Förslag på en tyst och effektiv fläkt...

Permalänk
Medlem

Förslag på en tyst och effektiv fläkt...

....passandes en "Corsair A50 cpu-kylare" vars fläkt jag nu tänkte byta ut.

Har sneglat lite på en Cougar Vortex CF-V12S, men det finns ju en uppsjö med andra också (puh!)
Den ska inte vara allt för dyr; max ca 200 kr.

Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Men några andra fläktar till den, Noctua, Schyte, Silverstone etc andra kvalitétsmärken.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast

Jag är nöjd med mina från corsair, du vet dom med utbytbara ringar i olika färger.

Kör med 2 st high performance på min H100. Enda nackdelen är väll att dom inte har pwm styrning

Finns dock en hel hög andra som är bra, tänk bara på att dom ska ha högt statiskt tryck när det gäller kylflänsar och radiatorer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag är nöjd med mina från corsair, du vet dom med utbytbara ringar i olika färger.

Kör med 2 st high performance på min H100. Enda nackdelen är väll att dom inte har pwm styrning

Finns dock en hel hög andra som är bra, tänk bara på att dom ska ha högt statiskt tryck när det gäller kylflänsar och radiatorer

High performance fläktarna från Corsair är inte till för Radiatorer.
Då passar Quit edition bättre. Bara så du vet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av punchline82:

High performance fläktarna från Corsair är inte till för Radiatorer.
Då passar Quit edition bättre. Bara så du vet.

Tillför och till för, dom har högt statiskt lufttryck vilket är det viktiga, sen att radiatorerna är så tunna att high performance inte precis gör någon nytta är en annan sak. Men du har rätt, Quiet hade nog varit bättre i mitt fall, fast då hade jag inte kunnat ha pappersflygplan flygandes utanför datorn

Permalänk

Cougar fläktarna är extremt bra, minst lika bra som nocuta fläktarna jag hade i min gammla burk.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk

Generalt skulle jag inte rekommendera Noctua då de dels är överprisade och dels för att de ofta inte är så bra på att trycka luft igenom flänsar.

Gentle Typhoon är riktigt bra fläktar däremot, 1450rpm om du kan tåla lite ljud(överröstas ofta av grafikkort) och 1150rpm om du vill ha det helt tyst. Har även hört bra om Cougar men har inte sätt någon bra jämförelse på dem med andra fläktar.

Ett bra test som kan vara värt att skumma igenom: http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans...

Edit: en prisvärd fläkt om du har fläktkontroller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=380265