Permalänk

Nya delar till burken

Tja, jag skaffade en dator för en stund sen(någon månad sen) och jag tycker den är bra.
Processorn är Amd phenom ii x4 965 Be+Gtx 560 ti(Gainward),+8Gb ram+Asrock M3N78D. Jag känner nu att det är en ganska svag processor men den är ändå bra, MEN, jag tänkte på att skaffa mig en I5 2500k+8Gb ram+Något moderkort, skulle någon av er kunna säga ett BRA prisvärt moderkort, inget monster pro för 5000kr utan något ~600-1000, men då ska det vara ett ganska bra, länka gärna ett uppgraderingspaket eller ett ram minne+moderkort för cirka 1300, det ska ligga runt 3k ungefär.
Tack i förhand

Permalänk

Vad tycker ni? En schysst SSD hårddisk till datorn eller i5+nytt moderkort+ram? Jag vill ha den lite snabbare och det blir så trassligt när man ska byta ut, jag fick hjälp av en jag känner med att montera datorn, tog några timmar sen att ta ut allt igen och sätta in.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Samme1998:

Vad tycker ni? En schysst SSD hårddisk till datorn eller i5+nytt moderkort+ram? Jag vill ha den lite snabbare och det blir så trassligt när man ska byta ut, jag fick hjälp av en jag känner med att montera datorn, tog några timmar sen att ta ut allt igen och sätta in.

Definitivt SSD! Om det är rent "flyt" du är ute efter så är en SSD för dig! Dessutom har du en bra processor som inte flaskar ditt 560 ti alls och 8GB RAM räcker för alla spel just nu, jag tycker att du ska vänta med att byta ut processorn till Haswell (Intels nästa generation)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Samme1998:

Vad tycker ni? En schysst SSD hårddisk till datorn eller i5+nytt moderkort+ram? Jag vill ha den lite snabbare och det blir så trassligt när man ska byta ut, jag fick hjälp av en jag känner med att montera datorn, tog några timmar sen att ta ut allt igen och sätta in.

Köp lätt en schysst ssd, det blir en sån otrolig skillnad från en mekanisk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prolle: Intel i5 2500k @4.3ghz CPU-kylare: Cooler Master 212 Hyper EVO Mobo: Gigabyte Z68X-UD3H-B3 RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB Graffe: Sapphire Radeon 7950 Nätaggregat: Corsair CX 600w SSD: Samsung EVO 250GB (systemdisk), Intel 320 80GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Skärm: LG IPS237 Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Qpad OM-75 Headsett: Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme1998:

Tja, jag skaffade en dator för en stund sen(någon månad sen) och jag tycker den är bra.
Processorn är Amd phenom ii x4 965 Be+Gtx 560 ti(Gainward),+8Gb ram+Asrock M3N78D. Jag känner nu att det är en ganska svag processor men den är ändå bra, MEN, jag tänkte på att skaffa mig en I5 2500k+8Gb ram+Något moderkort, skulle någon av er kunna säga ett BRA prisvärt moderkort, inget monster pro för 5000kr utan något ~600-1000, men då ska det vara ett ganska bra, länka gärna ett uppgraderingspaket eller ett ram minne+moderkort för cirka 1300, det ska ligga runt 3k ungefär.
Tack i förhand

Varför köpte du ens ett Phenom 2 system? Slöseri med slantar om du ska uppgradera en månad senare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den processorn är det absolut inget fel på, Phenom II 965 är ju en riktigt bra processor, och riktigt överklockningsvänlig. Visst, du kan byta till en i5 2500K, och visst kommer du tjäna lite på det, men prestandavinsten du får ut av det är ju inte så väldigt stor att det skulle motivera att byta processor.

Om du inte har bytt processorkylare på din Phenom II:a så rekommenderar jag att du prioriterar det till något som inte låter som en dammsugare. Det går ju inte ens att höra sig själv tänka med den kylaren, samt att du kan inte överklocka med den.

Så låt processorn vara. Du slänger bara pengar i sjön egentligen om du skaffar en i5:a och hoppas på underverk.

Som jag sagt till många tidigare, det bästa du kan ge din dator är en SSD. Det kommer kännas som en helt ny dator när du installerar Windows på den. En SSD är väl det som ger störst känsla av snabbhet i datorn i alla fall. Du kommer starta upp den på 15 sekunder liksom, alla program öppnar samma sekund du trycker på knappen etc.

Skit i processorn, köp en SSD.
Känner du att du har dålig spelprestanda, köp ett HD7970 eller ett GTX670 och överklocka processorn (kräver dock att du har annan kylare än den medföljande eftersom överklockad processor blir varmare)

8GB RAM klarar du dig bra på, annars kan du väl köpa 8GB till (tänk på att få samma hastighet på minnena då) för en 350:- eller vad det nu kan kosta om du vill fylla alla platser på moderkortet.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Det är såna där svar jag exakt vill ha! Ger svar på allt jag undrade. Jag kör på en schysst SSD på 60-120 GB, du skulle vara schysst om du kunde länka en bra SSD till mig, gärna från Cdon/inet, vilken isåfall? För jag har redan 1TB hårddisk, men kan jag sätta in en SSD med 1TB hårddisk för att få ut mycket mer från datorn? Jag vet att jag inte är så bra på datorer med delar så, Tack!

Permalänk
Skrivet av Samme1998:

Det är såna där svar jag exakt vill ha! Ger svar på allt jag undrade. Jag kör på en schysst SSD på 60-120 GB, du skulle vara schysst om du kunde länka en bra SSD till mig, gärna från Cdon/inet, vilken isåfall? För jag har redan 1TB hårddisk, men kan jag sätta in en SSD med 1TB hårddisk för att få ut mycket mer från datorn? Jag vet att jag inte är så bra på datorer med delar så, Tack!

Den här köpte jag och är hur nöjd som helst. Windows 7 startar på några sekunder plus att allt känns mycket snabbare.

http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series-120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samme1998:

Det är såna där svar jag exakt vill ha! Ger svar på allt jag undrade. Jag kör på en schysst SSD på 60-120 GB, du skulle vara schysst om du kunde länka en bra SSD till mig, gärna från Cdon/inet, vilken isåfall? För jag har redan 1TB hårddisk, men kan jag sätta in en SSD med 1TB hårddisk för att få ut mycket mer från datorn? Jag vet att jag inte är så bra på datorer med delar så, Tack!

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa en med minst 120GB utrymme nu när de är så billiga, min 80GB börjar bli full nu efter ett par år och den kostade ca 2000:- när den var ny.
Det jag har på den är främst Windows, Battlefield 3, Photoshop samt en del andra program jag vill ska starta snabbare, men med temporary internet files och andra programs skräpfiler etc så blir den ganska full ibland och behöver rensas. Vill du ha plats med mer än så bör du ha en större disk om du inte är jätteduktig på att hålla rent på C:...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB