minecraft server dator

Permalänk
Medlem

minecraft server dator

Hej!

jag har ganska länge funderat på att starta en minecraft server som är uppe 24/7 och jag undrar om den här datorn duger

Dell Optiplex GX620

spec:
Intel Pentium 4 3GHz
2GB RAM
40GB HDD

men självklart tänker jag slänga in lite extra RAM

länk till inet.se

ni behöver inte bekymra er om uppladdnings/nedladdnings hastighet för jag har 100/100 fiber lina

och jag tycker Dell Optiplex GX620 är så bra eftersom den är så liten (enligt mig)

och ni som vet RAM minnena passar väl? för jag läste här att det var ddr2 minnen

tack på förhand!

Permalänk

Det beror på hur många spelare du vill ska kunna vara på servern samtidigt. Med 2 GB ram och 100/100 så borde du kunna hosta en 20 slots minecraft (Utan plugins). Det är ram minnet som är flaskhalsen, 100/100 klarar runt 300 spelare, med rätt mängd ram.
Med 4 GB ram så borde du kunna hosta en 40 slots minecraft server. Jag skulle inte tro att CPUn skulle vara en flaskhals med 20 spelare, kan dock inte lova något.

Lycka till!
Epsilonfive.

Visa signatur

§ 6.2 Signaturer får, med centrerad layout, vara maximalt fem rader långa. Tomma eller delvis brukade rader räknas som hela rader.

Permalänk

Är det en p4:a med eller utan HT? Har den HyperThreading så bör den klara av det lite bättre. Kör förresten MineOS+ eller MineOS crux, de har väldigt små RAM-krav och kör inte en massa onödiga saker som tar upp RAM och CPU-kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilonfive:

Det beror på hur många spelare du vill ska kunna vara på servern samtidigt. Med 2 GB ram och 100/100 så borde du kunna hosta en 20 slots minecraft (Utan plugins). Det är ram minnet som är flaskhalsen, 100/100 klarar runt 300 spelare, med rätt mängd ram.
Med 4 GB ram så borde du kunna hosta en 40 slots minecraft server. Jag skulle inte tro att CPUn skulle vara en flaskhals med 20 spelare, kan dock inte lova något.

Lycka till!
Epsilonfive.

asså jag har inget krav av hur många spelare det ska vara men servern kommer ha några få plugins
men utifall man har kvar dem gamla RAM minnena bara lägger till dem andra 2 blir det väl 6gb ram? och det lär väl duga till en hyfsat laggfri server med begränsat antal spelare

Skrivet av theWeasel:

Är det en p4:a med eller utan HT? Har den HyperThreading så bör den klara av det lite bättre. Kör förresten MineOS+ eller MineOS crux, de har väldigt små RAM-krav och kör inte en massa onödiga saker som tar upp RAM och CPU-kraft.

MineOS det är väl dem här linux baserade operativsystemen?
Ska jag vara ärli så har jag ingen aning om den kör HT..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

asså jag har inget krav av hur många spelare det ska vara men servern kommer ha några få plugins
men utifall man har kvar dem gamla RAM minnena bara lägger till dem andra 2 blir det väl 6gb ram? och det lär väl duga till en hyfsat laggfri server med begränsat antal spelare

MineOS det är väl dem här linux baserade operativsystemen?
Ska jag vara ärli så har jag ingen aning om den kör HT..

Det är linux distros dedikerade för Minecraft hosting. Ingen större skillnad från andra bara att allt är redan installerat.som de tycker behövs för Minecraft hosting.
Krävs knappt något för minecraft, jag kör ren Arch Linux installation utan lull lull och kör SSH till McMyAdmin för att pilla med Minecraft och dess plugins.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är väll en 32 bits cpu i den?
Om det är det så finns det ingen anledning att stoppa in mer ram minne iallafall inte om du ska köra windows på den. Har inte en aning om hur mycket en 32 bits linux dist klarar kanske lite mer med något hack. Men kan vara värt att tänka på iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Det är väll en 32 bits cpu i den?
Om det är det så finns det ingen anledning att stoppa in mer ram minne iallafall inte om du ska köra windows på den. Har inte en aning om hur mycket en 32 bits linux dist klarar kanske lite mer med något hack. Men kan vara värt att tänka på iallafall.

Bara köra ramdisk på resten eller installera PAE kommer inte ihåg hur bra den fungerade. En bra konfiguerad linux server kommer dra mindre än 40mb RAM så fylla den till 4GB. Sedan köra Ramdisk och som sagt PAE

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bara köra ramdisk på resten eller installera PAE kommer inte ihåg hur bra den fungerade. En bra konfiguerad linux server kommer dra mindre än 40mb RAM så fylla den till 4GB. Sedan köra Ramdisk och som sagt PAE

Som sagt inte expert på linux
Läste snabbt på om PAE innan nu kan jag återigen ha missat något men den tillåter väll fortfarande max 3 eller 4 gb per program. Tänkte mest vore bra att varna honom innan han springer ut och köper ram minnen som han sen inte kan ha någon användning av om han bestämmer sig för att köra windows på den:P

Finns det någon större poäng med att köra en RAM disk till en Minecraft server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Som sagt inte expert på linux
Läste snabbt på om PAE innan nu kan jag återigen ha missat något men den tillåter väll fortfarande max 3 eller 4 gb per program. Tänkte mest vore bra att varna honom innan han springer ut och köper ram minnen som han sen inte kan ha någon användning av om han bestämmer sig för att köra windows på den:P

Finns det någon större poäng med att köra en RAM disk till en Minecraft server?

Ja det gör det. Ibland laggar det när man sparar ner världen. Tror dock det har blivit bättre. I början bestod hela världen av miljontals filer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Självklart finns det en stor poäng med mycket ram till en server. MC är inte så snål vad gäller arbetsminne men kanske inte äter allt heller.
Kör på!

Permalänk
Medlem

sorry att jag inte varit inne så mycket men är på semester

så vad jag förstod så typ om jag kör windows server 2003 t.ex. kommer bara RAM minnena bara kunna användas till begränsat GB typ eller? men om man kör linux så kommer alla GB kunna användas med hläjp av ett hack

fattade jag rätt?