Permalänk
Medlem

USB portar har slutat att fungera

Hej, tar detta på Moderkorts delen på övrigt då det är delvis ett moderkort problem.

Helt enkelt, jag skulle idag plugga in ett USB minne för att föra över lite filer ofc. Satte USB minnet i USB portarna på toppen av chassit(Fractal Arc) ingen av portarna fungerade. Testade att stoppa i min Xbox kontroll i samma port den har varit i för och fungerat. Den blinkade till så jag antar att antingen så är portarna lite pajade eller så är inte sladdarna helt ikopplade.

Testade sen på baksidan och även där fungerade ingen ledig port. Dock drog jag ut min externa hårddisk och testa med USB minnet vilket fungerade.
Så då får jag en teori varför det inte fungerar på baksidan, damm. Dock så är det inte lika sannolikt för framsidan. Detta är för att på baksidan så sitter IO plåten löst då jag glömde sätta på den först när jag byggde datorn för snart ett år sen. Lat som man är har man inte fixat det än.

Plåste förövrigt på de främmre portarna som man gjorde för N64 när spelen inte fungerade. Ingen lycka, känner att det är nog dags att städa mitt chassi snart.

Har ni haft liknande problem? Samt tror ni att det är dammen?

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara att något USB kontroll-chip på moderkortet inte funkar som det ska? Du kan ju alltid kolla på tillverkarens hemsida om det finns nya drivrutiner att plocka hem.

Kolla också så att dom interna USB-kontakterna på moderkortet sitter som dom ska, där du ansluter frontkontakterna.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q