Hur vet man när CPU'n håller på att dö?

Permalänk
Medlem

Hur vet man när CPU'n håller på att dö?

Hej, som titeln säger, hur vet man det? det är nämligen så att datorn får fnatt ibland o micro hänger sig ibland, såhär blir det i nån timma när detta inträffar.

Och varför jag undrar är för att mina kompisar säger att de är nästan 100% cpu relaterat :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Hej, som titeln säger, hur vet man det? det är nämligen så att datorn får fnatt ibland o micro hänger sig ibland, såhär blir det i nån timma när detta inträffar.

GkBUlnLmTfU

Och varför jag undrar är för att mina kompisar säger att de är nästan 100% cpu relaterat :S

Kör med default settings, dvs ingen överklockning och se ifall fenomenet dyker upp igen. Återkom med svar

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Kör med default settings, dvs ingen överklockning och se ifall fenomenet dyker upp igen. Återkom med svar

hehe ja just nu kör jag stock. och de händer fortfarande, har testat att underklocka. höjja o sänka volten osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

hehe ja just nu kör jag stock. och de händer fortfarande, har testat att underklocka. höjja o sänka volten osv osv

Blev de nå skillnad på hur länge det höll innan det börjar lagga? Är alla delar i datorn på bra temps, typ: GPU´n?

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

hehe ja just nu kör jag stock. och de händer fortfarande, har testat att underklocka. höjja o sänka volten osv osv

Har du testat köra utan ditt 7970 då? ;P Vore ju den enklaste lösningen på att fastställa orsaken. :).. med andra ord kör på Intel HD3000 eller 4000 vad det nu blir med en 2500k.

Edit: Vid närmare granskning så ser jag att du har P67 styrkretsen så inget stöd för den integrerade GPUn :(. Har du inget annat grafikkort du kan stoppa in och testa med? Kollat det klassiska med ram, hårddisk med mera?. Några speciella meddelanden i Windows händelselogg?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Har du testat köra utan ditt 7970 då? ;P Vore ju den enklaste lösningen på att fastställa orsaken. :).. med andra ord kör på Intel HD3000 eller 4000 vad det nu blir med en 2500k.

Blir lite svårt med P67 mobo.

Har du inget gammalt grafikkort liggandes? sen kan du ju testa memtest86+ för att utesluta RAM-minnena som annars kan ge rätt många konstiga fel.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Får exakt samma problem när jag haft ett specifikt program igång för länge på min HTPC (Synergy+). Direkt när jag stänger av det så fungerar ljudet perfekt igen. Problemet kan alltså förmodligen bero på en hel del olika saker.

Jag skulle ha börjat med att installera om drivrutinerna i datorn och se om det hjälper till att börja med.

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag säga drivrutiner eller så, kanske kan vara ett riktigt måndagsex till grafikkort, men då hade jag förväntat mig mer artefakter.

Permalänk

Testa någon livedist av linux (på CD eller USB-sticka) och spela upp film och gör vad du brukar göra. Får du problem även då, så kan man misstänka CPU/grafikkort möjligtvis, i annat fall lär det vara mjukvaru eller hårddiskrelaterat.

Visa signatur

~Pelle~