AMD rullar ut Catalyst 12.6 för äldre Radeon

Permalänk

bara jag som får fel på sidan när jag försöker hämta "AMD Catalyst 12.6 Beta Driver for Windows® 7 and Windows Vista® 64-bit Edition" ?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Sluta använd utdaterade gränssnitt?

Läste du vas jag skrev? har satt ihop burken bara för att det var kul att se hur långt man kan nå med en gammal socket 478 P4... Köper man ett grafikkort där det står på kartongen att den stödjer W7 så skall det väll göra det eller? Skriver dem att dem ger stöd för äldre kort i en serie men exluderar AGP så är det fortfarande dålig stil, jag menar PCI korten fungeorar men inte agp...

Det är självklart inte en dator jag använder dagligen utan en i raden med byggen för skojs skull, ev var det tänkt att ha den till ett arkadbygge och då behövs inte vassare maskin som emulatormaskin.
Jag kör själv crossfire med 2x 7970 på min WS1 och är väldigt nöjd med dem korten och har turligt nog inte haft drivrutinsstrul som så många andra, även mina äldre kort ur 6xxx och 5xxx serien har fungerat bra med så sitter inte och trycker på skit saker utan det hela var en principsak och felaktig marknadsföring vilket jag trodde att dem fixade till nu när dem skrev som dem skrev men icke så nicke.

edit: För övrigt så är det inget fel på att använda utdaterad hårdvara då ändamålet kanske inte behöver mer, då tycker jag det är mycket roligare att trycka i det snabbaste möjliga innom rimliga gränser i den äldre hårdvaran istället för att lägga tre gånger så mycket för nytt som inte ens behövs.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ok, det var tråkigt, även om äldre rutiner fungerar, borde de kunna fixa åtminstone en till Windows 8.

Det kommer nog vara inbyggt direkt i Win8 så det är ungefär samma sak. Fördelen är att man slipper massa bloat.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Läste du vas jag skrev? har satt ihop burken bara för att det var kul att se hur långt man kan nå med en gammal socket 478 P4... Köper man ett grafikkort där det står på kartongen att den stödjer W7 så skall det väll göra det eller? Skriver dem att dem ger stöd för äldre kort i en serie men exluderar AGP så är det fortfarande dålig stil, jag menar PCI korten fungeorar men inte agp...

Det är självklart inte en dator jag använder dagligen utan en i raden med byggen för skojs skull, ev var det tänkt att ha den till ett arkadbygge och då behövs inte vassare maskin som emulatormaskin.
Jag kör själv crossfire med 2x 7970 på min WS1 och är väldigt nöjd med dem korten och har turligt nog inte haft drivrutinsstrul som så många andra, även mina äldre kort ur 6xxx och 5xxx serien har fungerat bra med så sitter inte och trycker på skit saker utan det hela var en principsak och felaktig marknadsföring vilket jag trodde att dem fixade till nu när dem skrev som dem skrev men icke så nicke.

edit: För övrigt så är det inget fel på att använda utdaterad hårdvara då ändamålet kanske inte behöver mer, då tycker jag det är mycket roligare att trycka i det snabbaste möjliga innom rimliga gränser i den äldre hårdvaran istället för att lägga tre gånger så mycket för nytt som inte ens behövs.

En kvick liten googling kom upp med tipset att installera drivrutinerna för ditt AGP genom att klicka in till "enheter " ->"grafik enhet"->uppdatera drivrutinerna-> välj själv vilken fil.... typ, och leker man med gammal hårdvara måste man vara rätt bra på att googla problem som linux alltså ...Sen är det även mycket att AGP är mycket annorlunda buss jämfört med både PCI och PCi-e vilket gör att drivrutiner för det är i min mening lite mer besvär än det är värt...
Sen har jag för mig det var något problem för AMD/ATI med W7 märkningen av kartonger, det tog bort märkningen från en bunt av någon anledning kan ju vart AGP vs PCI som var det problemet men det var så länge sen nu så...

Men nya drivrutiner kan vara roligt, kanske ska starta gamla P4 burken med ett x1950 AGP för att se hur XP klarar nya drivisar

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Läste du vas jag skrev? har satt ihop burken bara för att det var kul att se hur långt man kan nå med en gammal socket 478 P4... Köper man ett grafikkort där det står på kartongen att den stödjer W7 så skall det väll göra det eller? Skriver dem att dem ger stöd för äldre kort i en serie men exluderar AGP så är det fortfarande dålig stil, jag menar PCI korten fungeorar men inte agp...

Det är självklart inte en dator jag använder dagligen utan en i raden med byggen för skojs skull, ev var det tänkt att ha den till ett arkadbygge och då behövs inte vassare maskin som emulatormaskin.
Jag kör själv crossfire med 2x 7970 på min WS1 och är väldigt nöjd med dem korten och har turligt nog inte haft drivrutinsstrul som så många andra, även mina äldre kort ur 6xxx och 5xxx serien har fungerat bra med så sitter inte och trycker på skit saker utan det hela var en principsak och felaktig marknadsföring vilket jag trodde att dem fixade till nu när dem skrev som dem skrev men icke så nicke.

edit: För övrigt så är det inget fel på att använda utdaterad hårdvara då ändamålet kanske inte behöver mer, då tycker jag det är mycket roligare att trycka i det snabbaste möjliga innom rimliga gränser i den äldre hårdvaran istället för att lägga tre gånger så mycket för nytt som inte ens behövs.

Har du provat att ladda hem drivrutiner direkt från tillverkaren.
Det kanske inte är nyaste men de borde funka.

Jag vill minnas att AMD inte har något officiellt stöd för AGP på 3000-4000 serien, därför är det svårt med drivrutiner.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av som99:

Läste du vas jag skrev? har satt ihop burken bara för att det var kul att se hur långt man kan nå med en gammal socket 478 P4... Köper man ett grafikkort där det står på kartongen att den stödjer W7 så skall det väll göra det eller? Skriver dem att dem ger stöd för äldre kort i en serie men exluderar AGP så är det fortfarande dålig stil, jag menar PCI korten fungeorar men inte agp...

Det är självklart inte en dator jag använder dagligen utan en i raden med byggen för skojs skull, ev var det tänkt att ha den till ett arkadbygge och då behövs inte vassare maskin som emulatormaskin.
Jag kör själv crossfire med 2x 7970 på min WS1 och är väldigt nöjd med dem korten och har turligt nog inte haft drivrutinsstrul som så många andra, även mina äldre kort ur 6xxx och 5xxx serien har fungerat bra med så sitter inte och trycker på skit saker utan det hela var en principsak och felaktig marknadsföring vilket jag trodde att dem fixade till nu när dem skrev som dem skrev men icke så nicke.

edit: För övrigt så är det inget fel på att använda utdaterad hårdvara då ändamålet kanske inte behöver mer, då tycker jag det är mycket roligare att trycka i det snabbaste möjliga innom rimliga gränser i den äldre hårdvaran istället för att lägga tre gånger så mycket för nytt som inte ens behövs.

Catalyst 7.7 funkade bra till AGP om jag minns rätt, om den funker till W7 vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror det inte är ett stort problem att AMD inte vill lägga ner utvecklingsresurser på att optimera HD2850 till 1,5% bättre prestanda i BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

En kvick liten googling kom upp med tipset att installera drivrutinerna för ditt AGP genom att klicka in till "enheter " ->"grafik enhet"->uppdatera drivrutinerna-> välj själv vilken fil.... typ, och leker man med gammal hårdvara måste man vara rätt bra på att googla problem som linux alltså ...Sen är det även mycket att AGP är mycket annorlunda buss jämfört med både PCI och PCi-e vilket gör att drivrutiner för det är i min mening lite mer besvär än det är värt...
Sen har jag för mig det var något problem för AMD/ATI med W7 märkningen av kartonger, det tog bort märkningen från en bunt av någon anledning kan ju vart AGP vs PCI som var det problemet men det var så länge sen nu så...

Men nya drivrutiner kan vara roligt, kanske ska starta gamla P4 burken med ett x1950 AGP för att se hur XP klarar nya drivisar

Har lagt dagar på att försöka reda ut härvan med AGP korten när jag köpte det, så jag har läst vartenda google resultat

Skrivet av Mortuuz:

Har du provat att ladda hem drivrutiner direkt från tillverkaren.
Det kanske inte är nyaste men de borde funka.

Jag vill minnas att AMD inte har något officiellt stöd för AGP på 3000-4000 serien, därför är det svårt med drivrutiner.

Ja, dem har gjort försök att göra div AGP fixar som fungerar väldigt varierande beroende på kort, men inget går till 4650.

Skrivet av Ratatosk:

Catalyst 7.7 funkade bra till AGP om jag minns rätt, om den funker till W7 vet jag inte.

Nej det gör det inte :/

Jag bryr mig inte jätte mycket längre men det skulle vart kul att leka med maskinen och W7 just för Directx 10.
Har en förkärlek att piffa upp äldre maskiner så mycket det går Utan att jag igentligen behöver använda dem ^^
Men fortfarande kan man tycka att W7 support logga på en box till ett grafikkort skall stämma.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

asus.support.com sedan är det bara att söka på 4650.
Fast jag vet inte om det funkar i fall du har ett annat märke än Asus.