Uppdatering till Windows 8 kostar 350 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Riktigt fint! Giller verkligen vad som kommer från Microsoft nu, det kommer helt klart bli jobbig tid för konkurrenterna.

Vilka konkurrenter har MS på PC sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Microsoft har ju en historia om att göra bra och dåliga OS varannan gång (åtminstonne senaste åren)

Ett rykte som ofta nämns av de som allt för lätt glömmer just hur hemskt Windows XP var under de första åren.

RAM problem? Massivt.
Prestanda problem? Stora.
Program problem? Massor.
Drivrutins problem? Mängder.
Hårdvaru inkompabilitet? Massor.
Virus problem? Hela 'Windows + Virus' fenomenet som Mac användare gillar att spotta är nära helt på grund av XP, och är nära icke-existent i Vista och Windows7. (Trojaner finns, men inte mycket maskar)

Det var först med XP SP2 som problemen ovan börjat avta. Virus situationen blev mycket bättre kraftiga updateringar i operativsystemets säkerhetsfunktioner, och hårdvaran & mjukvaran kunde då ofta hantera detta OS tillräkligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Men för icke avancerade användare så tror jag Win 8 med Metro passar utmärkt på stationära och laptops också. Vad görs på de flesta datorer hemma i stugorna egentligen? Folk Surfar, betalar räkningar, kollar facebook, lite film och musik? Då passar det ju ypperligt med ett gränssnitt som Metro. På arbetsstationer där det enbart körs regelrätta desktopprogram så ligger ju Metro mest i vägen.

Om man bara gör de sakerna, varför då uppgradera överhuvudtaget? "Nu kan du betala räkningar ännu snabbare" eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Ett rykte som ofta nämns av de som allt för lätt glömmer just hur hemskt Windows XP var under de första åren.

RAM problem? Massivt.
Prestanda problem? Stora.
Program problem? Massor.
Drivrutins problem? Mängder.
Hårdvaru inkompabilitet? Massor.
Virus problem? Hela 'Windows + Virus' fenomenet som Mac användare gillar att spotta är nära helt på grund av XP, och är nära icke-existent i Vista och Windows7. (Trojaner finns, men inte mycket maskar)

Det var först med XP SP2 som problemen ovan börjat avta. Virus situationen blev mycket bättre kraftiga updateringar i operativsystemets säkerhetsfunktioner, och hårdvaran & mjukvaran kunde då ofta hantera detta OS tillräkligt bra.

Ja detta minns jag verkligen. Speciellt drivrutin- och programkompatibeliteten som var fruktansvärd i början. Ändå känndes XP tillslut som ett mycket bättre system än Vista. Vi va många som provade Vista men XP stannade kvar hos mig ända tills Windows 7-betorna började dyka upp.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Avstängd

Varför är Windows 8 så fult?
Ikonerna ser ut som dom i Amiga eller Commodore lol.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Förstår inte vad du menar, men vanligt folk som inte jobbar med IT kanske inte bryr sig vad vet jag , jag bryr mig då det finns många förbättringar om man kör windows 8 och server 2012 tex AD Based Activation,Dynamisk Access, Förbättrad Branchcache för att nämna några

Jag gjorde mig lustig över att du felanvände ordet "hybris". Nothing to see here, move along. ^^

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Om man bara gör de sakerna, varför då uppgradera överhuvudtaget? "Nu kan du betala räkningar ännu snabbare" eller vadå?

Korkat svar som nästan inte berättigar till respons men, med det resonemanget så borde de flesta normalanvändare sitta kvar med Win 95 eller? Om man bara spelar då? Skaffa en konsoll istället? Vad man än gör, oavsett om det är mycket eller lite så är det väl bra om saker och ting fungerar så smidigt som möjligt. Eller?

Permalänk
Medlem

"Microsoft confirms Windows 8 testers to get $40 upgrade price, too."

"Computerworld also noted that when and if Windows 8 Release Preview testers upgrade, they won't be able to preserve their system settings or applications; only personal files will be moved automatically to Windows 8. This is more like a "migration" than an update, and sounds a lot like what will happen to Windows XP users who opt to move to Windows 8.

Again, Microsoft has confirmed this information, as well. After posting details about the deal on July 2, Windows Communication Manager Brandon Leblanc added an update about the ability of Windows 8 testers to upgrade. He said (in the comments of the post:

"(P)eople can move from the Windows 8 Release Preview to Windows 8 Pro using the Windows 8 Upgrade Assistant and will only have the options to migrate their personal files or keep nothing at all when upgrading. People moving from the Windows 8 Release Preview will need to make sure you have an underlying license for either Windows XP, Windows Vista or Windows 7.""

http://www.zdnet.com/microsoft-confirms-windows-8-testers-to-...

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Funderar på att skaffa en licens man kan ha liggandes, framförallt till såna priser.

Dock är jag tveksam till att många applikationer jag använder kommer att fungera bra i Win8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Funderar på att skaffa en licens man kan ha liggandes, framförallt till såna priser.

Dock är jag tveksam till att många applikationer jag använder kommer att fungera bra i Win8.

Tydligen ska man få tillgång till Windows 7 pro med licensen, så om det stämmer ser jag det mer som en billig uppgradering, med bonusen att man kanske får ett annat operativsystem att uppgradera till i framtiden när dom får ordning på det ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv

Man blir nästan tårögd av att läsa denna nyhet.. vädrar ut och in med Win8!

Permalänk
Entusiast

Kommer man att behöva installera W7 först för att sedan installera W8 över med denna uppgradering? Eller får man en nedladdning som man kan göra en komplett nyinstallation ifrån? Det har säkert frågats om innan i tråden men orkar inte gå igenom 8 sidor.

Tack på förhand!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Samma.
Har ingen lust att förvandla min dator till en stor smartphone.

Det dom vill är att man ska köpa platta, man vill tvinga användaren med tiden att använda plattor som i mitt tycke är ett stort skämt vad gäller produktivitet.

Vem vill ha ett leksas OS på sin dator som Win8? inte jag i varje fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det dom vill är att man ska köpa platta, man vill tvinga användaren med tiden att använda plattor som i mitt tycke är ett stort skämt vad gäller produktivitet.

Vem vill ha ett leksas OS på sin dator som Win8? inte jag i varje fall..

Någon som känner igen detta från tidigare? Jag tänker att om man byter ut användarnamnet Likvid till Nokia och win8 till iPhone så får vi återuppleva pajkastningen i pressen från 2007.

Jag ska dock inte säga att det är helt obefogad kretik microsoft får av personer som du. Win8 tror jag av många kommer upplevas lite jobbigt när man ska göra något riktigt arbete till en början. Så tycktes om iPhone också. Kul men praktiskt sett fullkomligt värdelöst. Men det handlar mer om att vi användare är vana med windows som det var förr liksom vi 2007 ansåg att knappar var det enda sättet att göra något vettigt på en mobiltelefon.

Windows 8 innehäller en stor miss, eller kanske snarare nackdel då jag inte ser något bra sätt att undvika den. Och det är att trots att det enligt mig är väldigt användarvänligt när man förstått de grundläggande principerna kan vara fullständigt omöjligt att förstå för mormor och morfar. Knappar som inte syns är ett exempel som detta som gör det svårt för ovana, men väldigt praktiskt för användare som använder windows 8 varje dag. Jag åtminstone behöver inte den grafiska bullen med windowsloggan för att veta att start ligger nere i vänstra hörnet.

Jag kan helt ärligt inte se varför metro skulle sänka produktiviteten jämtemot nuvarande skrivbordet. Det finns enbart två grupper men människor som kommer få det svårt till en början. Det är de som fyller skrivbordet med 200 genvägar och aldrig använder någon annan metod för att starta ett program än just genvägar. Därbland morfar som knappt vet hur utforskaren eller startmenyn fungerar (om han inte är en gammal hard core windows 3 användare och har hänger 24/7 i utforskaren), och delvis kalle 14 år som spelar wow och lol dygnet runt och som så fort ett nytt spel släpps laddar ner detta och på så sätt fyller startmenyn med genvägar och aldrig använder sig av någon mer effektiv navigering än att klicka på det spel han vill spela. Alla effektiva windowsanvändare kommer enbart jobba snabbare med hjälp av win8 nya smartare sökfunktioner som gör att man slipper slipprande i mappar och leta bland genvägar. Och när man känner för lite slö-surfande så tycker jag att metro är en fröjd att bläddra i. Även om inte windows 8 innehåller något som får just dig att längta så är det svårt att argumentera för att något skulle gå långsammare eller vara krångligare än med windows 7

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Hm, först så var det väl "WOW OMG PRISET!" men är det ingen annan som luktar lite rutten fisk?

Skulle inte förvåna mig det minsta om det visar sig att denna "uppgradering" är nån typ av enkel licens som endast tillåter just den uppgraderingen. Dvs du köper Win 8 uppgradering för 500kr, uppgraderar, HDDn klappar ihop totalt och byts, och sen är det bara för MS att säga "oops nämen du köpte uppgraderingen för ditt gamla system, nu är det ett NYTT system! 500kr till tack."

Läser man det finstilta i en vanlig Win 7 uppgradering så har jag för mig att det också står att den bara gäller typ en gång på just den datorn du använder (byter du HDD, grafikkort, etc så är det tekniskt sett inte samma dator längre) men dom har inte haft något sätt att enforca detta.

Wanna bet att Win 8 har ett hårdare DRM system?

Permalänk
Medlem

Vad kostar det för andra användare som inte använt sig av äldre versioner av Windows då? Skulle ju oxå va intressant att veta

Permalänk

På tiden!

Det är väl på tiden att man sänkt kostnaderna så mycket. Apple har ju legat på den nivån länge. Dock är det fortfarande galet att en uppdatering ska kosta en massa pengar. Har man köpt en dator med tillhörande operativ vill man väl kunna hålla sig uppdaterad till ett förhållandevis lågt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Vad kostar det för andra användare som inte använt sig av äldre versioner av Windows då? Skulle ju oxå va intressant att veta

Ja det skulle vara intressant Någon som vet?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB