i 4,2 med orörd volt.. 4,3 har jag inte ens testat..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Vad jag vet är TJ max på Ivy bridge 105°c med 72°c som Intels rekommenderade max

Blanda inte ihop SB med IB.. ib klarar grader upp till 95c vid överklockning utan slitage om du inte vet så skriv inte det förvirrar många och gör folk osäkra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Vad jag vet är TJ max på Ivy bridge 105°c med 72°c som Intels rekommenderade max

Skrivet av Fakkahe:

Blanda inte ihop SB med IB.. ib klarar grader upp till 95c vid överklockning utan slitage om du inte vet så skriv inte det förvirrar många och gör folk osäkra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni blandar ihop case och core.

Permalänk
Medlem

Kör 4.2 med ett Asus P8P67 pro med auto på det mesta, volten ligger runt 1,116-1.18 ungefär i OCCT, vet ej om jag borde sätta den på 1.2 fast så den inte varierar, vet ej vilket som är bäst.

Mest förvånad att oc gick så pass smärt fritt med ett P67 mobo, har inte provat max eller något då detta duger just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ni blandar ihop case och core.

och skillnaden mellan case och core är?:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

och skillnaden mellan case och core är?:P

"Core" är själva processorkärnan. "Case" är kärnornas hölje.

Kärnorna får bli varmare än "förpackningen".

Jag har för mig att spec för IB säger ngt i stil med 95 resp. 67°C. Däromkring är det iaf.